کد خبر: 4877
1399/09/08 - 9:14


صدای زنجان از مخالفت‌ها برای جذب 174 نیروی تعدیل شده فضای سبز شهرداری گزارش می‌دهد؛

کارگران در نمایش شورا سیاهی‌لشگر بودند؟

یک عضو شورا: امیدی به جذب کارگران نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- موضوع ساماندهی نیروهای فضای سبز شهرداری زنجان پس از 19 سال، از نامه‌ای شروع شد که برخی عنوان می‌کنند، این نامه و روندی که شورا و شهرداری در طول سه ماه پیش در جذب و یا تعدیل 713 نفر از نیروهای فضای سبز طی کرده‌اند، همگی نقشه‌ شورای شهر و شهرداری بود که برای بسیاری از کارگران فضای سبز شهرداری سرانجام خوبی در پی نداشت و برخلاف وعده‌های برخی از اعضای شورا و تأکیدشان بر جلوگیری از بیکارشدن حتی یک نفر از نیروهای فضای سبز شهرداری، حالا کار به جایی رسیده که عضو شورای شهر خطاب به 174 کارگر فضای سبز می‌گوید امیدی به جذب در شهرداری نداشته باشند چون نه شهردار موافق بکارگیری آن‌هاست و نه فرمانداری حاضر است در این موضوع اظهارنظر کند.

طبق آخرین تصمیم اتخاذ شده در شورای شهر قرار بر این بود که از 713 نیروی فضای سبز شهرداری، ۳۹۵ نفر جذب شهرداری شوند، ۱۳۵ نفر از طریق واگذاری به بخش خصوصی در امور شهری منطقه ۴ شهرداری مشغول به فعالیت شوند و مابقی نیز از طریق بخش خصوصی در بخش مختلف از قبیل ضدعفونی و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و غیره فعالیت داشته باشند ولی حالا خبر از موافقت نکردن کمیته تطبیق با طرح شورای شهر برای جذب 183 نفر از نیروهایی که نه جذب شهرداری شدند و نه در امور شهری منطقه 4، به گوش می‌رسد.

طبق نظر کمیته تطبیق برداشت هرگونه مبلغ مازاد بر بودجه برای جذب نیرو در شهرداری غیرقانونی است

به گفته احمد نصیری، نماینده شورای استان در کمیته تطبیق، طرحی که شورای شهر برای جذب نیرو در فضای سبز شهرداری جهت تأیید به فرمانداری ارسال کرده بود رد شده و برداشت هرگونه مبلغ مازاد بر بودجه برای جذب نیرو غیرقانونی اعلام شده است.

کاظم افشارچی و مسعود مرادلو دو عضو شورای شهر هستند که مسئول پیگیری موضوع نیروهای فضای سبز شهرداری انتخاب شدند.

فرمانداری با طرح شورا برای جذب 174 نیروی فضای سبز مخالفت کرد

افشارچی در گفت‌وگو با صدای زنجان به آخرین تصمیم قطعی اتخاذ شده برای تعیین تکلیف 713 نفر از نیروهای فضای سبز شهرداری زنجان اشاره داشته و یادآور شد: در حدود 400 نفر از نیروهای فضای سبز را شهرداری مستقیماً جذب می‌کند، 135 نفر را برای امور شهر منطقه 4 به بخش خصوصی واگذار می‌کند، برای مابقی نیروها نیز نظر ما بر این بود که 174 نفر را هم از طریق واگذاری به بخش خصوصی در بخش‌های نظافت، ضدعفونی و نظارت بر رعایت پروتکل‌های مربوط به کرونا فعالیت کنند که برای عملی شدن این موضوع طرحی تنظیم کردیم ولی فرمانداری با آن مخالفت کرد.

به گفته این عضو شورای شهر زنجان فرمانداری از شورای شهر محل تأمین اعتبار برای جذب 174 نیروی فضای سبز را خواست که ما هم ارسال کردیم ولی فعلاً جلسه کمیته تطبیق تشکیل نشده تا ببینیم با محل اعتبار پیش‌بینی شده موافقت می‌شود یا خیر. هر چند ظاهراً نظر کمیته تطبیق در این زمینه هم مساعد نباشد.

وی معتقد است اگر موضوع جذب 174 نفر نیروی فضای سبز و محل تأمین اعتبار آن به صورت لایحه از سوی شهرداری به شورا ارسال شده و سپس برای تأیید به فرمانداری می‌فرستادیم در تأیید محل اعتبار مشکلی به وجود نمی‌آمد ولی وقتی به صورت طرح شورا به فرمانداری ارسال می‌شود کمیته تطبیق سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌کند.

