کد خبر: 5003
1399/10/02 - 10:48


صدای زنجان از حواشی ادغام برخی از اتحادیه‌های صنفی گزارش می‌دهد؛

ادغام اتحادیه‌ها یا ابقای جایگاه‌ها؟

تعدادی از اتحادیه‌های صنفی استان که باید مدت‌ها پیش بر اساس قانون ادغام می‌شدند، به بهانه‌های گوناگون ساز مخالفت کوک کرده‌اند و از این کار سر باز می‌زنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود منتفی‌شدن ادغام اتحادیه‌های صنفی همگن نظیر آجیل‌فروشان، عطار و سقط‌فروشان و خواروبارفروشی حدود سه ماه قبل، چالش ادغام اتحادیه‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

طبق مصوبه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی كشور، اتحادیه‌های صنفی كه فعالیت های صنفی مشابه و همگن دارند و فاقد توانمندی مالی كافی برای ایفای وظایف قانونی هستند و همچنین حداقل نصاب مقرر برای تشكیل اتحادیه را ندارند، باید نسبت به ادغام با هدف تقویت و چابک‌سازی اتحادیه‌های صنفی اقدام كنند اما به گفته رئیس اتاق اصناف بسیاری از اتحادیه‌های همگن ضمن مخالفت با این تصمیم، مقاومت نیز می‌کنند!

بر اساس مصوبه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی كشور، اتحادیه‌هایی كه همگن محسوب می‌شوند، یعنی در عرض یكدیگر فعالیت می‌كنند، باید با مكانیسمی مبتنی بر شناسایی و احصا، در طبقه‌بندی‌های مناسب قرار گرفته و سپس بررسی فرآیند ادغام آن‌ها بر اساس یک چارت سازمانی مطلوب در دستور كار قرار گیرد.

گفته می‌شود حدود سه ماه قبل رئیس یکی از اتحادیه‌های عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف زنجان که نگران به حد نصاب نرسیدن رای برای حضور مجدد در هیئت رئیسه پس از ادغام اتحادیه متبوع با اتحادیه دیگری بوده، شرایط ادغام را نپذیرفته است و با آن سر مخالفت دارد.

اختیار ادغام یا تفکیک اتحادیه‌ها با کمیسیون نظارت براصناف است

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با علت عدم موافقت کمیسیون نظارت با ادغام اتحادیه‌های همگن نظیر آجیل‌فروشان و خواروبار عنوان می‌کند: حدود سه ماه پیش پیشنهاد ادغام چند اتحادیه در کمیسیون نظارت مطرح شد اما به علت مخالفت تعدادی از اعضای دارای رای حاضر در نشست از جمله رئیس اتحادیه عطاران و سقط‌فروشان این موضوع منتفی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و رئیس کمیسیون نظارت بر اصناف با یادآوری جایگاه این کمیسیون در حوزه تصمیم‌های اتخاذ شده مربوط به ادغام اتحادیه‌ها تصریح می‌کند: قانون صریحا تاکید کرده که اختیار ادغام و تفکیک اتحادیه‌ها بر عهده کمیسیون نظارت است و حتی هر یک از اعضا می‌توانند پیشنهاد خود در مورد ادغام یا تفکیک اتحادیه‌ها را در جلسه اعلام کند.

فغفوری با اشاره به اینکه موضوع ادغام و هرگونه تصمیم‌گیری در این مورد برای رؤسای اتحادیه‌های هدف مهم است نه برای صنف، می‌گوید: برای صنف اصلا ادغام یا تفکیک اتحادیه مهم نیست، آنچه برای آن‌ها اهمیت دارد، پیگیری مشکلات و رفع آن در اسرع وقت است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نظام‌مند و چابک شدن اتحادیه‌ها را از اهداف اصلی ادغام اعلام کرده و می‌گوید: حدود 3 سال قبل مقرر شد با ادغام اتحادیه‌های مسگران و چاقوسازان، اتحادیه صنایع دستی ایجاد شود، در ظاهر کار خوبی بود اما پس از استماع علت مخالف نماینده اتحادیه چاقوسازان و لزوم دفاع از این صنعت مختص زنجان، اعضای حاضر در کمیسیون نظارت نسبت به این تصمیم رای منفی داده و موضوع ادغام در راستای حفاظت از صنایع دستی زنجان منتفی شد. علاوه بر آن، 4 سال قبل نیز اتحادیه‌های تولید پوشاک زنانه، مردانه، جوراب‌بافان و تریکوبافان (4 اتحادیه) با یکدیگر ادغام و اتحادیه تولید پوشاک تشکیل شد که به نظرم نظم پس از این ادغام در هر 4 اتحادیه حاکم شد.

