کد خبر: 5282
1399/12/06 - 8:34


در نشست خانه اندیشه زنجان مطرح شد؛

میل دخانیات سمت کودکان

کارشناس ارشد آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر اظهار کرد: میزان و وضعیت درگیری به اعتیاد در فرزندان خانواده‌های درگیر اعتیاد، بیشتر است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کارشناس ارشد آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر اظهار کرد: میزان و وضعیت درگیری به اعتیاد در فرزندان خانواده‌های درگیر اعتیاد، بیشتر است.

خانه اندیشه استان زنجان در نشست زنده خود به موضوع «چه کسانی در معرض خطر مصرف مواد مخدر هستند؟» پرداخت و در این نشست «محسن حسین‌خانلو»، کارشناس ارشد آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر، با اشاره به اینکه مواد مخدر و مصرف آن گروه خاصی را درگیر خود نمی‌کند، می‌گوید: افراد متفاوتی با شرایط و خصوصیات مختلفی می‌توانند درگیر این مساله شوند اما یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که در این خصوص وجود دارد، خانواده‌هایی هستند که والدین آنها در معرض خطر موادمخدر هستند چرا که فرزندی که در خانواده‌ای زندگی می‌کند که والدین به مواد مخدر گرایش دارند، به راحتی می‌توانند مواد مخدرو مصرف آن را درک و لمس کنند و متاسفانه این مواد در دسترس کودک است و حتی نوع مصرف مواد مختلف را یاد می‌گیرند.

این فعال حوزه اجتماعی در این خصوص می‌افزاید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان و وضعیت درگیری فرزندان چنین خانواده‌هایی به مراتب بالاتر از کسانی هستند که خانواده‌ها با اعتیاد درگیر نیستند.

وی ادامه می‌دهد: وقتی افراد در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که والدین؛ مواد مصرف می‌کنند چه بسا این فرزندان هم وسوسه شوند که این مواد را تجربه کنند لذا افرادی که والدین معتاد و مصرف‌کننده مواد‌مخدر دارند، یک میزان آمارابتلا به مواد مخدرشان بالاتر است.

مصرف سیگار کودکان را هم درگیر کرده است

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: یکی از مشکلاتی که اساسا جامعه با آن درگیر است بحث مصرف سیگار حتی در بین کودکان (12تا 13 ساله) است و این گروه از افراد به راحتی سیگار مصرف می‌کنند و مطمئنا فردی که در کودکی سیگار مصرف کند؛ در آینده کاندیدای مصرف یک نوع مواد مخدر است که این زنگ خطری برای خانواده‌ها می‌تواند باشد. ضمن اینکه باید به این مساله توجه داشت که چرا باید به راحتی یک فرد 12 یا 13 ساله سیگار را خریداری و مصرف کند؟

خانواده‌ها؛ ارتباط خود را با فرزندان تقویت کنند

کارشناس ارشد آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر اظهار می‌کند: گروه دیگری که در این زمینه اهمیت پیدا می‌کند، آن دسته از افرادی هستند که ارتباط چندان مناسبی با والدین خود ندارند و پیوند ضعیفی بین فرزندان و خانواده وجود دارد و این مساله برمی‌گردد به اینکه رابطه قوی که بایستی بین والدین و فرزندان وجود داشته باشد، وجود ندارد و بسیاری از موارد والدین اصلا بلد نیستند که با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند.

حسین‌خانلو با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید برای فرزندان خود وقت صرف کنند، اظهار می‌کند: فرزندان باید مهارت‌های ده‌گانه‌ای که برای پیشگیری از مواد مخدر و دخانیات لازم است را در خانواده بیاموزند. ضمن اینکه شاهد هستیم برخی از افراد علیرغم اینکه تیزهوش هستند و ضریب هوشی بالایی دارند، متاسفانه درگیر تبلیغات سوئی می‌شوند که در خصوص این مواد مخدر وجود دارد و به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌هایی که از دوران طفولیت فرزندان‌شان رفتار خود را کنترل کنند و به موارد تربیتی توجه داشته باشند، در زمینه پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر کمک‌رسان فرزندان خود هستند، می‌گوید: اگر امروز فرزند من بیرون از خانه دنبال تخلیه احساسی خود هست به خاطر این است که در خانه به هیجانات و احساسات او توجه نشده است و اگر والدین برای فرزندان خود وقت بگذارند و با او ارتباط برقرار کنند، مسلما بخشی از این مشکلات برطرف خواهد شد.

