کد خبر: 4904
1399/09/11 - 17:48


صدای زنجان از بسته بودن مسیرهای منتهی به واحدهای مرغداری به دنبال بارش سنگین برف گزارش می‌دهد؛

جوجه‌ها در محاصره برف

یک مرغدار: 3 روز است جوجه‌ها گشنه‌اند، خودروهای حامل نهاده به دلیل بسته بودن مسیر برگشتند!/ مديرعامل اتحاديه مرغداران استان: راهداری باید برای تامین نیاز بازار مصرف، مسیرها را بازگشایی کند/ معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان: پیگیری بازگشایی مسیرهای منتهی به واحدهای مرغداری به صورت ویژه

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال بارش سنگین برف طی روزهای اخیر تعدادی از مرغداری‌های استان به علت عدم همکاری نیروهای راهداری در بازگشایی مسیر، نزدیک به 3 روز است موفق به دریافت نهاده طیور نشده‌اند. یکی از مرغداران می‌گوید: 20 هزار قطعه جوجه 28 روزه‌ در این مدت دان مصرف نکرده‌اند و اگر مسئولان همکاری نکنند باید منتظر تلف شدن جوجه‌هایی که تا حدود 20 روز دیگر تبدیل به مرغ می‌شوند باشد.

مرغداران زنجانی که از ابتدای امسال مشکل تامین نهاده دارند، این روزها با بسته شدن مسیرها به دنبال بارش سنگین برف مواجهند، اصغر جعفری، یکی از مرغداران فعال در مسیر دیزج به سمت بولاماجی( واقع در شهرستان زنجان) در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: «نیروهای راهداری همکاری لازم را ندارند، از کنار واحدمان عبور می‌کنند، می‌گویم مسیر را بازگشایی کنید، می‌گویند نمی‌توانیم! خودروی حامل ذرت آمد اما به علت بسته بودن مسیر دوباره برگشت!»

جعفری با تاکید بر اینکه جوجه‌های این واحد سه روز است هیچ دانی مصرف نکرده‌اند، عنوان می‌کند:«جوجه‌های 28 روزه، نزدیک به 3 روز است گشنه‌اند، برای اینکه متضرر نشوم، روز قبل (دوشنبه 10 آذرماه) 2 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کردم تا لودر از شهر بیاید و 800 متر مسیر را بازگشایی کند، لودر مسیر را باز کرد اما امروز سه‌شنبه (11 آذرماه) باز هم خودروی حامل نهاده نتوانست بار را در محل مرغداری تخلیه کند و برگشت!الان بار را در مرغداری دیگر تخلیه کرده من باید بروم و آن را با نیسان طی 7 سرویس که هر سرویس 250 هزار تومان می‌شود به واحدم منتقل کنم.»

مسئولان کجا هستند؟

این فعال اقتصادی که نزدیک به 40 سال است در حوزه پرورش مرغ گوشتی فعالیت می‌کند، می‌گوید: 24 روز است در واحدم فرآیند جوجه‌ریزی را انجام داده‌ام، حتی یک کیلو نهاده‌ام را دریافت نکرده‌ام. همین جوجه 24 روزه چند وقت بعد که تبدیل به مرغ شد، از مسئولان رده بالای استان گرفته تا جهاد کشاورزی، بسیج می‌شوند که مرغ را از چنگ‌مان درآورند و به بازار مصرف برسانند، خب این آقایان مسئول الان کجا هستند تا ببیند به چه سختی تولید می‌کنیم؟ من در کانکسی در مرغداری که اجاره کرده‌ام زندگی می‌کنم، این اوضاع منِ تولیدکننده است. چرا کسی نیست دستور بازگشایی مسیرهای منتهی به واحدهای مرغداری را بدهد؟ من این دوره اشتباه کردم که دست به جوجه‌ریزی زدم، دیگر تولید نمی‌کنم، در واحد را تخته می‌کنم، بروید به مردم پشمک حاج‌عبداله بدهید!»

