کد خبر: 4888
1399/09/09 - 12:11


گزارش صدای زنجان از ناگفته‌های بودجه فرهنگی شهرداری؛

بودجه بی‌فرهنگ

یک عضو شورا: برخی از اعضای شورای شهر زنجان که در حال حاضر در شورا حضور ندارند اصلا نمی دانستند فرهنگ چیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طبق اظهارات رئیس شورای شهر زنجان بودجه امسال سازمان فرهنگی شهرداری 2 میلیارد و 300 میلیون تومان است که در حدود 0.7درصد کل بودجه سال 99 را شامل می‌شود که طبق که ادعاهای انجام شده 700 میلیون تومان آن بابت قرارداد با صدا و سیمای مرکز زنجان، 300 میلیون تومان برای ساخت سریال شهید شهریاری و در حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان نیز بدهی سال‌های قبل بوده که باید پرداخت شود که با احتساب این هزینه‌ها سازمان فرهنگی شهرداری نه تنها هیچ اعتباری برای دیگر برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده در بودجه ندارد بلکه 400 میلیون تومان نیز با کسری بودجه مواجه است.

حال سوال مهمی که در این بین مطرح بوده این است که مگر کمک‌های ارائه شده به صداوسیما و یا سریال شهید شهریاری چه آثار و نتایج مثبتی برای شهر و شهروندان در پی دارد که شهرداری باید تمامی بودجه خود را به جای انجام فعالیت‌های موثر فرهنگی در وضعیت فعلی کرونایی به این موارد اختصاص دهد؟

کمک 700 میلیونی از بودجه فرهنگی شهرداری منفک شده است

به گفته رئیس شورای شهر زنجان پرداخت 700 میلیون تومان به صداوسیما و یا هر کمک دیگری از بودجه فرهنگی شهرداری منفک شده است چرا که در غیر این ‌صورت باید بگوئیم بخش فرهنگی شهرداری اصلاً بودجه‌ای در حال حاضر ندارد چون یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز اسناد بدهی از دوره قبلی مدیریت سازمان فرهنگی شهرداری مانده است که باید پرداخت شود.

به گفته راشاد احتمالاً کمک ۷۰۰ میلیونی به صدا و سیما از ردیف بودجه قرارداد با موسسات تأمین می‌شود.

وی متذکر شد که لایحه ۷۰۰ میلیونی به صداوسیمای مرکز زنجان در کمیسیون فرهنگی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته و پس از طرح در صحن علنی مورد تصویب قرار گرفت.

ما هم از میزان بودجه فرهنگی ناراضی هستیم چون کمتر از یک درصد کل بودجه شهرداری است

رئیس شورای شهر زنجان در واکنش به انتقادها از پایین بودن بودجه فرهنگی شهرداری زنجان این‌گونه عنوان کرد: ما نیز از وضعیت بودجه فرهنگی شهرداری ناراضی هستیم به همین دلیل در تلاشیم تا ترمیمی در بودجه فرهنگی شهرداری دیده شود چون بودجه سازمان فرهنگی کمتر از یک درصد کل بودجه شهرداری است که برای شهر زنجان اصلا مناسب نیست.

وی در مورد کمک ۴۰۰ میلیونی شهرداری برای ساخت فیلم شهید شهریاری نیز این توضیح را داد که اگر این کمک‌های شهرداری به سریال شهید شهریاری و یا صدا و سیمای مرکز زنجان از بودجه فرهنگی بخواهد تأمین شود شهردار در انتهای لایحه درخواست اصلاح بودجه در دی ماه را کرده باشند چون به غیر از این‌ها موارد دیگری نیز داریم که در ارتباط با مسائل فرهنگی است و با توجه به بودجه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی در حال حاضر با کسری حداقل یک میلیارد تومانی مواجه هستیم‌.

