کد خبر: 4649
1399/07/30 - 16:48


دیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان پیرامون احتمال تامین نشدن نیم درصد سهم شهرداری ها به سبب مشکلات کرونایی عنوان کرد:

نیم درصد را ندهند، به مشکل می‌خوریم

چندی پیش استاندار زنجان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرده بود که سال گذشته پرداخت نیم‌درصد درآمد شهرداری‌های زنجان به کتابخانه‌های عمومی این استان بیش از صد درصد رشد یافت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان اظهار کرد: هیچ منابع مالی دیگری در زمینه تامین هزینه کتابخانه‌ها وجود ندارد و اگر این نیم درصد سهم شهرداری‌ها نیز پرداخت نشود، کتابخانه‌ها با مشکل رو به رو خواهند شد.

بر اساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۸۲، شهرداری‌ها مکلف هستند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های عمومی شهر مربوطه قرار دهند.

چندی پیش استاندار زنجان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان  اظهار کرده بود که سال گذشته پرداخت نیم‌درصد درآمد شهرداری‌های زنجان به کتابخانه‌های عمومی این استان بیش از صد درصد رشد یافت.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه شهرداران اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند، گفت که وصول اعتبارات استانی شهرداری‌های استان، منوط به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی است.

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان سال گذشته  بیش از ۲ میلیارد و ۱۶۲ میلیون تومان از محل نیم درصد درآمد شهرداری های استان به انجمن های کتابخانه عمومی پرداخت شد. 

امیرعلی نیکبخش، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان در گفتگو با پایگاه خبری صدای زنجان پیرامون مشکلات عدم اختصاص این نیم درصد در شرایط کرونا از سوی شهرداری ها با اشاره به اینکه در مقایسه سال 97 با سال 98 مشاهده شد که نسبت به سال 97 میزان نیم درصد سهم شهرداری 100 درصد افزایش یافته است. استاندار نیز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بر این موضوع تاکید داشتند و عنوان کردند که احتمال اینکه امسال این نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از سوی شهرداری تامین نشود وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بنا است که ما پیگیری های لازم در این زمینه را انجام بدهیم و شهرداری‌ها اگر توانستند مطابق سال گذشته این هزینه را پرداخت کنند، ادامه داد: اگر چه در زمینه تامین این سهم نیم درصد شهرداری‌ها اما و اگرهایی وجود دارد اما اگر شرایط  وخیم‌تر از این شرایط فعلی نشود این هزینه تامین خواهد شد. ضمن اینکه ما هیچ منابع دیگری در زمینه تامین منابع هزینه نداریم و اگر این نیم درصد سهم شهرداری‌ها نیز پرداخت نشود، کتابخانه‌ها با مشکل رو به رو خواهند شد.

این مسئول با اشاره به اینکه ما هیچ منابع تامن کننده مالی دولتی نداریم، افزود: تمامی هزینه‌های جاری ما از قبیل تعمیر و  نگهداری کتابخانه‌ها، قبوض حامل های انرژی و غیره از طریق نیم درصد سهم شهرداری‌ها تامین می‌شود و اگر این نیم درصد تامین نشود کلیه امور ما با مشکل روبه رو خواهد شد.

وی افزود: شرایط به گونه‌ای بوده است که در زمان شیوع کرونا ما فقط قرائت‌خانه‌ها را تعطیل کرده بودیم و امانت کتاب صورت می‌گرفت و زمانی که وضعیت قرمز شد، بخش امانت کتابخانه‌ها نیز تعطیل شد. ضمن اینکه خدمات غیرکتابخانه‌ای را انجام می‌دادیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان خاطرنشان کرد: ممکن است کتاب به صورت فیزیکی نباشد ولی  به صورت پی دی اف کتاب‌ها را در اختیار مخاطبین قرار داده ایم و تمام کتابخانه‌های ما، از طریق فضای مجازی گروه تشکیل دادند و به اعضا خدمات داده‌اند. در واقع مثل آموزش و پرورش که عنوان می‌کند «آموزش تعطیل نشده است» ما نیز می‌توانیم عنوان کنیم که شاید کتابخانه‌ها به صورت فیزیکی تعطیل شده باشند اما کارهای کتابخانه  به صورت مجازی انجام می‌گیرد.

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننیم درصد کتابخانهامیرعلی نیکبخششهرداری ها
sedayezanjannews.ir/nx4649


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»