کد خبر: 5189
1399/11/09 - 12:33


ادامه پیگیریهای صدای زنجان در مورد آزمون استخدامی ایران‌ترانسفو:

شائبه‌ تخلف در آزمون ایران‌ترانسفو

معلوم نیست کدام سازمان دولتی یا خصوصی ناظر برگزاری آزمون استخدامی ایران ترانسفو بوده است اما یک منبع آگاه گفت که خودِ ایران‌ترانسفو ناظر بود!/ معاون امور اقتصادی استاندار زنجان: ایران‌ترانسفو مجری بود، مجری نمی‌تواند ناظر باشد!/ مدیرکل بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان: اگر فرآیند استخدام بدون ناظر برگزار شده باشد، تخلف است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی که ظاهرا هیچ مرجع و ارگانی مطالبه مردمی مبنی بر انتشار لیست اسامی 600 فرد پذیرفته شده در مرحله نخست آزمون استخدامی شرکت ایران ترانسفو را پیگیری نکرده است، شنیده‌ها از تخلف احتمالی دست‌اندرکاران با در نظر نگرفتن دستگاه ناظر جهت نظارت بر فرآیند آزمون حکایت دارد!

ابتدای ماه جاری تعدادی از پذیرفته‌شدگان مرحله نخست آزمون استخدامی شرکت ایران‌ترانسفو در تماس با پایگاه خبری صدای زنجان با ذکر این ادعا که تماس‌های گزینشی از سوی مسئولان شرکت با برخی از آزمون‌دهنده‌ها گرفته می‌شود، ضمن ابراز نگرانی از جذب احتمالی نفرات خارج از لیست اعلامی دانشگاه زنجان، خواستار انتشار لیست اولیه اسامی ۶۰۰ نفری شدند که قرار است در مرحله دوم ۳۰۰ نفر از آن‌ها در قالب مصاحبه جذب شوند.

چرا لیست اسامی 600 نفر پذیرفته شده در آزمون کتبی منتشر نمی‌شود؟

ماجرا به تصمیم مسئولان شرکت ایران ترانسفو برای جذب 350 نیرو که بعدا شرکت این تعداد را به 300 نفر تغییر داد، برمی‌گردد. دانشگاه زنجان عملیات اجرایی برگزاری مرحله نخست آزمون کتبی را در اواخر تابستان سال جاری آغاز کرد. اواسط آذرماه امسال نیز اسامی ۶۰۰ نفر از پذیرفته‌شدگان مرحله نخست به همراه تمامی مدارک از سوی دانشگاه زنجان به شرکت ایران ترانسفو ارسال شد تا این مجموعه در قالب مصاحبه به گزینش ۳۰۰ نفر از بین اسامی ارسالی اقدام کند اما تا امروز خبری از انتشار اسامی این ۶۰۰ نفر نشده است و به جای آن برخی برای انجام مصاحبه تلفنی از سوی شرکت دعوت شده‌اند.

پنجم بهمن‌ماه بود که روابط عمومی ایران‌ترانسفو پس از پیگیری‌های صدای زنجان مبنی بر انتشار لیست 600 نفر از پذیرفته‌شدگان در مرحله نخست آزمون استخدامی پاسخی کتبی خود را به صدای زنجان اعلام کرد. در بخشی از پاسخ شرکت ایران ترانسفو آمده است که، این شرکت و شرکت‌های تابعه مشمول مقررات جذب نیروی انسانی شرکت‌های دولتی نبوده و از جهت تعیین شرایط استخدامی و نحوه و تعداد جذب تابع آیین‌نامه‌های داخلی خود و تصویب هیت‌مدیره می‌باشد. اعلام نتایج بر عهده دانشگاه زنجان بوده و شرکت ایران ترانسفو هیچ گونه دخل‌وتصرفی در آزمون و اعلام نتایج ندارد.

