کد خبر: 507
1397/02/04 - 19:46


رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان:

بیش‌ترین تخلفات مربوط به مکمل‌های دارویی است

طارم و خرمدره پاکترین شهرها در زمینه تخلفات باشگاهی‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان- رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان تأکید کرد: بیش‌ترین تخلفات در باشگاه‌ها مربوط به داروها و مکمل‌های دارویی است که در این بین شهرستان زنجان بیشترین تخلفات را دارا بوده است و شهرستان‌های خرم‌دره و طارم جزو شهرستان‌های پاک در زمینه تخلفات باشگاهی بوده‌اند.

صدیقه دهنایی، رئیس هیات پزشکی ورزشی استان زنجان روز گذشته  در نشست خبری خود اظهار کرد: هیأت پزشکی ورزشی استان زنجان در سال‌های 95 و 96 توانست فعالیت‌های خود را در راستای اهداف از پیش تعیین شده در سطح مطلوبی پیش ببرد.  

وی در خصوص عملکرد کمیته خدمات درمانی این هیئت عنوان کرد: در سال گذشته 18 هزار و 224 ورزشکار زن و 29 هزار و 754 نفر ورزشکار مرد و در مجموع 48 هزار نفر بیمه ورزشی شده‌اند که در مقایسه با سال 95، 4 هزار نفر افزایش داشته است.

دهنایی ادامه داد: سال گذشته 472 نفر آسیب‌دیده ورزشی، هزینه درمان دریافت کردند که هزینه‌ای بالغ بر 241 میلیون تومان بود. همچنین دو مورد غرامت فوت به مبلغ 12 میلیون تومان برای هر نفر توسط کمیته خدمات درمانی پرداخت شد. 

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان ابراز کرد: هزینه تجهیزات پزشکی نیز با هزینه خود هیئت تکمیل و مسابقات مختلف ورزشی شامل 940 ساعت برای آقایان و 500 ساعت برای بانوان پوشش داده شد.

دهنایی خاطرنشان کرد:  بیش از 300 رویداد ورزشی به همت این هیئت در سال 96 پوشش داده شد که از مهم‌ترین این رویدادها می‌توان به مسابقات ووشوی قهرمانی کشور با حضور 31 استان در زنجان، المپیاد ورزشی شمالغرب کشور، لیگ قهرمانی کبدی خواهران کشور و مسابقات بین‌المللی بدمینتون در بهمن ماه سال گذشته اشاره کرد.  

وی تصریح کرد: ستاد نظارت بر باشگاه‌های ورزشی در سال گذشته 168 مورد بازدید از باشگاه‌ها با هزینه‌های هیئت پزشکی ورزشی انجام داد و از این تعداد بازدید 91 مورد مربوط به تذکر به باشگاه‌ها، بیش از 30 مورد اخطاریه پلمب، 30 مورد تعهدنامه کتبی از موسسان و مربیان متخلف بود و هفت باشگاه‌ ورزشی متخلف نیز پلمب شدند. 

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان با اشاره به اینکه بیش‌ترین مورد تخلف منجر به پلمب باشگاه‌ها مربوط به استفاده از داروهای غیرمجاز بوده است، عنوان کرد: سال گذشته 7 هزار قرص و کپسول، 126 بسته پودر بدن‌سازی ممنوعه و 36 میلی لیتر شربت نیروزا از باشگاه‌های متخلف در زنجان کشف و ضبط شد. 

وی تاکید کرد: می‌کوشیم تا با ساماندهی باشگاه‌های پرورش اندام و بدن‌سازی میزان تخلفات را در این محل‌ها به حداقل برسانیم و در همین زمینه از ابتدای سال 96 تا پایان سال، بیش از سه جلسه با حضور نمایندگان اداره‌های مختلف از مرکز بهداشت، اماکن، نیروی انتظامی، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی و هیئت پزشکی برگزار شد. همچنین تهیه منشور ستاد نظارت بر باشگاه‌های ورزشی و ارسال آئین‌نامه تخلفات مربوط به موسسان و مدیران باشگاه‌ها از دیگر مواردی بود که در راستای کاهش تخلفات پیگیری و انجام شد. 

دهنایی اظهار کرد: برگزاری 8 کارگاه آموزشی ویژه مربیان ورزشی، 7 کارگاه آموزشی ویژه ورزشکاران، همایش روانشناسی با عنوان «سرسختی ذهنی و روانی و موفقیت ورزشی» و 34 مورد نشست و جلسه آموزشی اعضای کمیته از اقدامات کمیته روانشناسی این هیئت در سال 96 بود و در این حوزه نیز روانشناسان کمیته فعالیت‌های مطلوبی ارائه کردند. 

