کد خبر: 480
1397/01/23 - 19:46


گزارش صدای زنجان از راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی در اردیبهشت ماه امسال

40 خانه ورزش سهم روستاهای استان

پایگاه خبری صدای زنجان

هاجر کشاورزی- شعبانی بهار، معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان خبر از ایجاد 3 هزار خانه ورزش روستایی برای امسال داده است و بنا به اعلام پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان در سال گذشته 90 میلیارد ریال توسط وزارت ورزش و جوانان و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای راه‌اندازی 2 هزار و 300 خانه ورزش روستایی تأمین شده است که این تعداد تا پایان تیرماه امسال در کشور راه‌اندازی و آماده استفاده روستائیان خواهد بود.

بنا به اظهارات شعبانی بهار، معاون وزارت ورزش و جوانان اعتبار مورد نیاز  برای راه‌اندازی 3 هزار خانه ورزش روستایی پیش‌بینی شده برای امسال بالغ بر 120 میلیارد ریال می‌شود.

داورد ارفعی رئیس هئیت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به آمار ورزشکاران روستایی استان می‌گوید:  4 هزار و 629 کارت بیمه ورزشی روستایی در استان صادر شده است اما تعداد ورزشکاران بالاتر از این تعداد است چرا که تعدادی از روستائیان بدون داشتن کارت بیمه ورزشی فعالت کرده و عده‌ای نیز کارت بیمه ورزشی شهری دارند.

رئیس هئیت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان ابراز می‌کند: این میزان در مقایسه با سال 95 با کاهش همراه بوده است چرا که در سال 95 تعداد کارت بیمه ورزشی صادر شده بالغ بر 13 هزار مورد بوده است.

وی گسترش بازی‌های بومی و محلی، گسترش ورزش‌های قهرمانی و شناسایی استعدادهای ورزشی را از جمله وظایف هئیت ورزش‌های روستایی اعلام و بیان می‌کند: هر ساله مهم‌ترین وظیفه این هئیت برگزاری مسابقات ورزشی و بازی‌های بومی و محلی در سطح روستاهای استان است که در روزهای نوروز امسال نیز بیش از 5 هزار ورزشکار روستایی در مسابقات مختلف حضور داشتند.

ارفعی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی فعالیت‌های ورزشی در بین روستائیان عنوان می‌کند: جوانان روستایی استعدادهای ورزشی خوبی دارند که بایستی از این ظرفیت‌ها برای پرورش ورزشکاران حرفه‌ای استفاده کرد که خوشبختانه در طی سال‌های اخیر در این زمینه در برخی از روستاها شاهد فعالیت‌ها حرفه‌ای ورزشکاران بوده‌ایم که به طور مثال ما در روستاهای سهرین، خیرآباد ورزشکاران خوبی داریم که در زمینه ورزش وشو، بوکس و کشتی فعالیت می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: علاقه به ورزش در میان جوانان روستایی بالاست و ما هر ساله رقابت تیم‌های مختلف ورزشی روستایی را داریم که در سطح شهرستان و بخش یز مسابقات ورزشی برگزار می‌شود اما در بسیاری از روستاها مکانی برای تمرین وجود ندارد.

رئیس هئیت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان با ابراز اینکه 150 باب فضای ورزشی روستائی ساماندهی شده و سنددار شده‌اند، بیان می‌کند: بالای 120 باب سالن ورزشی پوشیده در روستاها داریم که علاوه بر این 200 فضای ورزشی روباز در استان داریم.

ارفعی راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی را حرکتی مناسب توسط وزارتخانه برای توسعه ورزش در روستاها دانست و می‌گوید: برای انسجام بخشی به فعالیت‌های ورزشی و برای ساماندهی ورزشکاران ما نیازمند آن هستیم که وزارتخانه با راه‌اندازی این مکان‌ها جای پای خود را محکم کند.

وی گسترش فضاهای ورزشی در روستاها را تشویق روستائیان به انجام فعالیت‌های ورزشی دانسته و تأکید دارد: بایستی دیدگاه روستائیان به انجام فعالیت‌های ورزشی تغییر پیدا کند چرا که با افزایش امکانات در روستاها و بهره‌گیری از تجهیزات کشاورزی تحرک بدنی این افراد نیز پایین‌تر شده است که ورزش می‌تواند در سلامت جسمانی این افراد نقش مؤثرتری داشته باشد اما مشکل در این زمینه این است که روستائیان تمایلی برای صرف هزینه در این باره ندارند.

