کد خبر: 4874
1399/09/05 - 16:52


صدای زنجان از تداوم کمبود مرغ گرم و منجمد در بازار گزارش می‌دهد؛

مسئولان: هست، مردم: نیست

آخرین وعده مسئولان: عصر امروز به میزانی که دوست دارید مرغ بخرید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بنا به اظهارات مسئولان مربوطه وقفه در فرآیند جوجه‌ریزی مهرماه و اشتیاق برخی از واحدها برای خروج مرغ از زنجان به استان‌های مجاور برای رسیدن به سود بیشتر از دلایل اصلی کمبود مرغ گرم این روزهای بازار زنجان است.

اما شهروندان زنجانی که دیگر به کمبود مرغ گرم در بازار عادت کرده‌اند امروز (چهارشنبه 5 آذرماه) موفق به تهیه مرغ منجمد هم نشدند، البته مدیرکل پشتیبانی دام استان در این باره می‌گوید: تشریفات اداری مربوط به صدور حواله و بالا بودن حجم محموله عامل تاخیر توزیع مرغ منجمد بوده و همین حالا (عصر امروز) شهروندان می‌توانند هر چقدر که دوست دارند این کالا را از فروشگاه‌ها خریداری کنند.

بنا به اظهارات مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت برنامه توزیع مرغ موردنیاز برای امروز (چهارشنبه 5 آذرماه) 39 تن مرغ منجمد و حدود 11 تن مرغ گرم در سطح استان است که سهم شهر زنجان از این میزان 5 تن مرغ گرم و 18 تن مرغ منجمد است.

گزارش‌های میدانی از سطح شهر زنجان امروز هم نشان می‌دهد که برخلاف اظهارات مسئولان مرغ گرم و حتی منجمد در تعداد زیادی از واحدهای مرغ‌فروشی وجود ندارد با این وجود سیدناصر رمضانلو، رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: وقفه در جوجه‌ریزی‌ها سبب کمبود مرغ گرم در بازار شده است، البته مسئولان با تامین مرغ منجمد موردنیاز استان زنجان این مشکل را رفع کرده‌اند. طبق برنامه‌ریزی، امروز 40 تن مرغ منجمد به قیمت 15 هزار تومان در کنار حدود 12 تن مرغ گرم به قیمت 21 هزار و 500 تومان وارد شبکه مصرف شود.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت و معدن استان زنجان ضمن تائید کمبود مرغ در بازار مصرف تصریح می‌کند: نظارت بر توزیع و جلوگیری از احتکار و گرانفروشی بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است اگر مشکلی در رابطه با تامین مرغ وجود دارد باید این موضوع از سوی سازمان جهاد کشاورزی پیگیری شود.

علت تاخیر توزیع مرغ

از 50 تن مرغ (گرم و منجمد) استان زنجان تا ظهر (ساعت 13:00) 25 درصد توزیع شده و مابقی در حال بارگیری است که احتمالا تا عصر برای توزیع به دست واحدهای مرغداری می‌رسد. گفته می‌شود علت تاخیر زمان‌بر بودن پروسه دریافت از سردخانه است. قاسم معینی، مدیرکل امور پشتیبانی امور دام استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان تشریفات اداری مربوط به صدور حواله و بالا بودن حجم محموله و بارگیری به صورت دستی را عامل تاخیر ارسال مرغ منجمد به مرغ‌فروشی‌ها اعلام کرده و می‌گوید: همین الان (بعدازظهر امروز چهارشنبه 5 آذرماه راس ساعت 15:00) کل محموله بارگیری و به شهرستان‌ها ارسال شد و تا یک الی دو ساعت مصرف‌کنندگان می‌توانند به قیمت 15 هزار تومان از فروشگاه‌ها خریداری کنند.

وقفه فرآیند جوجه‌ریزی در مهرماه عامل کمبود مرغ

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان کمبود مرغ گرم این روزهای زنجان را ناشی از عدم جوجه‌ریزی در مهرماه سال جاری می‌داند.

این مسئول با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان از 2 ماه قبل این روزها را پیش‌بینی کرده بود، می‌گوید: برای کنترل بازار و تامین نیاز مردم نسبت به ذخیره مرغ اقدام کردیم. در حال حاضر مرغ منجمد به اندازه کافی موجود بوده و امروز بیش از نیاز مصرف بازار به شبکه مصرف تزریق شد.

مشکل نهاده واحدهای مرغداری حل شد

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل نهاده حل شده و حدود دو روز گذشته با دستور وزارتخانه متبوع، سامانه بازارگاه شارژ شده است، عنوان می‌کند: با این اقدام وزارتخانه، تقریبا به اندازه نیاز دوره واحدهای پرورش طیور، بارگذاری نهاده انجام شده است. هم اکنون اکثر واحدها خریدهای لازم را انجام داده‌اند.

به گفته معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هر واحد مرغداری گوشتی تا سن 40 روزگی به ازای هر قطعه، 1.6 کیلو کنجاله سویا، 2.5 تا 2.6 کیلو ذرت مصرف می‌کند.

