کد خبر: 4907
1399/09/12 - 16:46


واکنش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان به برگزاری مراسم‌ عروسی در روستاهای اطراف و بی‌توجهی به محدودیت‌های کرونایی:

اجبار جوابگو نیست

نیاز به ورود جدی فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های مرتبط داریم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با توجه به گزارش‌های دریافتی و گلایه شهروندان و کسبه از بی‌توجهی مسئولان به برگزاری مراسم‌ عروسی در روستاهای اطراف و تبعیض در برخورد با افرادی که به محدودیت‌های کرونایی توجهی ندارند، راهکار دانشگاه علوم پزشکی بر فرهنگ‌سازی است چرا که معتقد است اجبار جواب نمی‌دهد.

محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر برگزاری مراسم‌ عروسی در روستاهای اطراف با وجود محدودیت‌های اعمال شده و تعطیلی بسیاری از کسبه و بازاریان به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا و بی‌توجهی مسئولان بر این تخلفات اظهار کرد: بله با وجود تلاش‌های انجام شده از سوی بهداشت محیط دانشگاه هم‌چنان شاهد برگزاری مراسم‌ عروسی در روستاهای اطراف زنجان هستیم ولی قرار نیست در این بخش فقط بهداشت ورود کند بلکه نیاز به ورود جدی فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های مرتبط داریم.

وی به اهمیت رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و انتقال خطر این بیماری بر مردم اشاره کرده و یادآور شد: مردم باید بدانند که این بیماری به راحتی منتقل شده و ممکن است با برگزاری این گونه مراسم عروسی و عزا جان خود و اطرافیان را با خطر مرگ مواجه کنند.

رسانه‌ها در ایجاد فرهنگسازی و پیشگیری از شیوع کرونا نقش اساسی دارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان معتقد است باید با مردم بیشتر صحبت کنیم تا خطر این بیماری را خودشان با تمام وجود احساس کنند در این صورت است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را در اولویت کار خود قرار می‌دهند، این موضوع باید فرهنگسازی شود چرا که با اجبار کار پیش نرفته و نتیجه مثبتی حاصل نمی‌شود. در ایجاد این باور رسانه‌ها نقش اساسی دارند.

وی به برگزاری برنامه‌های محله‌محور اشاره داشته و یادآور شد: یکی از موارد تأثیرگذار در این‌گونه طرح‌ها افزایش تیم نظارت و پایش است که در میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و کسبه‌ها کمک بسزایی دارد.

از شنبه گروه‌های شغلی یک و دو امکان فعالیت دارند

 صائینی در پاسخ به سوالی در مورد ادامه محدودیت‌ها از هفته آینده در استان عنوان کرد: در ستاد ملی کرونا وضعیت محدودیت در شهرها براساس رنگ‌بندی تعیین شده است و طبق همین رنگ‌بندی وضعیت ادامه کار کسبه‌ها نیز مشخص می‌شود از همین رو در حال حاضر شهرستان ایجرود در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی قرار دارند بر همین اساس از روز شنبه گروه‌های شغلی ردیف یک و 2 امکان فعالیت دارند ولی گروه‌های شغلی 3 و 4 نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند.

تعداد بیماران سرپایی و بستری کرونایی در استان رو به کاهش است

به گفته این مسئول با توجه به تغییر وضعیت زنجان از رنگ قرمز به نارنجی در حال حاضر تعداد بیماران سرپایی و بستری کرونایی در استان رو به کاهش بوده و این کاهش به صورت ملموس است به طوری که از تعداد بستری روزانه 120 مورد در روز به 80 بستری رسیدیم و به طور متوسط با کاهش بستری‌ها مواجهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این‌که موارد رو به کاهش همیشه به صورت قطره‌چکانی است، بیان کرد: در حال حاضر نیز کاهش رخ داده در موارد بستری قطره‌چکانی است ولی همین میزان نیز قابل ملموس است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر متوسط بستری‌ها در روز نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته‌ است، خاطرنشان کرد: مراجعات سرپایی کاهش یافته ولی به این معنی نیست که موارد مثبت سرپایی کم شود چون هدف ما این است که تست زیادتری انجام دهیم تا موارد مثبت بیشتری را بیابیم تا رهگیری و پیگیری انجام شود.

