کد خبر: 4711
1399/08/10 - 12:56


جنجال برای ماسک‌فروشی هلال‌احمر

رئیس انجمن داروسازان استان: فروش ماسک وظیفه هلال احمر نیست/ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان: دستور مستقیم استاندار است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری تحلیلی صدای زنجان- در ابتدای سال بود که با شیوع کرونا و بحران ماسک در کشور، سازمان هلال احمر استان با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌­ای کارگاهی در راستای تولید ماسک راه‌اندازی کرد که جمعی از کارآموزان فنی و حرفه ­ای و داوطلبان هلال احمر دوخت کاری ماسک را انجام می­ دادند و هم اکنون با گذشت 8 ماه از شیوع کرونا فعالیت این دو دستگاه همچنان ادامه دارد که حتی ماسک‌های تولیدی خود را در چادرهای هلال‌احمر با قیمت مصوب دولتی یعنی 1000 تومان به فروش می ­رسانند.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان بر این باور است که تولید ماسک و فروش آن در سطح شهر یک اقدام انتفاعی است زیرا در ضوابط هلال‌احمر چنین وظایفی تعریف نشده است.

مهدی بیگدلی از اقدام هلال احمر ابراز تاسف می ­کند و می ­گوید: هم اکنون هلال احمر استان به صورت خودجوش اقدام به فروش ماسک در چادرهایی در سطح شهر می ­کند که بدون پرداخت هیچ‌گونه مالیات و یا اجاره­ای کسب درآمد می ­کند و این جای تاسف دارد که با مجوز و یا با ضوابط چه قانونی این اقدام را انجام می ­دهد و اگر این گونه باشد هر سازمان و یا شرکتی به خود اجازه می ­دهد که اقداماتی فراتر از وظایف خود انجام دهد.

وی در ادامه اظهار می ­کند: اگر قرار باشد هر دستگاهی کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی کند و خود به فروش برساند ضربه ­ای به سلامت جامعه خواهد زد و این جای تعجب دارد که مسئولان استانی چرا این اوضاع را سروسامان نمی ­دهند.

تولید و عرضه ماسک در اساس نامه هلال‌احمر وجود ندارد

وی با بیان اینکه در ضوابط و اساس‌نامه هلال‌احمر تولید ماسک و فروش آن تعریف نشده است، ادامه می دهد: هلال احمر وظیفه دارد در زمان بحران نجات دهنده مردم باشد و اگر مایل به تولید ماسک است، ماسک‌های تولیدی خود را به صورت رایگان در مناطق محروم و یا در مواقع بحرانی و حوادث غیرمترقبه توزیع کند و نه اینکه در شرایطی که بحران کمبود ماسک وجود ندارد ماسک‌های خود را با قیمت دولتی یعنی 1000 تومان به فروش برساند.

بیگدلی در ادامه تصریح می­ کند: قیمت‌گذاری برای فروش ماسک‌های هلال‌احمر با قیمت مصوب نیز جای سوال دارد که توسط چه سازمان و یا دستگاهی انجام شده است.

رئیس انجمن داروسازان استان با اظهار اینکه اطلاعی از شرایط تولید ماسک‌های هلال‌احمر ندارد، اذعان می کند: متاسفانه هم اکنون در زمینه تولید ماسک اقدامات جدی توسط سازمان‌های مرجع انجام نمی‌شود و لازم است این اقدامات که به محل کسب درآمد برخی از سازمان‌ها تبدیل شده پایان یابد.

کمبودی در تولید ماسک نداریم

وی با تاکید بر اینکه در تولید ماسک استان زنجان کمبودی وجود ندارد و شرایط بحرانی آن به اتمام رسیده است، خاطرنشان می­ کند: هم اکنون هلال‌احمر در مرکز شهر از قبیل سبزه‌میدان، با چه دلیلی ماسک‌های خود را در چادرهای هلال احمر به فروش می­ رساند و چرا ماسک‌های خود را به فروشگاه ها و یا داروخانه ­ها عرضه نمی ­کند.

هلال احمر ماسک های خود را به داروخانه عرضه نمی­ کند

راحله محرم‌زاده کارشناس اداره تجهیزات پزشکی نیز با تاکید بر اینکه هلال احمر استان ماسک‌های تولیدی خود را در داروخانه ­های استان عرضه نمی­ کند، اظهار می­ کند: داروخانه ­های استان تنها از تولیدی‌هایی که در سایت وزارت بهداشت ثبت شده و دارای سیب سلامت، کد پروانه و فاکتور رسمی باشد ماسک خریداری می کند که ماسک‌های تولید شده توسط سازمان هلال احمر استان فاکتور رسمی نداشته و به داروخانه ­های استان عرضه نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه بر تمامی کارگاه های تولید ماسک نظارت می ­شود، تصریح می ­کند: با وجود اینکه برخی از ماسک ها به داروخانه ­ها عرضه نمی شود ولی دانشگاه علوم پزشکی استان بر تمامی کارگاه های تولید ماسک نظارت دارد.

