کد خبر: 9974
1402/04/28 - 9:10


صدای زنجان از حواشی استیضاح و عزل شهردار قیدار گزارش می‌دهد

کوتاهی شورا یا شهردار

عضو شورای اسلامی شهر قیدار: مهمترین علت برکناری شهردار عدم سکونت وی در قیدار و عدم هماهنگی وی با شورا و برخی از مشکلات در زمینه مدیریت امور مالی و اجرای مصوبات شورا است/ شهردار عزل‌شده قیدار: شورای شهر قیدار مستندات خود مبنی بر دلایل عزل شهردار قیدار را ارائه کند. اعضای شورای شهر بنایشان از ابتدای طرح سوالات، «قانع نشدن» بود!/ مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان: مشکل شهردار و شورای شهر قیدار در سایه تعاملات حل شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: در حالی که شورای شهر قیدار، مهمترین علت برکناری سیدمصطفی موسوی، شهردار عزل‌شده قیدار را «عدم سکونت وی در قیدار» و «عدم هماهنگی وی با شورا و برخی از مشکلات در زمینه مدیریت امور مالی و اجرای مصوبات شورا» اعلام می‌کنند، شهردار برکنار شده قیدار ضمن رد این موضوع می‌گوید: اعضای شورای شهر بنایشان از ابتدای طرح سوالات، «قانع نشدن» بود! از طرفی تعدادی از شهروندان قیداری که پس از برکناری موسوی مقابل ساختمان فرمانداری خدابنده تجمع کرده بودند همچنان منتظر بازگشت شهردار عزل شده به دفتر خود هستند.

18  ماه پیش «مصطفی موسوی» با رای اعضای شورای شهر قیدار، به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد، اما کمتر از دو سال خبر استیضاح این شهردار جوان و همین طور عزل توسط همین شورا در رسانه‌ها منتشر شد، شهرداری که طبق گفته مردم این شهر، عملکرد خوب و رضایت‌بخشی داشته است.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی، مردم این شهر پس از عزل « سیدمصطفی موسوی» مقابل ساختمان فرمانداری خدابنده تجمع کرده و خواستار عدم استیضاح و عزل وی شدند.

اظهارات دوپهلوی فرماندار خدابنده در خصوص عزل شهردار قیدار

جواد تاراسی، فرماندار شهرستان خدابنده ضمن حمایت از «موسوی» در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد که عملکرد شهردار برکنار‌شده قیدار، قابل قبول بوده و وی به خوبی توانست ریل‌گذاری درستی در پروژه‌های شهری داشته باشد، با این حال برکناری شهردار حق قانونی شورای شهر است و دخالتی در این زمینه نداریم! خط قرمز ما متوقف شدن پروژه‌های شهری است و بنده فردای برکناری شهردار، بازدیدی از پروژه‌های شهری داشتم که خوشبختانه هیچ پروژه شهری متوقف نشده است.

فرماندار شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه شهردار نتوانست به سؤالات اعضای شورا پاسخ دهد و همین موضوع سبب استیضاح وی شد، گفت: شهردار قبلی خوب کار می‌کرد ولی اگر مشکلات با همین رویه پیش می‌رفت، قطعاً شهر ضرر می‌کرد و خود شهردار هم نمی‌توانست بماند. این شهردار رزومه خوبی را در قیدار برای خود به دست آورد و می‌تواند در آینده موفق باشد

تک‌روی شهردار قیدار، سبب عزل او شد؟

صفرعلی اسلامی، عضو شورای اسلامی شهر قیدار هم در رابطه با علت برکناری شهردار این شهر به رسانه‌ها گفته که مهمترین علت برکناری شهردار عدم سکونت وی در قیدار و عدم هماهنگی وی با شورا و برخی از مشکلات در زمینه  مدیریت امور مالی و اجرای مصوبات شورا است.

وی با بیان اینکه ۲۲ مورد سوال توسط شورا از شهردار در حوزه‌های مختلف در روز استیضاح 21 تیرماه 1402 از ایشان پرسیده شد که پاسخ‌های شهردار اعضای شورا را قانع نکرد، ادامه داد: در حال حاضر «مجتبی بیگلو»، که یکی از کارمندان شهرداری شهر قیدار است به عنوان سرپرست شهرداری قیدار انتخاب شده است تا اعضای شورا شهردار جدید را انتخاب و معرفی کنند.

اسلامی با بیان اینکه شهردار سابق قیدار اهل همدان بود و در زمان انتخاب، عنوان کرده بود که در شهر قیدار ساکن خواهد شد ولی با گذشت ۱۸ ماه این اتفاق نیفتاد، ادامه داد: شهردار سابق بودجه را برای المان‌سازی و زیباسازی شهر سوق داده بود که اقدام وی چندان به مذاق اعضای شورا خوش نمی‌آمد و اعضای شورا انتظار داشتند که اقدامات و برنامه‌ها برای بلندمدت انجام شود تا اینکه در کوتاه مدت دوباره تکرار شود.