راشاد در واکنش به انتقادها از وضعیت بودجه سازمان فرهنگی شهرداری و عواید کمک‌های ارائه شده به صدا و سیمای مرکز زنجان و نظایر این عنوان کرد: بودجه‌ای که آقای معصومی شهردار سابق برای حوزه فرهنگی در سال جاری ارائه دادند بازیچه است چرا که این بودجه باید حداقل ۲۰ میلیارد تومان می‌شد.

برخی از اعضای شورای شهر زنجان که در حال حاضر در شورا حضور ندارند اصلا نمی دانستند فرهنگ چیست

وی با طرح این سوال که در کدام شهر سراغ دارید که بودجه فرهنگی به این میزان تعیین شده باشد،؟ افزود: «برخی از اعضای شورای شهر زنجان که در حال حاضر در شورا حضور ندارند اصلا به موضوع فرهنگ توجه نداشتند و نمی دانستند فرهنگ چیست؟ و صراحتا می‌گفتند من نمی‌دانم فرهنگ یعنی چه! ما با چنین مشکلی مواجه بودیم و طبعا آقای معصومی هم اگر بگوئیم رویکرد ضدفرهنگی نداشتند حداقل دیدگاه فرهنگی هم نداشتند چرا که بودجه فرهنگی در تمامی شهرها حداقل 5 تا 10 درصد از کل بودجه را شامل می‌شود.»

به گفته رئیس شورای شهر زنجان بنده معتقدم در هر برنامه‌ای که جنبه اطلاع‌رسانی داشته باشد و یا سریال شهید شهریاری یا کمک به صدا و سیما باید حمایت شود، این‌که ما بودجه فرهنگی را درست لحاظ نکنیم بعد بگوییم چرا در کارهای فرهنگی شهرداری دخالت می‌کند پارادوکسی است که باید خودمان آن را حل کنیم.

وی به پیشنهاد ترمیم بودجه فرهنگی شهرداری اشاره داشته و یادآور شد: بنده معتقدم ترمیم بودجه فرهنگی ترمیم چهره فرهنگی شهرداری است چرا که این نهاد باید در تمامی فعالیت‌های فرهنگی از جمله مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا حضور داشته باشد و پیگیر این موضوع هستیم و در روزهای آینده برخی از اقدامات اطلاع‌رسانی می‌شود.

سر بودجه فرهنگی شهرداری بازی درآورده بودند

راشاد در پاسخ به این سوال که چرا در زمان تصویب بودجه به میزان اعتبار پیش‌بینی شده برای سازمان فرهنگی شهرداری اعتراض نکرده و بودجه را به تصویب رساندید؟ بیان کرد: «چرا بنده اعتراض کردم و سال اول به نشانه اعتراض سه ماه در کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز شرکت نکردم، مجدداً آقای معصومی شهردار وقت گفتند که ترمیم بودجه می‌دهیم، در غفلت ما برخی از اعضای شورا و شهردار در جمع خصوصی  7.5 میلیارد تومان از 10 میلیارد را به بهانه خرید بناهای فرهنگی و یا اقدامات سرکاری این‌چنینی از بودجه کم کرده بودند، در سال دوم بودجه فرهنگی شهرداری 10 میلیارد تومان بسته شده بود بر سر آن بازی درآورده بودند و تنها یک میلیارد تومان آن را به رئیس وقت سازمان فرهنگی برای انجام کارهای فرهنگی داده بودند که ایشان هم گلایه از کمبود بودجه داشتند. بالاخره با این کارها نمی‌خواستند کار انجام شود حالا این‌که چه کسانی در این بازی نقش داشتند کاری ندارم در نهایت تفکری آقای معصومی داشتند مبنی بر این‌که اولاً هیچ علاقه‌ای به حوزه فرهنگ نداشتند در ثانی  مایل هم نبودند که متخصصی در این حوزه بیاید و نقشی ایفا کند.»