ملاک در رنگ‌بندی کل موارد بستری است

صائینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که وضعیت فعلی شهر زنجان به لحاظ آماری بیشتر شبیه قرمز است تا نارنجی افزود: برای رنگ‌بندی تست‌ انجام می‌دهیم و وقتی تعداد تست‌ها افزایش یابد موارد مثبت سرپایی نیز بیشتر نشان داده می‌شود از همین رو در کل موارد بستری در رنگ‌بندی ملاک است و حتی افرادی که pcr منفی دارند ولی در سی تی اسکن و یا بالینی مثبت می‌شوند نیز در این آمارها مد نظر قرار می‌گیرند.

وی در مورد کیت‌های تشخیص سریع کرونا نیز عنوان کرد: فعلاً این کیت‌ها به تعداد 10 هزار عدد در دانشگاه‌ها و 5 هزار عدد در دانشکده‌ها توزیع شده و دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز جزو اولین دانشگاهی بود که این کیت‌ها را دریافت و عملیات تست را از هفته گذشته آغاز کرده است. در حال حاضر تمامی شهرستان‌ها این کیت را در اختیار دارند و برای انجام آزمایش از آن استفاده می‌کنند و تولید داخل کشور است.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان به هر میزان که تست سریع انجام دهیم به همان میزان کیت از سوی مرکز در اختیار دانشگاه قرار داده می‌شود هز چند در کنار انجام تست‌های سریع کرونا تست pcr در حال انجام است.

تست رایگان کرونا به شرط تأییدیه پزشک انجام می‌شود

این مسئول در مورد شرایط انجام تست کرونا نیز عنوان کرد: اولاً محدودیتی برای انجام تست کرونا نداریم ولی برای انجام این تست تأییدیه پزشک همانند دیگر آزمایشگاه‌ها مورد نیاز است.

وی در مورد دقت تست‌های کرونا نیز خاظرنشان کرد: این‌که بگوییم میزان دقت تست سریع کرونا بیشتر از دیگر روش‌هاست درست نیست چرا که هر کدام از روش‌ها دقت خاص خود را دارند.

صائینی در مورد وضعیت بیماری کرونا این‌گونه عنوان کرد: بنده معتقدم آموزش، یادآوری همراه با اطلاع‌رسانی قوی قطعاً تأثیر مثبتی در کنترل و کاهش این بیماری به همراه دارد چرا که باید مکرراً خطرات این بیماری را به مردم گفت و باور آن‌ها را اصلاح کردچرا که اگر خودشان بدانند سلامتیشان در خطر است قطعاً به مراسم عروسی و عزا و دورهمی نمی‌روند.

دستور صریح دادستان برای برخورد با افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

وی با تأکید بر این‌که افرادی هستند که در مسیر آسیب رساندن به مردم و در خطر افتادن سلامتی آن‌ها حرکت می‌کنند این افراد بدانند که قانون به شدت با هنجارشکنان برخورد می‌کند، متذکر شد: دادستانی در مورد افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، کسبه‌ای که توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی ندارند، به مراجعه‌کنندگان بدون ماسک خدمات ارائه می‌کنند و یا بهداشت فردی در داخل مغازه را رعایت نمی‌کنند، دستور صریح و روشنی در برخورد با این افراد صادر کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان این‌که در طرح شهید سلیمانی تیم پایش و نظارت با تعداد بیشتری در سطح جامعه حضور یافته و با افراد خاطی برخورد و واحد صنفی متخلف را پلمب می‌کنند، افزود: در تلاشیم تا با کاهش تعداد مبتلایان انتشار این ویروس در بین مردم را نیز کاهش دهیم.

این مسئول در پایان به طرح صیانت از سالمندان با توجه به افزایش مرگ ناشی از کرونا در بین این قشر اشاره داشته و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 85 درصد از فوتی‌های ناشی از کرونا مربوط به سالمندان است از همین رو باید مراقبت‌های بیشتری از این افراد برای جلوگیری از بیمار شدن آن‌ها انجام شود از همین رو امیدواریم با استفاده از پروتکل‌های تعریف شده در این زمینه صیانت بیشتری از سالمندان داشته باشیم.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحمدرضا صائینیعروسی کروناییدانشگاه علوم پزشکی
sedayezanjannews.ir/nx4907


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»