کد خبر: 8012
1400/07/03 - 16:1


ادعای مدیرکل اوقاف زنجان در پاسخ به دلیل تعطیلی طرح توسعه امامزاده سیدابراهیم(ع) زنجان:

امامزاده را به حاشیه بردند

معاون بهره‌وری اوقاف استان: با اعتبار فعلی امامزاده فقط توانسته‌ایم سرویس بهداشتی بسازیم آن هم کج‌دار و مریز!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از گذشت حدود 2 سال، به جز ساخت 20 چشمه سرویس بهداشتی که البته هنوز به مرحله پایانی نرسیده، هیچ پروژه عمرانی در راستای طرح توسعه امامزاده سیدابراهیم(ع) زنجان اجرا نشده است!

سال‌هاست با وجود پیگیری‌ها و قول‌های متعدد و کلنگ‌زنی‌، این طرح بلاتکلیف مانده و از اقدام عملی در زمینه ساخت و توسعه خبری نیست و دلیل این موضوع، سوالی است که مخاطبان صدای زنجان از مسئولان این کار دارند.

طرح جامع آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان در قالب 15 فاز از حدود 2 سال پیش کلید خورده است اما این پروژه که شامل ایجاد فضاهای تجاری، فرهنگی، مذهبی و موزه است در حد ساخت 20 چشمه سرویس بهداشتی پیش رفته و به قول معاون بهره‌وری اداره کل اوقاف استان زنجان آن هم کج‌دار و مریز!

قرار بود توسعه مساحت طرح جامع امامزاده سیدابراهیم(ع) زنجان در حدود 2 هکتار و سطح اشغال طرح بالای 30 هزار متر مربع باشد اما به گفته مسئولان اوقاف زنجان به علت مشکلات نقدینگی فاز نخست پروژه که ساخت سرویس بهداشتی با اعتبار 1.5 میلیارد تومان است در مرحله اجرا قرار داشته و روند کار به صورت لاک‌پشتی در جریان است!

چرا با نذورات نقدی طرح توسعه امامزاده سیدابراهیم(ع) را پیش نمی‌برید؟

شهروندان زنجانی با اشاره به جایگاه معنوی امامزاده سیدابراهیم(ع) زنجان و مورد توجه بودن این مکان در طول سال به ویژه ایام محرم که مقصد بسیاری از دستجات مذهبی و زوار است از مسئولان می‌خواهند تا طرح توسعه را با جدیت پیگیری کنند.

یکی از شهروندان با اشاره به حجم نذورات جمع‌آوری شده در این مکان می‌گوید: من نمی‌دانم با پولی که مردم بابت برآورده شدن حاجت‌شان به داخل ضریح و صندوق‌های نذورات امامزاده می‌اندازند، چه می‌کنند! طرح توسعه امامزاده بلاتکلیف مانده است! مردم از اعضای هیئت امنای امامزاده می‌خواهند تا با مدیریت صحیح پروژه‌ها را به پیش ببرند، همچنین دستگاه‌های نظارتی نیز منابع مبالغ مصرفی را به دقت رصد کنند.

مشکلات «نقدینگی»

در شرایطی که مردم از مسئولان و دست‌اندرکاران انتظار اجرای ادامه‌دار پروژه‌های عمرانی برای توسعه امامزاده با توجه به حجم بالای نذورات را دارند، متولیان می‌گویند بر خلاف تصورات مردم میزان نذورات جمع‌آوری شده آنچنان بالا هم نیست مخصوصا این که کرونا نیز در کاهش نذورات نقش بسزایی داشت است.

رضا چوبندری، عضو هیئت امنای امامزاده سیدابراهیم(ع) زنجان در این رابطه با تاکید بر لزوم صرف درآمدهای حاصل از نذورات در محل مشخص طبق ضوابط عنوان می‌کند: به علت شیوع کرونا میزان درآمدهای امامزاده با کاهش حدود 700 میلیون تومانی به 300 میلیون تومان رسید! طرح توسعه امامزاده فقط با پول قابل اجراست! ما با محدودیت در منابع مالی فقط به احداث سرویس بهداشتی بسنده کرده‌ایم!

مختار کرمی، مدیرکل اوقاف استان زنجان نیز با تائید اظهارات عضو هیئت امنای امامزاده سیدابراهیم(ع) به صدای زنجان می‌گوید: در سطح استان زنجان 131 امامزاده وجود دارد که از بین آن‌ها امامزاده‌های «قیدار نبی» خدابنده، «سیدیعقوب(ع)» صائین‌قلعه، «سیداسماعیل(ع)» شناط ابهر، «سیدابراهیم(ع)» سجاس و «سیدابراهیم(ع)» زنجان به سختی با درآمد حاصل از نذورات و به صورت خودگردان مدیریت می‌شوند و مابقی هیچ درآمدی از خود ندارند! این امامزاده‌ها نیاز به تعمیر و تجهیز و مرمت دارند، مردم هم انتظار دارند که این اتفاق هم بیفتد اما با توجه به اعتبارات ناچیز دولتی این امر محقق‌نشدنی است!

