کد خبر: 4886
1399/09/09 - 12:8


گزارش صدای زنجان از بازار میوه؛

شورش قیمت‌ها بین میوه‌ها

مدیر بازرسی اتاق اصناف زنجان: تخلف در بازار میوه کم نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با آمدن فصل سرما میوه‌های سرشار از ویتامینها وارد بازار میشوند اما گرانی برخی از این میوه‌ها سبب می‌شود مردمی که از درآمد مناسبی برخوردار نیستند فقط ناظر باشند و خریدش را به امید ارزان شدن به بعد موکول و یا میوه‌هایی را بخرند که کیفیت پایین داشته و ارزان‌تر باشد.

گرانی میوه در حالی است که انتظار می‌رفت با وجود قطع و یا کم شدن صادرات و تعطیلی رستوران‌ها و سالن‌های پذیرایی و مراسم‌ شاهد کاهش قیمت آن باشیم که هم اکنون برعکس آن اتفاق می‌افتد و برخی از صیفی‌جات  نیز در این موقعیت گران‌تر شده‌اند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروشان زنجان می‌گوید: هم اکنون قیمت میوه در تره‌بار زنجان نیز بالاست به‌طوری‌که قیمت لیموشیرین 10 هزار، نارنگی 12 هزار، پرتقال تامسون 10 هزار و انار 7 تا 10 هزار تومان است و وقتی این میوه‌ها به دست مشتری می‌رسد درصدی نیز افزایش می‌یابد.

مرتضی هاشمی در ادامه با بیان اینکه برخی از صیفی‌جات نیز در تره‌بار با قیمت بالاتری فروخته می‌شود، اظهار می‌کند: قیمت گوجه‌فرنگی در تره‌بار زنجان حدود 7 هزار، خیار گلخانه 8 هزار و سیب‌زمینی و پیاز حدود 4 هزار تومان است. این در حالی‌ست که در برخی از فروشگاه‌های مرکز شهر قیمت انار 16 تا 20 هزار تومان، خرمالو 18 هزار و کیوی نیز 18 هزار تومان در هر کیلو است.

به گفته این مسئول برخی از میوه‌هایی که در تره‌بار به فروش میرود با واسطه و یا به طور مستقیم توسط خود باغدار در تره بار به فروش می‌رسد.

وی با ابراز اینکه قیمت میوه توسط برخی از خرده فروشان سطح شهر افزایش زیادی می یابد، تصریح می کند: برخی از مغازه داران میوه فروش اجاره بالای مغازه خود را بهانه مناسبی برای افزایش قیمت مغازه خود عنوان می کنند و میوه ها را بیشتر از نرخ مصوب می فروشند.

نبود نظارت در بازار میوه

هاشمی علت اصلی برخی از تخلفات گرانی در صنف میوه فروشی را نبود و یا کمبود نظارت در بازار عنوان می کند و مدعی است: میوه فروشان تا 30 درصد می توانند روی قیمت میوه خریداری شده افزوده و به مردم ارائه کنند ولی در برخی از موارد مشاهده می شود که گرانتر از سود مصوب به فروش می رسانند و علت آن عدم نظارت در بازار میوه است.

هاشمی ادامه می دهد: به طور مثال کاهو در تره بار حدود 3 هزار تومان است و میوه فروش باید 4 هزار و 500 تومان به مردم عرضه کند ولی در برخی از مغازه های میوه فروشی تا 6 هزار تومان نیز به فروش می رود.

این در حالیست که مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان زنجان این اظهارات را رد می کند و می گوید: طرح این موضوع که نظارتی در بازار میوه نیست، بی انصافی است زیرا بازرسان اتاق اصناف نظارت کافی را در بازار دارند و علاوه بر آن در اسرع وقت به شکایات مردمی در زمینه تخلفات صنوف رسیدگی می کنند.

ملاک بازرسان، فاکتور خرید است

رضا محمدی با بیان اینکه صنوف میوه فروشان طبق مصوب می توانند سود کنند، ادامه می دهد: براساس مصوب سود، عمده فروشان تا 5 درصد و خرده فروشان نیز 15 تا 30 درصد می توانند براساس فاکتور خرید سود کنند و ملاک برای بازرسان اتاق اصناف فاکتور خرید میوه توسط میوه فروشان است و اگر شکایتی در زمینه تخلف گرانفروشی گزارش شود بازرسان فاکتور خرید را مورد بررسی قرار می دهند و همچنین افزایش قیمت اجاره مغازه ها دلیل و ملاکی بر افزایش قیمت میوه نیست.

این مسئول خاطر نشان می کند: در حال حاضر قیمت میوه در بازار بنا به دلایلی دچار نوساناتی شده و  بازرسان اتاق اصناف در این نوسانات هیچ دخالتی ندارند.

وی با بیان اینکه در برخی از موارد فاکتور خرید نیز توسط برخی از متخلفان دست کاری می شود، تصریح می کند: درصورتی که شکایتی از صنفی مبنی بر گرانفروشی گزارش شود، بازرسان اتاق اصناف فاکتور خرید میوه فروش را بررسی می کنند و در صورت تردید در دست کاری، فاکتور خرید به استناد ماده 6 نحوه رسیدگی بر نظارت و بازرسی به اتحادیه میوه و تره بار فروشی ارسال می شود و با نظر کارشناسی این اتحادیه در صورت تخلف گرانفروشی برخورد می شود.

اگر نظارت نشود، تخلفات افزایش می یابند

محمدی با ابراز اینکه در صورت عدم نظارت بازرسان اتاق اصناف و یا سازمان صمت تخلفات در واحدهای صنفی افزایش می یابد، اذعان می کند: تخلفات در صنف میوه فروشی کم نیست ولی اگر نظارت بازرسان در این صنف نباشد به طور حتم شاهد افزایش تخلفات در این صنف خواهیم بود.

وی با اشاره به بازرسیهای اتاق اصناف توضیح می دهد: بازرسی های اتاق اصناف الویت محور و یا شکایت محور است، بطوری که در بازرسی های الویت محور نظارت ها در قالب تیم مشترک بازرسان اتاق اصناف و به صورت روزانه است و در بازرسی های شکایت محور نیز در صورت گزارش شکایتی از سوی مردم مبنی بر گرانفروشی، کم فروشی و یا دیگر تخلفات بازرسان اتاق اصناف در اسرع زمان مورد رسیدگی می کنند.

از گرانفروشان خرید نکنید

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف تاکید می کند: اگر مردم از صنفی که میوه را گرانتر عرضه می کند خرید نکنند صنف مذکور ناگزیر به کاهش قیمت های میوه های خود می کند.

وی از همشهریان می خواهد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قبیل کم فروشی، گران فروشی و تقلب از سوی واحدهای صنفی می توانند با شماره های 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت، 33323566 واحد بازرسی اتاق اصناف تماس و مراتب را گزارش دهند.

زهرا احمدی

انتهای پیام

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت میوهمیدان تره بار زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4886


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»