کد خبر: 4718
1399/08/11 - 11:53


رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اعلام کرد:

برنامه صادراتی تحویل راه‌آهن شمالغرب می‌شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به موافقت ضمنی مسئولان راه‌آهن شمالغرب با این پیشنهاد امیدوار است راه‌آهن ایران نیز موارد خواسته شده فعالان اقتصادی زنجان را تائید کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با توجه به اینکه 90 درصد مقصد صادرات ریلی زنجان مربوط به کشور ترکیه است، بخش خصوصی متشکل از اتحادیه صادرکنندگان و اتاق بازرگانی استان به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های صادرات ایستگاه ریلی بناب، برنامه‌های مربوطه را تدوین و برای بررسی دقیق موارد خواسته شده از جمله بهره‌مندی صادرکنندگان زنجانی از تخفیفات در مسیر ترانزیت ریلی ایران و ترکیه را تا 2 روز آینده تحویل راه‌آهن شمالغرب می‌دهد تا مسئولان مربوطه این موضوع را با مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در میان بگذارند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به موافقت ضمنی مسئولان راه‌آهن شمالغرب با این پیشنهاد امیدوار است راه‌آهن ایران نیز موارد خواسته شده فعالان اقتصادی زنجان را تائید کند.

به گفته مدیرعامل راه‌آهن شمالغرب 90 درصد مقصد صادرات از این ایستگاه، کشور ترکیه و مابقی ازبکستان و ترکمنستان است. عمده محصولات صادراتی به ترکیه شمش روی و کشورهای ازبکستان و ترکمنستان، اتصالات لوله، کاشی، سرامیک، کلینکر سیمان و غلات است.

علی خدایی، مدیرعامل راه‌آهن شمالغرب در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به همکاری مطلوب مجموعه راه‌آهن شمالغرب با صادرکنندگان در سال قبل و پیش‌بینی واگن برای انجام صادرات از حضور قابل قبول در عرصه تجارت خارجی در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا و بسته شدن مرزها گفت.

خدایی مقرون به صرفه بودن صادرات جاده‌ای در مقایسه با صادرات ریلی را عامل اصلی عدم استقبال صادرکنندگان از راه‌آهن برای صادرات محصولات و کالاهای مدنظر اعلام کرد و افزود: هماطور که گفته شد به علت بروز اخلال در صادرات و واردات جاده‌ای، میزان استقبال صادرکنندگان برای تجارت از طریق ایستگاه ریلی نسبت به ماه‌ها و سال‌های قبل افزایش یافت و مجموعه راه‌آهن شمالغرب نیز برای تسریع در امر تجارت فعالان اقتصادی هر آنچه در توان داشت به کار گرفت.

منتظر دریافت برنامه صادرات ریلی بخش خصوصی زنجان هستیم

خدایی در پاسخ در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه‌های صادراتی برای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت صادراتی ایستگاه ریلی بناب (واقع در سلطانیه) اظهار کرد: مجموعه راه‌آهن شمالغرب منتظر برنامه صادراتی فعالان اقتصادی استان هستند، مقرر شده بود تا اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان استان برنامه صادراتی را تهیه و برای بررسی بیشتر و ارائه تخفیفات لازم در راستای رونق صادرات از ایستگاه ریلی موضوع از طریق راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پیگیری شود.

مدیرعامل راه‌آهن شمالغرب با بیان اینکه ما در راه‌آهن شمالغرب آمادگی داریم تا بر اساس میزان بار، واگن‌های لازم را پیش‌بینی کنیم، تصریح کرد: از آنجایی که بودن واگن، در صادرات ریلی مهم است به صادرکنندگان استان اعلام شد اگر بارشان در توناژ بالا بوده و روند صادرات مستمر باشد، طی مکاتبه‌ای با سازمان مربوطه حاضریم به لحاظ قیمتی تخفیف مربوطه از تعرفه و درآمد راه‌آهن را لحاظ کنیم.

خدایی با بیان اینکه واگن‌های یاد شده متعلق به ترکیه و کشورهای هم‌سود CIS بوده و ایران در صورت استفاده از آن باید مبالغ مربوطه را طبق تعرفه اعلامی، واریز کرده و واگن را جهت صادرات در اختیار گیرد، عنوان کرد: هر تن باری که با واگن به مقصد ترکیه بارگیری می‌شود بیش از 9 دلار محاسبه شده و از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به کشور صاحب واگن پرداخت می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه صادرکنندگان به دلیل تعرفه بالای ریلی از صادرات کالا از این مسیر استقبال نکردند، اضافه کرد: به همین دلیل گفته شد تا نوع بار، کشور مقصد، میزان توناژ را به راه‌آهن شمالغرب اعلام کنند تا برای نحوه و میزان تخفیفات به صادرکنندگان از میزان درآمد مجموعه بکاهیم تا صادرکنندگان استان بتوانند قدرت رقابت به لحاظ قیمت و تعرفه در حوزه صادرات ریل و جاده را داشته باشند.

