مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قیمت میوههای نوبرانه را ناعادلانه دانست
جولان دلالان در بازار میوه
استان
الهام احمدی: در حال حاضر
وضعیت بازار میوه به ویژه میوههای نوبرانه به گونهای است که هر شهروند هنگام خرید
از نقاط مختلف شهر با قیمتهای متناقض و فاحشی مواجه میشود که گاها این افزایش تا
سه یا چهار برابر نیز میرسد به گونهای که گیلاس موجود در بازار میوه و ترهبار
به قیمت 6 هزار تومان را در برخی از فروشگاهها به بهای 27 هزار تومان نیز به فروش
میرسانند در حالی که از تفاوت چندانی به لحاظ کیفیتی برخوردار نیست.
سودجویی در بازار میوه و سوء
استفاده دلالان و برخی از فروشندگان از نبود نظارتهای شدید و دقیق در این بخش و
عرضه آن به متقاضیان با قیمتهای سه تا چهار برابری به گونهای است که رئیس
اتحادیه میوه و ترهبار زنجان از کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت میوه در بازار و ورود
خسارتهای قابل توجه به کشاورزان گلایه دارد.
به گفته سید مرتضی هاشمی قرارگیری
در ماه رمضان فقط تا 20 درصد توانسته در کاهش قیمت میوه تاثیرگذار باشد در حالی که
80 درصد افت قیمت ناشی از تولید بالای برخی از محصولات است.
وی با اشاره به اینکه قیمت
برخی از میوهها در حالی کاهش پیدا کرده است که هزینه حمل و نقل آن بالا بوده و با
یکدیگر همخوانی ندارد، افزود: با ورود محصولات داخل استان به بازار وضعیت فعلی
وخیمتر شده و مسئولان باید تدبیری در این بخش بیاندیشند.
صادرات مهمترین راهکار برون رفت از مشکل فعلی در بازار میوه و ترهبار
رئیس اتحادیه میوه و ترهبار
زنجان صادرات را مهمترین راهکار برون رفت از مشکل فعلی در بازار میوه و ترهبار
عنوان کرد و گفت: خوشبختانه میوههای موجود در بازار از کیفیت بالایی برخوردار
هستند ولی به دلیل تولید زیاد و کاهش قیمت در بازار عرضه با مشکل مواجه هستیم.
در این بین جهاد کشاورزی نیز
وجود قیمتهای موجود در بازار میوههای نوبرانه را ناعادلانه و
غیرمنطقی دانست و بر لزوم ورود جدی اتاق اصناف و سازمان صنعت معدن و تجارت بر
تنظیم قیمتها تاکید کرد.
در این بین مدیر تنظیم بازار
محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتوگو با روزنامه صدای زنجان ضمن
منطقی دانستن افزایش قیمت میوههای نوبرانه در بازار به دلیل عرضه محدود نسبت به
میوههای دیگر، قیمت بالای میوههای نوبرانه کنونی در بازار را نامعقول و غیرمنطقی
عنوان کرد و افزود: متاسفانه وقتی میوههای نوبرانه وارد بازار عرضه میشود متناسب
با نظر عرضهکننده قیمتگذاری شده که در برخی از موارد ناعادلانه و غیرقابل قبول
است.
عبدالله جعفری با تاکید بر
اینکه سازمان حمایت از مصرفکننده تلرانس قیمتی را
برای برخی از محصولات موجود در بازار ارائه کرده است که مرجع کنترل این قیمتها با
دو نهاد بازرسی اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان باید انجام شود،
تصریح کرد: به طور مثال افزایش قیمت موجود در محصول گیلاس عرضه شده در میدان میوه
و ترهبار با برخی از مبادی عرضه بیش از سه برابر گزارش شده است حال سوال اینجاست
که برخی از میوهفروشان بر چه مبنایی گیلاس را از میدان
ترهبار با قیمت 5 هزار تومان خرید کرده و به مشتری را بالای 25 هزار تومان میفروشند.
وی به لزوم ورود بازرسان
اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن برای کنترل قیمتها در بازار عرضه اشاره و خاطرنشان
کرد: کیفیت محصولات نیز در افزایش قیمتها بیتاثیر نبوده به همین دلیل افزایش
قیمت برخی از میوهها در بازار معقول به نظر میرسد چرا که فروش میوه در میدان
میوه و ترهبار به صورت فلهای به فروش میرسد که در این روش مقدار ضایعات پایین
بوده و به تبع آن قیمت نیز پایینتر است ولی در فروشگاههای لوکس برخی از مناطق
میوهها با کیفیت بالا و در اندازههای یکسان به فروش رسانده و در عین حال مشتری
حق انتخاب بیشتری دارد ولی میزان ضایعات تحمیلی به فروشنده به مراتب بیشتر است به
همین دلیل برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت بیشتر قیمت را افزایش میدهند.
مدیر تنظیم بازار محصولات
کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه تا یک حد معقولی شرایط فروش
بر تفاوت قیمت تاثیرگذار است ولی اینکه میوه فلهای 5 هزار تومانی را به قیمت 25
هزار تومان به فروش برسانند نامعقول بوده و با هیچ منطق محاسباتی قابل قبول نیست
مگر سودجویی و سوءاستفاده از این فضا افزود: در وهلهی نخست ضرورت دارد بازرسی
اتاق اصناف که قبل از دولت بازرسیها را انجام داده ورود جدی به موضوع داشته
باشند.
