کد خبر: 5031
1399/10/07 - 11:30


گزارش صدای زنجان از نیم‌نگاه دولتی‌ها به انتخابات هیئت والیبال استان؛

از میز دولتی تا تور والیبال

مدیر کانون‌ والیبال آینده‌سازان: مدیر که نباید 24 ساعته در هیئت حضور یابد!/ داور بین‌المللی والیبال: فقط منتظر مدیر کاردان هستیم!/ یک مربی: حضور کاندیداهای دولتی معادله انتخابات هیئت‌ها را به هم می‌زند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با توجه به نزدیکی برگزاری انتخابات ریاست هیئت والیبال استان زنجان، اسامی برخی از مدیران رده بالای استان در لیست کاندیداها به چشم می‌خورد و این سوال را ذهن ایجاد می‌کند در صورت انتخاب چنین مدیرانی در راس هیئت، امکان رهبری و مدیریت ورزش والیبال تا چه میزان تحت‌اشعاع دستور صریح استاندار زنجان مبنی بر «سکونت فرمانداران در شهرستان‌های محل خدمت» قرار می‌گیرد و هم‌چنین کارایی این مدیران همزمان در دو مسئولیت کاملا متفاوت چقدر است؟

سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور سال 96 در همایش فرمانداران دولت دوازدهم از دستور رحمانی فضلی وزیر کشور به تمامی فرمانداران بر لزوم سکونت در محل خدمت خود پیرو تاکید رئیس جمهوری خبر داد و تصریح کرد: فرماندارانی که در محل خدمت خود سکونت نداشته باشند برکنار می شوند.

بر همین اساس فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان نیز بر لزوم سکونت فرمانداران در شهرستان‌های محل خدمت تاکید کرده و از تمامی آن‌ها خواسته تا این موضوع را جدی بگیرند.

ریاست آینده هیئت با منصب دولتی یا خصوصی، فرقی به حال ما ندارد

داریوش محمدی، مدیر کانون‌ والیبال آینده‌سازان  زنجان و بازیکن اسبق تیم ملی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به حضور 8 فرد علاقه‌مند به شرکت در انتخابات ریاست هیئت والیبال استان که از این تعداد یک نفر والیبالی بوده و مابقی والیبالی نیستند، در رابطه با حضور چهره‌های دولتی در بین کاندیداها اظهار کرد: به نظرم مشکلی در رابطه با حضور مدیران و حقوق‌بگیران دولتی برای حضور در راس هیئت وجود ندارد. مهم برنامه است که قابلیت عملی شدن و هدایت تیم والیبال برای حضور قاطع در لیگ‌های کشوری داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه والیبال زنجان از آن دسته از رشته‌های ورزشی است که باید متناسب با شرایطش در لیگ کشور حضور داشته باشد و اگر این اتفاق نیفتد یعنی تقریبا تیم والیبالی در استان نداریم، به عدم اختصاص بودجه خاصی برای این بخش اشاره کرد و گفت: در کنار موارد یاد شده، هیئت‌ها منابع مالی آنچنانی ندارند که برای حضور در این مسابقات گام بردارند. از سوی دیگر در استان‌هایی نظیر زنجان اگر هیئت‌های والیبال پیشقدم نشوند، حضور در لیگ تقریبا منتفی می‌شود.

محمدی با اشاره به حضور متمادی استان‌های مازندران، تهران و آذربایجان غربی در لیگ برتر تصریح کرد: این تیم‌ها سالیان سال است که در لیگ برتر حضور دارند و به قولی این حضور جا افتاده است، اگر هر هیئتی هم در این استان‌ها روی کار آید، خواه و ناخواه تیم این استان‌ها در لیگ برتر قطعا حضور می‌یابند. اما دراستانهایی همچون زنجان چنانچه هیئت‌‌‌های والیبال پیشقدم نشوند، قطعا در لیگ برتر حضور نخواهیم داشت.

این مربی با بیان اینکه در قانون آمده که وظیفه هیئت‌ها تیم‌داری نیست، اضافه کرد: هیئت‌ها مستقیم نمی‌توانند تیم‌داری کنند اما به صورت مستقیم می‌توانند نسبت به جذب منابع مالی و اسپانسر اقدام کنند.

محمدی با اشاره به محدودیت بودجه‌های اختصاصی به هیئت والیبال استان زنجان تصریح کرد: این بودجه‌ها بسیار ناچیز بوده و کفاف بهبود وضعیت تیم‌های پایه را هم به درستی نمی‌دهد.

نمی‌شود که به سمت اشخاص ایراد بگیریم، پس رئیس بیکارِ تمام وقت، سکان‌دار هیئت شود؟

این مربی جذب اسپانسر جهت بهبود وضعیت تیم والیبال با هدف درخشش در لیگ‌ برتر و ایجاد ارتباط مستحکم با تجار، شخصیت‌ها و صاحبان واحدهای تولیدی با هدف هدایت آن‌ها به عرصه حمایت از والیبال زنجان را از مطالبات اصلی والیبالی‌های استان از ریاست جدید هیئت والیبال اعلام کرد.

