معاون عمرانی استاندار زنجان: موضوع پروانههای ساختمانی دومرحلهای به این صورت است که شهرداری زمانی اجازه ساخت طبقه اضافه مصوب شده در کمیسیون ماده 5 را به یک ساختمان صادر کند که برایش محرز شود در طبقه همکف تغییر کاربری اتفاق نیافتاده و تخلفی انجام نشده باشد
پایگاه خبری صدای زنجان-
صدور پروانه ساختوسازی که از آن به «دومرحلهای» یاد میکنند صدای اعتراض تعدادی
از شهروندان بهویژه برخی از ساکنان غرب شهرک کارمندان را درآورده چرا که آن را
خلاف قانون و نگاه تبعیضآمیز کمیسیون ماده 5 در اجرای مقررات ساختوساز دانسته و
میگویند اگر صدور پروانه ساخت دومرحلهای یک قانون است باید در تمامی نقاط شهر بهطور
یکسان اجرایی شود نه صرفاً محدود به برخی شهرکها باشد.
در این بین معاون عمرانی
استاندار بهعنوان عضو اصلی در کمیسیون ماده 5 معتقد است برخی از این افراد که بر
موضوع پروانههای ساختمانی دومرحلهای اعتراض دارند به دنبال تخلف در طبقه همکف
بوده و در عین حال میخواهند طبقه (تراکم) اضافه را نیز از کمیسیون ماده 5 دریافت
کنند که این افزایش فشار بر کمیسیون برای دریافت مجوزهای ساختوساز، رشد بیرویه قیمت
زمینها و دلالبازی را در پی دارد.
از قرار معلوم تعدادی از اهالی
غرب شهرک کارمندان در نامهای خطاب به استاندار (تنها مسئولی که امکان لغو صدور
پروانه ساخت دومرحلهای را دارد) از وی درخواست لغو مصوبه کمیسیون ماده 5 (دومرحلهای
شدن صدور پروانه) را داشته و میخواهند ساختوساز در غرب شهرک کارمندان نیز همانند
سایر نقاط شهرک کارمندان در صورت تجمیع پروانه، صادر شود.
آنان به دنبال پاسخی برای این
سوال هستند که چرا در دو شهرک به هم چسبیده دو قانون متفاوت در ساختوساز اجرایی میشود؟
و چرا باید ساکنان غرب شهرک از حق مسلم خود محروم شوند؟
داستان اعتراض این شهروندان از
این قرار است که طبق گفته برخی از اهالی غرب شهرک کارمندان (که دارای منازل مسکونی
240 متری هستند) قصد تجمیع 2 واحد مسکونی همسایه همجوار و اخذ پروانه جهت ساختوساز
را دارند و مدت دو سال است که از کمیسیون ماده 5 و شهرداری تقاضای صدور پروانه
ساختوساز همانند قطعات شهرک کارمندان را درخواست کردهاند ولی تاکنون موفق به دریافت
این پروانه ساخت نشدند.
طبق اظهارات برخی از ساکنان
غرب شهرک کارمندان در آخرین مرحله درخواستشان، کمیسیون ماده 5 با صدور دومرحلهای
پروانه ساخت موافقت کرده است که در نوع خود در تاریخ شهرداریهای ایران بیسابقه
بوده و تعجب همه کارشناسان را به دنبال داشته است.
اهالی معتقدند جای تأسف و تعجب
است در شهرکی که در جنب شهرک کارمندان واقع شده است و تمامی معابر آن یک اندازه
بوده و گاهاً خیابانهای غرب شهرک بزرگتر از شهرک کارمندان است و در صورت تجمیع دو
واحد 240 متری 30 متر بیشتر از قطعات شهرک کارمندان بوده و تأمینکننده 16 پارکینگ
هستند چنین برخوردی را شاهد هستیم. آیا غیر از این است که اهالی چون قادر به
پرداخت برخی مبالغ نیستند مورد غضب بعضی از آقایان قرار گرفتهاند؟
ادعای اصرار معاون عمرانی
استاندار به صدور پروانه ساخت دو مرحلهای در برخی از مناطق شهر
گفتنی است برخی در تماس با صدای
زنجان اینگونه ادعا کردند که
صدور پروانه ساخت دومرحلهای صرفاً توسط سلطانی، معاون عمرانی استاندار بنا نهاده
شده و اصرار وی بر اجرایی شدن این پروانههای ساختمانی آن هم صرفاً فقط در برخی از
مناطق شهر زنجان است.
در پیگیری صحت و سقم این موضوع
و اطلاع از چرایی صدور پروانه ساخت دومرحلهای، مهرداد سلطانی، معاون عمرانی
استاندار زنجان به عنوان یکی از اعضا دارای حق رأی در کمیسیون ماده 5 در گفتوگو
با صدای زنجان این اقدام کمیسیون را راهکاری برای جلوگیری از بروز تخلفات ساختمانی
در کنار ارائه مساعدتهای لازم با صدور مجوز تراکم اضافه دانست.
صدور پروانه ساخت دومرحله برای
جلوگیری از تخلف است
این مسئول در واکنش به اعتراضها
مبنی بر اجرایی شدن صدور پروانه ساخت دومرحلهای معتقد است: «این نوع پروانه ساخت
را نمیتوان دومرحلهای نامید از طرفی صدور این پروانههای ساختمانی روشی برای
جلوگیری از بروز تخلف است چون در این روش مساعدتهای لازم از طریق دادن تراکم
اضافه به یک ملک و یا محل انجام شده و حقوق آن طبق طرح تفصیلی رعایت میشود در عین حال از بروز تخلف نیز ممانعت میشود.»