این در حالی است که رضا نوروزیان، نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در دانشگاه زنجان در مورد امکان انتشار لیست اسامی ۶۰۰ نفر مورد تائید دانشگاه زنجان که موفق به اخذ نمره قبولی شدند به صدای زنجان گفت: ما طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت ایران ترانسفو منعقد کردیم، نقش پیمانکار را داریم و امکان نشر لیست ۶۰۰ نفر در رسانه‌ها از جمله صدای زنجان را نداریم این موضوع بهتر است از سوی شرکت ایران ترانسفو پیگیری شود.

چند روزی از رسانه‌ای شدن درخواست 600 پذیرفته شده در آزمون کتبی شرکت ایران ترانسفو سپری می‌شود اما ظاهرا هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی این مطالبه را پیگیری نکرده‌اند. از سوی دیگر شنیده‌ها از تخلف احتمالی دست‌اندرکاران با در نظر نگرفتن دستگاه ناظر جهت نظارت بر فرآیند آزمون حکایت دارد! هنوز مشخص نیست ناظر آزمونی که در آن ۳ هزار و ۴۱ داوطلب بومی استان شرکت داشته‌اند کدام مجموعه دولتی یا خصوصی بوده است. شرکت ایران ترانسفو؟ اداره کار یا استانداری؟

ناظر برگزاری آزمون استخدامی ایران ترانسفو کدام ارگان بوده است؟

محمدرضا آبی‌پور، معاون امور اقتصادی استاندار زنجان در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه فرآیند استخدام در یک واحد تولیدی، مستقلا از طریق آزمون و با در اختیار گرفتن پیمانکار انجام می‌گیرد، عنوان می‌کند: «باید ببینید ناظر این برنامه چه کسی بوده است، طبیعتا باید ناظر اداره کار باشد، استانداری ناظر استخدام در بخش خصوصی نیست. در مورد آزمون استخدامی ایران‌ترانسفو نیز، استخدام‌کننده، شرکت متبوع بوده، پیمانکار نیز دانشگاه زنجان که برگزاری امتحانات را بر عهده گرفته است، اگر ناظری انتخاب شده باشد، اداره کار است، باید ببینید در این برنامه ارگانی به‌عنوان ناظر حضور داشته است یا نه؟»

خودِ شرکت ایران ترانسفو ناظر بود!

اما اظهارات یک منبع آگاه که نام او نزد صدای زنجان محفوظ است قالب توجه است! او تاکید می‌کند که در دو روز برگزاری این آزمون هیچ دستگاهی به عنوان ناظر در برنامه حضور نداشته و ناظر هم شرکت ایران ترانسفو بود!

ایران‌ترانسفو مجری بود، مجری نمی‌تواند ناظر باشد!

این در حالی است که محمدرضا آبی‌پور، معاون امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه «همیشه مجری نمی‌تواند ناظر باشد»، عنوان می‌کند: اگر دستگاهی به عنوان ناظر در فرآیند برگزاری آزمون استخدامی ایران ترانسفو انتخاب نشده باشد قطعا نمی‌تواند دخالت کند مگر اینکه شخص معترض، شکایتی داشته باشد. افراد معترض می‌توانند مراتب اعتراض خود را به واحد بازرسی استانداری اعلام کنند.

معاون امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه اگر آزمون استخدامی ایران ترانسفو (که آبان‌ماه سال جاری برگزار شد) ناظری نداشته باشد، تخلف محسوب می‌شود، در مورد اقدام استانداری به‌عنوان دستگاه ارشد استانی جهت رفع ابهامات موجود و روشن شدن موضوع به صدای زنجان می‌گوید: این قرارداد دوطرفه است. اگر ناظر بودیم پاسخ می‌دادیم. البته در صورت وصول شکایت پذیرفته‌شدگان (مرحله نخست) و اعتراض شرکت‌کنندگان مبنی بر مورد پذیرش واقع نشدن نتایج آزمون موضوع از طریق بازرسی استانداری قابل پیگیری است.