از قدیم گفته‌اند نانوا باید شاطر باشد!

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان نیز با اشاره به مقاومت و نارضایتی برخی از رؤسای اتحادیه‌ها در قبال ادغام تصریح می‌کند: بسیاری از این اتحادیه‌ها تداخل صنفی دارند و ادغام می‌تواند به نظام‌بخشی اتحادیه‌ها کمک شایانی کند. به طور مثال اتحادیه‌های تعویض روغنی، پنچرگیری، لاستیک‌فروشان سه اتحادیه مجزا هستند اما با بررسی میدانی از شهر کمتر مغازه‌ای می‌توانیم پیدا کنیم که مغازه‌دار کارش فقط تعویض روغنی باشد یا صرفا لاستیک بفروشد. این اتحادیه‌ها در عمل با هم ادغام شده‌اند اما وقتی تصمیم به ادغام می‌گیریم اعتراض کرده و موضوع را تا مراجع قانونی نیز می‌کشند! به شخصه با ادغام اتحادیه‌های همگن نظیر تعویض روغنی و پنچرگیران موافقم، اصلا رئیس اتحادیه‌ای که تا به امروز نتوانسته است مانع تداخل صنفی باشد و قدرت آن را نداشته است چرا باید مخالف ادغام باشد؟

رئیس اتاق اصناف در پاسخ به سؤالی مبنی بر «شما که مخالف تداخل صنفی هستید و با اتخاذ تصمیم در قبال ادغام اتحادیه‌های همگن موافقید چرا موافق ادغام اتحادیه آجیل‌فروشان و خواروبارفروشان که دارای تداخل صنفی هستند، نیستید؟» به صدای زنجان می‌گوید: ببینید 4 الی 5 سال پیش 65 اتحادیه داشتیم که با فرآیند ادغام در حال حاضر این تعداد به 44 مورد رسیده است. قرار بود اتحادیه‌های عطار و سقط‌فروشان، آجیل‌فروشان و خواروبارفروشان با یکدیگر ادغام شوند اما اگر بخواهیم تخصصی به این موضوع بنگریم، یک جای کار کمی می‌لنگد! از قدیم گفته‌اند نانوا باید شاطر باشد، هر صنفی متخصص خود را می‌طلبد.

من که 50 سال در صنف آجیل و خشکبارفروشی هستم، در اداره اتحادیه مانده‌ام!

هم‌اکنون 337 رسته زیرمجموعه اتحادیه بنکداران، آجیل‌ و خشکبار فروشان فعالیت می‌کند که از این میزان، 150 مورد مربوط به صنف آجیل‌فروش‌ها است.

مرتضی انتصار، رئیس اتحادیه آجیل‌ و خشکبار فروشان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر مخالفت خود با ادغام اتحادیه‌های عطار و سقط‌فروشان، خواروبار و آجیل و خشکبار معتقد است: در جلسه مربوطه که چند ماه قبل برگزار شد گفتیم که اتحادیه آجیل‌فروشی تخصصی بوده و نباید با اتحادیه خواروبار و عطار و سقط‌فروشان ادغام شود. من که 50 سال است کارم فعالیت در این حوزه است، مانده‌ام!

انتصار در مورد تداخل صنفی مربوط به صنف آجیل‌فروش در زنجان و عرضه شکلات و سایر اقلام در کنار آجیل‌فروشی که لزوم ادغام این اتحادیه با اتحادیه‌های همگن را ضروری می‌کند، می‌گوید: به طور مثال در کشور ما و به تبع آن استان زنجان، مرسوم است که بیش از 90 درصد فعالیت این صنف در حوزه پخت و فروش شیرینی بوده و درصد ناچیزی را به فروش آجیل اختصاص دهند. برای مغازه‌دار صرف نمی‌کند که فقط یک قلم کالا را عرضه کند زیرا بازار کشش ندارد، من به عنوان مغازه‌دار و فعال صنفی به دلیل اینکه از عهده خرج ومخارجم برآیم باید در کنار آجیل‌فروشی، مثلا شکلات هم بفروشم.

نه از رئیس اتحادیه بودن نه از ادغام نشدن‌ها، یارانه‌ای نمی‌گیریم!

