کد خبر: 4895
1399/09/10 - 13:31


صدای زنجان مشکل تامین نان ساکنان شهرک‌های اقماری و حاشیه شهر را بررسی می‌کند؛

جبران گرانی با نان خالی

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان: مشکل تامین نان نداریم، مردم به خاطر گرانی به مصرف نان روی آورده‌اند/ معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان: 50 واحد نانوایی واقع در این مناطق آرد فوق‌العاده دریافت می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی و تشدید فشارهای اقتصادی سبب شد تا در روزهای اخیر شایعه کمبود نان در زنجان مطرح شود. البته رئیس اتحادیه نانوایان معتقد است کمبود آرد در زنجان دروغی بیش نیست و سهمیه آرد نانوایی‌ها کم نشده، بلکه میزان مصرف مردم به علت افزایش قیمت اقلام اساسی چندین برابر شده که این مشکل در شهرک‌های اقماری و حاشیه شهر به علت محدودیت در تعداد واحدها، کاملا محسوس است.

طی دو سه هفته گذشته میان انتشار اخبار مربوط به گرانی کالاهای اساسی و مصرفی مردم، خبر کمبود آرد و در زنجان به‌صورت جسته و گریخته شنیده شد، اما شواهد امر حاکی از آن است که اخبار و حواشی این کمبودها از خود کمبود مقطعی آرد پررنگ‌تر شد.

 مسئولان ذی‌ربط برای فرونشاندن تب خرید نان در میان مردم و جبران این تقاضای جدید، حجم عرضه آرد و به دنبال آن پخت نان را افزایش دادند به طوری که ساعت کار نانوایی‌ها بیشتر شد.

افزایش حجم مراجعات مردم به نانوایی‌ها در پی تشدید گرانی‌ها

ناصر یکی از نانواهای شهر در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید که سهمیه آرد نانوایی‌ها بدون کم‌وکاست و حتی در مواردی بیشتر از گذشته توزیع می‌شود. کارخانه‌های آرد هیچ‌گونه وقفه یا کم‌کاری برای توزیع آرد انجام نداده‌اند.

او با بیان اینکه مشکل کمبود آرد در گوشه و کنار این شهر را نباید نادیده بگیریم، معتقد است: فشارهای اقتصادی به مردم سبب شده تا آن‌ها به مصرف نان که در مقایسه با مرغ، گوشت قرمز، برنج، حبوبات و غیره قیمتش کمتر است روی آوردند، به همین دلیل طی هفته‌های اخیر حجم مراجعات در نانوایی‌ها افزایش یافته است. در ماه‌های گذشته طبق سهمیه نسبت به پخت نان اقدام می‌کردیم حتی در طول روز نان اضافه هم می‌ماند. الان هم همان میزان سهمیه را پخت می‌کنیم، سهمیه آردمان تمام می‌شود اما حجم مراجعات مردمی تمامی ندارد.

سهمیه آرد نانوایی‌ها تغییری نکرده است، در این زمینه مشکلی نداریم

اما کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان که بهانه عدم پخت نان به علت محدودیت در سهمیه آرد را قابل قبول نمی‌داند، می‌گوید: سهمیه آرد نانوایی‌ها با قبل هیچ تفاوتی نداشته است، در حال حاضر برای یک سال آرد و گندم به میزان کافی در زنجان ذخیره شده است و مشکلی نداریم.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با بیان اینکه متاسفانه برخی‌ها با شایعه‌سازی، جو روانی ایجاد می‌کنند، تصریح می‌کند: همین حالا اگر به نانوایی‌ها سر بزنید، نان اکثر واحدها اضافه می‌ماند.

الماسی تاکید می‌کند: اتحادیه نانوایان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل غله و کارشناسان کارگروه آرد و نان استان این موضوع و درخواست را بررسی و رصد می‌کنند و حتی بازرسان نامحسوسی هم داریم که رصد می‌کنند و اگر واقعا نیاز باشد، سهمیه را افزایش می‌دهند تا مشکلی در تامین نان مورد نیاز مردم نباشد.

چهارم ماه جاری، ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم 4 اذرماه در جلسه ستاد تنظیم بازار ضمن رد کمبود نان در شهر اظهار کرد: وجود نان‌های بسته‌بندی شده در قفسه سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها هر گونه کمبود نان را رد می‌کند. این‌ نان‌ها، پخت اضافی نانوایی‌ها است که پس از بسته‌بندی به این مراکز فروخته می‌شود.

مردم به خاطر گرانی به مصرف نان روی آورده‌اند

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با بیان اینکه هم‌اکنون مشکلی در تامین نان موردنیاز مردم زنجان وجود ندارد، تصریح کرد: به دنبال افزایش قیمت کالاهای اساسی، گرایش مردم به سمت مصرف نان خصوصا لواش افزایش یافته است، این موضوع در حواشی شهرها و شهرک‌های اقماری کاملا مشهود است. در نتیجه کارگروه آرد و نان تصمیم به افزایش سهمیه واحدهای نانوایی هدف تحت عنوان سهمیه فوق‌العاده گرفت.

