کد خبر: 5120
1399/10/24 - 15:35


مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام کرد:

عامل خاموشی‌های زنجان، بیت‌کوین نیست

علیرضا علیزاده: مشکل سوخت و محدودیت تامین گاز برطرف شود، خاموشی هم نخواهیم داشت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بیشتر نقاط شهر زنجان روز گذشته شاهد  قطعی بی‌برنامه برق بودند. با توجه به اینکه زمستان فصل پیک مصرفی نمی‌تواند باشد این احتمال وجود دارد که فعالیت‌های ماینینگ یکی از عوامل افزایش مصرف برق باشد. اما مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان ضمن رد این شایعه تاکید کرد که علت اصلی مصرف بالای برق و گاز و محدودیت تحویل سوخت به نیروگاه نه تنها در زنجان بلکه در کل کشور بوده است.

بیشتر نقاط شهر زنجان عصر سه‌شنبه 23 دی‌ماه خاموشی‌های برق را تجربه کردند که عدم اطلاع‌رسانی قبلی برای قطعی برق، سبب گلایه شهروندان زنجانی و واحدهای صنفی شد. تصمیم مسئولان مربوطه برای قطعی غافگیرانه برق، سه روز پس از دستور استاندار زنجان اتخاذ شد که گفته بود «در مدیریت مصرف انرژی باید به گونه ای عمل شود تا ذهنیت منفی در شهروندان ایجاد نشود از این رو قطعی‌های احتمالی برق با اطلاع رسانی قبلی باشد.»

خاموشی‌ها با برنامه نیست!

قزلباش، دبیر شورای روابط عمومی و اطلاع رسانی صنعت آب و برق استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: قطعی برق در زنجان فقط مربوط به یک منطقه خاص نیست و این قطعی‌ها مدت زمان کوتاهی اعمال می شود تا تعادل بین مناطق مختلف استان ایجاد شود. برنامه خاصی از طرف توانیر اعلام نشده است و خاموشی‌ها با برنامه نیست.

موضوع قطعی برق را اطلاع‌رسانی کرده بودیم!

علیرضا علیزاده، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در پاسخ به نارضایتی مردم و کسبه از قطعی سراسری برق شب گذشته (سه‌شنبه 23 دی‌ماه) بدون اطلاع قبلی اظهار کرد: شرکت توزیع نیروی برق چند روز است موضوع قطعی برق را اطلاع‌رسانی می‌کند. به علت مصرف بالای برق و گاز و محدودیت تحویل سوخت به نیروگاه، در سطح کشور در زمینه تولید برق دچار مشکلات جدی شده‌اند.

اگر مردم ۱۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنند مشکل قطعی برق نخواهیم داشت

علیزاده با تاکید بر لزوم رعایت استاندارد مصرف برق و گاز از سوی کلیه مشترکان اعلام کرد: مشترکان در نظر داشته باشند که اگر روزانه حداقل 10 درصد در مصرف برق (وگاز) صرفه‌جویی نکنند دچار کمبود می‌شویم. روز گذشته (سه‌شنبه 23 دی‌ماه) نیز در پی بروز مشکل تولید برای یکی از نیروگاه‌ها، محدودیت انرژی(برق) برای کلیه استان‌ها اعمال شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان مشترکان خانگی و مردم را خط قرمز این مجموعه اعلام کرد و گفت: تمامی سعی ما این است که در بروز مشکل در گام نخست اقدام به قطعی برق معابر و جاده‌ها و بخشی از صنایع که شرکت با آن‌ها توافق و تفاهم‌های همکاری دارد (شهرک تخصصی روی)، کند.

شرکت توزیع نیروی برق قطعا مجاز نیست بیشتر از یک ساعت برق را قطع کند!