رئیس اتحادیه آجیل‌ و خشکبار فروشان ضمن رد هرگونه ابهام و شائبه در رابطه با مخالفت وی با ادغام به علت نگرانی از عدم کسب رای در انتخابات اتحادیه جدید پس از ادغام اتحادیه آجیل‌فروشان با خواروبار و عطار و سقط‌فروشان که حضور وی در ترکیب هیئت رئیسه اتاق اصناف را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد عنوان می‌کند: ریاست در اتحادیه‌ها چیزی ندارد. گیرم که یک سال بیشتر در سمت رئیس اتحادیه باقی بمانم، که چه؟ مگر بابت رئیس اتحادیه بودن یا ادغام نشدن‌ها یارانه دولتی دریافت می‌کنیم؟ شهرستان چه کاسبی دارد که بخواهیم تخلف کنیم؟ من از اینکه نائب رئیس اتاق اصنافم پشیمانم! هر روز در جلسه‌ایم، اما به علت مشکلات ناشی از تحریم و مسائل اقتصادی، جلسات هم خروجی ندارد!

مخالف ادغام هستیم زیرا اتحادیه عطار و سقط فروشان، تخصصی است

مرتضی عزیزپور، رئیس اتحادیه عطار و سقط فروشان در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز معتقد است، نزدیک به 150 صنف زیرمجموعه این اتحادیه با سلامتی مردم سر و کار دارد، و به همین دلیل، الان نیز با این تعداد واحد تخصصی با چالش مواجه است، در نتیجه به هیچ عنوان ادغام این اتحادیه با سایر اتحادیه‌ها منطقی نیست.

رئیس اتحادیه عطار و سقط فروشان با بیان اینکه فروش برخی از گیاهان دارویی در خواروبارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها به تبع نمی‌تواند دلیلی برای همگن بودن اتحادیه عطاری‌ها یا اتحادیه خواروبارفروشی و غیره باشد، می‌گوید: بسیاری از واحدهای خواروبارفروش، میوه و مواد پروتئینی موردنیاز مردم را نیز عرضه می‌کنند، خب چرا نمی‌گوییم این اتحادیه را با اتحادیه میوه ‌فروشان و پروتئین و قصابان ادغام کنیم؟

عزیزپور با اشاره به قدمت اتحادیه عطار و سقط‌فروشان در زنجان می‌گوید: اتحادیه از دهه 40 در زنجان ایجاد شده است، از سوی دیگر با توجه به برنامه ششم و هفتم توسعه که در آن بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های طب سنتی و لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی تاکید شده است، ضروری است در زنجان به این موضوع نگاه جدی داشته باشیم. ما در تلاشیم این اتحادیه که از اتحادیه‌های تخصصی محسوب می‌شود را روز به روز ارتقا داده و در توسعه کشت گیاهان دارویی و بهره‌مندی از پتانسیل منطقه زنجان گامی مؤثر برداریم.

مشکلات ناشی از تداخل صنفی در بازار

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان که مخالف ادغام اتحادیه عطاران در اتحادیه‌های سقط‌فروشان، خواروبارفروشان، لبنیات، آجیل فروشان و خشکبار است، می‌گوید: به نظرم اتحادیه عطاران به جهت تخصصی بودن هیچ سنخیتی با اتحادیه‌های نامبرده ندارد.

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به ثبت یک هزار و 300 واحد صنفی دارای مجوز زیرمجموعه این اتحادیه می‌گوید: مشکلی با ادغام و یا منتفی شدن آن نداشتیم. موضوع ادغام پیشنهادی بود که در کمیسیون نظارت مطرح شد. دغدغه اصلی ما رفع مشکلات مربوط به تداخل صنفی است. اتحادیه خواروبارفروشان و آجیل‌فروشان تداخل صنفی دارند، کاری به ادغام نداریم، ولی بهتر است این تداخل صنفی برطرف شود. الان در اتحادیه واحدهای تخمه‌پزی هم فعال هستند، ما حاضریم این صنوف را برای نظام‌بخشی به اتحادیه‌ها، برای تحت پوشش قرار گرفتن به اتحادیه آجیل‌فروشان معرفی کنیم.

علی‌محمدی با تاکید بر اینکه حساب و کتاب در صدور پروانه‌ها باشد برای ما کافی است، عنوان می‌کند: تداخل صنفی در برخی رسته‌های شغلی وحشتناک استف این موضوع به سیاست‌های مسئولان قبلی اتاق اصناف و رؤسای سابق اتحادیه‌ها برمی‌گردد، الان رسته‌های همگنی وجود دارند که کی مجوزش را از اتحادیه خواروبار و دیگری از اتحادیه آجیل‌فروشان اخذ کرده است.