مدیر کانون‌ والیبال آینده‌سازان زنجان با بیان اینکه برای ما والیبالی‌ها فرقی نمی‌کند که سکان هیئت والیبال که انتخابات آن به زودی برگزار می‌شود را فرد دارای منصب دولتی یا فعال بخش خصوصی بر عهده گیرد، عنوان کرد: نمی‌شود که به بهانه فعالیت کاندیداهای فعلی در بخش دولتی یا خصوصی ایراد بگیریم و انتظار داشته باشیم فرد بیکار (دارای وقت آزاد که تمام وقت در هیئت حضور داشته باشد) روی کار آید.

مدیر که نباید 24 ساعته در هیئت حضور یابد

مدیر کانون‌ والیبال آینده‌سازان در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه طبق تاکیدات استاندار زنجان تمامی فرمانداران باید در شهرستان انتخابی خود ساکن باشند، حال با توجه به حضور یکی از فرمانداران در عرصه انتخابات هیئت والیبال استان، به نظر شما با وجود این معذوریت‌ها امکان مدیریت اصولی هیئت در صورت انتخاب این فرد به عنوان رئیس احتمالی هیئت وجود دارد به صدای زنجان گفت: قطعا حضور 24 ساعته رئیس در هیئت والیبال قطعا ملاکی برای توانمند بودن مدیر نیست، ما باید به سیستم مدیریت نوین نگاهی بیاندازیم و از تجهیزات به‌روز و امکانات مجازی بهره کافی را ببریم. به نظرم مدیر واقعی هیئت کسی است که برای پیشبرد اهداف، امور فنی را به اشخاص متخصص سپرده و عملکرد و اقدامات آن را رصد و مدیریت کند.

محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از هیئت‌ها 3 روز در هفته می‌توانند برنامه‌ریزی لازم برای انجام کارهای پیش روی مربوط به خود را سر و سامان دهند، اضافه کرد: همه می‌دانیم کار و فعالیت اصلی هیئت‌های ورزشی معمولا بعدازظهر و عصرهاست، در نتیجه نمی‌توان به این بهانه که مدیر یا کارمند دولتی به علت فعالیت در وقت‌های اداری، نمی‌تواند امورات هیئت را مدیریت کند، مانع حضور آن‌ها در انتخابات شویم. به نظرم از منظر مدیریت کلان و سیاست‌گذاری و تامین بودجه باید کاندیداها را ارزیابی کرد.

حضور کاندیداهای دارای جایگاه بالای دولتی، معادله انتخابات هیئت‌ها را به هم می‌زند

اما یکی از مربیان که نام او نزد رسانه صدای زنجان محفوظ است برخلاف مدیر کانون‌ والیبال آینده‌سازان، چندان میلی برای حضور مدیران رده بالای استان در لیست کاندیداهای هیئت ندارد.

این ورزشکار با بیان اینکه ساختار والیبال استان زنجان آنچنان به هم خورده است که فقط با برنامه‌ریزی مدون می‌توان به آینده این ورزش که دارای ورزشکاران و مربیان مستعد است خوش‌بین شد، تصریح کرد: توانایی ارتباط‌گیری با مجموعه‌ها و دست‌اندرکاران که در ارتقا وضعیت والیبال استان تاثیرگذار باشند یکی از گزینه‌های رئیس آینده هیئت استان باشد.

او با اشاره به جای خالی والیبال زنجان (خانم‌ها و آقایان) در لیگ گفت: ما سالیان سال است در رده بزرگسالان اصلا لیگ نداریم. چند سالی است که لیگ داخلی استان نیز معطل مانده است.

این مربی برگزاری مسابقات قهرمانی آن هم در چند رده را برای ارتقا ورزش والیبال استان کافی ندانست و افزود: تنها آلبوم افتخار والیبال زنجان، برگزاری جام رمضان است که در حد برنامه تفریحی است و رسمیت و اعتبار هم ندارد. آنچه به ورزش استان ارزش می‌دهد حضور در لیگ است که تا به امروز برنامه کاربردی از سوی هیئت‌های قبلی ارائه و اجرا نشده است، امیدواریم هیئت جدید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

این مربی در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه روندی که هیئت‌ها و فدارسیون‌ها طی می‌کننند صرفا ورزش‌محور نیست، عنوان کرد: به نظرم کسی که راهبری هیئت‌ها یا فدارسیون‌ها را بر عهده می‌گیرد باید با مفهوم مدیریت آشنا بوده و در این حوزه اندوخته‌های تجربی داشته باشد، یا تحصیلاتش در حوزه مثلا مدیریت ورزشی باشد یا در بخش دولتی یا خصوصی یا هر مجموعه دیگر، سمت مدیریت و رهبری را در رزومه کاری‌اش داشته باشد.