وی در واکنش به این موضوع که حدود یک سال از برکناری شهردار قبلی می‌گذرد و با روی کار آمدن مدیریت جدید در شهرداری هم هیچ کار خاصی در حوزه فرهنگی شهرداری انجام نشده است، متذکر شد: زمانی که آقای یگانه مسئولیت شهردار زنجان را پذیرفتند بودجه امسال شهرداری تصویب شده بود ولی در بودجه سال 1400 یقیناً این تفاوت دیدگاه در حوزه فرهنگی و بودجه اختصاص داده شده به این بخش برای منتقدان قابل مشاهده می‌شود.

نیمی از کمک 700 میلیونی به صدا وسیما از بودجه فرهنگی است

در حالی که رئیس شورای شهر عنوان می‌کند که کمک 700 میلیونی شهرداری به صدا و سیما از محل بودجه فرهنگی شهرداری نبوده منفک از این بودجه است شهردار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان به اختصاص نیمی از این 700 میلیون در قالب بودجه فرهنگی شهرداری اشاره کرد.

حبیب یگانه، شهردار زنجان در پاسخ به انتقادهای انجام شده به کمک 700 میلیونی شهرداری به صدا و سیما در حالی که سخن از اعتبار اندک بخش فرهنگی شهرداری در بودجه امسال مطرح است، متذکر شد: ما هیچ کمکی به صدا و سیما نداشتیم بلکه با این نهاد تفاهم‌نامه‌ای به منظور ارائه آموزش‌های شهروندی و ایجاد ارتباط بیشتر شهرداری با شهروندان منعقد کردیم که بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها در راستای آگاه‌سازی مردم در مقابله و پیشگیری از کرونا، توجه به توصیه‌ها برای جلوگیری از تجمع در آرامستان‌ها، رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در بحث حمل و نقل عمومی و غیره است.

صدا و سیما در شرایط کرونایی تنها کانال ارتباطی شهرداری و شهروندان است

به گفته این مسئول شهرداری صرفاً از صدا و سیما کمک خواسته تا در وضعیت فعلی و محدودیت‌های موجود در بحث اطلاع‌رسانی در مورد مسائل و مشکلات موجود در شهرداری و مباحث مرتبط پیرامون کرونا همکاری لازم را داشته باشد چرا که صدا و سیما در حال حاضر تنها کانال ارتباطی شهرداری و شهروندان است.

یگانه در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری برای تهیه این برنامه‌ها هیچ مبلغی به صدا و سیما پرداخت نکرده است، خاطرنشان کرد: «خیر، هیچ مبلغی به صدا و سیما پرداخت نشده است بلکه شهرداری بابت زمانی که از صدا و سیما می‌گیریم می‌خواهد تولید برنامه مشترک داشته باشد و در قالب این برنامه‌، هزینه‌ها در طول یکسال پرداخت می‌شود و تاکنون نیز دیناری به صدا و سیما پرداخت نکردیم.»

انتقادها بر پرداخت 700 میلیون از بودجه فرهنگی شهرداری در حالی است که به گفته شهردار در لایحه‌ای که به شورای شهر ارائه شده بود نیمی از این هزینه‌ها از محل اعتبارات روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و نیم دیگر از حوزه فرهنگی بخش آموزش‌های شهروندی تأمین می‌شود.

کمک 400 میلیونی به سریال شهید شهریاری در قالب تدارکات و پشتیبانی است و نه نقدی

شهردار زنجان در مورد کمک 400 میلیونی شهرداری به سریال شهید شهریاری نیز این توضیح را داد که بیش از 40 درصد سکانس‌های سریال شهید شهریاری مربوط به شهر زنجان است از همین رو حمایت‌های ارائه شده به این سریال در قالب تدارکات و پشتیبانی بوده و نه نقدی. تا فضاهایی که از شهر زنجان، مکان‌های تاریخی و محله‌ها به نمایش گذاشته می‌شود قابل توجه بوده و فضای بصری مناسبی داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که شهید شهریاری به عنوان یکی از نابغه‌های علمی کشور جایگاه ویژه‌ای در بین شهدای ما دارند، افزود: برخی از هموطنان اطلاعی از زنجانی بودن این دانشمند هسته‌ای ندارند از همین رو لازم به معرفی این شخصیت در سطح ملی و بین‌المللی وجود دارد.

