کد خبر: 4661
1399/08/02 - 14:58


ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین با اشاره به مرتفع‌شدن مسیر پیش روی صنعت رمزارز در کشور اعلام کرد:

پرونده قضایی ماینرهای زنجانی فعلا مسکوت ماند

افشین آشوری: تا 2 هفته آینده، تکلیف استخراج‌کنندگان رمزارز مشخص می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طبق نامه ستاد مبارزه با کالای قاچاق و تعزیرات و ارگان‌های ذیربط، پرونده ماینرها از جمله 8 ماینر زنجانی در دستگاه قضایی تا زمان تعیین تکلیف، مسکوت مانده است که ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین پیش‌بینی می‌کند وضعیت آن‌ها طی دو هفته آتی مشخص شود.

افشین آشوری، عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به کلیدخوردن طرح تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمزارز در مجلس، اظهار کرد: اصلاح نرخ برق و گاز برای ماینرها گام بسیار مثبتی در راستای رشد این صنعت است اما این طرح نکات مغفولی دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

آشوری معتقد است که صنعت ماینینگ (استخراج رمزارز) محصولی استراتژیک با قابلیت صادرات، سرعت نقدشوندگی بالا و سهولت انتقال را تولید می کند و با ایجاد چرخه درآمد‌های پایدار، توانایی رفع دو چالش بزرگ کشور یعنی ایجاد درآمدهای ارزی و ایجاد رونق در تولید کشور را دارد. طرح اصلاح نرخ حامل های انرژی که ازسوی مجلس پیگیری می شود، اقدام بسیار مثبتی است که از عقب افتادن بیشتر کشور در رقابت بین المللی استخراج رمز ارز جلوگیری می‌کند.

ارزآوری مستقیم صنعت ماینینگ

عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین با اشاره به گردش مالی میلیاردی صنعت استخراج رمزارز در کشور ابراز کرد: صنعت ماینینگ این توان و ظرفیت را دارد تا زمینه را برای ورود ارز قابل توجه به کشور را فراهم کند به طوری که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌گیری از پتانسیل‌های حوزه برق و گاز بتوانیم سالانه تا 300 میلیون دلار ارز توسط این صنعت تامین شود. این موضوع طی جلسات برگزار شده در حضور مسئولان مرکز بررسی استراتژیک، نمایندگان مجلس، معاونت سیاسی رئیس جمهور بیان شده است.

وی با بیان اینکه مصوبه هیات دولت در مرداد ماه سال گذشته فعالیت و استخراج رمز ارز را در قالب صنعت ماینینگ پذیرفت اما با تعرفه گذاری نامناسب و اعلام نرخ صادراتی برای حامل‌های انرژی اجازه نداد این صنعت رونق پیدا کند، اضافه کرد: بیش از یک سال فرصت طلایی در صنعت از دست رفته و این در حالی است که سایر کشور ها با حمایت های ویژه و تخصیص بودجه در قالب یارانه انرژی از فعالان خود حمایت می کنند و نهایتا برای جلوگیری از این فرصت سوزی باید سریع تر با اصلاح نرخ حامل‌های انرژی صنعت ماینینگ را در کشور احیا کنیم.

آشوری بر لزوم اصلاح تعرفه انرژی (برق و گاز) در صنعت ماینینگ تاکید کرد و گفت: حدود 2 ماه قبل پیشنهاد تامین ارز واردکنندگان از طریق استخراج رمزارز به تعرفه صنعتی به مسئولان مربوطه ارائه شده اما از آنجایی که روال بررسی تا اعلام نتیجه طولانی است فعلا پاسخی دریافت نشده است. البته در مجلس تعدادی از نمایندگان دغدغه اصلی ماینرها را با جدیت پیگیری می‌کنند.

وی ارزآوری مستقیم را یکی از مزایای صنعت ماینینگ اعلام کرد و افزود: در صنعت رمزارز صنعتگران اگر انرژی صنعتی دریافت کنند همان ماه ارز را به صورت نیمایی در اختیار دولت و واردکنندگان قرار می‌دهند که قطعا در رونق اقتصادی تاثیرگذار است.

صنعت یخی

آشوری با اشاره روند کند حمایت مسئولان از فعالان صنعت ماینیگ کشور تصریح کرد: بسیاری از فعالان این صنعت کارشان را تعطیل و به مقصد گرجستان، روسیه، چین و حتی کانادا، ایران را ترک کردند، تمامی مستندات و قراردادهایشان نیز موجود است. عده‌ای هم ماینرها (دستگاه استخراج‌کننده رمزارز) را فروختند، عده‌ای هم که در ایران مانده‌اند، منتظر تعیین تکلیف بوده و به بیانی دیگر خانه‌نشین شده‌اند که تجهیزاتشان در حال تبدیل شدن به آهن قراضه است.