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان زنجان با بیان اینکه هم‌اکنون تعدادی از واحدهای مرغ و تخم‌مرغ فروشی در سطح شهر زنجان فعال هستند که 70 تا 80 درصد اقلام فروشی‌شان مربوط به حوزه خواروبار است و درصد ناچیزی را مرغ و تخم‌مرغ تشکیل می‌دهد، اضافه می‌کند: علاوه بر آن تعدادی از واحدها نیز با عنوان و رسته‌های مختلف مجوزهای مربوطه را از اتحادیه‌های همگن دریافت کرده‌اند که به علت تداخل صنفی و اختلافات اتحادیه‌ها در این زمینه، هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست، حتی به عنوان رئیس اتحادیه نمی‌توانیم بگوییم چرا شکر را به این روش توزیع می‌کنید! در کل در حوزه نظارت و بازرسی با چنین واحدهایی دچار مشکل می‌شویم.

علی‌محمدی ادغام اتحادیه‌های همگن را به نفع مجموعه اتاق اصناف دانسته و می‌گوید: هم‌اکنون واحدهای صنفی در شهر مشغول به کار هستند که مجوزی ندارند، به نظرم نظام‌مند شدن صنوف زیرمجموعه اتحادیه قوی حاصل از ادغام اتحادیه‌ها می‌تواند در حوزه بازرسی دقیق صنوف نقش مؤثری داشته باشد.

رسوب مدیریتی در اتحادیه‌ها؟

به نظر می‌رسد یکی از عوامل تاثیرگذار در پویایی اتحادیه‌ها حضور مقطعی و نه دائمی مدیران در راس اتحادیه‌ها باشد. بنا به گفته مسئولان مربوطه، رؤسای بیش از 45 اتحادیه زنجان ده‌ها سال است در سمت خود ابقا شده‌اند. شاید همین رسوب مدیریتی علت دلبستگی بی‌مورد برخی از رؤسای اتحادیه‌ها صنفی به جایگاه و مخالف آن‌ها با تفکیک و از همه مهم‌تر ادغام باشد!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این رابطه با اشاره به محدودیت عضویت در هیئت مدیره اتحادیه اصناف بر اساس قانون جدید تاکید می‌کند: این قانون از سال 92 یا 93 لازم‌الاجرا بوده و بر این اساس رؤسای اتحادیه‌ها از سال 93 به بعد نهایتا 2 دوره 4 ساله می‌توانند در انتخابات اتحادیه‌ها شرکت کنند.

فغفوری این قانون را از قوانین خوب کشور در حوزه صنوف د انسته و با اشاره به فعالیت 50 اتحادیه در زنجان تصریح می‌کند: بیش از 45 اتحادیه در زنجان مشمول این قانون می‌شوند. به نظرم بهترین تصمیم است، دوره مدیریتی 4 سال است، برای کسی که برنامه دارد می‌تواند در این مدت 4 ساله خود را به اثبات برساند و اگر اقبال روی آن باشد می‌تواند با قبول مجدد پست، 4 سال نیز به صنف زیرمجموعه خدمت‌رسانی کند.

تیرماه سال 92، نمایندگان مجلس با اصلاح ماده ای از اصلاح قانون نظام صنفی کشور، مقرر کردند مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها از تاریخ انتخاب 4 سال تمام است، اعضای هیئت مدیره با رای مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه انتخاب می شوند و اعضای مذکور نمی توانند بیش از دو دوره متوالی و یا 4 دوره متناوب در هیات مدیره اتحادیه عضویت داشته باشند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی این ماده پیشنهادات مختلفی را برای حذف آن ارایه دادند.

برخی از نمایندگان معتقد بودند نباید در کار اصناف دخالت کرد و باید اجازه داد افراد در دوره های متوالی بتوانند عضو هیات مدیره اتحادیه ها باشند اما مخالفان این پیشنهاد معتقد بودند عضویت مادام العمر و طولانی مدت افراد در اتحادیه اصناف موجب شکل گیری مافیا و مشکلاتی از این قبیل خواهد شد و علیرغم پیشنهادات متعدد نمایندگان برای حذف این ماده با مخالفت مجلس این ماده به تصویب رسید.

اتحادیه‌ها زیر ذره‌بین کمیسیون نظارت بر اصناف

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به انتظارات کمیسیون نظارت بر اصناف از رؤسای اتحادیه‌ها عنوان می‌کند: نظارت بر عملکرد اتحادیه و برخورد با هر گونه کوتاهی و قصور از اهداف و وظایف اصلی کمیسیون است. بر این اساس میزان تفهیم اتهام اتحادیه‌ها در سال جاری به اندازه 3 سال گذشته است.

فغفوری با یادآوری وظایف اتحادیه‌ها در قبال صنوف زیرمجموعه تاکید می‌کند: بر اساس قانون نظام صنفی اگر اتحادیه‌ها در اجرای وظیفه خود کوتاهی کرده و ترک فعل کنند باید برای ادای توضیحات در کمیسیون نظارت بر اصناف حاضر شوند.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانادغام اتحادیه هااتاق اصناف زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5003


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»