او در رابطه با شیوه مصرف درآمدهای حاصل از نذورات در 5 امامزاده خودگردان به صدای زنجان می‌گوید: به نظرم نحوه مصرف درآمدهای حاصل از نذورات امامزاده‌ها باید به صورت شفاف به مردم ارائه شود تا مردم بدانند که اوقاف نذورات مردمی را به نفع خود شمارش و داخل گونی جمع‌آوری نمی‌کند! نذورات طی مراسمی که هر چند روز یا ماه یکبار در قالب مراسم «غبارروبی» برگزار می‌شود، جمع‌آوری شده و پس از شمارش از طریق بانک به حساب امامزاده واریز می‌شود. بخشی از این مبلغ برای تامین نیاز خود مجموعه از دستمزد خادمان گرفته تا تعمیرات و نگهداری هزینه می‌شود و بخشی دیگر به کارهای عمرانی اختصاص می‌یابد.

کرمی با اشاره به تاثیر منفی کرونا بر درآمدهای امامزاده عنوان می‌کند: اگر متوسط درآمد یکساله امامزاده حدود یک میلیارد تومان محاسبه کنیم، سال گذشته این میزان به 300 میلیون تومان رسید، در این مکان 6 نفر به عنوان خادم مشغول به کارند، این افراد از طریق وامی که اوقاف داد مخارج خود را تامین کردند آن وقت شما انتظار و توقع دارید کارهای عمرانی از محل نذورات مردمی به پیش برود؟ نذورات در حدی نیست که با ان بتوان طرح توسعه امامزاده را پیش برد!

با اعتبار فعلی امامزاده فقط توانسته‌ایم سرویس بهداشتی بسازیم!

این مسئول با بیان اینکه طرح توسعه امامزاده آماده بوده و برای شروع نیاز به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تاکید می‌کند: با توجه به ضرورت ایجاد سرویس بهداشتی، مبلغ 1.5 میلیارد تومان بابت ایجاد 20 چشمه سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده که مراحل اجرایی در دست اقدام است. ما از مردم و خیران و حتی دولت و حاکمیت می‌خواهیم برای اجرای طرح توسعه امامزاده پای کار بیایند!

بر اساس اظهارات اعضای هیئت امنای امامزاده این طرح برای اتمام، نیازمند حدود 500 تا 600 میلیارد تومان اعتبار است.

البته سیدجعفر حسینی، معاون بهره‌وری اداره کل اوقاف استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: به علت مشکلات «نقدینگی»، فاز نخست این طرح که شامل ایجاد سرویس بهداشتی است را به صورت کند اجرا می‌کنیم و این فاز هنوز به مرحله افتتاح نرسیده و همانطور که گفته شد به علت محدودیت‌های مالی پروژه را به صورت کج‌دار و مریض پیش می‌بریم.

تلاش می‌کنیم امامزاده با به نتیجه رسیدن طرح‌های عمرانی به سمت خودگردان‌شدن برود!

حسینی در تشریح برنامه‌های تدوین شده برای توسعه امامزاده عنوان می‌کند: از آنجایی که مقصد دستجات عزاداری زنجان، امامزاده سیدابراهیم(ع) است به فضای گسترده و البته یکپارچه نیاز داریم از این رو بخشی از فضاها باید حفظ شود، بخشی از فضاها نیز ضرورتی برای ساخت ندارند. فضاهای موجود در جوار خیابان‌ها (بخش شمالی و جنوبی) نیز تبدیل به فضای تجاری، فرهنگی و مذهبی می‌شوند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد فضاهای آموزشی و فرهنگی بر اساس اشل تعریف شده سازمان متبوع در امامزاده‌ها تاکید می‌کند دستور ابلاغی در امامزاده در قالب اجرای طرح توسعه عملیاتی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه برای حفظ استقلال مالی امامزاده فضاهای تجاری فعلی ایجاد شده است، تصریح می‌کند: برای تامین هزینه‌های جاری امامزاده، بحث «خودگردان» شدن را در پیش گرفته و 15 واحد تجاری در ضلع جنوبی و حدود 4 واحد فرهنگی و تجاری در ضلع شمالی ایجاد شد. این واحدها کفاف هزینه‌های جاری امامزاده را می‌دهد نه هزینه موردنیاز برای پروژه‌های عمرانی تعریف شده در طرح توسعه!

تصمیمات غلط مسئولان در حوزه شهر

البته برخی از مسئولان مشکلات نقدینگی را تنها عامل عدم پیشرفت طرح توسعه امامزاده نمی‌دانند بلکه معتقدند تصمیمات گذشته مسئولان در وضعیت فعلی این طرح بی‌تاثیر نبوده است!

مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان که «تصمیمات اشتباه و غلط اتخاذ شده در شهر» را مسبب اصلی تاخیر پروژه حتی قبل از «محدودیت مالی» می‌داند و بدون هیچ توضیح اضافه‌ای تنها به جمله «مسئولان باید در رابطه با تصمیم غلط‌شان که سبب شدند امامزاده از محوریت خارج شود، توضیح دهند!» بسنده می‌کند!

گفته می‌شود اختلافات مسئولان اسبق و فعلی در رابطه با طرح توسعه امامزاده یکی از عوامل تاثیرگذار در کندی پروژه بوده است به طوری که نقشه طرح نیاز به اصلاح دارد. در حال حاضر به علت وجود برخی ایرادات طرح مذکور در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گرفته و مقرر شده تا نواقص مربوط به جانمایی واحدها در ضلع شمالی مانند ضلع جنوبی مورد توجه باشد، موضوعی که مسئولان سابق قبلی بر عدم اجرای آن تاکید داشتند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناوقاف زنجانامامزاده سید ابراهیم زنجانطرح توسعه
sedayezanjannews.ir/nx8012


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»