خانواده‌ها بایستی اصول تربیتی را با موازین علمی و شرعی در خانواده پیاده کنند

این کارشناس با بیان اینکه افرادی که دچار افسردگی و مشکلات روحی و روانی هستند در خطر مصرف مواد مخدر هستند، خاطرنشان می‌کند: خانواده‌ها بایستی به رفت و آمدها و دوستان فرزندان خود توجه داشته باشند که اگر این اتفاق نیفتاد مشکلات عدیده‌ای برای فرزندانشان پیش می‌آید. به طور کلی نظارت بر فرزندان به طور غیرمستقیم می‌تواند بخشی از این مشکلات را به حداقل برساند. ضمن اینکه خانواده‌ها بایستی اصول تربیتی را با موازین علمی و شرعی در خانواده پیاده کنند.

وی در این رابطه می‌افزاید: برخی از ورزشکاران و هنرمندان (موسیقی زیرزمینی) که در کار و فعالیت خود چندان موفقیت کسب نمی‌کنند، غالبا درگیر مصرف مواد مخدر می‌شوند، ضمن اینکه گاها این طور برای این افراد تداعی می‌شود که مصرف مواد به ویژه «گل» می‌تواند سبب تمرکز و یا داشتن اندام مناسب شود و از همین جهت است که ورزشکاران و خوانندگان ما گرفتار این مواد می‌شوند.

یکی از آسیب‌هایی که در خانواده‌ها وجود دارد کمبود توجه به فرزندان است

در ادامه محمد علویون؛ عضو هیئت امنای بازار و دبیرِ خانه اندیشه زنجان، با اشاره به اینکه مسائل تربیتی در حوزه خانواده از نکاتی است که بسیار اهمیت دارد، می‌گوید: یکی از مسائل و معضلات خانواده‌ها این است که چندان وقت و فرصتی را برای فرزندان خود قرار نمی‌دهند و متاسفانه با توجه به فضای موجود و دنیای ارتباطاتی امروز، بی‌توجهی خانواده‌ها به این مساله موجب می‌شود تا در بیرون از خانه برای فرزندان ما نقشه‌های شومی کشیده شود و افزادی  در بیرون از خانه برای آنها وقت بگذارند.

این مسئول اظهار می‌کند: یکی از آسیب‌هایی که در خانواده‌ها وجود دارد کمبود توجه به فرزندان است و اگر نیاز محبتی فرزندان تامین شود مشکلات زیادی را به دست می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که اعتماد به‌نفس پایین و یا کاذب دارند، در معرض خطر ابتلا به مواد مخدر هستند، می‌گوید: اگر آموزش‌ها را در این زمینه بیشتر کنیم به نظر می‌رسد که این افراد می‌توانند در مواجه با خطرات آمادگی بهتری داشته باشند. یکی دیگر از مواردی که در این زمینه  خانواده ها را درگیر می‌کند بی‌هویتی افراد است که به نظر می‌رسد جوانان جامعه را امروزه دچار آسیب کرده است.

دبیرِ خانه اندیشه زنجان، می‌افزاید: الگو قرار دادن برخی از چهره‌های سرشناس نه چندان موجه که جوانان این افراد را به عنوان الگو قرار می‌دهند و به سمت رفتارهای پرخطری که در این زمینه دارند، کشیده می‌شوند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخانه اندیشه زنجانمصرف دخانیات کودکانمحسن حسین‌خانلو
sedayezanjannews.ir/nx5282


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»