از این سامانه برای هر واحد به اندازه نیاز دوره حداقل 80 درصد نهاده تخصیص می‌یابد. به طور مثال طی روزهای 3، 4 و 5 آذرماه 4 هزار تن نهاده ذرت و سویا خریداری شده است.

پیش‌بینی بهبود بازار پَرپَر شده مرغ تا هفته آینده

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان معتقد است این مشکل نهایتا تا یک هفته در بازار حاکم است و پس از آن با ورود کشتارهای تازه بازار این کالا آرام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود از هفته آتی میزان عرضه مرغ گرم افزایش یافته و حتی در برخی روزها 3 تا 4 برابر نیاز مصرف مرغ وارد شبکه شود.

بال درآوردن قیمت‌ها

در شرایطی که مرغ گرم در بازار به سختی یافت می‌شود، برخی از واحدهای مرغ‌فروشی و فروشگاه‌ها با سوء‌استفاده از وضعیت کنونی، نسبت به افزایش خودسرانه قیمت اقدام کرده‌ و مرغ 21 هزار و 500 تومانی مصوب را به قیمت 33 هزار تومان رسانده‌اند. البته بنا به گزارش محمدرضا آبی‌پور، معاون اقتصادی استاندار واحدی بوده که مرغ را تا 38 هزار تومان عرضه کرده است!

یعنی اشتباهی دیدیم؟

سیدناصر رمضانلو، رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان در این رابطه با بیان اینکه عرضه مرغ موردنیاز خانوارها بیش از قیمت گفته شده تخلف محسوب می‌شود در پاسخ به فروش مرغ گرم به قیمت 33 هزار تومان در برخی از واحدها عنوان می‌کند: این مورد ممکن است به مرغ سبز مربوط باشد. مرغ سبز زنجان از استان‌های دیگر وارد می‌شود، اگر واحدهای مرغ گرم را به جای اینکه به قیمت 21 هزار و 500 به قیمت 33 هزار تومان بفروشد، تخلف بزرگی را مرتکب شده است!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این رابطه با تائید اظهارات رمضانلو تصریح می‌کند: روز قبل (سه‌شنبه 4 آذرماه) گزارش گرانفروشی مرغ در شهرک کارمندان گزارش شد که این موضوع مربوط به مرغ سبز بوده است که البته واحد مربوطه این کالا را 2 الی 3 هزارتومان بیشتر به مصرف‌کننده می‌فروخت. از شهروندان می‌خواهیم تا هر گونه گرانفروشی را از طریق شماره 124 گزارش دهند تا موضوع در اسرع وقت رسیدگی شود.

تائید تخلف برخی از واحدهای مرغ‌فروشی

اظهارات رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در حالی مطرح است که محمدرضا آبی‌پور، معاون اقتصادی استاندار زنجان روز سه‌شنبه 4 آذرماه در ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه روز گذشته دوشنبه ۳ آذرماه برخی از مراکز عرضه واقع در اعتمادیه، اسلام‌آباد، کوی فرهنگ، جانبازان، مرغ گرم بسته بندی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را به قیمت ۳۰ الی ۳۸ هزار تومان فروختند، بر لزوم پیگیری موضوع و برخورد انتظامی و قضایی با متخلفان تاکید کرد.

 او حتی در پاسخ به یکی از مسئولان سازمان صمت حاضر در جلسه که گفت این قیمت‌ها ممکن است مربوط به مرغ سبز باشد، عنوان کرد: این قیمت مربوط به مرغ گرم بوده و مرغ سبز در بازار ۴۴ هزار تومان گزارش شده است.

اشتیاق فروش مرغ گرم برخی واحدها برای رسیدن به سود بیشتر!

در حال حاضر مرغ گرم در استان‌های همجوار زنجان اعم از قزوین، آذربایجان شرقی و تهران به ترتیب ۲۹، ۴۰ و ۳۷ هزار تومان است. در حالی که این کالا در بازار زنجان ۲۱ هزار و ۵۰۰ تا ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان علاوه بر کاهش تولید و ارتباط آن با افت جوجه‌ریزی، افزایش تقاضا در پی افزایش قیمت گوشت قرمز، اختلاف قیمتی فاحش در زنجان در مقایسه با استان‌های همجوار را از دلایل اصلی کمبود مرغ می‌داند.

فغفوری با اشاره به خروج مرغ گرم 21 هزار و 500 تومانی از استان توسط خودروهای شخصی و مسافری در محورهای ایجرود و ابهر در مورد کمبود نظارت در این محورها به صدای زنجان می‌گوید: سازمان صمت مجوز بازرسی از صنوف را بر عهده داشته و ضروری است در رابطه با بازرسی از داخل خودرو و بحث جلوگیری از خروج مرغ گرم از طریق خودروهای شخصی و مسافری، نیروی انتظامی وارد عمل شود.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار مرغکمبود مرغ در زنجاناتحادیه مرغ فروشان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4874


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»