بنا به اظهارات الماسی نزدیک به 50 واحد نانوایی مستقر در شهرک‌های اقماری و حاشیه شهر سهمیه فوق‌العاده خود بر اساس نیاز منطقه، دریافت می‌کند.

ممنوعیت خرید آرد از خارج از استان

به گفته ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان خرید آرد نیمه یارانه‌ای یا نوع 2 توسط واحدهای نانوایی از خارج از استان به منظور نظارت دقیق و پایش مستمر فرآیند توزیع آرد ممنوع شده است.

50 واحد نانوایی واقع در این مناطق آرد فوق‌العاده دریافت می‌کنند

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تراکم جمعیت در شهرک‌های اقماری در مقایسه با مناطق قدیمی شهر اعلام کرد که عدم همخوانی تعداد نانوایی‌ها با جمعیت شهرک‌های اقماری یکی از دلایل اصلی مشکلات ایجاد شده در حوزه نان بود.

رحمنی ضمن تاکید بر لزوم تقویت سهمیه آرد نانوایی‌های مستقر در این شهرک‌ها و دوشیفته کردن واحدهای هدف تصریح کرد این طرح که با هدف مدیریت سهمیه آردها در دستور کار اداره کل قرار گرفته می‌تواند در تامین نیاز روزانه مردم در تمامی ساعات تاثیرگذار باشد.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با تاکید بر اینکه  شهر زنجان کمبودی در رابطه با تعداد واحدهای نانوایی ندارد، گفت: هم‌اکنون نزدیک به 610 واحد نانوایی در شهر زنجان فعال هستند.

تامین آرد موردنیاز روستاهای صعب‌العبور و فاقد واحد نانوایی

وی در مورد نحوه سهمیه‌بندی آرد اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در رابطه با روستاهای صعب‌العبور و فاقد واحدهای پخت نان به صدای زنجان گفت: سهمیه آرد به کمتر از 500 روستای دورافتاده و دارای مسیر صعب‌العبور سالانه دو بار (هر 6 ماه یکبار) تعلق می‌گیرد.

معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه ماهانه حدود 600 الی 700 تن آرد خام به روستاهای هدف تخصیص می‌یابد تا عزیزان ساکن در این مناطق در پخت نان دچار مضیقه نشوند.

تعطیلی خودسرانه ممنوع

کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در مورد تعطیلی زودهنگام تعدادی از نانوایی‌های سطح شهر در روزهای اخیر در صورتی که این واحدها قبلا تا پایان روز در محل واحد نسبت به پخت نان اقدام می‌کردند، عنوان می‌کند: در سال‌های گذشته نانوایی‌ها، آرد مازاد سایر استان‌ها که وارد استان زنجان می‌شد را خریداری و نسبت به پخت نان در طول روز اقدام می‌کردند اما هم‌اکنون این آردها وارد استان نمی‌شود در نتیجه هر یک از واحدها پس از اتمام سهمیه آرد خود، نسبت به تعطیلی واحد اقدام می‌کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به قرارگیری صنف نانوایی در گروه یک که در ایام تعطیلات کرونایی نیز به جهت تامین مایحتاج اساسی مردم، مشمول تعطیلی نمی‌شوند، تاکید می‌کند: نانوایی‌ها فقط مجاز به تعطیلی هفتگی خود هستند که آن هم مشخص است و هرگونه تعطیلی غیر از آن تخلف بوده و برخورد می‌شود.

فروش غیرقانونی آرد به واحدهای تهیه شیرمال و نان تافتون

فغفوری با اشاره به ورود غیرقانونی آرد از استان‌های کشور به زنجان تصریح کرد: این آردها توسط واحدهای تهیه نان تافتون و شیرمال خریداری می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای نامبرده موظفند آرد موردنیاز خود را به نرخ صنعتی خریداری کنند، ادامه داد: علاوه بر این، تعدادی از نانوایی‌های زنجان که سهمیه آرد خود را به واحدهای تهیه نان تافتون و شیرمال فروخته بودند، بهانه می‌آوردند که کمبود آرد هست و به همان دلیل نان پخت نمی‌کنند.

فغفوری تهیه کارتکس موجودی آرد در واحدهای خبازی با هدف جلوگیری از خروج غیرقانونی آرد از شبکه و پایش مداوم فعالیت‌ها را از اقدامات صورت گرفته مسئولان ذیربط استانی اعلام و بر لزوم رصد دقیق بازرسان از نحوه فعالیت واحدهای نانوایی تاکید کرد.

فروش آرد خارج از شبکه مصرف نداریم

اما کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان برخلاف رئیس سازمان صنعت و معدن استان، هر گونه تخلف تعدادی نانوایی در فروش آرد یارانه‌ای به واحدهای شیرمال و نان تافتون را به شدت رد کرده و با اشاره به رصد فعالیت واحدها از سوی کارگروه آرد و نان طی یک الی دو ماه اخیر عنوان می‌کند: این رصد با هدف افزایش سهمیه آرد واحدها در صورت نیاز صورت گرفت.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود آردافزایش خرید نانغله زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4895


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»