عضو شورای اسلامی شهر قیدار با بیان اینکه موارد مذکور و موضوعات دیگر سبب بروز اختلاف بین اعضای شورا و شهردار شد، گفت: در بودجه سال گذشته مصوب شده بود که دو دستگاه کامیون ده چرخ خریداری شود ولی شهردار از اجرای این مصوبه امتناع کرد، همچنین در بودجه سال گذشته مصوب شده بود که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی روشنایی شهر هزینه شود و ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هم برای خرید دو دستگاه ده چرخ کامیون صرف شود که بودجه این دو دستگاه کامیون صرف چراغانی شهر شد.

شورای شهر قیدار مستندات خود مبنی بر دلایل عزل شهردار قیدار را ارائه کند

با این وجود «سیدمصطفی موسوی»، شهردار عزل‌شده قیدار در گفت‌وگو با صدای زنجان‌ عنوان کرد که اعضای شورای شهر حتی اگر یک مورد سندی را ارائه دهند که مصوبه بوده و شهرداری انجام نداده است، حرف آن‌ها را می‌پذیرم.

 وی ادامه داد: ارتباط شهرداری و شورا در قالب بودجه‌ای است که از طرف شهرداری مطرح و در شورا مصوب می‌شود. اگر از بودجه مصوب شهرداری، توسط شورای شهر موضوعی به تصویب برسد و ما اقدامی نکرده باشیم، حق با آن‌ها است و اصلا این موضوع صحت ندارد که شهردار مطابق میل خود در این زمینه رفتار می‌کرده است! شاید گاها یک سلیقه شخصی، خارج از مصوبه  در خصوص موضوعی وجود داشته است که صراحتا اعلام می‌کنم که من آن را انجام ندادم چرا که خارج از مصوبه و وجوب قانونی بوده است. ولی اگر مصوبه‌ای وجود دارد که بار مالی برای شهرداری نداشته است و منطبق با بودجه شهرداری باشد،اعضای شورا ارائه دهند که در خصوص چه موضوعی بوده است!

وی اظهار کرد: مجموعه شورا و اعضای آن حق پرسش و تذکر و حتی استیضاح شهردار را دارند، در روز استیضاح سوالاتی از سوی اعضای شورای شهر قیدار مطرح شد که بخشی از آنها ناشی از اطلاعات غلط اعضا بوده است که بنده با اسناد و مدارک به آنها ثابت کردم که این موضوع از بیخ و بن پایه صحیحی ندارد و اطلاعات آنها در این زمینه نادرست بوده است. تمامی سوالاتی که مطرح کردند در خصوص حوزه‌های مختلف مدیریت شهری بوده است که ما آنها را به صورت جامع و کامل و با اسناد و مدارک به اعضای شورای شهر ارائه کردیم و از آنها خواستیم که اگر مدرکی علیه ما دارید، آن را هم ارائه دهند که آن را هم ارائه ندادند.

اعضای شورای شهر بنایشان از ابتدای طرح سوالات قانع نشدن بود!

موسوی با بیان اینکه در نهایت تمامی اسناد و مدارکی که لازم بود به اعضا تقدیم شد، اما آنها قانع نشدند، افزود: قانع نشدن دلیل منطقی باید داشته باشد اما آنها برای این موضوع مدارکی را ارائه نکردند. هر چند قانع شدن و یا نشدن حق شورای شهر است و شورای شهر می‌تواند اسم شخصی را از خود او بپرسد و فرد جواب بدهد و شورا قانع نشود.

شهردار عزل‌شده قیدار اظهار کرد: از ابتدای حضورم در شهرداری قیدار به صورت ماهیانه صورتحساب درآمدها و هزینه‌ها را به اعضای شورای شهر ارسال کردم و خودشان در این زمینه نیز موضوع را تصدیق کردند. هر 6 ماه یک بار نیز صورت‌حساب‌های ماهانه را تجمیع کردم و به انضمام عملکرد عمرانی و خدمات شهری به سمع و نظر اعضای شورای شهر رساندم. تمامی پروژه‌های شهرداری نیز در حوزه‌های عمرانی، خدمات شهری و فضای سبز و فرهنگی نیز انجام گرفته است و همه موضوعات به صورت شفاف به شورا و در قالب بنرهایی به مردم اطلاع‌رسانی شده است، ولی در نهایت اعضای شورای شهر قانع نشدند.