وی با تاکید بر اینکه تفاوت قیمت در بازار عرضه ناعادلانه و عجیب و غریب بوده و در
مرحله نخست نیازمند تجدید نظر صنف در پروسهی موجود است و در مرحله بعدی
لزوم تشدید بازرسیها بیش از پیش احساس میشود، خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت نامعقول
با مبنای میدان عمده فروشی میوه و ترهبار باید توسط دستگاههای نظارتی، بازرسی
ویژهای انجام شده تا از اجحاف حقوق مصرفکننده جلوگیری شود.
جعفری قرارگیری در ماه مبارک
رمضان را نیز در کاهش قیمت برخی از میوههای موجود در بازار به غیر از میوههای
نوبرانه تاثیرگذار دانست و یادآور شد: در این ماه عرضه و نیز تولید برخی از میوه
با افزایش مواجه بوده در حالی که مصرف میوه در این ماه کمتر از ماههای دیگر است
بر همین اساس در ماه رمضان در حدود 20 درصد کاهش تقاضا و نیز 20 درصد افزایش عرضه
نسبت به سال گذشته به وجود میآید.
وی با بیان اینکه در مجموع
دلیل اصلی پایین بودن قیمت میوه و ترهبار در میادین نشات گرفته از نظارتهای ملی
بر عرضه کلی است، خاطرنشان کرد: تشکلهای صنفی تولیدکنندگان و نیز اتحادیههای
صنفی تخصصی باید ورود منطقیتر به موضوع داشته باشند.
مدیر تنظیم بازار محصولات
کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به سوال صدای زنجان در زمینه برنامههای
در دستور کار به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارتهای شدید به کشاورزان در نتیجه
تولید بیشتر و نبود بازار عرضه تصریح کرد: از کاشت محصولاتی که مقدار تولید در
واحد سطح آنان دارای راندمان بالایی باشد کشاورزان علاقهمندی زیادی برای تولید آن
نشان میدهند.
وی با اشاره به اینکه با
توجه به تجارب سال گذشته اطلاعرسانیهای لازم به کشاورزان در زمینه رعایت ترکیب
کشت انجام شده است، بیان کرد: جهاد کشاورزی در این زمینه اطلاعات کشاورزان را ثبت
کرده و توصیههای لازم برای کاهش حجم تولید و سطح زیر کشت را انجام داده ولی طبق
قانون، جهاد کشاورزی نمیتواند کشاورزان را ملزم به کشت نوع خاصی از محصول کند ولی
با ترویج و آموزشهای لازم برخی از کشاورزان توصیههای مطرح شده را قبول میکنند در
حالی که عدهای اصرار بر تولید سنتی خود دارند.
جعفری با بیان اینکه جهاد
کشاورزی در کنار توسعه طرح ترکیب کشت با هدف کاهش دامنه تولید در برخی از محصولاتی
که معمولا مازاد بر نیاز تولید میشود بحث توسعه صادرات محصولات کشاورزی را نیز در
دستور کار قرار داده است، ابراز کرد: علاوه بر حمایتهای مستقیم دولتی اواخر سال گذشته
مقدار قابل توجهی تسهیلات با محوریت توسعه صادرات به تجار ارائه شد.
آغاز به کار شرکت هلدینگ صادرات محصولات کشاورزی با محوریت اتاق
بازرگانی
وی با تاکید بر اینکه پیگیریهای
مستمری به منظور ایجاد شرکتهای تخصصی بازرگانی محصولات کشاورزی انجام شده است که
بخشی از آنها با مشارکت کشاورزان و بخش دیگر با حضور تجاران و بازرگانان بود، بیان
کرد: ایجاد شرکت هلدینگ صادرات محصولات کشاورزی با محوریت اتاق بازرگانی نیز در
دستور کار بوده و در مراحل نهایی تشکیل هیئت مدیره قرار دارد.
مدیر تنظیم بازار محصولات
کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه اقدامات تسهیلگری انجام شده
سبب صادر کردن محصولات مازاد تولید شده توسط شبکه مربوطه به استانهای دیگر و
کشورهای خارجی و نیز جلوگیری از وارد آمدن خسارت بر کشاورزان و تنظیم بازار میشود،
یادآور شد: متاسفانه با وجود تمام اقدامات انجام شده کنترل عرضه و تقاضا در داخل
استان بخشی از مشکلات را برطرف میکند و در صورتی که استانهای دیگر تولید مازاد
بر نیاز داشته باشند به زنجان روانه شده و سیستم عرضه و تقاضا را مختل میکند به
همین دلیل نیازمند اجماع و اجرایی کردن یک طرح ملی در این زمینه است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه شرایط بازار در سالهای اخیر و بعد از اجرای قانون
تمرکز و جلوگیری از واردات بیرویه و اعمال مشوقهای صادراتی به گونهای بود که
معمولا قیمت بازار بالاتر از قیمت دولتی برآورد شده و لزومی به خرید برخی از
محصولات استراتژیک توسط دولت نبود، خاطرنشان کرد: در گذشته واردات بیرویهای
اتفاق میافتاد و عدم ارتباط بین تولید و بازار منجر به این میشد که همزمان با
عرضه یک محصول توسط دولت، واردکننده همان محصول را به کشور وارد میشد و به تبع
افزایش عرضه و کاهش قیمت محصول مورد نظر، دولت اقدام به خرید تضمینی میکرد.
جعفری با تاکید بر اینکه در
حال حاضر سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر حسب میزان تولید بوده به گونهای که فقط
محصولاتی که در آن کمبود داریم را از کشورهای خارجی وارد میکنیم، تصریح کرد: مشوقهای
صادراتی نیز به محصولات تولید مازاد ارائه میشود که نمونههای آن را در سال گذشته
شاهد بودیم.
#روزنامه_صدای_زنجان