شب گذشته برق در بسیاری از مناطق شهر زنجان بیش از یک ساعت و به طور متوسط 2 ساعت و بدون اطلاع قبلی قطع شد اما علیزاده ضمن رد این اظهارات با بیان اینکه در قطعی شب گذشته برق مسیرهای خانگی در اولویت ما نبود اما به جهت جبران کمبود به ناچار نسبت به قطعی برق خانگی شهر زنجان اقدام شد، تصریح کرد: این قطعی‌ها زمان محدودی را در بر گرفت و حداکثر یک ساعت بود! ما سعی می‌کنیم با توجه به سردی و برودت هوا میزان خاموشی‌های زنجان حتی به کمتر از یک ساعت برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در پاسخ به گلایه واحدهای صنفی از قطعی بی‌برنامه شرکت توزیع نیروی برق و نگرانی آن‌ها از آسیب رسیدن به تجهیزات برقی در شرایط دشوار اقتصادی، خسارت‌های تعطیلی ناشی از شیوع کروناویروس به صدای زنجان گفت: قطعی یک ساعته خسارت انچنانی نمی زند و ما قطعا مجاز نیستیم بیشتر از یک ساعت قطع کنیم. ما دلمان نمی‌خواهد، محدودیت‌های انرژی (برق و گاز) برای مشترکان را اعمال کنیم اما وقتی مشترکان صرفه‌جویی نمی‌کنند ناچاریم! شهرک روی یکی از صنایع دارای تفاهم‌نامه با شرکت توزیع نیروی برق در حوزه صرف‌جویی برق است، حداقل روزانه 10 درصد مصرفش را کاهش می‌دهد که بر اساس رصدهای صورت گرفته نسبت به سال قبل این میزان مصرف، کاهش قابل قبولی را داشته است. اما در برخی از صنایع که توافق و تفاهم‌نامه مذکور منعقد نشده است، مجبوریم دست به قطعی برق بزنیم!

مشکل سوخت و محدودیت تامین گاز برطرف شود، خاموشی هم نخواهیم داشت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با بیان اینکه ما به هیچ عنوان در حوزه تولید برق مشکلی نداریم، اعلام کرد: با افزایش مصرف گاز در کشور، نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی مانند سیمان با کمبود انرژی روبرو شده‌اند از این‌رو ناچار هستند که مازوت و یا گازوئیل مصرف کنند. به محض اینکه مشکل سوخت و محدودیت تامین گاز برطرف شود، خاموشی هم نخواهیم داشت.

علیزاده در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی غیرفعال هستند و واحدهای صنفی نیز به علت اعمال محدودیتهای کرونایی زودتر از ساعت نسبت به تعطیلی اقدام می‌کنند آیا باز هم می‌توان گفت که میزان مصرف انرژی دلیل اصلی قطعی برق است، ابراز کرد: ما هم قبول داریم که در بخش تجاری به علت تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا، کاهش مصرف برق و در نهایت خاموشی را داریم. بنا به اظهارات مدیرعامل شرکت گاز استان میزان مصرف در این بخش حدود 4 الی 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. البته بسیاری از کارخانه‌های زنجان در شرایط کرونایی همچنان فعالیت دارند. مصرف برق در بخش خانگی برق (7 الی 8 درصد) و گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. ما از مردم می‌خواهیم تا در فصل سرما برای جلوگیری از افت افشار در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

شایعات خاموشی‌های برق؛ از تامین برق عراق و روسیه تا صنعت ماینینگ

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان همچنین ادعای خاموشی‌های برق برای جلوگیری از قطعی صادرات برق به عراق و روسیه را رد کرد و از مردم خواست اصلا به این شایعات توجه نکنند.

علیزاده در پاسخ به شایعه دیگر مطرح شده مبنی بر افزایش مصرف در بخش خانگی آن هم در فصلی که قاعدتا نباید پیک بار داشته باشیم و ارتباط آن با استخراج بیت‌کوین و بازار داغ ماینینگ‌های غیرمجاز عنوان کرد: در تمامی حوزه‌ها اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی میزان مصرف برق و گاز افزایشی بوده است، در صنعت ماینینگ نیز برخی فعالیت مجاز و برخی نیز فعالیت غیرمجاز دارند که تعداد فعالان غیرمجاز محدود است.

جایزه 20 میلیونی برای معرفی مزارع بیت‌کوین!

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با تاکید بر رصد سیستماتیک فعالیت ماینرها از اطلاعیه‌های صادره مبنی بر در نظر گرفتن پاداش 10 میلیون تومانی به مردم و همکاران برای اطلاع از مکان‌های استخراج رمزارز خبر داد و گفت: ماینرهای غیرمجاز در مزارع کشاورزی واقع در مناطق دورافتاده اقدام به استخراج رمزارز می‌کنند و مطمئن باشید سطح فعالیت آن‌ها گسترده نیست چرا که اگر اینگونه بود قطعا به راحتی توسط شرکت توزیع نیروی برق و دستگاه‌های ذیربط کشف و شناسایی می‌شدند.

البته بر اساس گزارش رسانه‌ها مسئولان در آخرین اظهارات خود از در نظر گرفتن ۲۰ میلیون جایزه برای معرفی مزارع بیت‌کوین خبر داده‌اند. سخنگوی صنعت برق  در این رابطه با بیان اینکه بیت کوین سهم جزیی در مصرف برق کشور دارد، اعلام کرد که مزارع غیر قانونی بیت کوین را گزارش کنید و بیست میلیون هدیه بگیرید.

