کد خبر: 5113
1399/10/23 - 15:14


پایش بیماری‌های مزمن در مراکز ملکی تامین‌اجتماعی زنجان

علی محمدی، مدیر درمان استان زنجان طرح ارجاع داخلی سازمان تامین‌اجتماعی را از جمله طرح‌های موفق سازمان برشمرد که نتایج آن منجر به ارتقای کیفیت درمان شده و در کاهش هزینه‌های سازمان موثر واقع می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- علی محمدی،  مدیر درمان استان زنجان طرح ارجاع داخلی سازمان تامین‌اجتماعی را از جمله طرح‌های موفق سازمان برشمرد که نتایج آن منجر به ارتقای کیفیت درمان شده و در کاهش هزینه‌های سازمان موثر واقع می‌شود.

محمدی اظهار داشت: پایش مستمر بیماران در قالب این طرح، بیماران مزمن را از مراجعه به مراکز غیرملکی برای پی‌گیری درمان خود بی‌نیاز کرده و در نتیجه علاوه بر حفظ تندرستی، منجر به عدم پرداخت از جیب بیمه‌شدگان در مراکز غیرملکی می‌شود.

محمدی با بیان اینکه طرح ارجاع داخلی در استان زنجان از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است، افزود: بر اساس این طرح پرونده بیماران مزمن تشکیل شد و اطلاعات و سوابق درمانی آن‌ها از جمله مصرف داروهای تجویز شده، در برگه‌هایی که برای این منظور تهیه شده بود، به صورت دستی به ثبت رسید.

وی اظهار کرد: از آذر ۹۵ طرح الکترونیک شدن نسخ آغاز و به تدریج پرونده‌های کاغذی به پرونده‌های الکترونیک تبدیل شد. به گونه‌ای که از اسفند ماه همان سال ، حدود ۹۰ درصد نسخ و پرونده‌ها به صورت الکترونیک تولید شد و از مرداد ۹۶ یعنی حدود یک سال بعد، پرونده‌های الکترونیک به طور کامل جایگزین پرونده‌های کاغذی شد.

مدیردرمان تامین‌اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه درحال حاضر در مراکز درمانی ملکی استان حدود ۲۷۳۱۴ پرونده مزمن تشکیل شده است، گفت: الکترونیک شدن نسخ سبب سهولت دسترسی به پرونده بیماران شد و به این ترتیب، اطلاع از سوابق درمانی بیماران، مانند روند درمان آن‌ها، آزمایش‌ها، تصاویر پزشکی و دارو، به پزشکان در اتخاذ تصمیم برای درمان بیماران کمک شایانی کرد.

محمدی تصریح کرد: علاوه بر آن دسترسی به سوابق درمانی بیمه‌شدگان کمک بسیاری در کاهش هزینه‌های درمان داشته و نیاز به انجام مجدد آزمایش‌ و خدمات پاراکلینیک بیمار را برطرف کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوی دیگر در قالب نسخه الکترونیک، تداخل دارویی قابل مشاهده است و در صورت تجویز داروهای دارای تداخل، هشدار هوشمند سیستم، فعال می شود و این مسئله کمک می‌کند تا پزشکان تجویزهای مناسب‌تری را جایگزین کنند.

مدیر درمان تامین‌اجتماعی استان زنجان با اشاره به ثبت میزان و نحوه استفاده از دارو که در قالب نسخه الکترونیک میسر می‌شود، عنوان کرد: این کارایی کمک می‌کند تا داروهای تجویز شده برای بیماران به نحو درست مصرف و نیز مقدار مصرف دارو کنترل شود. از سوی دیگر از طریق نسخه الکترونیک، امکان ارجاع بیمار در سریع‌ترین زمان میسر و به درستی هدایت می‌شود.

محمدی با بیان اینکه درحال حاضر تمامی نسخ و پرونده‌های بیماران در مراکز ملکی استان زنجان به صورت الکترونیک تولید می‌شود، افزود: تمام بیماران مزمن دارای پرونده الکترونیک هستند.

وی یکی از نتابج مطلوب و محسوس اجرای نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده‌ بیماران مزمن را کاهش عوارض و کنترل مناسب بیماری برشمرد و گفت: کنترل بیماری‌های مزمن مانند قلبی عروقی، فشارخون و دیابت به عنوان بیماری‌های شایع، می‌تواند نتایج پرثمری را در راستای حفظ سلامت بیمه‌شدگان داشته باشد؛ تشکیل پرونده بیماران مزمن کمک کرد تا امکان پایش بیماری‌ها فراهم شده و از پیشروی بیماری جلوگیری شود.

مدیر درمان تامین‌اجتماعی استان زنجان در ادامه با اشاره به چالش‌های کنونی طرح ارجاع، اظهار کرد: در برخی از مراکز درمانی سرپایی، کمبود نیرو در زمینه برخی از رشته‌های تخصصی وجود دارد که مسئله ارجاع در همان شهر را منتفی کرده و به این ترتیب بیماران ناگزیر به سایر مراکز درمانی در شهرهای مجاور یا مراکز استان‌ها فرستاده می‌شوند.

ایشان عدم مشاهده بازخورد درمان از سوی پزشک ارجاع دهنده را از دیگر مسائل بیان کرد و افزود: این مسئله سبب می‌شود تا پزشک ارجاع دهنده، امکان پی‌گیری وضعیت سلامتی بیمار خود را نداشته باشد.

او با اشاره به کمبود برخی از اقلام دارویی مانند نایاب شدن داروهای وارفارین و دیگوکسین به عنوان چالش دیگر، گفت: این مسئله باعث سردرگمی بیماران برای تهیه داروهای مورد نیاز خود شده و به ویژه افراد مسن را درگیر می‌کند.

مدیر درمان تامین‌اجتماعی استان زنجان همچنین مراجعه زودتر از موعد بیمار برای دریافت خدمات را از جمله مسائل این طرح برشمرد و افزود: زیرا در قالب این طرح بیماران به صورت منظم ویزیت شده و داروهای مورد نیاز خود را به صورت ماهیانه یا دو ماه یک‌بار دریافت می‌کنند و از این‌رو مراجعه زودهنگام بیماران می‌تواند روند پذیرش آن‌ها را با سختی مواجه کند.

940

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمدیریت درمان زنجانعلی محمدیتامین اجتماعی
sedayezanjannews.ir/nx5113


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»