وی با اشاره به عمر 2 ساله دستگاه‌های استخراج رمزارز، صنعت ماینینگ را کسب و کار یخی اعلام کرد و گفت: اگر تجهیزات این صنعت مرود استفاده قرار نگیرد مثل یخ آب شده و با گذشت زمان بلااستفاده می‌شود چرا که این صنعت هایتک به تکنولوژی روز وابسته است.

پرونده 8 ماینر در زنجان تا زمان تعیین تکلیف، مسکوت شد

وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت در رابطه با لزوم رجیستری دستگاه‌های مربوط به استخراج‌ رمز ارز طبق محاسبه‌های گمرک که پس از آن این تجهیزات مشمول کالای قاچاق نشوند، از بلاتکلیفی 4 ماهه ماینرها پس از تصویب این طرح خبر داد و گفت: طبق نامه ستاد مبارزه با کالای قاچاق و تعزیرات و ارگان‌های ذیربط، تعیین تکلیف ماینرها در دستگاه قضایی تا زمان تعیین تکلیف شدن، مسکوت مانده است اما در برخی نقاط کشور ادارات تعزیرات حکومتی استان‌ها در قبال این مصوبه برخورد سلیقه‌ای دارند.

وی با اشاره به تشکیل پرونده برای حدود 8 ماینر در زنجان ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل تعزیرات حکومتی، نگاه مثبتی به صنعت استخراج رمزارز داشته و پرونده این اشخاص نیز مسکوت مانده است که پیش‌بینی می‌کنیم ظرف 2 هفته آتی تکلیف آن‌ها مشخص شود.

انتخابات نظام صنفی یارانه‌ای استان

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود از برگزاری انتخابات نظام صنفی یارانه‌ای استان‌ها در ماه جاری و آذرماه خبر داد و گفت: دی‌ماه و بهمن‌ماه نیز انتخابات نظام صنفی کشوری برگزار می‌شود. انتخابات نظام صنفی هر سه سال یکبار برگزار شده و هر شخص می‌تواند 2 دوره متوالی به عنوان کاندید در این انتخابات شرکت کند که این سازمان خانه بخش خصوصی و فعالان حوزه IT و ICT و کسب و کارها و صنایع برپایه IT است که حضور فعال و حداکثر بخش خصوصی و بازیگران واقعی این حوزه را می‌طلبد تا با حضور فعال خود بتوانند در راستای پیشرفت کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی با تعامل و مطالبه گری خود را ازدولت‌های محترم اقدامات مثمرثمر و تاثیرگذاری را در کشور داشته باشند.

گفتنی است، با پیگیری‌های کارگروه استخراج رمز ارز در زمینه تعیین تکلیف تجهیزات موجود در کشور در قالب طرح خوداظهاری، طرح مذکور ۱۲ خردادماه سال جاری در جلسه کمیسیون اصلی اقتصادی هیئت دولت به تصویب رسید که طبق آن از تاریخ مقرر کسانی که پرونده‌های تعزیراتی در حوزه گرفتاری دستگاه‌ها از سال گذشته تا به امروز داشتند هیچ جرمی متوجه آن‌ها نبوده و اشخاص می‌توانند پس از طی فرآیند خوداظهاری در سایت وزارت صمت و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، دستگاه‌ها را دریافت کنند.

ماینرها معتقدند طرح مجلس به خوبی دو هدف ایجاد رونق در صنعت و ایجاد درآمدهای ارزی را پوشش داده و در جهت رفع دغدغه‌های وزارت نیرو که اعلام می‌کند در تخصیص برق مورد نیاز این صنعت دچار مشکلات تولید و توزیع است را هم به شکل کارشناسی شده برطرف می‌کند. به این ترتیب که این طرح وزارت نیرو را برای تامین برق صنعت ماینینگ مبرا کرده و برای تامین انرژی این صنعت قرار است گاز با تعرفه صنعتی جهت احداث نیروگاه جدید و یا افزایش ظرفیت نیروگاه موجود اقدام کنند و دیگر نیازی به تامین برق مورد نیاز ماینرها توسط شبکه سراسری برق نیست.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرمزارزهای زنجانماینرینگافشین آشوری
sedayezanjannews.ir/nx4661


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»