کد خبر: 5082
1399/10/21 - 10:55


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان:

نگهداری یک‌ساله معتادان در کمپ به‌خاطر کرونا

غیر از کمپ دولتی، بقیه کمپ‌ها تعطیل هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دبیر شورای کمیته فرهنگی و پیشگیری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان گفت: برای پیشگیری از شیوع کرونا، همه کمپ‌های استان به غیر از کمپ دولتی ماده16 زنجان تعطیل هستند.

یوسف بیانلو با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا فعالیت کمپ‌های استان تعطیل شده و پذیرش ندارند، اظهار کرد: براساس دستورالعمل کشوری در راستای پیشگیری از شیوع کرونا همه مراکز اقامتی میان مدت نگهداری معتادان متوقف و از پذیرش معتادان جدید ممانعت نموده و افرادی که در این مراکز نگهداری می‌شدند نیز پس از پایان دوره درمان ترخیص شدند.

وی تصریح کرد: با شیوع کرونا ویروس، در گام نخست با مسئولیت شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور کمیتهای تشکیل شد که طبق آن تهران به‌عنوان استان پایلوت و با هماهنگی دادگستری، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، شهرداریها و دانشگاه علوم پزشگی، معتادان متجاهر توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری و با حکم قضایی به کمپ‌های ماده16 نگهداری معتادان به مدت یکسال منتقل شوند.

دبیر شورای کمیته فرهنگی و پیشگیری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان ادامه داد: استان زنجان جزو 2 استان نخست، آمادگی خود را برای انجام این طرح اعلام کرد و بنا به دستور استاندار زنجان و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر، معتادانی که توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری شدند به مدت یکسال به مرکز نگهداری ماده 16 منتقل شدند.

به گفته بیانلو، هم اکنون 8 کمپ خصوصی و 60 مرکز درمانی سرپایی و کلینیک ترک اعتیاد در استان زنجان وجود دارد که براساس این دستورالعمل تنها مراکز درمانی و کلینیک ترک اعتیاد قادر به ارائه خدمات هستند و کمپهای خصوصی تا اطلاع ثانوی تعطیل و از پذیرش معتادان جدید معذور هستند.

قرنطینه معتادان متجاهر به مدت دو هفته

این مسئول با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا، معتادان یا توسط خانواده‌های آنها و یا با حکم قضایی به کمپ‌ها منتقل می‌شوند، ابراز کرد: در حال حاضر در طی سه دوره جمع آوری معتادان متجاهر و یا کارتن خواب از سطح شهر توسط نیروی انتظامی استان انجام شده که قبل از انتقال به کمپ تبصره 2 ذیل ماده 16 در یکی از سالن¬های ورزشی انقلاب به مدت 15 روز قرنطینه شده و پس از انجام تست و آزمایش کرونا و در صورت نداشتن نشانی از بیماری کرونا و همچنین تایید کادر دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی به کمپ ماده 16 واقع در دواسب زنجان منتقل می‌شوند.

یوسف بیانلو اظهار کرد: در این محل قرنطینه، پرستارانی از دانشگاه علوم پزشکی حضور دارند که در صورت مشاهده علایم بیماری کرونا در معتادان جمع اوری شده، معتاد بیمار به صورت جداگانه قرنطینه و تحت درمان قرار می‌گیرد و پس از بهبودی بیماری کرونا به گروه برمی‌گردد.

از زمان شیوع کرونا، طی 3 دوره معتادان جمع اوری شده‌اند

به گفته این مسئول از شیوع کرونا تا به امروز در سه دوره جمع آوری معتادان در سطح استان توسط نیروی انتظامی انجام شده که در هر دوره حدود 100 تا 180 معتاد به این مرکز نگهداری ماده 16 منتقل شده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا مدت نگهداری معتادان در این مراکز حدود 3 ماه بود، تشریح کرد: هم اکنون بنا به دستورالعمل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مدت نگهداری معتادان جمع اوری شده در این مرکز به  مدت یکسال افزایش یافته که پس از گذارندن این مدت و با تایید کادر پزشکی حاضر در این مرکز می‌توانند ترخیص شوند.

لازم به توضیح است، کمپ‌های خصوصی در سطح استان تعطیل بوده و پذیرش نداشته و معتادانی که متجاهر و یا کارتون خواب هستند در این کمپ نگهداری میشود و به گفته بیانلو معتادانی که خود تمایل به ترک اعتیاد داشته و یا متجاهر نبوده می‌توانند برای ترک اعتیاد به کلینیک‌ها و یا مراکز درمانی اعتیاد در سطح شهرها مراجعه کنند.