به گفته این مسئول کمک شهرداری به این سریال از این جهت است که اخیراً سریال‌هایی در کشور از مفاخر استان‌های مختلف تهیه شده که به همت استانداری، فرمانداری و شهرداری‌ها بوده که جنس سریال شهید شهریاری نیز از این نوع است.

حوزه فرهنگی شهرداری غیرفعال نیست بلکه به روش‌های جدید و متناسب با شرایط کرونایی انجام می‌شود

وی در واکنش به انتقادها از غیرفعال بودن سازمان فرهنگی شهرداری با وجود این‌که می‌توانست در ایام شیوع بیماری کرونا برنامه‌های فرهنگی متناسب را اجرایی کند، تصریح کرد: حوزه فرهنگی شهرداری فعال بوده ولی فعالیت فعلی این سازمان همانند اکثر فعالیت‌هایی که تحت تأثیر کرونا قرار گرفته با متدهای جدیدی انجام می‌شود.

به گفته این مسئول قطعاً همانند گذشته نمی‌توانیم جشنواره‌ها، برگزاری برنامه‌های فرهنگی متعدد، دعوت از شخصیت‌ها و غیره را به دلیل محدودیت‌های قانونی برگزار کنیم ولی در بحث تهیه کلیپ، انیمیشن و برنامه‌های متناسب با فضای کرونا و اطلاع‌رسانی در این زمینه شهرداری فعال‌تر از هر نهاد دیگری در کنار دانشگاه علوم پزشکی بوده و در راستای انتشار آموزش‌های شهروندی و هشدارهای و پیام‌های مرتبط با پیشگیری از کرونا در سطح شهر اقدام شده است.

گفتنی است حدود 4 ماه پیش لایحه انعقاد قرارداد شهرداری با صداوسیمای مرکز زنجان برای اجرای برنامه‌های مشارکتی به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان در حالی در صحن علنی شورای شهر مطرح شد که مخالف و موافق‌هایی به همراه داشت ولی در نهایت با رأی اکثریت آرا به تصویب رسید. این لایحه به پیشنهاد سازمان فرهنگی شهرداری و روابط عمومی مطرح شده بود.

مخالفان تصویب لایحه کمک 700 میلیونی به صدا و سیمای مرکز زنجان

برخی از اعضای شورا بر این باور بودند که در شرایط فعلی شهرداری، پرداخت ۷۰۰ میلیون تومان به صداوسیما بدون برنامه و مسیر مشخص هدررفت سرمایه شهرداری محسوب می‌شود چرا که تجربیات گذشته نشان داده قراردادهای این‌چنینی با صداوسیما بازخورد و نتیجه مثبتی در پی نداشته چون برنامه‌ها کیفیت و کارایی لازم را در جذب مخاطب ندارند و بیشتر در زمان‌های مرده روز که دارای کم‌ترین مخاطب است از این رسانه پخش می‌شوند از طرفی چون صداوسیما از بودجه عمومی و بیت‌المال استفاده می‌کند نباید در امر اطلاع‌رسانی پولی دریافت کند.

هر چند پس از به تصویب رسیدن لایحه مذکور برخی بر این باور بودند که شاید پشت‌پرده‌ای در تصویب لایحه مذکور شهرداری وجود داشته و به همین دلیل برخی اعضا شورا در عین مخالفت به آن رأی موافق دادند، چرا که اگر اعضا به تمامی هزینه‌کردهای شهرداری حساس هستند باید این حساسیت را در اظهارنظر و رأی‌دادن‌های خود نشان دهند.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسازمان فرهنگی شهرداری زنجانعباس راشادحبیب‌اله ملایی‌یگانه
sedayezanjannews.ir/nx4888


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»