کد خبر: 5091
1399/10/22 - 13:37


خانه اندیشه زنجان جایگاه ورزش در پیشگیری از گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر را بررسی می‌کند؛

ورزش دومین عامل پیشگیری از اعتیاد

ورزش باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود و تغییرات دفاعی و ساختاری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بدن در مقابل میکروب‌ها و بیماری‌ها مقاوم‌تر باشند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها که بر اثر کهولت سن و پیری بروز می‌یابند نظیر پوکی استخوان و آلزایمر تا پیش از 70 تا 80درصد جلوگیری می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- خانه اندیشه زنجان جایگاه ورزش در پیشگیری از گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر را  در برنامه زنده اینستاگرامی بررسی کرد. در این برنامه که به صورت گفت‌وگوی آنلاین صورت گرفت «نیما محمدی»، مدرس گروه تربیت بدنی دانشگاه زنجان و رئیس هیئت ورزشی اسکیت زنجان با اشاره به اثرات کارکردی ورزش افزود: ورزش باعث توازن ترشحات غدد داخلی بدن و افزایش حجم ریه‌ها در تنفس‌ها و دفع بیشتر سموم بدن و بهبود گردش و تنظیم قند خون و افزایش اکسیژن مصرفی و تهویه ریوی می‌شود. این موارد تنها بخشی از اثرات کارکردی ورزش است که به آن اشاره شد.

ورزش باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود

وی ادامه داد: ورزش باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود و تغییرات دفاعی و ساختاری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که بدن در مقابل میکروب‌ها و بیماری‌ها مقاوم‌تر باشند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها که بر اثر کهولت سن و پیری بروز می‌یابند نظیر پوکی استخوان و آلزایمر تا پیش از 70 تا 80درصد جلوگیری می‌کند.

مدرس گروه تربیت بدنی دانشگاه زنجان ادامه داد: ورزش در درمان دیابت نقش بسزایی دارد. همچنین در اصلاح ساختار عملکردی بدن نظیر عارضه‌های گودی کمر و کف پای صاف و طاقدیسی و سر به جلو موثر است.

به گفته محمدی، نیازی نیست که ورزش حتما به صورت قهرمانی دنبال شود تا در پیشگیری از مصرف مواد مخدر اثرگذار باشد و پیاده‌روی ساده نیز در این زمینه موثر خواهد بود.

ورزش می‌تواند موجب کاهش استرس افراد ‌شود

رییس هیئت ورزشی اسکیت زنجان با اشاره به بعد روانی ورزش، افزود: ورزش می‌تواند موجب کاهش استرس افراد ‌شود یعنی فردی که ورزش می‌کند استرسش کاهش می‌یابد. همچنین ورزش شادی را در ورزشکاران افزایش می‌دهد و باعث تولید اندورفین در بدن می‌شود و این حس خوبی برای ورزشکاران ایجاد می‌دهد.

به اعتقاد محمدی، ورزش اعتماد به نفس را در افراد بالا می‌برد و افرادی که به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند و ورزش حتی در مراحل ابتدایی اعتماد به نفس را در فرد بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه ورزش به درک فرد از خود کمک کرده و از کاهش عملکرد مغز جلوگیری می‌کند، افزود: حقیقت این است که هر چه  سن افراد بالاتر می‌رود دریافت مغز مبهم‌تر می‌شود و حاصل این فرآیند با شروع پیری و بیماری‌های تحلیل‌برنده مغز هم افزایش می‌یابد که ورزش از این امر جلوگیری می‌کند.

پس از عوامل اجتماعی، ورزش دومین عامل برای پیشگیری از اعتیاد شناخته می‌شود

محمدی با اشاره به اینکه بر اساس پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است پس از عوامل اجتماعی ورزش دومین عامل برای پیشگیری از اعتیاد شناخته می‌شود، گفت: بر اساس پژوهشی که در بین دانشجویان در سنین 18 تا 22 سال صورت گرفته است در وهله اول عوامل اجتماعی می‌تواند از گرایش جوانان به اعتیاد جلوگیری کند و در مرحله بعدی ورزش به عنوان عامل بازدارنده از اعتیاد شناخته می‌شود.

سرانه مصرف قلیان و مواد دخانی به مراتب از سرانه هزینه ورزش‌های عمومی بالاتر است

در ادامه این گفت‌وگو، حسین خانلو، کارشناس و مدرس آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر با بیان اینکه با ورزش کردن می‌توان از گرایش جوانان به سوی مواد مخدر تا میزان بالایی جلوگیری کرد، اظهار کرد: برای پاسخ به سوال باید از این زاویه به مساله نگاه کرد که سرانه ورزش برای یک فرد چه میزان برای او هزینه برمی‌دارد و استفاده از مواد مخدر چه میزان؟ اینکه ما می‌گوییم ورزش می‌تواند یک عامل بسیار مهمی در پیشگیری از اعتیاد باشد و باید دید که سرانه هزینه یک فرد زمانی که می‌خواهد به سمت ورزش‌های عمومی گرایش پیدا کند چه میزان است و آن را با سرانه هزینه گرایش فرد به سمت مصرف قلیان و مواد دخانی مقایسه کرد و این بخش به اقتصاد این موضوع می‌پردازد که بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف قلیان و مواد دخانی به مراتب از سرانه هزینه ورزش‌های عمومی بالاتر است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این موضوع نیز به سمت باورهای فردی افراد برمی‌گردد و شاهد هستیم که فردی که ورزش می‌کند و ورزشکار است منش ورزشگری و پهلوانی در او پرورش می‌یابد و موجب می‌شود فرد بسیاری از کارها را انجام ندهد و مطمئنا این فرد بیشتر از دیگری در امان خواهد بود. ضمن اینکه هزینه پایانی برای ورزش‌های حرفه‌ای متفاوت است.

