رئیس اداره مشاوره تربیتی استان زنجان: حضور در فضای مجازی به مدت طولانی اختلال عملکرد ارتباطی و اجتماعی برای دانش آموزان به دنبال دارد
پایگاه خبری صدای زنجان-
همهگیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آموزشها و سوقدادن مدارس به سمت آموزش غیرحضوری
در اواخر سال گذشته و تداوم آن در سال تحصیلی امسال به مجموعه نظام آموزشی و در
کنار آن معلمان و دانشآموزان آنها شوک وارد کرد.
در شرایط کرونایی فضای مجازی و
اینترنت تنها راه آموزشی دروس به دانشآموزان در نظر گرفته شد ولی باید در کنار آن
توجه داشت که اینترنت مانند تمام امکانات ارتباط جمعی جنبههای مثبت و منفی دارد و
استفاده نادرست از آن میتواند نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و
نوجوانان را تهدید کند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و
تحصیلی استان زنجان میگوید: از اواخر سال گذشته به دلیل شیوع کرونا ناگزیر برای پیشگیری
از همه گیری این بیماری آموزشهای دانشآموزان در فضای مجازی به ویژه شبکه شاد
برگزار میشود و این موضوع سبب شد که دانشآموز از تبلت، گوشی موبایل، رایانه و اینترنت
استفاده کنند.
مهدی نیکخواه ابراز میکند: هم
اکنون دانشآموز ساعات مهم روز را در فعالیتهای درسی خود و در فضای مجاز میگذراند
ولی تا قبل از این آسیبهای فضای مجازی مطرح بود که
اگر یک دانشآموز بیش از 2 ساعت در فضای مجازی باشد از آسیبهای
مختلفی میتواند مواجه شود و این درحالیست که هم اکنون 4
تا 6 ساعت از روز را دانشآموز در این فضا قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه فضای
مجازی میتواند آسیبها و مشکلاتی را برای کودکونوجوان
ایجاد کند، تصریح میکند: در صورتی که استفاده از فضای مجازی طولانی مدت بوده و
کنترل نشده باشد میتواند آثار منفی از قبیل
اختلال عملکرد ارتباطی و اجتماعی دانشآموز را به دنبال داشته باشد و همچنین سبب
خستگی روانی و کاهش باورها و ارزشهای مذهبی در نوجوانان شود.
امکان سوءاستفاده در فضای مجازی
این مسئول در ادامه به خطرات
فضای مجازی اشاره میکند و میگوید: در برخی از موارد و استفاده نادرست از گوشی و
تبلت و فضای مجازی و همچنین بازیهای کامپیوتری و یا حتی ورود به کانالهای
نامناسب که متناسب با شرایط سنی دانشآموز نیست، روبهرو شوند و یا حتی به دلیل
کنجکاوی در فضای چت روم با افراد غریبه در تعامل باشند که منجر به ارتباطات
ناسالم و یا حتی سوءاستفادههای مالی، حیثیتی
و حتی جنسی شود.
پیک عصبی، تندخویی و پرخاشگری
از آثار فضای مجازی
وی در ادامه به مشکلات جسمانی
که استفاده از فضای مجازی در طولانی مدت میتواند
برای کودکان و نوجوانان میتواند به همراه داشته باشد، اشاره میکند و میگوید:
استفاده از فضای مجازی تا 10 ساعت در روز میتواند پیکهای عصبی، تندخویی، پرخاشگری
و یا در برخی از موارد گوشهگیری که به دفعات زیاد شاهد آن هستیم به همراه داشته
باشد.
نیکخواه ادعان میکند: استفاده
زیاد و کنترل نشده از کامپیوتر سبب افزایش وزن، رکود عملکرد اجتماعی- ارتباطی، افت
تحصیلی، انزوا و غمگینی نیز میشود.
به گفته این مسئول، ایجاد بلوغ
زودرس در نوجوانان و اثرات منفی بر رشد طبیعی جسم و روان و بروز افسردگی در
نوجوانان و جوانان، بروز رفتارهای عصبی و غیرمتعادل، تپش قلب و بیاشتهایی و یا کماشتهایی
و رنجور شدن جسم از آسیبهای استفاده از فضای مجازی در
طولانی مدت و سایتهای نامناسب است.
والدین فضای مجازی را جدی
گرفته و به هوش باشند
وی با بیان اینکه اغلب دانشآموزان
بیتجربه و کنجکاو هستند، خاطرنشان میکند: برای کاهش آسیبهای
فضای مجازی میبایست اطلاعرسانی مناسب از سوی مدارس انجام گیرد و والدین نیز باید
محدودیت زمانی برای استفاده گوشی و تبلت به منظور فعالیت در فضای مجازی در نظر بگیرند
و سعی کنند هنگام استفاده از دستگاههای هوشمند توسط کودکان و نوجوانان در کنار آنها
حضور داشته باشند زیرا همراه و همگام بودن با فرزندان برای فعالیت در فضای مجازی و
نظارت بر فعالیت آنها برای کاهش تهدیدات و آسیبهای فضای مجازی تاثیر بسزایی
خواهد داشت.
رئیس اداره مشاوره تربیتی
استان با اذعان به اینکه در شرایط کنونی اینترنت راه ارتباطی جهانی بوده و هم
اکنون نیز با وجود بیماری کرونا فضای مجازی یکی از بسترهای لازم برای آموزش دانشآموزان
است وجود آن ضروری بوده ولی این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که دانشآموز به دلیل
کنجکاوییهایی که در برخی از کانالهای تلگرامی دارند، میتوانند از سایتهای
غیر اخلاقی سر دربیاورند.
این مسئول با ابراز اینکه
بارها شاهد افسردگی دانشآموزان بوده است، توضیح میدهد: برای پیشگیری از این
معظلات میبایست تنوع و برنامهریزیهای صحیح و مناسب در مراکز آموزشی انجام شود و
همچنین فعالیت ورزشی و همراهی والدین نیز ضروری است.
وی با بیان اینکه شکاف زیادی بین
نسل جدید و نسلهای قبلی است، اظهار میکند:
این اختلاف بیننسلها مشکلاتی ایجاد کرده که میبایست والدین سواد رسانهای خود
را بالا برده و مطالعاتی در این زمینه داشته و از نیازها و استفادههای دانشآموزان
از کامپیوتر و فضای مجازی آگاهی داشته باشند.
وی خاطرنشان میکند: با توجه
به شرایط به وجود آمده و تغییر بستر آموزشی و پرورشی مدارس از حضوری به غیرحضوری،
لزوم شناخت سریع و به موقع نیازها، مشکلات، دغدغهها و مسائل آموزشی و روانشناختی
دانشآموزان و والدین، تسهیلگری در ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز دانشآموزان و
ارجاع به موقع آنها و بهرهمندی از خدمات روانشناختی و حمایتی از مهمترین اهداف این
طرح است که مشاورین برای اطلاع از چگونگی انجام تکالیف، روش مطالعه، روند تحصیلی و
تربیتی با دانش آموزان استان در ارتباط هستند.
به گفته مهدی نیکخواه در این
طرح مشاورین خود با دانش آموز در تماس هستند و از وضعیت وی آگاهی یافته و راهنماییهای
لازم را به دانشآموزان ارائه کنند.
زهرا احمدی
انتهای پیام/