اگر فرآیند استخدام در ایران ترانسفو بدون ناظر باشد، تخلف است

حسین همپا، مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان نیز در این رابطه با بیان اینکه موضوع استخدام نیروهای انسانی به حوزه معاونت اقتصادی استانداری مربوط بوده و این موضوع را بخش مذکور پیگیری می‌کند، تاکید می‌کند که از روند برگزاری آزمون و بکارگیری نیروها در واحدها به جهت حیطه کاری اطلاعی ندارد.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان با بیان اینکه اگر در جریان برگزاری آزمون استخدامی دستگاه و ارگانی به عنوان ناظر تعیین نشده باشد، این مورد قطعا تخلف است، تصریح می‌کند: اگر آزمون استخدامی شرکت ایران ترانسفو بدون ناظر برگزار شده باشد، تخلف است. حوزه بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان در صورتی می‌تواند به موضوع ورود پیدا کند که از سوی معاونت اقتصادی استانداری نامه مکتوب مربوط به پیگیری مطالبه عمومی دریافت نماید. از سوی دیگر اگر بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان به موضوع ورود کند ابزاری برای برخورد ندارد چرا که ایران ترانسفو بخش خصوصی محسوب می‌شود، اما معاونت اقتصادی می‌تواند حداقل با تهیه نامه 2 خطی اجازه ورود بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان به مجموعه را بدهد! 

بخش خصوصی است، اگر معاونت اقتصادی استانداری نامه بنویسد شاید بازرسی استانداری بتواند ورود کند!

همپا در پاسخ به این که متولی بازرسی از فرآیند استخدام 300 نیرو در بخش خصوصی نظیر ایران‌ترانسفو از طریق آزمون که بیش از 3 هزار نفر با پرداخت حدود 55 هزار تومان در آن شرکت کردند اگر استانداری نباشد پس چه کسی است به صدای زنجان می‌گوید: اگر دستگاه دولتی بود مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان اختیار آن را داشت که به موضوع ورود کند. این حوزه ارتباط کاری هم با این مجموعه ندارد اما اگر نامه بنویسند شاید بتوانیم ورود کنیم!

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان در پاسخ به این که طبق گفته خودتان استانداری نیز نمی‌تواند در فرآیند نظارت بر امور استخدام نیروهای انسانی در بخش خصوصی دخالت کند پس چه دلیلی برای تهیه نامه مکتوب از سوی معاونت اقتصادی مجموعه است به صدای زنجان می‌گوید: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان متولی اشتغال بوده و نیروهای شاغل بکارگیری شده در واحدها از این کانال وارد بخش‌ها می‌شوند.

مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری زنجان در پاسخ به این که «شنیده‌ها حاکی از نبود ناظر در فرآیند استخدام نیرو در شرکت ایران ترانسفو است، با این اوصاف اداره کار نیز ناظر فرآیند مذکور نبوده در نتیجه نمی‌تواند مسئولیتی داشته باشد»، تاکید می‌کند: بالاخره چه کسی اجازه داد این آزمون برگزار شود؟ آیا استانداری در جریان بوده یا نه؟ اگر استانداری در جریان برگزاری آزمون بوده است باید ناظر هم مشخص می‌شد. من واقعا اطلاعی از این موضوع ندارم.

صدای زنجان موضوع نظارت اداره کار به عنوان متولی اشتغال، بر فرآیند جذب نیروهای انسانی در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی که فرآیند جذب اخیر نیرو در شرکت ایران ترانسفو نیز می‌تواند جزئی از آن باشد را از طریق محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و بحث پیگیری مطالبه 600 جوان جویای کار که با هزاران آرزو و با مطالعه شبانه‌روزی جزوه‌ها و کتاب‌ها به امید قرارگیری در ردیف 300 نفر دارای نمره قبولی آماده کرده بودند را از طریق حجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس پیگیری کرد اما این دو مسئول ترجیح دادند حرفی نزنند!

هم‌چنین مسئولان شرکت ایران‌ترانسفو هم با وجود تماس‌های مکرر خبرنگار صدای زنجان حاضر به اظهار نظر درباره ابهامات آزمون استخدامی این شرکت نشدند.

 

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآزمون ایران ترانسفودانشگاه زنجانتخلف
sedayezanjannews.ir/nx5189


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»