گرایش به اعتیاد با مواد نیروزا و مکمل‌های غذایی نادرست

این مدرس با طرح این مساله که «آیا همه افرادی که به سمت مواد گرایش پیدا کرده‌اند، هرگز ورزش نمی‌کردند؟» افزود: شاهد هستیم در ورزش‌هایی نظیر بدنسازی امکان مصرف مواد نیروزا برای جوانان فراهم می‌آید و اگر افراد در این زمینه آگاهی کامل را نداشته باشند امکان گرایش آنها به اعتیاد ‌فراهم می‌شود. مشکلی که امروز ما با آن درگیر هستیم به موضوع استفاده از مکمل‌های غذایی که به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود، برمی‌گردد چرا که این مواد در مواردی خطرآفرین هستند و در این رابطه باید اذعان داشت که در مورد مکمل‌ها حتما از یک مرجع آگاه مشاوره بگیرند و در واقع گول ظاهر برخی از افراد را در خصوص این مکمل‌ها نخورند.

خانلو در این رابطه ادامه داد: بخشی از این موضوع به فروش مواد نیروزا و مکمل‌ها به صورت مجازی برمی‌گردد، چرا که افراد به صورت ناآگاهانه نسبت به خرید بسیاری از مکمل‌ها اقدام می‌کنند و به مرور زمان نسبت به این مواد اعتیاد پیدا کنند.

مواد مخدر موجب آسیب جسمی و روانی می‌شود

وی افزود: اگر بخواهیم مواد مخدر را تقسیم‌بندی کنیم مواد مخدر به گروه‌های توهم‌زا، توان‌افزا و سستی‌زا و محرک هستند، گفت: مواد مخدری که سستی‌زا هستند از گروه خشخاش هستند و هروئین و مورفین در این گروه قرار دارد و افراد پس از مصرف این مواد خمار می‌شوند و یک سستی به آنها دست می‌دهد و در مصرف این گونه مواد، افراد بیشتر درگیری فیزکی دارند و جسمشان بیشتر درگیر می‌شود و درگیری از لحاظ روانی در این نوع مواد کمتر است.

مدرس آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر اظهار کرد: بخشی از مواد مخدر را امروزه مواد توهم‌زا تشکیل داده است که گیاه شاهدانه، حشیش، گرس و گل و غیره است که این مواد کاملا توهم‌زا هستند و امروز متاسفانه سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. افرادی که دچار این گونه مواد هستند متاسفانه از لحاظ روانی مشکلات عدیده‌ای دارند.

به گفته این کارشناس، گروهی دیگر از مواد را توان‌افزاها و یا محرک‌ها تشکیل می‌دهند که کوکائین در این گروه قرار می‌گیرد و در ایران بسیار کمیاب است ولی متاسفانه شیشه نیز در این گروه قرار دارد که به وفور در ایران پیدا می‌شود و مصرف‌کنندگان زیادی دارد که افرادی که این دسته از مواد را استفاده می‌کنند. متاسفانه این افراد ضمن اینکه به لحاظ جسمانی درگیر می‌شوند، روانشان نیز درگیر این موضوع می‌شود.

وی افزود: بیشترین زمان تولید دوپامین در انسان اوج لذت جنسی است که مشاهده می‌شود فردی که شیشه مصرف می‌کند 14 برابر این میزان  دوپامین ترشح می‌کند و این آزاد شدن بیش از حد دوپامین اثرات جبران ناپذیری را برای فرد  دارد که بخشی از این موجب ارتباطات ناسالم فرد می‌شود و همین موضوع باعث افزایش ابتلای فرد به بیماری‌های مقاربتی و اچ آی وی و ایدز می‌شود. بخش دیگری از این موضوع نیز موجب آسیب مغزی فرد می‌شود و حفره‌های مغزی فردی که شیشه مصرف می‌کند نامتقارن می‌شوند و موجب بیماری در افراد معتاد به شیشه می‌شود.

خانواده‌ها اطلاعات خود را در زمینه اعتیاد بالا ببرند

وی ادامه داد: متاسفانه خانواده‌ها در مورد مواد مخدر چندان اطلاعاتی ندارند و گرایش برخی از افراد به ترامادون بسیار آسیبب‌زا است که از دلایل گرایش جوانان به این مواد می‌توان به موارد جنسی (افرادی که دچار زود انزالی هستند از این مواد استفاده می‌کنند) و استفاده به صورت مکمل در کنار مواد مصرفی افراد و همچنین مصرف آن به عنوان تسکین‌دهنده اشاره کرد. از دیگر مواد مصرفی متادون است که مراکز متادون درمانی به دستور پزشک برای ترک اعتیاد از آن و برخی به صورت خودسرانه نیز از آن استفاده می‌کنند که این افراد به این مواد اعتیاد دارند و ترک این نوع ماده به مراتب سخت‌تر از هروئین است.

خانلو با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از اعتیاد بسیار اهمیت پیدا می‌کند، گفت: اگر خانواده‌ها واقف باشند که هزینه‌‌ای که برای ورزش نوجوانان و جوانان خود استفاده می‌کنند تا چه میزان می‌تواند از بروز اعتیاد جلوگیری کند، مطمئنا در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخانه اندیشه زنجانورزشاعتیاد
sedayezanjannews.ir/nx5091


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»