رئیس هئیت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان ابراز می‌کند: راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی می‌تواند علاوه بر گسترش ورزش در بین مردان، در توسعه ورزش بانوان در روستاها نیز حائز نقش باشد چرا که تعداد ورزشکاران زن روستایی آمار بسیار پایینی را شامل می‌شود‌.

حالا باید دید سهم روستائیان استان که 33 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند از خانه‌های ورزش روستایی چه تعداد است.

در این راستا محمدعلی حمزه‌پور معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان از آغاز عملیات اجرایی برای راه‌اندازی خانه ورزش در 40 روستای استان خبر داد و این‌گونه عنوان کرد: در طی سال گذشته 18 خانه ورزش روستایی در سطح استان به بهره‌برداری رسیده و آماده استفاده روستائیان شده بود که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز احداث 40 خانه ورزش روستایی را تا اردیبهشت ماه داشته باشیم.

حمزه‌پور هدف از انجام اینکار را توسعه ورزش روستایی و نیز کشف استعدادهای ورزشی اعلام کرده و اظهار کرد: سیاست وزارتخانه در راستای توسعه ورزش روستایی ایجاد فضاهای ورزشی در ابعاد کوچکتر است که بتوان به جای ایجاد سالن‌های ورزشی با هزینه بالا در محیط‌های کوچک‌تر فضای ورزشی را برای دسترسی افراد بیش‌تری فراهم کرد.

معاون ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان اضافه کرد: راه‌اندازی سالن‌های ورزشی در ابعاد بزرگ علاوه بر هزینه‌های نگهداری بالا با توجه به زمانبر بودن ساخت این فضاها امکان استفاده از آن سال‌ها طول می‌کشد اما در طرح راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی جمعیت بیش‌تری از روستائیان می‌توانند از این فضاها استفاده کنند.

حمزه‌پور با بیان اینکه اعتباراختصاص یافته برای خرید تجهیزات تقریباً 20 میلیون ریال بوده است، عنوان می‌کند: با توجه به جمعیت روستاها در این طرح فضای فیزیکی بدون استفاده در روستاها همچون مدارس ،خانه قدیمی، حمام قدیمی و یا سایر امکان‌های بودن استفاده در ابعاد 150 تا 200 متر توسط دهیاران شناسایی شده و این مکان‌ها بازسازی می‌شود.

این مقام مسئول ورزشی در ادامه می‌گوید: با توجه به اینکه محل اعتبارات برای راه‌اندازی این خانه‌های ورزش روستای از محل اعتبارات کشوری است با راه اندازی 40 واحد اعتبارات جدید به استان اختصاص خواهد یافت.

حمزه‌پور تجهیزات ورزشی خانه‌های ورزش روستایی را شامل تنیس روی میز، فوتبال‌دستی، دارت، میز شطرنج، تشک تاتامی دانست و می‌گوید: علاوه بر این نیز بخشی هم برای بازسازی و رنگ‌آمیزی اختصاص می‌یابد.

بنا به آمار اعلامی از سوی مسئولان استانداری زنجان بالغ بر ۳۴۶ هزار و ۲۸0 نفر در روستاهای استان ساکن هستند که این میزان 33 درصد از جمعیت استانی است که فراهم کردن سلامت جسمی و نشاط این افراد نیازمند وجود بسترهایی مانند فضاهای ورزشی است این در حالی است که بسیاری از روستاهای استان با وجود داشتن جمعیت بالا از داشتن کم‌ترین امکانات ورزشی محروم هستند. 

فراهم کردن امکانات زیر بنایی در روستاها هر چند در اولویت نخست قرار دارد اما تأمین امکانات رفاهی و توجه به سرانه ورزشی روستائیان سال‌هاست نادیده گرفته شده است و لازم است در این باره اقدامات با شتاب بیش‌تری دنبال شود وباید دید آیا راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی می‌تواند بخشی از کمبودهای اساسی را جبران کند و سرانه ورزشی روستائیان را تغیر دهد. یا خیر؟



#خانه‌های ورزش، زنجان


اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx480


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»