کد خبر: 4916
1399/09/15 - 16:34


صدای زنجان گزارش‌های مخاطبان مبنی بر کمبود نان را بررسی می‌کند؛

نان کم نیست؟

شهروندان: تعدادی از نانوایی‌ها به مشتریان می‌گویند بیش از 15 قرص نان نمی‌توانند خریداری کنند!/ معاون اداره کل غله استان: سهمیه واحدهایی که کارشان عرضه نان بسته‌بندی‌شده به سوپرمارکتی‌هاست کاهش می‌یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ظاهرا چالش کمبود نان در زنجان با گذشت 2 ماه هم‌چنان ادامه دارد. تعدادی از شهروندان طی تماسی با دفتر صدای زنجان اعلام کردند برخی از نانوایی‌های سطح شهر، نان را سهمیه‌بندی کرده و بیش از 15 قرص نان به مشتری نمی‌فروشند. این اظهارات در حالی مطرح است که مسئولان با استناد به نان‌های بسته‌بندی شده در سوپرمارکت‌ها همچنان بر آرام بودن وضعیت نان و عدم کمبود این کالای اساسی که قوت غالب مردم محسوب می‌شود، اصرار دارند!

هم اکنون قیمت‌ هر کیسه آرد یارانه‌ای (40 کیلویی) نوع یک و نوع 2 به ترتیب حدود 32 هزار تومان و حدود 42 هزار تومان است. با این اوصاف دولت برای هر کیسه آرد حدود 80 هزار تومان یارانه اختصاص می‌دهد. این در حالی است که قیمت تمام شده آرد در بازار آزاد حدود 120 تا 130 هزار تومان اعلام شده است.

به دنبال اختلاف 80 هزار تومانی بین قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد، شیرینی‌پزها و واحدهای رشته‌بری‌ ترجیح می‌دهند با قیمت کمتر از بازار آزاد و از محل نانوایی‌ها تهیه کنند. از این رو برخی از واحدهای نانوایی متخلف به‌جای اختصاص سهمیه روزانه خود به پخت نان، نسبت به تعطیلی خودسرانه اقدام و سهمیه خود را از شبکه مصرف خارج می‌کنند.

چالشِ نان

سوم آبان‌ماه امسال بود که ستار رحمنی، معاون غله و خدمات بازرگانی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام کرد که آرد مورد استفاده در واحدهای نان بربری ۱۸ درصد یا آرد ستاره است که بسیار نزدیک به آرد «نول» است که در شیرینی‌پزی‌ها جهت پخت شیرینی استفاده می‌شود. آرد مورد استفاده در رشته‌بری‌ها نیز ممکن است از محل نانوایی‌های پخت لواش صورت گیرد.

البته او تاکید کرد که برای جلوگیری از این نشتی‌ها، گشت‌های مشترک تشکیل شده و تمامی واحدهای نانوایی به ویژه بربری و لواش به دقت رصد و کنترل می‌شود.

اما پس از گذشت 2 هفته، بررسی‌های میدانی از سطح شهر به ویژه بافت مرکزی حاکی از تعطیلی واحدهای نانوایی تا ظهر بود در حالی که این نانوایی‌ها قبلا تا آغاز شب پخت داشتند! این اقدام مشکوک نانوایی‌ها سبب شد تا احتمالات برای خروج خارج از شبکه مصرف آرد به دنبال اختلاف قیمت فاحش دولتی و آزاد در زنجان قوت بگیرد.

با این حال کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان در پاسخ به این شائبه به صدای زنجان گفت: سهمیه هیچ یک از واحدهای نانوایی شهر زنجان کاهش نیافته است و اگر در این زمینه مشکلی باشد نسبت به تامین سهمیه اقدام می‌کنیم. خوشبختانه مشکلی بابت پخت نان شهروندان وجود ندارد.