افشارچی این موضوع را هم عنوان کرد که فرمانداری نظرش بر این است که شورا، شهرداری را راضی کند بدون این‌که موضوع به فرمانداری ارسال شود خود اقدامات لازم را انجام دهد ولی شهردار نیز تن به این جذب نیرو نمی‌دهد و می‌گوید نه بودجه این کار را دارم و نه می‌توانم به سازمان‌های نظارتی پاسخگو باشم.

به گفته این عضو شورای شهر زنجان برای 174 نیروی فضای سبز نه شهردار حاضر است مستقیماً زیر بار برود نه کمیته تطبیق طرح شورا را تأیید می‌کند از همین رو نظر ما بر این بود که این افراد را یک سوم کرده و 65 نفر از آن‌ها را جذب کنیم که هزینه آن در طول سه ماه حدود 600 میلیون تومان می‌شود، بنده از شهردار خواهش کردم تا این موضوع را در قالب لایحه به شورا ارسال کند ولی شهردار با این پیشنهاد نیز مخالفت کرد.

کمیته تطبیق پیشنهاد جذب یک سوم نیروهای فضای سبز را هم رد می‌کند

افشارچی معتقد است در حال حاضر تنها آب باریکه‌ای که برای جذب این نیروها مانده این است که کمیته تطبیق رأی موافق به طرح شورای شهر بدهد که آن هم خیلی بعید به نظر می‌رسد از طرفی اگر فرمانداری با جذب 174 نفر مخالفت کند به طور یقین پیشنهاد جذب یک سوم از این تعداد را هم رد می‌کند.

وی ادامه داد:«فرمانداری می‌گوید اصلاً موضوع جذب نیروهای فضای سبز را به آن‌ها ارسال نکنیم چون نمی‌خواهند در این زمینه نظری بدهند.»

این عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توضیحات ارائه شده جذب 174 نیروی فضای سبز شهرداری منتفی شده است، گفت: «بله. احتمال جذب این نیروها بسیار ضعیف است، هر چند به گفته آقای همتیان شاید 20 نفر از این افراد را برای بخش‌های مختلف از جمله آرامستان و غیره از طریق بخش خصوصی شوند که ما اصلاً وارد این موضوع نمی‌شویم.»

به گفته افشارچی در حال حاضر نیروهای فضای سبزی که طبق فرم امتیازبندی، رتبه آن‌ها بعد از 535 است امکان جذب در شهرداری را ندارند.

خیلی وقت است به این نیروها گفتم امیدی به جذب در شهرداری نداشته باشند

از آنجایی که این 174 نفر از نیروهای فضای سبز همچنان امید به جذب در شهرداری هستند، این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که با وجود مباحث عنوان شده، این افراد دیگر امید به فعالیت در شهرداری را نداشته باشند، متذکر شد: «بنده خیلی وقت است که به آن‌ها می‌گویم دیگر امیدی به جذب در شهرداری نداشته باشند.»

طبق گفته یکی از 135 نفر از نیروهای فضای سبز شهرداری که قرار است از طریق بخش خصوصی در امور شهری منطقه 4 فعالیت کنند، این کارگران هم‌چنان بلاتکلیف مانده‌اند و قول فعالیت از ابتدای دی ماه به آن‌ها داده شده در حالی که فعلاً شرکت پیمانکار هنوز جذب نشده است.

افشارچی در واکنش به این موضوع تصریح کرد: یک هفته پیش آگهی جذب پیمانکار منتشر شده و کلاً پروسه 18 روزه دارد که در صورت وجود شرکت‌کننده تا پایان آذر ماه این نیروها نیز تعیین تکلیف شده و تقریباً نیروهای دائمی شهرداری می‌شوند همانند فضای سبز فصلی نیستند.

در جذب نیرو برای امور شهری منطقه 4 به دنبال حل مشکل این بخش هستیم وگرنه منتی به گردن این افراد نیست

وی بر این موضوع متذکر شد که در مورد جذب 135 نیرو برای امور شهری منطقه 4 بیشتر از این‌که دغدغه بکارگیری این افراد باشیم به فکر حل مشکلات امور شهری منطقه 4 شهرداری هستیم چون در حال حاضر نیروی نارنجی پوش امور شهری با اضافه شدن منطقه 4، کم داریم و می‌خواهیم این مشکل را برطرف کنیم وگرنه منتی به گردن این افراد نیست.

