کد خبر: 5121
1399/10/24 - 16:49


گزارشی صدای زنجان از کم‌یابی ماست کم‌چرب و فزونی ماست پرچرب در فروشگاه‌های سطح شهر؛

نقشه‌های چرب برای بازار لبنیات

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان زنجان: واحدهای تولیدی یا مسئولان فروشگاه‌ها به دنبال افزایش سود دست به این کار زده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌های میدانی از بازار حاکی از آن است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی از واحدهای خرده‌فروش خالی از ماست‌ کم‌چرب‌اند. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان زنجان می‌گوید: به نظر می‌رسد یا کارخانجات تولیدی یا مسئولان فروشگاه‌ها به دنبال افزایش سود خود نسبت به عرضه ماست پرچرب رغبت بیشتری داشته باشند. این در حالی است که مردم به علت فشارهای اقتصادی قدرت خریدشان کاهش یافته است.

روند افزایش تدریجی قیمت لبنیات از آذرماه امسال آغاز شده و ظاهرا همچنان ادامه دارد و این در حالی است که با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، قدرت خرید خانوارها به ویژه دهک‌های پائین جامعه به شدت کاهش یافته است.

یوسفی‌امیری معتقد است: باید ببینیم که آیا نحوه و میزان تولید محصولات پرچرب و کم‌چرب بر اساس توافق واحدهای تولیدی با دستگاه‌های ذیربط دولتی صورت گرفته است یا نه؟ آیا محدودیتی اعمال شده است یا نه؟ اصلا شاید واحد تولیدی بر اساس سفارش فروشگاه یا واحد خرده‌فروش نسبت به عرضه محصول پرچرب اقدام کرده باشد. اما هر چه که باشد قطعا به دنبال سود بوده است. انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده استان زنجان در اسرع وقت موضوع را بررسی می‌کند.

گفتنی است؛ تابستان امسال بر اساس تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار قیمت انواع لبنیات به طور رسمی ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش پیدا کرد و طبق دستور ستاد تنظیم بازار، قیمت شیر خام به ازای هر کیلو 2هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد و اجازه داده شد بنا بر شرایط موجود این محصول 7 درصد بالاتر یا پایین‌تر از این نرخ تصویب شده به فروش برسد. ناگفته نماند که تغییر قیمت محصولات لبنی پیش از ارسال درخواست کارخانجات لبنی به انجمن صنایع لبنی برای افزایش قیمت محصولات استارت خورده بود و هنوز نرخ‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار تصویب و ابلاغ نشده بود!

پس از افزایش قیمت شیر خام، مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول نرخ گذاری نیز از متوسط ۲۲ درصد تا سقف ۲۸ درصد صادر شد که در میان محصولات لبنی عرضه شده در بازار محصولات شیر کم چرب و پرچرب ساده در بسته‌بندی بطری و پاکتی مدت دار و پنیر ۴۵۰ گرمی، ماست کم چرب و پرچرب ساده در بسته بندی‌های کوچک و بزرگ و کره حیوانی را شامل می‌شد.

در واقع لبنیات به عنوان یک محصول اساسی و ضروری نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و وجود آن در سبد غذایی یکی از ضروریات است اما متاسفانه شرایط اقتصادی امروز، افزایش نرخ تورم و نبود تعادل بین دستمزد و هزینه ها موجب شده تا با کوچک شدن سفره های مردم، مصرف لبنیات در کشور همواره کمتر از آمارهای موجود شود.

اگرچه تیر ماه امسال با مصوبه سازمان حمایت قیمت ۱۰ قلم لبنیات پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری افزایش یافت، اما افزایش نرخ مصوب شیرخام، هزینه تمام‌شده و نرخ خرده‌فروشی سایر فراورده‌های لبنی خارج از شمول قیمت‌گذاری را افزایش داده است و این روزها مردم با موج جدیدی از افزایش قیمت محصولات لبنی از شیر گرفته تا ماست و پنیر روبرو هستند.

با توجه به سهم اثر شیر خام در تولید محصولات لبنی، قیمت ۱۰ قلم محصولات لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی شیر، ماست و پنیر نیز توسط کمیته مربوطه با مسئولیت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شد.

بر این اساس قیمت شیر بطری یک لیتری کم چرب ۱.۵ درصد 7 هزار و ۱۰۰ تومان، شیر بطری یک لیتری نیم چرب ۲ درصد 7 هزار و ۵۰۰ تومان، شیر بطری یک لیتری پر چرب ۳ درصد 8 هزار و ۵۰۰ تومان و شیر بطری یک لیتری کامل ۳.۲ درصد 8هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد.

همچنین قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب ۱.۵ درصد5 هزار و ۴۰۰ تومان و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

قیمت ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب ۱.۵ درصد 8 هزار تومان و قیمت ماست ۹۰۰ گرمی پر چرب ۳ درصد نیز ۹ هزار و ۷۰۰ تومان مصوب شد.

همچنین قیمت ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب ۱.۵ درصد و پرچرب ۳ درصد به ترتیب ۲۱ هزار تومان و ۲۴ هزار تومان به تصویب رسید.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار لبنیاتماست کم چرب
sedayezanjannews.ir/nx5121


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»