الماسی «عدم توانایی‌ خرید آرد قاچاق از استان‌های هم‌جوار توسط تعدادی از نانوایی‌های زنجان عامل تعطیلی واحدها بعد از اتمام پخت آرد سهمیه‌ای روزانه‌شان» را عامل تعطیلی نانوایی‌ها پس از پخت چند ساعتی در طول روز اعلام کرد و گفت: این واحدها در کنار پخت نان برای شهروندان از محل آرد سهمیه‌ای، نسبت به خرید آرد آزاد (قاچاق) اقدام و پس از پخت و بسته‌بندی نان به واحدهای عرضه‌کننده (از جمله سوپرمارکتی‌ها) می‌فروختند.

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان که در مهرماه سال جاری اعلام کرد نگران خروج آرد سهمیه‌ای از شبکه تولید است در واکنش به این اظهارات گفت: تازه اقرار می‌کنند که آرد قاچاق بوده است، این یعنی چرخه معیوب بوده است! حالا من می‌توانم ادعا کنم که همین الان، آرد سهمیه‌ای در زنجان از یک نانوایی وارد نانوایی دیگر یا واحدهای قنادی و رشته‌بری می‌شود!

رحمنی با تاکید بر اینکه حتی یک کیلو از سهمیه آرد نانوایی‌ها کاهش نیافته است، عنوان کرد: سهمیه آرد یارانه‌ای نوع یک و دو مهرماه نانوایی‌های استان به ترتیب ۶ هزار و ۴۰۰ تن و ۳ هزار و ۸۰۰ تن بوده و این میزان بدون هیچ تغییری در آبان‌ماه بین واحدها توزیع شده است.

سهمیه‌های غیرقانونی؟

با گذشت 2 ماه از نارضایتی شهروندان از کمبود نان در زنجان، مسئولان ذیربط همچنان تاکید دارند مشکل نان در زنجان وجود ندارد زیرا نه تنها سهمیه آرد کم نشده بلکه پس از دستور استاندار زنجان مبنی بر ارائه سهمیه آرد به واحدهای هدف، بین نانوایی‌های مستقر در شهرک‌های اقماری که مشتریان زیادی دارند آرد فوق‌العاده توزیع کرده‌اند. با این اوصاف هرازگاهی اخبار مربوط به محدودیت پخت نان از سوی نانوایی‌ها از سوی برخی واحدها به مشتریان به گوش می‌رسد.

چند وقت پیش یکی از شهروندان طی ارسال پیام اعتراضی به نحوه خدمت‌رسانی از سوی یکی از نانوایی‌های سطح شهر به کانال زنجان‌نیوز متعلق به گروه رسانه‌ای صدای زنجان اعلام کرد که «تعدادی از نانوایی‌های فعال در کوی اراضی بیش از 15 قرص نان به هر مشتری تحویل نمی‌دهند، ما نفهمیدیم آرد کم داریم یا به اندازه کافی داریم. دلیل این سهمیه‌بندی چیست؟ آیا نانوا خودسرانه این کار را انجام می‌دهد یا از جایی به او دستور داده‌اند؟»

چه سهمیه‌ای؟ هر نانوایی در تحویل نان به مردم سهمیه تعیین کند متخلف است

کمال الماسی، رئیس اتحادیه نانوایان در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز در واکنش به این موضوع تاکید می‌کند: هیچ سهمیه‌بندی در تحویل نان به مردم وجود ندارد و اگر واحدی چنین اقدامی کرده باشد قطعا تخلف است.

وی با بیان اینکه مشکل مربوط به آرد نانوایی‌های واقع در شهرک‌های اقماری حل شده و اطلاع‌رسانی‌های مربوطه برای پخت نان در دو شیفت در واحدهای هدف امروز شنبه 15 آذرماه نیز صورت گرفت است، می‌گوید: آردهای فوق‌العاده تحویل نانوایی‌های هدف این مناطق شده است.