او با اشاره به حضور چهره‌های دولتی رده بالا در بین کاندیداهای هیئت والیبال استان زنجان تصریح کرد: تصور نمی‌کنم مشکلی در حضور افراد دولتی دارای جایگاه بالا برای ریاست هیئت‌ها از جمله هیئت والیبال باشد اما به نظرم این حضور معادله انتخابات هیئت‌ها را به هم می‌زند، تصور کنید فرماندار یا معاون استاندار یا هر شخصی که دراستان در رده بالا دارای سمت باشد، حتی اگر ورزشی هم باشد به دلیل سمتی که دارد به خودی خود نمی‌تواند سکان‌دار دو مسئولیت مهم باشد.

این مربی «لابی‌گری» را دومین دلیل مخالفت خود با حضور مدیران رده بالا در لیست کاندیدای انتخابات ریاست هیئت والیبال استان اعلام کرد و گفت: به نظرم این اشخاص با توجه به جایگاهی که دارند قطعا ذی‌نفوذ بوده و با کوچکترین لابی‌گری و مسئله‌ای می‌تواند معادلات را برهم بزند. همه می‌دانیم افراد صاحب رای در هیئت‌ها کمتر از 20 نفر هستند و جابجایی چند رای (البته به تقلب بلکه تغییر نظر شخص صاحب رای) برای اشخاص دارای سمت رده بالا کار سختی نیست.

والیبال زنجان قبل از جذب اسپانسر منتظر مدیر کاردان است

علی آژنگ، مربی و داور بین‌المللی والیبال در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز در این رابطه با اشاره به نقاط مثبت و منفی دولتی‌ها در راس هیئت والیبال طی سال‌های گذشته گفت: اگر دلخوش به این باشیم که حضور مسئول دولتی در راس هیئت می‌تواند مشکل مالی را برطرف کند، درست نیست زیرا در درجه نخست، فرد مجاز به اختصاص منابع دولتی دستگاه محل خدمت خود به هیئت نیست و دوم اینکه شرایط اقتصادی دولت مساعد نیست. اما به شخصه معتقدم مدیر دولتی علاقه‌مند به پیشرفت والیبال استان، اگر دارای روابط اجتماعی بالا باشد می‌تواند اسپانسر مالی برای حضور مقتدارنه در لیگ‌های کشور را فراهم کند.

آژنگ با اشاره به نقاط ضعف و قوت هیئت قبلی والیبال استان زنجان تصریح کرد: والیبال در عرض 2 الی 3 سال اخیر رشد مطلوبی داشته است. در رده نونهالان، تیم زنجان در بین حدود 60 تیم کشور جزو 10 تیم نخست بود.

این مربی «نبود برنامه‌ریزی» را نقطه ضعف هیئت قبلی عنوان کرد و افزود: به طور مثال سال قبل که زنجان میزبان مسابقات جوانان بود، مربی انتخابی هیئت در سطح تیم جوانان زنجان نبود، بازیکنان انتخابی هم درجه سه بودند و بدتر از همه تیم زنجان تمرینی هم نداشت! در صورتی که اگر در رده نونهالان، نوجوانان و جوانان اگر شرایط برای تمرین یک الی 2 ماهه برای تیم فراهم می‌شد ما خیلی راحت در دسته دو جای می‌گرفتیم.

آژنگ بر لزوم بهره‌گیری ریاست جدید هیئت از مربیان بین‌المللی زنجان برای ارتقا تیم رده‌های مختلف تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون به تعداد انگشتان دست مربی بین‌المللی در زنجان داریم، چرا باید مسئولان هیئت از توانمندی این‌ها برای رشد ورزش والیبال استفاده نکنند؟

این مربی که معتقد است همه چیز را نباید به نبود اسپانسر برای تیم‌ها و مشکلات مالی هیئت‌ها ربط داد، تاکید کرد: والیبال زنجان قبل از جذب اسپانسر منتظر مدیر کاردان است. هیئت برای ارتقای تیم نوجوانان، نونهالان، جوانان و امید از دسته سه به دسته دو از محل درآمد ذکر شده در آئین‌نامه هیئت‌های ورزشی شامل برگزاری کلاس و دوره، ورودی مسابقات، اجاره سالن و غیره می‌تواند اقدام کند و نیازی به جذب اسپانسر هم نیست.

چون پول ورودی مسابقات لیگ دسته یک را نداریم در لیگ دو حاضر می‌شویم!

آژنگ حضور در دسته یک یا سوپرلیگ را لازمه برنامه‌ریزی دقیق ریاست آتی هیئت والیبال دانست و گفت: این موضوع قطعا پیگیری جدی ریاست هیئت را می‌طلبد که امیدواریم محقق شود.

این مربی به مشکلات ورزش والیبال ناشی از مشکلات مالی اشاره کرد و گفت: تیمی که در دسته دو بازی می‌کند چیزی از تیم‌های حاضر سایر استان‌ها در دسته یک ندارد. اما به دلیل اینکه تیم زنجان مبلغ لحاظ شده فدراسیون تحت عنوان ورودی مسابقات در حدود 50 الی 60 میلیون تومان را ندارد ترجیح می‌دهد در دسته دو حضور یابد!

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانوالیبال زنجانانتخابات
sedayezanjannews.ir/nx5031


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»