مرغ مسئولان یک پا دارد

جعفری با اشاره به اینکه طبق دستور مسئولان باید مرغ زنده به قیمت 16 هزار تومان به دست کشتارگاه برسد، تاکید می‌کند: «هزینه تولید هر قطعه مرغ از یک روزگی تا حدود 50 روزگی که تبدیل به مرغ کامل می‌شود 24 الی 25 هزار تومان می‌شود. ما تولیدکنندگان به سختی نهاده خریداری می‌کنیم، اگر جوجه‌ها به 28 روزگی رسیده‌اند، نهاده مربوطه را از بازار آزاد تهیه کرده‌ام و یک کیلوگرم نهاده دولتی هنوز هم که هنوز است به دستم نرسیده است. هر کیلو ذرت را 4 هزار و 400 تومان خریده‌ام، برای یک ماشین ذرت، 80 میلیون تومان پرداخت کردم. برای 15 تن سویا 225 میلیون تومان پردخت کردم. من آنقدر هم پولدار نیستم که هم به نرخ دولتی و هم از بازار آزاد نهاده را خریداری کنم. مرغ مسئولان یک پا دارد. من هم اگر مجبورم کارم را کنار بگذارم، باور کنید سرمایه‌ام را به بانک بسپارم یا وارد بازار خرید و فروش خودرو شوم برایش بیشتر سود دارد تا مرغداری که هر روزش دردسر است!».

عدم همکاری راهداری

محمدجعفر حصاری، مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان نیز در واکنش به این موضوع ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان راهداری به بازگشایی نکردن معابر و مسیرهای منتهی به واحدهای تولیدی عنوان می‌کند: دولتی‌ها باید دست بخش خصوصی را در شرایط کنونی که مردم نیاز به گوشت مرغ دارند بگیرند. الان واحدهای مرغداری با هزینه شخصی خود، امکانات داخل شهر را می‌آورند تا مسیرها را بازگشایی کند.

حصاری لازمه تولید مرغ را دسترسی آسان و سریع به نهاده‌های طیور دانسته و می‌گوید: الان محموله‌های حاوی بار مربوط به نهاده‌های سفارش داده شده فقط به علت بسته بودن مسیرها مجددا برمی‌گردند.

مديرعامل اتحاديه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه اداره راهداری صرفا به بازگشایی مسیرهای روستایی و عمومی اقدام می‌کند، می‌گوید: در شرایط کنونی که بازار مصرف نیازمند گوشت مرغ است، کمک به مرغدار همان خدمت رسانی به جامعه است امیدوارم این موضوع مورد توجه مسئولان مربوطه باشد.

پیگیری بازگشایی مسیرهای منتهی به واحدهای مرغداری به صورت ویژه

جواد یوسفی، معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه بازگشایی راه‌های طولانی اختصاصی واحدهای تولیدی بر عهده ما نیست، می‌گوید: البته اگر مسیر کوتاه باشد یا در مواقعی که نیروها حضور داشته باشند معمولا به بازگشایی راه کمک می‌کنند تا دسترسی به مسیر آسان باشد.

معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه اولویت این دستگاه، بازگشایی مسیرهای عمومی و روستایی است، اضافه می‌کند که اگر حد و وسع‌مان اجازه دهد قطعا در خدمت به واحدهای تولیدی در امر بازگشایی مسیر کوتاهی نمی‌کنیم.

یوسفی با تاکید بر لزوم پیگیری مسیر بازگشایی 800 متری منتهی به واحد مرغداری مذکور در حوالی روستای بولاماجی زنجان می‌گوید: با توجه به نیاز بازار امروز به گوشت مرغ، از امروز سه‌شنبه یازدهم آذرماه، بازگشایی مسیرهای منتهی به واحدهای مرغداری به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبارش برف در زنجانمرغداری
sedayezanjannews.ir/nx4904


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»