دبیر شورای کمیته فرهنگی و پیشگیری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه اقدامات ضد عفونی، گندزذایی مکرر از محل و لباس‌ها و تخت‌های این مرکز انجام و فاصله اجتماعی در این محل نگهداری از معتادان رعایت می‌شود، ابراز کرد: براساس دستورالعمل‌های پزشکی به صورت دورهای تست تشخیص کرونا در این مرکز انجام می‌شود و علاوه بر آن  کسی بدون گذراندن مدت قرنطینه و تایید قضایی و پزشکی نمی‌تواند وارد این کمپ شود.

تاثیر مثبت افزایش مدت نگهداری معتادان در این مرکز

این مسئول با تاکید بر اینکه افزایش مدت نگهداری معتادان در درمان معتادان تاثیر مثبتی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا محدودیتهایی در ملاقات معتادان با خانواده‌هایشان اعمال شده ولی تماس‌های تلفنی و ملاقات با فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت محدود امکان‌پذیر است و این افزایش مدت نگهداری فرصت مناسبی برای درمان موثر برای معتادان است که پس از ترک به سوی مصرف مواد نروند.

وی با اذعان به اینکه با افزایش مدت نگهداری معتادان در این مرکز و تهیه مواد ضد عفونی و ماسک هزینه نهایی نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: با وجود افزایش اعتبار از سوی ستاد در این زمینه ولی با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

مرکز نگهداری ماده 16 جدید در استان به بهره‌برداری می‌رسد

این مسئول با بیان اینکه چون این مرکز تنها مرکز نگهداری معتادان سطح استان است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیت نگهداری این مرکز افزایش و به حدود 300 نفر رسیده است ولی با این وجود به دلیل افزایش مدت نگهداری معتادان، نیاز به مرکز ماده 16 جدیدی در استان هستیم که با تلاش مسئولان مربوطه و همکاری خیرین و بازاریان زنجان و با تامین اعتبارات از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، مکانی برای نگهداری از معتادان در نظر گرفاته شده که به زودی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل سازمان بهزیستی نیز با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز نگهدای معتادان اظهار کرد: با شیوع کرونا ویروس در خصوص عدم پذیرش بیماران جدید و عدم ترخیص بیماران و غربالگری روزانه بیماران در این مرکز دستورالعمل‌های لازم ارائه شده و همچنین تمامی مراکز اقامتی و مرکز کاهش آسیب (شلتر) توسط پرسنل مراکز مذکور به صورت روزانه ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند.

محمد محمدی با بیان اینکه تاکنون 57 میلیون ریال در وجه کلیه مراکز اقامتی و مرکز کاهش آسیب جهت تهیه وسایل و مواد ضدعفونی جهت مقابله با ویروس کرونا واریز شده است، توضیح داد: تاکنون 250 بسته معیشتی و بهداشتی به افراد نیازمند و بهبودیافته مراکز تحت پوشش اعتیاد تهیه و توزیع شده و علاوه بر آن، توزیع پک بهداشتی و پک کاهش آسیب و آموزش پیشگیری از ایدز، آموزش پیشگیری از ویروس کرونا و رعایت موارد بهداشتی، انجام تست اچ.آی.وی جهت مددجویان داخل و خارج مرکز توسط تیم‌هاي سیار مرکز کاهش آسیب به صورت مستمر انجام می‌شود.

حضور پزشک و روانشناس در این مراکز

وی  با اشاره به حضور  پزشک و روانشناس مرکز در خصوص غربالگری و کاهش  استرس بیماران و کارکنان در مراکز نگهداری از افراد دارای اختلال سوء مصرف مواد خاطر نشان کرد: مراکز اقامتی و مرکز کاهش آسیب و مرکز سرپناه شبانه و پاتوق‌ها علاوه بر بهره‌مندی از پزشک و روانشناس به تب سنج و دیگر اقدامات پیشگیرانه مجهز شده و مراجعین به این مراکز به صورت روزانه غربالگری می‌شوند.

محمدی به بازدید مستمر از مراکز اقامتی و کاهش آسیب و کنترل اقدامات پیشگیرانه در مراکز تحت پوشش تاکید کرد و گفت: سازمان بهزیستی بر تمامی مراکز تحت پوشش خود نظارت مستمر داشته و تمامی دستوارالعمل‌های ابلاغی از بهزیستی کشور و دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه علوم پزشکی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19 به مراکز ابلاغ شده است.

زهرا احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانیوسف بیانلوشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجانکمپ
sedayezanjannews.ir/nx5082


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»