کد خبر: 4899
1399/09/11 - 10:28


صدای زنجان از پشت پرده تخفیف کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گزارش می‌دهد؛

تخفیف یا تبانی؟

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جیب تولیدکننده‌ها، تخفیف‌ می‌دهند نه از جیب خودشان/ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: به نظرم تخفیف‌های غیرواقعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی بین صاحبان این فروشگاه‌ها و واحدهای تولیدکننده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قیمت بی‌سابقه برخی اقلام غذایی در سایه افزایش نرخ ارز از یک سو و ایجاد فضای رقابت از سویی دیگر عرضه‌کنندگان انواع محصولات ضروری را به سمت ارائه تخفیف‌های اغواکننده‌ برای جذب مشتریان سوق‌داده تا مصرف‌کننده را متقاعد به خرید کند. اما رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به پایش‌های صورت گرفته از این مراکز تاکید می‌کند در اکثر موارد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه خبری از «حراج» هست نه «تخفیف»!

قدرت خرید مردم به دلیل افزایش قیمت‌ها به شدت کاهش یافته و همین امر، منجر به کاهش خرید مردم در بازار شده است. به همین دلیل است که تولیدکنندگان برای حفظ چرخه تولید خود، رو به حراج‌هایی آورده‌اند که می‌تواند با فروش بیشتر کالا، بخشی از سرمایه در گردش آنها را تامین کند.

پشت پرده تخفیف کالاها در فروشگاه‌ها

گزارش میدانی از فروشگاههای زنجیره‌ای حکایت از آن دارد که برخی کالاها حتی در این فروشگاه‌ها نیم‌بها هم عرضه می‌شوند و همین امر، استقبال مردم را در پی داشته اگرچه باز هم متصدیان فروشگاهی، کاهش خریدهای مردم و خلوتی فروشگاه‌ها را تائید می‌کنند.

متصدی یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: مردم با حساسیت زیاد نسبت به گذشته خرید می‌کنند و معمولا کالاهایی را در سبد خرید خود نگاه می‌دارند و به پای صندوق‌ها می‌آورند که نیاز واقعی آنها است. به همین دلیل در رقابت برندها، تولیدکنندگان مجبور به ارائه تخفیف‌های جذاب به مشتریان هستند تا بتوانند قفسه کالاهای خود در فروشگاه‌ها را همیشه فعال نگاه دارند.

دیگر متصدی فروشگاه نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: هم اکنون همه کالاها بدون کمبود به دست مشتری می رسد و تولیدکنندگان تخفیف‌های زیادی از 10 تا 45درصد را بر روی کالاهای مختلف از جمله رب و حبوبات اعمال می‌کنند، به همین دلیل مردم هم استقبال خوبی دارند.

وی با اشاره به رقابت تنگاتنگ برندهای مختلف در ارائه تخفیف اضافه می‌کند: اکنون کالاها در برندهای مختلف با تخفیف‌های خوب عرضه می‌شود ولی هنوز قیمت‌ها با احتساب این تخفیف‌ها، با زمان قبل گرانی‌ها برابری نمی‌کند. با این حساب مردم به دلیل تخفیف در برخی محصولات که چشمگیر هم هست.

او معتقد است اقدام دولت در ماه‌های ویژه نظیر محرم و صفر در توزیع گسترده کالاهای موردنیاز مردم، تولیدکنندگان را ترغیب کرده تا برای رقابت با قیمت کالاهای دولتی، تخفیف خوبی به مردم ارائه دهند.

کیفیت اجناس در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

سارا، یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: بیشتر اجناس موجود در فروشگاه‌ای زنجیره‌ای، مارک معتبری ندارند فقط اجناس بی کیفیت تحویل مردم می‌دهند، اگر قصدشان خدمت واقعی است چرا اجناس با مارکت معتبر نمی‌فروشند؟

اما زهرا دیگر شهروند زنجانی که از مشتریان این نوع فروشگاه‌هاست، معتقد است: تجمیع تمامی اجناس ضروری یکی از گزینه‌های مثبت برای هر واحدی می‌تواند باشد. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانی در عرض 10 دقیقه تمام اجناسی که می‌خواهی تهیه کنی، این فروشگاه‌ها تخفیفات خوبی می‌دهند و من چند سالی است هر جنسی خریده‌ام بی‌کیفیت و نامرغوب نبوده است.

در اکثر موارد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه خبری از «حراج» هست نه «تخفیف»!

رضا استجلو، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مدعی اعطای تخفیف 10 تا 40 درصدی محصولات هستند، در واقعیت تخفیف نمی‌دهند و در برخی از مواقع بیش از سود واقعی خود، قیمت غیرمنطقی مدنظرشان را اعمال کرده و آن را از مصرف‌کننده دریافت می‌کنند!

تبانی؟

استجلو با بیان اینکه «به نظرم تخفیف‌های غیرواقعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی بین صاحبان این فروشگاه‌ها و واحدهای تولیدکننده است»، می‌گوید: فروشگاه‌ها با دو شیوه «تخفیف» یعنی انصراف از سود حاصل از فروش به نفع مشتری و «حراج» یعنی فروش محصول پائین‌تر از قیمت خرید، اقدام به جذب مشتری می‌کنند. اما در عمل 99 درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان زنجان نه تخفیف می‌دهند نه حراج می‌کنند!»

