کد خبر: 4968
1399/09/27 - 15:21


افزایش بی‌سر و صدای قیمت آلایش مرغ در بازار زنجان؛

گرانی به پای مرغ رسید

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: افزایش 50 تا 70 درصدی قیمت آلایش مرغ در زنجان/ کشتارگاه‌ها: هزینه بسته‌بندی مرغ به شدت افزایش یافته است/ رئیس اتحادیه مرغ‌ و تخم‌مرغ فروشان زنجان: از این موضوع شاکی هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بر اساس نامه ارسالی از سوی معاونت نظارت و بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مورخ 5 آذرماه سال جاری، قیمت جگر(400 گرمی)، سنگدان(400 گرمی)، دل (300 گرمی)و پای مرغ (500 گرمی) برای مصرف‌کننده به ترتیب 6 هزار، 4 هزار و 500، 3 هزار و 500 و 5 هزار و 700 اعلام شده است. اما گزارش‌های میدانی و اظهارات مسئولان مربوطه خلاف آن را نشان می‌دهد!

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش 50 درصدی قیمت آلایش مرغ که در برخی موارد تا 70 درصد هم رسیده است، اظهار کرد: هم‌اکنون قیمت 500 گرم پای مرغ به 5 هزار و 700 تومان رسیده است. دل مرغ 300 گرمی که تا یک هفته قبل 4 الی 5 هزار تومان بود در واحدهای خرده‌فروشی به 10 هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت، یکطرفه بوده است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه این افزایش قیمت‌ها کاملا یکطرفه صورت گرفته است، تاکید کرد: دعوتی از انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده با موضوع افزایش قیمت آلایش مرغ از سوی هیچ ارگان ذیربطی صورت نگرفته و ما شدیدا با این افزایش مخالفیم چرا که نیازی به افزایش نرخ نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه آلایش مرغ مشمول نرخ‌گذاری نمی‌شود، اعلام کرد: کمیته‌های نرخ گذاری متشکل از اتحادیه مربوطه، انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سازمان صنعت و معدن است. اگر قرار باشد سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به قیمت‌گذاری اقدام کند باید با حضور انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده صورت گیرد. یعنی سازمان صمت نمی‌تواند مستقیما و بدون حضور انجمن نسبت به نرخ‌گذاری اقدام کند در غیر این صورت، هرگونه افزایش قیمت تخلف است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با تاکید بر اینکه آلایش مرغ جزو کالاهای اولویت 3 است و قیمت‌گذاری به صنف مربوطه واگذار شده است، عنوان کرد: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زمانی می‌تواند ورود کند که گزارشی مبنی بر شکایت مصرف‌کنندگان دریافت کرده باشیم. این موضوع نیز قطعا از سوی انجمن قابل پیگیری است، صنف مربوطه باید در این رابطه توضیحات لازم را ارائه دهد. وقتی افزایش قیمت مرغ در بازار را نداشته‌ایم چرا باید نرخ آلایش مرغ افزایش یابد؟

راه‌های دررو برای جبران کاهش سود؟

یوسفی‌امیری با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری در رابطه با محصولات لبنی عنوان کرد: برخی از این محصولات مشمول قیمت‌گذاری است از این رو سازمان مربوطه و ستاد تنظیم بازار نسبت به اعلام نرخ مصوب اقدام می‌کند. از سوی دیگر به کارخانجات و واحدهای تولیدی این اجازه را می‌دهد که سایر محصولات از جمله ماست پرچرب با برند و ترکیبات خاص که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند را قیمت‌گذاری کرده و کاهش سود ناشی از عرضه محصولات مشمول نرخ‌گذاری را از طریق فروش محصولاتی که در ردیف قیمت‌گذاری سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار قرار نمی‌گیرند، جبران کرده و به سود بیشتری برسند! احتمالا در زنجان نیز در رابطه با بازار کالای مرغ با این پدیده مواجهیم! در زنجان قیمت مصوب مرغ حدود 20 هزار و 500 تومان است اما به صنوف مربوطه گفته شده برای جبران کاهش سود، نسبت به افزایش قیمت آلایش مرغ اقدام کنند. به نظرم این «راه دررو»، نوعی تقلب است و حق مصرف‌کننده در این پروسه ضایع می‌شود.چندین بار موضوع مرغ را در جلسات مربوطه به مسئولان ارشد استانی و مدیران ذیربط اعلام کرده‌ایم اما ظاهرا آقایان از انتقاد خوششان نمی‌آید!

