کد خبر: 4642
1399/07/29 - 13:37


زور مردم به گوشت قرمز نمی‌رسد

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان: اغلب مردم توانایی خرید گوشت 80هزار توممانی را نداشتن، چه برسد به 120هزار تومان

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- افزایش نرخ ارز سبب شده تا تعدادی از فرصت‌طلبان، دامداران را برای فروش دام زنده به خارج از مرزها تشویق کرده و به عنوان واسطه زمینه را برای فروش دام به قیمت 3 برابر آن در داخل کشور، مهیا کنند.

به دنبال افزایش نرخ ارز، گرایش دامداران برای فروش دام به خارج از مرزها افزایش یافته است، رضا یکی از دامداران در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به قیمت 42 هزار تومانی هر کیلو دام زنده مدعی شد: تعدادی از دامداران با واسطه، دام سنگین خود را به صورت قاچاق به قیمت 140 هزار تا 150 هزار تومان (حدود 3 برابر) به خریداران می‌فروشند.

گزارش‌های میدانی از بازار زنجان از افزایش قیمت گوشت قرمز حکایت دارد که می‌تواند ناشی از تاثیر افزایش قیمت دام سنگین زنده باشد.

افزایش قیمت گوشت گوساله

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در این رابطه اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی در تولید گوشت قرمز در استان زنجان وجود ندارد اما قیمت گوشت گوساله در بازار مصرف بالا رفته است.

این مسئول با اشاره به افزایش قیمت گوشت گوساله از 80 هزار تومان به 120 هزار تومان در مورد احتمال تسری افزایش قیمت به گوشت گوسفندی هم عنوان کرد: در حال حاضر قیمت گوشت گوسفند تحت تاثیر گوشت گوساله افزایش یافته اما میزان جهش قیمتی محسوسی نداشته است.

گوشت گوسفندی فعلا جهش قیمتی محسوسی نداشته است

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم تصریح کرد: مردم توانایی خرید گوشت گوساله به قیمت 80 هزار تومان را نداشتند چه برسد به اینکه گوشت 120 هزار تومانی را بخرند. با توجه به نبود تقاضا در بازار مصرف گوشت قرمز، پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی شاهد روند کاهش قیمت گوشت گوساله شویم.

افزایش قیمت دام سنگین زنده

صادقی علت افزایش گوشت گوساله در بازار مصرف را افزایش قیمت دام زنده دانست و افزود: قیمت هر کیلو دام زنده به 38 الی 40 هزار تومان رسیده است در حالی که قیمت قبلی 27 تا 28 هزار تومان بود.

افزایش نرخ ارز می‌تواند انگیزه‌ای برای قاچاق دام زنده باشد

وی دلیل احتمالی افزایش قیمت دام زنده را قاچاق عنوان کرد و گفت: بعید نیست با توجه به افزایش قیمت ارز، میزان مطلوبیت برای قاچاق بالا رفته باشد. البته دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به منظور جلوگیری از هر گونه قاچاق دام زنده اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده‌اند به طوری که دامپزشکی در مباحث مربوط به صدور مجوز حمل‌ونقل، پلاک‌گذاری و هویت‌گذاری، بیش از پیش جدی‌ است.

این مسئول در واکنش به اظهارات برخی از دامداران مبنی بر فروش هر کیلو دام زنده به قیمت 150 هزار تومان در مرزها تاکید کرد: این قیمت را نمی‌توانم تائید کنم اما بالاخره با قیمت دلار حساب می‌شود و می‌تواند انگیزه‌ای برای خروج دام باشد.

لیلا محمدی

انتهای پیام

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگوشت قرمزجهاد کشاورزی زنجانقاچاق دام
sedayezanjannews.ir/nx4642


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»