مشترکان خانگی گاز! لطفا 6 درصد مصرف‌تان را کاهش دهید!

امسال مصرف گاز در بخش خانگی نسبت به سال گذشته افزایش یافته، علت این موضوع می‌تواند شیوع ویروس کرونا باشد زیرا بر اساس توصیه‌های بهداشتی در ادارات، مراکز تجاری و منازل در و پنجره‌ها برای تهویه هوا تاحدودی باز است و این سبب می‌شود گرمای هوا با سرمای بیرون تبادل شود.

موسی احمدلو، مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان تامین گاز موردنیاز مردم در فصول سرد سال را از اولویت‌های اصلی این شرکت دانست و گفت: اگر میزان گاز مصرفی تولیدی مازاد مصرف خانگی شود، سمت مصرف صنایع و نیروگاه‌ها سوق می‌یابد در غیر این صورت، این واحدها باید از سوخت دوم استفاده کنند.

احمدلو بر لزوم مصرف بهینه گاز تاکید کرد و گفت: اگر مردم یک درجه معادل 6 درصد میزان مصرف خود را کاهش دهند، این میزان به سمت صنایع و نیروگاه‌ها می‌رود در نتیجه لازم نیست آن‌ها از سوخت دوم (مازوت و گازوئیل) استفاده کنند. در شرایط کنونی بر اساس قوانین و پروتکل‌ها میزان مصرف سوخت صنایع و نیروگاه‌ها محدود شده است چرا که اولویت نخست ما منازل و بخش خانگی است و واحدهای مذکور به دلیل محدودیت در تامین گاز، نیاز خود را از محل سوخت دوم تامین می‌کنند.

گفتنی است؛ شرکت توانیر نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده «به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه‌ها، خاموشی‌های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده است.»

در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه در نیروگاه‌های برق به دلیل کمبود سوخت اصلی این نیروگاه‌ها که گاز است از مازوت به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران مصرف مازوت و گازوئیل غیر استاندارد در صنایع را منشا اصلی آلودگی هوا در زمستان عنوان کرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران ضمن تایید استفاده از مازوت برای نیروگاه‌های برق چاره آن را در مصرف کمتر برق و گاز خانگی دانست و گفت اگر مردم کمتر برق و گاز مصرف کنند ما هم مجبور نمی‌شویم برای تامین انرژی نیروگاه‌های برق مازوت بسوزانیم.

سوخت مورد نیاز تنها نیروگاه زنجان، کلیه بیمارستان‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی و تجاری تامین شده است

عمده نیروگاه‌های کشور شامل نیروگاه‌های حرارتی بوده که در فصل گرم سال (بهار و تابستان) سوخت موردنیاز خود را از طریق گاز طبیعی و فصول سرد از محل سوخت دوم شامل گازوئیل (نفتگاز) و مازوت (نفت کوره) تامین می‌کنند. در استان زنجان نیروگاه مازوت‌سوز نداریم، نیروگاه سیکل ترکیبی سلطانیه به عنوان تنها نیروگاه استان، در فصول گرم سال از طریق گاز طبیعی سوخت موردنیاز خود را تامین کرده و در فصول سرد نیز از محل گازوئیل که توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تحویل می‌شود، سوخت خود را تامین می‌کند.

حمید حبیبی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان نیز در این رابطه با بیان اینکه در حوزه تامین نفتگاز نیروگاه‌ و سایر واحدها اعم از کلیه بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها، کارخانجات تولیدی و تجاری و صنایع و سایر واحدهای نیازمند به سوخت دوم رسالت خود را به طور تمام و کمال انجام داده‌ایم تا در فصل سرد سال مشکل سوخت نداشته باشند، تصریح کرد: هیچ کمبودی در حوزه نفتگاز و حتی مازوت در سطح کشور وجود ندارد.

حبیبی با اشاره به افزایش فزاینده مصرف برق و گاز با شروع فصل سرد سال عنوان کرد: به دلیل شیوع کروناویروس، الگوی مصرف انرژی خانواده‌ها متفاوت شده است و چنین ذهنیتی پیش آمده که اگر در محیط منزل پنجره‌ محیط خانه باز باشد ویروس کرونا منتشر نمی‌شود. در حال حاضر علاوه بر منازل، در اماکن عمومی درجه شوفاژ و بخاری و وسایل گازی افزایش یافته، پنجره‌ها نیز در طول روز و شب باز است که مصداق بارز هدررفت انرژی است.

لیلا محمدی

انتهای پیام/ 


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلی علیزادهخاموشی برقبیت کوین
sedayezanjannews.ir/nx5120


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»