از افزایش قیمت آلایش مرغ شاکی هستیم

سیدناصر موسوی، رئیس اتحادیه مرغ‌ و تخم‌مرغ فروشان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش چندین باره قیمت آللایش مرغ از حدود 20 روز قبل تا به امروز (پنجشنبه 27 آذرماه) تصریح کرد: از دیروز تا امروز هر بسته 300 تا 400 گرمی آلایش مرغ با افزایش 2 هزار تومانی به دست مرغ‌فروشان رسیده است، در حالی که 20 روز قبل افزایش قیمت را شاهد بودیم، من دنبال مقصر نیستم اما می‌گویم اگر قرار بر افزایش قیمت هست باید از مسیر قانونی این اتفاق بیفتد.

موسوی با تاکید بر اینکه علت افزایش قیمت آلایش مرغ را باید از بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان پیگیری کنید در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه چرا به عنوان اتحادیه‌ای که مسئول صنف زیرمجموعه‌اید اطلاعی از افزایش 50 تا 70 درصدی ندارید، به صدای زنجان گفت: ما از افزایش قیمت آلایش مرغ اظهار بی‌اطلاعی می‌کنیم و از این موضوع شاکی هستیم. دل مرغ 300 گرمی 7 هزارتومانی الان به 9 هزار تومان رسیده است. فاکتورها را هم داریم. سازمان صنعت، معدن و تجارت افزایش قیمت را به صورت غیررسمی به ما اعلام کرده است. اتحادیه را کسی به جلسات دعوت نمی‌کند اصلا ما را به حساب نمی‌آوردند. افزایش قیمت آلایش مرغ کاملا یک طرفه و از سوی سازمان صنعت و معدن بوده است.

گلایه کشتارگاه‌ها از افزایش هزینه بسته‌بندی مرغ

مسئول یکی از کشتارگاه‌های مرغ که نامش نزد رسانه صدای زنجان محفوظ است هم با اشاره به اینکه طبق جدول و نرخ دریافتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از امروز پنجشنبه 28 آذرماه طبق نرخ اعلامی نسبت به افزایش قیمت اقدام شده است به افزایش قیمت هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی نظیر سلفون، لیبل و نایلون مرغ اشاره کرد.

او با بیان اینکه هم اکنون جگر (400 گرمی) به قیمت 6 هزار و 700 تومان، پای مرغ 5 هزار و 800 و سنگدان به قیمت 10 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، اعلام کرد: قیمت آلایش مرغ در زنجان در مقایسه با استان‌های آذربایجان شرقی(تبریز)، کردستان، تهران و البرز(کرج) پائین است!

طبق اظهارات امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان، بر اساس نامه ارسالی از سوی معاونت نظارت و بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مورخ 5 آذرماه سال جاری، قیمت جگر(400 گرمی)، سنگدان(400 گرمی)، دل (300 گرمی)و پای مرغ (500 گرمی) برای مصرف‌کننده به ترتیب 6 هزار، 4 هزار و 500، 3 هزار و 500 و 5 هزار و 700 اعلام شده است. اما گزارش‌های میدانی و اظهارات مسئولان مربوطه خلاف آن را نشان می‌دهد!

صدای زنجان موضوع را از طریق اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با وی میسر نشد.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآلایش مرغاتحادیه مرغ فروشی زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4968


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»