اگر عدم همکاری‌ها به درستی بررسی شود، مشخص می‌شود که  شورا در این زمینه کم کاری کرده است یا شهرداری

وی با بیان اینکه هر چیزی که قانون مقدر و مد نظر داشته باشد ما هم همین را قبول خواهیم کرد، عنوان کرد: کوچکترین انحراف مالی مبنی بر اینکه مصوبه‌ای از شورای شهر آمده باشد و شهرداری انجام نداده باشد، وجود ندارد، حتی در برخی از مواقع نظیرفروش زمین، شورای شهر مصوب کرده بود که فروش زمین بلامانع باشد، اما برای مجوز مزایده به هر دلیلی به شهرداری ایراد می‌گرفتند، در نهایت خود اعضا تعهداتی که در این زمینه داشتند را عمل نکردند. ضمن اینکه اگر این عدم همکاری‌ها به درستی بررسی شود، مشخص میشود که  شورا در این زمینه کم کاری کرده است یا شهرداری؟

**هنوز فرآیند ماده 90 قانون شوراهای اسلامی مبنی بر بررسی عزل شهردار قیدار در هیئت تطبق انجام نشده است

«سعیدخلجی»، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان در مورد وضعیت و اقدامات صورت گرفته از سوی استانداری زنجان  در مورد عزل و برکناری شهردار قیدار در این زمینه با اشاره به اینکه در شورای اسلامی شهر قیدار، سوالاتی از شهردار مربوطه ( مصطفی موسوی) پرسیده شد و با توجه به اینکه اعضای شورا نسبت به پاسخ سوالات اغنا نشدند، نسبت به عزل ایشان اقدام کردند، گفت: هنوز فرآیند ماده 90 قانون شوراهای اسلامی مبنی بر بررسی این مصوبه در هیئت تطبق و فرمانداری انجام نشده است.

وی ادامه داد: هنوز هیئت تطبیق فرمانداری که دفتر امور شهری استانداری نیز عضوی در آن دارند، نظر کارشناسی خود را در خصوص «اعتراض» و یا «عدم اعتراض» به این موضوع اعلام نکرده است، بنابراین هنوز مصوبه کامل نیست و باید فرآیند شکلی مصوبه نسبت به استناد ماده 83 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مورد بحث و بررسی قرارگیرد. همچنین راجع به موضوع استیضاح شهردار قیدار هنوز نقطه نظرات و جمع‌بندی کارشناسی تکمیل نشده است که به محض تکمیل شدن توسط هیئت تطبیق شهرستان استان خدابنده، نتیجه اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهردار قیدار هنوز به صورت رسمی عزل نشده‌اند، اظهار کرد: ماده 83 قانون عنوان می‌کند که به محض استیضاح شهردار باید در تاریخ مدنظر سرپرست فعالیت خود را شروع کند و در این بخش مشکلی نداریم. بحث اصلی ما این است که هنوز مصوبه به تائید و یا مورد اعتراض فرمانداری و هیئت تطبیق شهرستان قرار نگرفته است. به محض اینکه نقطه نظرات هیئت تطبیق اعلام شود قطعا در این زمان می توان گفت که این مصوبه قطعی و نهایی شده است.

مشکل شهردار و شورای شهر قیدار در سایه تعاملات حل شود

خلجی ادامه داد: از اعضای شورای شهر قیدار درخواست شد که مشکلات خود را با شهردار در چارچوب قوانین و مقررات و در سایه تعاملات حل کنند و این اتفاقات متاسفانه نیفتاد و اختلاف فکری و سلیقگی شورا و شهردار خیلی بالاتر از حدی بود که شورا و شهردار بتوانند ادامه فعالیت بدهند و شورای شهر اقدام به عزل این شهردار کرد. امیدوارم که این اقدام و هر اقدامی از این دست در مدیریت شهری و اجرای برنامه های توسعه شهری خلل ایجاد کند

این مسئول با بیان اینکه قانون‌گذار همانطور که وظیفه انتخاب شهردار را برعهده شورای گذاشته است این اختیار را نیز به شورا داده است که در ادامه کار بر عملکرد شهردار نظارت کند و اگر عملکرد راضی نبود در قالب تذکر، سوال و استیضاح  به این موضوع ورود کند، گفت: این حق طبیعی و قانونی شورا است که بر عملکرد شهردار نظارت بکنند و بالطبع هیچ کسی نمی‌تواند این حق را از شورا سلب کنند، منتهی ما نظرمان بر این است که اگر اقدامات شهری خوب پیش می‌رود و پروژه‌ها موقعیت مناسبی دارند، این اقدامات مدنظر اعضای شورا قرار گیرد.

مردم، شهردار و اعضای شورای شهر می‌توانند اعتراض قانونی خود را به دفتر امور شهری و شورای حل اختلاف اعلام کنند

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان، با بیان اینکه شورای اسلامی در انجام تکالیف قانونی خود مستقل هستند، اظهار کرد: اگر در این فرآیند کسی اعتراض داشته باشد، می‌تواند اعتراض کند و موضوع را مورد پیگیری قرار دارد. ضمن اینکه مردم، شهردار و اعضای شورای شهر می‌توانند اعتراض قانونی خود را به دفتر امور شهری و شورای حل اختلاف اعلام بکنند. قطعا این اعتراض بررسی می شود و اگر آن چارچوب‌ها و نظامهای قانونی در آن رعایت نشده باشد در فرایندها مورد بازبینی و تجدید نظر قرار میگیرد. در حقیقت مسیر هیئت حل اختلاف مسیری قانونی و در چهار چوب مقررات است.

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانعزل شهردار قیدارمدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9974


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»