پلمپ 3 تولیدی ماسک

راحله محرم زاده با اشاره به اینکه 20 کارگاه تولید ماسک در استان فعالیت می­ کنند، خاطر نشان می‌کند: تاکنون سه کارگاه تولید ماسک به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط بازرسان دانشگاه علوم پزشکی استان پلمپ شده است.

ماسک هایی که هم اکنون در چادرهای هلال احمر در سطح شهر به فروش می ­رود با همکاری سازمان هلال احمر استان و اداره کل فنی و حرفه ­ای استان تولید می‌شود که محمدحسین پیری، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه­ ای شهید بهشتی زنجان با اشاره به جزییات همکاری دو دستگاه می ­گوید: از زمان شیوع کرونا، تولید ماسک در یکی از کارگاه‌های مرکز آموزش فنی شهید بهشتی با عنوان پویش مردمی هلال احمر و اداره کل فنی و حرفه­ای راه اندازی شد که جمعی از داوطلبان هلال احمر و کارآموزان چرخکار فنی و حرفه­ ای در آن حضور داشتند، تولید می شد و پس از استریل توسط سازمان هلال احمر استان بسته بندی و سپس در چادرهای هلال احمر با قیمت 1000 تومان به فروش می ­رود.

این مسئول در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه تولید ماسک در شرایطی که با هیچ کمبودی مواجه نیستیم چه لزومی دارد توسط اداره کل فنی و حرفه ­ای و سازمان هلال احمر تولید و به فروش رود، اظهار می کند: هم اکنون 20 روزی است که تولید ماسک در این مرکز انجام نمی شود و ماسک هایی که تا 20 روز قبل تولید شده است؛ توسط هلال احمر به فروش می ­رود.

محمد حسین پیری در پاسخ به این سوال که درآمدهایی که از فروش ماسک توسط هلال احمر و فنی و حرفه ای استان به دست می ­آید در کجا هزینه می ­شود، می ­گوید: 1000 تومان هزینه تمام شده هر ماسک است و هیچ درآمدی عاید اداره کل فنی و حرفه­ای استان در این زمینه نمی­ شود.

با دستور استاندار ماسک در چادرها توزیع می ­شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان در پاسخ به این اظهارات خاطر نشان می­ کند: ماسک با دستور مستقیم استاندار زنجان در چادرهای هلال احمر توزیع می شود.

شهرام میرزایی ادامه می ­دهد: تولید و تحویل شده از طریق پویش­ های مردمی فنی و حرفه ای و هلال احمر است و این ماسک ها، تنها ماسک استریل تخت از صنایع پزشکی مددبخش در کشور است و هیچگونه سود و یا عوایدی برای هلال احمر و فنی و حرفه ­ای ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ماسک‌های تولیدی توسط هلال احمر و اداره فنی و حرفه ­ای با نرخ دولتی به فروش می ­رود، تاکید می­ کند: دستور مستقیم استاندار است که اعضای داوطلب هلال احمر با استقرار در چادرها آن را به نرخ دولتی عرضه می­ کنند.

این مسئول معتقد است: هلال احمر ماسک تولید و توزیع نمی کند بلکه با استفاده از ظرفیت داوطلبان و با مشارکت فنی و حرفه ای استان زنجان در تولید ماسک مشارکت دارد و این ماسک های تولیدی استریل و سپس پلمپ می­ شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به جزییات بسته بندی ماسک‌های تولیدی توسط این دو دستگاه دولتی تصریح می­کند: بسته بندی ماسک در فیلم و کاغذ، استریل و انجام امور آزمایشگاه میکروبیولوژی در صنایع پزشکی مددبخش با مجوز آزمایشگاهی و بهداشتی برای اولین بار در کشور توسط پویش مردمی فنی و حرفه­ای و هلال احمر تولید می­شود.

توزیع ماسک رایگان در طرح آمران سلامت

میرزایی می‌­افزاید: در طرح آمران سلامت ماسک برای شهروندان فاقد ماسک توسط هلال احمر رایگان ارائه می شود و علاوه بر آن براساس برنامه کشوری، برای مناطق محروم و روستاهای دور افتاده و بیماران خاص و صعب العلاج در سطح استان نیز ماسک توسط هلال احمر به صورت رایگان توزیع شده است.

زهرا احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرام میرزاییمهدی بیگدلیانجمن داروسازان استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4711


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»