واحد نانوایی متخلف تذکر گرفت

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با اشاره به بازدید صورت گرفته از نانوایی‌‌های واقع در این منطقه از جمله واحد مربوطه مورد شکایت شهروندان تصریح می‌کند: با وجود استقرار واحدهای نانوایی در این شهرک، واحد هدف به علت پخت مطلوب، مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. این واحد به علت پاسخگویی به تمامی مشتریان خود که در صف خرید بودند اعلام کرده که هر مشتری بیش از 15 قرص نان خریداری نکند چرا که ساعات آخر پخت اوست و میزان آرد محدودی برای پخت باقی مانده است.

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره کل غله استان نیز با بیان اینکه این موضوع فقط در یک مورد در منطقه «اراضی» پیش آمده بود، تصریح می‌کند: این نانوا در آخرین ساعات پخت خود با توجه به حجم مشتری که وجود داشته تصمیم گرفته تا برای اینکه نان به همه آن‌ها برسد، اعلام کرده که هر یک از افراد حاضر در صف نانوایی 15 قرص نان خریداری کنند. البته تذکرات لازم به واحد نانوایی هدف داده شده و صراحتا اعلام کردیم هیچ محدودیتی در خرید نان وجود ندارد.

انباشت نان در سوپرمارکتی‌ها؟

با وجود اینکه مدیران مربوطه با استناد به نان‌های انباشته شده در سوپرمارکت‌های سطح شهر زنجان تاکید دارند که کمبود نان که از سوی تعدادی از شهروندان عنوان می‌شود نمی‌تواند صحت داشته باشد!

اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که تعداد نانوایی‌هایی که ترجیح می‌دهند نان‌های پخت شده خود را به دلیل حاشیه سود بالا به سوپرمارکتی‌ها عرضه کنند در سطح شهر زنجان کم هم نیست!

سهمیه واحدهایی که کارشان عرضه نان بسته‌بندی‌شده به سوپرمارکتی‌هاست کاهش می‌یابد

ستار رحمنی، معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه بازرسان اداره کل غله و صنعت، معدن و تجارت به صورت ویژه بررسی می‌کنند، می‌گوید: فعالیت واحدهایی که بسته‌بندی آرد دارند رصد می‌شود. در بازرسی‌های میدانی تعدادی از واحدها به علت نبود مشتری اقدام به بسته‌بندی نان‌های پخته شده خود جهت فروش به سوپرمارکتی‌ها بودند اما تعدادی دیگر از واحدها با حجم بالایی از مشتریان مواجه بودند که میزان سهمیه آردشان هم کفاف مشتریان را نمی‌داد. علت بالا بودن مشتری در بسیاری از این واحدها نیز به نحوه پخت نان برمی‌گردد. از این رو برای پاسخگویی به نیاز مصرفی مشتریان اقدام به کسر سهمیه واحدهای دارای مشتری کم و افزودن این میزان آرد به واحدهای پرمشتری خواهیم کرد.

20 نانوایی برای پخت نان در دو شیفت، سهمیه آرد فوق‌العاده دریافت کردند

معاون بازرگانی اداره کل غله استان زنجان اضافه می‌کند: از امروز شنبه 15 آذرماه فرآیند مربوط به اختصاص سهمیه آرد فوق‌العاده به 20 واحد نانوایی کلید می‌خورد که امروز و نهایتا از فردا خدمات خود را به مشتریان تسریع بخشند.

این واحدهای نانوایی در شهرک‌های اقماری و دارای تراکم جمعیت بالا نظیر گلشهر، پونک، بی‌سیم، شهرک غرب، الهیه، کوی فرهنگ، مهرآرا، کوی ثمین، اسلام‌آباد، فرودگاه، سبزه‌میدان، انصاریه، خیابان شهدا، شهرک امیرکبیر، میدان ولیعصر(عج) و میدان 15 خرداد واقع شده‌اند که بنا به گفته مسئولان مربوطه صنعت و معدن و اداره کل غله در دو شیفت صبح و عصر فعالیت می‌کنند.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود نانستار رحمنیغله زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4916


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»