مزایا و معایب صادرات ریلی

مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در این رابطه با اشاره به اینکه ایستگاه ریلی بناب با مشارکت بخش خصوصی در سال 94 راه اندازی شد، عنوان کرد: بر این اساس بخش خصوصی خود را ملزم به بهره‌گیری از امکانات موجود در این ایستگاه می‌داند که با همکاری گمرک و به ویژه راه‌آهن ایجاد شده است.

رنگ‌رونا «کرایه حمل» را یکی از مهم‌ترین مباحث در امر صادرات دانست و با اشاره به تفاوت فاحش بین کرایه حمل زمینی و ریلی تصریح کرد: همین امر سبب شده تا صادرکنندگان از امکانات کامیون‌های شرکت‌های بین‌المللی برای حمل محموله مدنظرشان استفاده کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان «فاصله مکانی ایستگاه راه‌آهن از محل کارخانه یا واحد صادراتی» را دومین موضوع مهم در امر صادرات اعلام کرد و گفت: در امر صادرات ریلی، به دلیل فاصله مکانی یاد شده، باید 2 بار فرآیند تخلیه و بارگیری صورت گیرد که این مهم سبب می‌شود قیمت تمام شده برای صادرات مقرون به صرفه نباشد.

وی نبود امکان رهگیری محموله، زمان‌بر بودن روند ارسال از مبدا تا مقصد (10 روز تا یک ماه) را از معایب صادرات ریلی در مقایسه با جاده‌ای دانست و ادامه داد: به طور مثال ارسال محموله‌هایی نظیر شمش روی که قیمت آن تابع بازار جهانی است به علت زمان‌بر بودن ارسال کالا از مبدا تا مقصد توسط شبکه ریلی، ممکن نیست.

رنگ‌رونا ارسال یکباره محموله حجیم را هم از مزایای صادرات ریلی دانست که در آن صادرکننده تمامی محموله‌ را تحویل مقصد می‌دهد اما با توجه به ظرفیت محدود کامیون‌ها فعال اقتصادی باید محموله حجیم خود را در قالب چندین بار که هزینه‌بر نیز می‌شود به مقصد هدایت کند.

برنامه صادراتی بخش خصوصی تحویل راه‌آهن شمالغرب می‌شود

رنگ‌رونا با اشاره به در نظر گرفتن تخفیفات تجاری برای فعالان اقتصادی در ترانزیت ریلی ایران و ترکیه، ابراز کرد: در محموله های ۵۰۰ تن به بالا و طول خط راه آهن ۷۰۰ کیلومتری، تخفیفات خوبی در حمل ريلي درنظر گرفته شده است که استان زنجان تنها به دلیل ۴۱ کیلومتر کمتر و واقع شدن در کیلومتر ۶۵۹ از ایستگاه باز بین المللی بناب از این تخفیف خوب محروم مانده که نیازمند چاره اندیشی جهت استفاده از این فرصت مطلوب است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اضافه کرد: به راه‌آهن شمالغرب پیشنهاد داده شده تا ایستگاه باز بین‌المللی بناب نیز مشمول پروتکل بین ایران و ترکیه شود. مسئولان مربوطه راه‌آهن ظاهرا این موضوع را قبول کرده‌اند. مقرر شده برنامه مربوطه در حوزه صادراتی از سوی فعالان اقتصادی( اتحادیه صادرکنندگان و اتاق بازرگانی استان) تدوین و بر اساس آن صادرکنندگان استان متعهد به صادرات کالا از طریق ایستگاه ریلی شوند.

رنگ‌رونا با بیان اینکه ضروری است قبل از ارائه برنامه صادراتی به راه‌آهن شمالغرب تعهدات لازم از صادرکنندگان استان اخذ گردد از ارسال برنامه مربوطه طی دو روز آینده خبر داد.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتحادیه صادرکنندگان زنجانمهدی رنگ روناراه آهن شمال غرب
sedayezanjannews.ir/nx4718


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»