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان ابراز کرد: کمیته آموزش هیئت نیز در سال گذشته فعالیت‌های مناسبی داشت که از میان این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری دوره آموزشی ماساژ ورزشی به مدت یک هفته با شرکت بیش از 30 نفر از ورزشکاران زن و مرد، برگزاری دوره آموزشی امدادگری ورزشی به مدت یک هفته و با شرکت بیش از 25 نفر، برگزاری کلاس یک ‌روزه با عنوان نقش تغذیه و مکمل‌های ورزشی در ورزشکاران و برگزاری کارگاه‌های روان‌شناسی در زنجان و شهرستان‌ها اشاره کرد. 

وی خاطرنشان کرد: تجهیز مرکز فیزیوتراپی هیئت پزشکی ورزشی استان، افتتاح مرکز درمانی این هیئت، ارائه خدمات مشاوره تغذیه ورزشی و طب ورزشی و تشکیل پرونده سلامت نیز از اقدامات کمیته توانبخشی این هیئت بود. 

دهنایی با اشاره به اینکه هیئت پزشکی ورزشی استان معلولان ورزشی را نیز تحت پوشش خود دارد، عنوان کرد: در سال گذشته، نزدیک به 100 نفر در مرکز درمانی هیئت پزشکی ورزشی تحت معاینه قرار گرفته‌اند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان در خصوص اولویت‌های کاری این هیئت در سال 97 نیز گفت: خرید مرکزی برای مرکز توانبخشی هیئت از اولویت‌های مهم هیئت در سال جاری به شمار می‌رود چراکه ساختمان موجود استیجاری بوده و این امر می‌تواند ارائه خدمات مرکز توانبخشی را با مشکل مواجه سازد. 

وی با تاکید بر اینکه می‌کوشیم مرکز توانبخشی نه تنها برای شهر زنجان بلکه بتواند به تمامی شهرستان‌های استان ارائه خدمت کند، افزود: آموزش مربیان، ورزشکاران و جامعه ورزشی استان از دیگر اولویت‌های کاری این هیئت در سال 97 است. 

دهنایی با تاکید بر اینکه هیچ مربی و مسئول باشگاهی حق ارائه برنامه تغذیه‌ای به افراد را ندارد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر افراد در هر باشگاه و آرایشگاهی اجازه تجویز برنامه تغذیه‌ای به خود می‌دهند که این امر بدون دریافت مجوز، مجازه نبوده و در صورت مشاهده این تخلف، افراد متخلف و مسئولان باشگاه‌ها با تذکر مسئولان روبه‌رو خواهند شد و در صورت عدم توجه اخطار پلمب به آنان ارسال می‌شود و اگر بازهم بی‌توجهی کنند با پلمب موسسه مواجه می شوند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان زنجان با اشاره به اینکه بازرسان این هیئت همواره در حال نظارت بر باشگاه‌ها و فعالیت‌های آنان هستند و  بازرسانی مخفی نیز در بین آنان قرا دارند، تاکید کرد: بیش‌ترین تخلفات در باشگاه‌ها مربوط به داروها و مکمل‌های دارویی است که در این بین شهرستان زنجان بیشترین تخلفات را دارا بوده است و شهرستان‌های خرم‌دره و طارم جزو شهرستان‌های پاک در زمینه تخلفات باشگاهی بوده‌اند. 

وی اظهار کرد: دوپینگ کنونی کشور ما با دوپینگ 20 سال گذشته در دیگر کشورها برابری می‌کند. متاسفانه ورزش قهرمانی ورزش آسیب زننده‌ای است و در تمام دنیا فکر می‌کنند که دوپینگ یکی از بهترین راه‌ها برای ورزش قهرمانی است. باور ما از دوپینگ غلط است و حتی تفاوت بین دارو و مکمل را نیز نمی‌دانیم و این تعاریف در جامعه جا نیفتاده است. 

دهنایی تصریح کرد: دوپینگ در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و یکی از علل امر این است که ورزشکار تنها یک مهره محسوب می‌شود که پول و درآمد در بردارد و این امر در تمام دنیا وجود دارد. دیگر حتی بسیاری از افراد برای سلامتی ورزش نمی‌کنند اما غافل از اینکه فیزیولوژی انسان تاحدی توانایی دارد و خارج از توان نمی‌تواند عمل کند و در نظر نگرفتن این امر می‌توانند خسارات جبران‌ناپذیری داشته باشد که همه روزه اخباری از سراسر دنیا در این زمینه به گوش می‌رسد.

 

#هیئت پزشکی ورزش زنجان، دکتر دهنایی، مکمل‌های ورزشی

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx507


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»