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان اضافه می‌کند: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برخی موارد علاوه بر اینکه از سود حاصل از فروش محصول خود نمی‌گذرند بلکه مبلغ سود را نیز از مصرف‌کننده اخذ می‌کنند!

استجلو با اشاره به آغاز اجرای طرح ساماندهی قیمت‌گذاری‌ها در سطح واحدهای تولیدی در سال جاری می‌گوید: البته قیمت‌گذاری‌هایی که در سطح استان زنجان صورت می‌گیرد تقریبا واقعی است و مشکل چندانی در زنجان نداریم و  بیشتر مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری استان‌های دیگر است.

وی با اشاره به رصد قیمت‌ محصولات تولیدی برخی از واحدهای مستقر در زنجان عنوان می‌کند: در راستای این پایش‌ها حدود 3 مورد منجر به تعدیل قیمت‌ها به نفع مصرف‌کننده شده است. یک مورد نیز به علت عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری 2 میلیارد تومان جریمه شد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه علاوه بر پایش قیمت‌ها در محل کارخانجات، میزان تخفیف فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به صورت دقیق نظارت می‌کند، می‌گوید که «اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی تبانی با کارخانجات از این واحدها می‌خواهند که قیمتی که ما می‌گوییم را در برچسب محصول درج کنید و بعد به مشتری می‌گویند محصول خریداری شده آن‌ها مشمول تحفیف این فروشگاه شده است که از نظر ما قابل قبول نیست».

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر چه خبر است؟

استجلو با اشاره به پیگیری صحت تخفیفات کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال در زنجان تاکید می‌کند که بررسی‌های صورت گرفته حاکی از واقعی نبودن تخفیف‌هاست، به احتمال زیاد این تخلفات توسط انجمن منجر به تشکیل پرونده شده و برای بررسی دقیق به تعزیرات حکومتی معرفی شوند!

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به آخرین نامه ابلاغی از سوی نهاد ریاست جمهوری در رابطه با اینکه تمامی قیمت‌گذاری‌ها باید به تائید سازمان حمایت برسد و هر زمان که کارشناسان این دستگاه تشخیص دهند واحد مربوطه ضوابط را رعایت نکرده است باید پرونده مربوطه تشکیل شود از مسئولان مربوطه می‌خواهد تا بیش از پیش این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

با متخلفان طبق قانون برخورد می‌کنیم

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به وظایف سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده در رابطه با کالاهای مشمول قیمت‌گذاری نظیر گوشت قرمز، مرغ، قند، پوشک در مورد نحوه نظارت بر قیمت تن ماهی، رب گوجه‌فرنگی و مواد خوراکی تصریح می‌کند: ملاک سازمان صنعت و معدن و به تبع آن حوزه حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان زنجان، قیمتی است که روی برچسب کالا حک شده باشد، اگر هر محصولی بیش از قیمت ثبت شده به دست مصرف‌کننده برسد مصداق گرانفروشی است و قطعا طبق قانون با واحد مربوطه برخورد می‌شود.

فغفوری ادامه می‌دهد: بخشی از وظایف سازمان حمایت نیز به موضوع رسیدگی به شکایت مصرف‌کننده‌ای برمی‌گردد که معتقد است ارزش ریالی که در برچسب کالای مدنظر درج شده غیرواقعی است و ارزش آن کمتر از قیمت مدنظر کارخانه است. بازرسان مربوطه در این مورد، اسناد کارخانه‌ را احصا و میزان سود متعارف حاصل از فروش محصول واحد تولیدی را بررسی می‌کنند، چنانچه سود منطقی نبود کل محصولات تولیدی موجود در انبار ضبط و پرونده تحت عنوان گرانفروشی به مراجع ذی‌صلاح معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستمال کاغذی توسط انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران انجام می‌شود تا از ایجاد بازار رقابتی ناسالم جلوگیری شود، عنوان می‌کند: البته برخی از کارخانجات نظیر پاپیا محصول خود را با قیمت کمتر از قیمت محاسبه شده توسط انجمن ذیربط به فروشگاه‌ها عرضه می‌کند. در این زمینه واحد بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن لزومی ندارد وارد شود، ما وقتی موضوع را رسیدگی می‌کنیم که قیمت فروش بالاتر از سود منطقی و قیمت تمام شده باشد.

فغفوری کاهش هزینه‌های توزیع را یکی از فلسفه‌های ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حتی برگ برنده این مراکز دانسته و می‌گوید: این فروشگاه‌ها طی توافقی که با کارخانجات و واحدهای تولیدی می‌کنند، اجناس را در سطح بالا خریداری و حتی در برخی مواقع سفارش تولید داده و خرید آن را تضمین می‌کنند، مشخص است که تولیدات با سطح بالا مشمول تخفیف می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه می‌دهد: با توجه به مطالبی که گفته شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جیب خودشان تخفیف‌ها را لحاظ نمی‌کنند و تمامی آن را از منبع تولید یعنی تولیدکننده اخذ می‌کنند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتخفیفحمایت از مصرف کنندگانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4899


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»