با وجود ادعاهای این عضو شورا بر مخالفت شهردار بر جذب 174 نفر از نیروهای فضای سبز شهرداری، در پیگیری موضوع حبیب یگانه، شهردار زنجان در مورد دلیل اصرار بر مخالفت بر جذب این نیروها به صدای زنجان گفت: «در حال حاضر 200 نفر از نیروهای فضای سبزی که با تأکید اعضای شورا در شهرداری نگه داشتیم برخلاف بودجه مصوب امسال بوده و برای تأمین حقوق این 200 نفر نیرو با مشکل مالی مواجهیم.»

به گفته این مسئول اخیراً 8 میلیارد و 200 میلیون تومان باید جابه‌جایی ردیف بودجه داشته باشیم تا نسبت به پرداخت حق و حقوق کارگران فعلی شهرداری اقدام کنیم که لایحه آن به شورای شهر ارسال شده است.

جذب نیروی مازاد بدون تعریف کار مشخص، منطقی نیست

یگانه معتقد است این‌که بخواهیم 700 نفر نیرو را در شهرداری جذب کنیم منطقی نیست چرا که وضعیت نگهداری، آبیاری و رسیدگی به فضای سبز در تابستان متفاوت از زمستان بوده و هدف از جذب نیروها نگهداری فضای سبز این‌ است که ما بخواهیم به هر نحوی نیرو را نگه داشته و حقوق پرداخت کنیم ولی کاری هم برایشان تعریف نکنیم منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی با اشاره به این‌که بنده در جلسه شورای شهر نیز عنوان کردم که در حال حاضر 8 میلیارد و 200 میلیون تومان بیش از بودجه تصویب شده باید برای کارگران فضای سبز پرداخت کنیم که همین میزان نیز با توجه به نسبت‌های تعیین شده برای بودجه جاری و عمرانی که حداقل باید 50 به 50 باشد که در صورت اصلاح بودجه به میزان 8 میلیارد و 200 میلیون تومان حداقل همین میزان نیز باید کار عمرانی انجام داده و با توجه به شرایط خاص اقتصادی و کاهش درآمدهای شهرداری نسبت به سال گذشته باید 15 میلیارد تومان باید افزایش درآمد داشته باشیم.

به گفته این مسئول کاهش درآمد امسال شهرداری به دلیل کاهش 30 درصدی درآمد در بخش ارزش افزوده بوده و از طرفی تخفیفاتی که با شیوع بیماری کرونا در بخش عوارض و غیره اعمال کردیم به طوری که از ابتدای امسال در فروردین و اردیبهشت برای عوارض واحدهای تجاری دو ماه تخفیف دادیم که این امر در مورد فضاهایی که شهرداری اجاره داده نیز صدق می‌کند از همین رو این حمایت‌ها سبب کاهش درآمد شهرداری شده است که نیاز به کنترل هزینه دارد.

شهرداری اصلاً کاری برای این نیروها ندارد که بخواهد آن‌ها را جذب کند

وی بر این موضوع نیز متذکر شد که شهرداری اصلاً کاری برای این نیروها ندارد که بخواهد آن‌ها را جذب کند، وقتی بدون تعریف کار مشخص جذب نیرو کرده و از بیت‌المال به آن‌ها حقوق بدهیم قطعاً مورد تأیید شهروندان هم نیست چرا که باید به اندازه بهینه و مورد نیاز جذب نیرو کنیم در غیر این صورت جذب نیروی مازاد هزینه اضافی و بار مالی در پی داشته و از جیب شهروندان پرداخت می‌شود.

وی در واکنش به اصرار برخی از اعضای شورا بر جذب تمامی نیروهای فضای سبز خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها به سبب شیوع ویروس کرونا و مشکلات بیکاری، کار را سخت‌تر کرده است وگرنه ما سال گذشته نیز در فصل کاری حدود 700 نفر نیرو در فضای سبز جذب کردیم ولی با آغاز فصل سرما بخشی از این نیروها تعدیل شده و کار فضای سبز با 250 نفر انجام می‌شد ولی در حال حاضر 470 نیرو در این بخش به تأکید شورای شهر نگه داشتیم که به تبع بار مالی مازادی به شهرداری وارد می‌کند.

تعدیل نیروهای فضای سبز طبق نقشه از پیش تعیین شده بود

اما برخی منتقدان این اقدامات شورای شهر و شهرداری برای تعدیل نیروهای فضای سبز شهرداری را یک نقشه از پیش تعیین شده می‌دانند و عنوان می‌کنند که «در ابتدا اعضای شورا، شهردار را مقصر جلوه دادند و حتی منتشر شدن نامه شورا به شهرداری در فضای مجازی که بهانه‌ای برای آغاز این تعدیل‌ها شد را کار غیر اخلاقی عنوان کردند که در شهرداری زیاد رخ می‌دهد.»

به گفته این منتقدان داستان از اینجا شروع شد که «ابتدای مهر ماه امسال به یکباره و بدون اطلاع قبلی، بخشی از کارگران فضای سبز شهرداری زنجان کنار گذاشته شدند. این تعدیل‌ها در حالی در اولین روز مهرماه امسال رخ داد که اواخر شهریور ماه موضوع برون‌سپاری کارگران فضای سبز شهرداری مطرح بود و با توجه به اعتراض و نارضایتی کارگران از این موضوع رئیس شورای شهر در مصاحبه‌ای به صراحت اعلام کرد که موضوع برون‌سپاری کارگران فضای سبز شهرداری منتفی است.

نامه بهانه بود

در پی تجمع و اعتراض کارگران تعدیل شده شهرداری در مقابل استانداری و شورای شهر، شهردار اعلام می‌کند که این اقدام را به استناد نامه ارسالی از سوی شورای شهر انجام داده است، پس از این اظهارات شهردار، رئیس شورای شهر در مصاحبه با رسانه‌ها هدف از ارسال این نامه تعدیل ۱۸ نفر نیرویی عنوان می‌کند که امسال به صورت غیرقانونی وارد شهرداری شدند و طبق نظر سازمان بازرسی باید تعدیل می‌شدند نه کارگران تعدیل شده شهرداری.

پس از اظهارات شهردار و رئیس شورا، متن نامه مذکور در فضای مجازی منتشر می‌شود که این موضوع عصبانیت رئیس شورای شهر را در پی داشته و در جلسه علنی شورای شهر اعلام می‌کند که این نامه به صورت محرمانه از سوی سازمان بازرسی به وی ارسال شده و او هم به صورت محرمانه در اختیار شهردار قرار داده است که طبق بررسی انجام شده این نامه از سوی یکی از کارمندان شهرداری در فضای مجازی منتشر شده است در حالی که نامه محرمانه بوده و نباید در اختیار عموم قرار می‌گرفت.»

گفتنی است در بخشی از نامه منتشر شده با امضای شهردار زنجان آمده بود: «با عنایت به نامه رئیس شورای شهر زنجان در مورد لزوم اجرای الزامات و شرایط بکارگیری و تعدیل نیروی انسانی در فضای سبز مناطق مقرر گردیده طبق بند ۱۱ نامه مذکور بایستی تمامی نیروهای فصلی که در سال ۹۹ در فضای سبز بکارگیری و مشغول به کار شدند در پایان شهریور ماه تعدیل و تسویه حساب شوند. لذا در راستای اجرای مصوبات شورای شهر و همچنین روند کاهشی دمای هوا از هم اکنون تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد.»

آتش تنش شورا با شهردار به یکباره فرونشست

منتقدان بر این باورند که آتش این به ظاهر تنش شهرداری و شورای شهر طولی نکشید که فرونشست و شورا همراه شهردار دست به کار ساماندهی نیروهای فضای سبز شدند و بیکاری بیش از 180 کارگر را به پای تفسیر اشتباه شهردار از نامه رئیس شورا گذاشتند و کار را آن‌گونه پیش بردند که از ابتدا هدف‌شان بود.

منتقدان سکوت سازمان بازرسی در این قضیه را شبهه برانگیز دانسته و عنوان کردند اگر هدف سازمان بازرسی از ارائه نامه به شورای شهر صرفاً کنار گذاشتن 18 نفری بود که به صورت غیرقانونی ابتدای امسال وارد شهرداری شده بودند، پس چرا از تعدیل ده‌ها کارگر به بهانه همین نامه هیچ اظهارنظر و یا مصاحبه‌ای در این زمینه انجام نداد؟ چرا نگفت که دقیقاً در این نامه چه کسانی مدنظرشان بود؟

گفتنی است طبق پیگیری‌های انجام شده تا به این لحظه مشخص نشده که آن 18 نفر مد نظر سازمان بازرسی که رئیس شورای شهر به آن اشاره کرده بود که باید شهرداری بروند، آیا با این تعدیل‌های رخ داده از شهرداری کنار گذاشته شدند یا خیر؟ چرا که در پیگیری صدای زنجان نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشد.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعدیل نیروهای فضای سبزشورای شهرشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4877


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»