طبق توضیح این مسئول اگر قرار
بر دادن حقوق مازاد بر طرح تفصیلی به یک ملک در کمیسیون ماده 5 باشد به طوری که
برای مثال به یک ساختمان به صورت قانونی 3 طبقه مجوز داده میشود و در این موضوع هیچ
بحث دیگری از جمله پروانه ساخت دومرحلهای و غیره مطرح نمیشود، ولی در مناطقی که
افزایش تراکم میتواند مشکلاتی در محل ایجاد کند کمیسیون ماده 5 به شرطی مجوز
احداث یک طبقه (تراکم) اضافه را لحاظ میکند که تخلفی در ساختمان رخ ندهد.
به گفته این عضو کمیسیون ماده 5، موضوع پروانههای ساختمانی دومرحلهای به
این صورت است که شهرداری زمانی اجازه ساخت طبقه اضافه مصوب شده در کمیسیون ماده 5
را به یک ساختمان صادر کند که برایش محرز شود در طبقه همکف تغییر کاربری اتفاق نیافتاده
و تخلفی انجام نشده باشد.
وی معتقد است: «برخی از افرادی که بر موضوع پروانههای
ساختمانی دومرحلهای اعتراض دارند به دنبال انجام تخلف در طبقه همکف بوده و در عین
حال طبقه (تراکم) اضافه را نیز از کمیسیون ماده 5 دریافت کنند.»
فقط در محلهایی که تراکم
اضافه داده میشود پروانه ساخت دو مرحلهای را صادر میکنیم
سلطانی در پاسخ به این سوال که
چرا موضوع صدور پروانههای ساختمانی دومرحلهای که گفته میشود برای جلوگیری از
بروز تخلف است فقط در برخی از مناطق سطح شهر اجرایی میشود؟ و آیا در دیگر مناطق
تخلف ساختمانی رخ نمیدهد که این طرح در آنجا اجرایی نمیشود؟، ضمن رد این موضوع
متذکر شد: «در محلهایی از
شهر که تراکم اضافه داده میشود پروانه ساخت دومرحلهای را صادر میکنیم وگرنه در
مناطقی که اصلاً لازم به تراکم اضافه نباشد این بحث نیز مطرح نبوده و نیازی به
پروانه ساخت دومرحلهای نیست.»
وی در واکنش به این موضوع که
در برخی از مناطق سطح شهر در عین حال که تراکم اضافه داده شده ولی پروانه ساخت دومرحلهای
نیز صادر نشده است، معتقد بود: «اینها از جمله محلاتی هستند که تراکم مشکلی ایجاد
نمیکند ولی برای مثال در محلاتی همانند کوچهمشکی و یا اعتمادیه که خیابانهای
تنگی دارند در عین حال که یک طبقه (تراکم) اضافه داده میشود یک طبقه نیز همکف
تخلف کنند واقعاً در آن مناطق فاجعه بروز میکند.»
این عضو کمیسیون ماده 5 در
پاسخ به اعتراض برخی از اهالی منطقه غرب شهرک کارمندان مبنی بر اینکه چرا موضوع
صدور پروانههای دومرحلهای برای این شهرک با وجود تخلفات ساختمانی رخ داده اجرایی
نمیشود ولی برای آنها صادر شده است؟ این توضیح را داد که «مشخصات شهرسازی شهرک کارمندان با
کوچههای 20 متری متفاوت از کوچهمشکی با کوچههای 8 متری است از طرفی زمینهای
منطقه غرب شهرک 240 مترمربع بوده و کوچکتر از خود شهرک کارمندان با زمین 450 متر
مربع است. در شهرک کارمندان با توجه به مساحت زمین در حالت عادی مجوز ساخت 4 طبقه
صادر میشود از طرفی با توجه به عریض بودن کوچهها فعلاً بحث دومرحلهای در این
منطقه مطرح نشده چون در صورت تخلف احتمالی هم زمینها بزرگ بوده و کوچهها عریض ولی
غرب شهرک در حالت عادی دو طبقه امکان ساخت دارند.»
افزایش فشار بر کمیسیون ماده 5
برای دریافت مجوزهای ساخت رشد بیرویه قیمت زمینها و دلالبازی را در پی دارد
وی بر این باور است که اینگونه
فشارهای وارده برای دریافت مجوز ساخت از کمیسیون به طور یقین افزایش بیرویه قیمت
زمینها و دلالبازی را در پی دارد.
به گفته سلطانی «فلسفه اصلی
پروانههایی که از آن به اسم دومرحلهای یاد میشود از این قرار است که تراکم (طبقه)
اضافه را به شرطی برای احداث یک ساختمان در نظر میگیرند که عدم بروز تخلف در طبقه
همکف محرز شود وگرنه کمیسیون ماده 5 با حقوق موجود هیچ مالکی مخالفت ندارد.»
صدور پروانه ساخت دو مرحلهای
از یکسال پیش در زنجان اجرایی میشود و ابداع بنده نیست
این مسئول در واکنش به این
موضوع که گفته میشود موضوع صدور پروانههای
ساختمانی دو مرحلهای ابداع وی بوده و صرفاً اصرار او بر اجرایی شدن این موضوع از یک
سال گذشته است وگرنه قبلاً چنین موضوعی اصلاً در ساختوسازهای شهر زنجان مطرح
نبوده متذکر شد: «اینکه بگویند ابداع بنده بوده درست نیست، بنده کارهای نیستم،
صدور پروانههای ساختمانی که از آن به عنوان دومرحلهای یاد میکنند از سالها پیش
مطرح بوده و طبق تصمیم جمعی اعضا کمیسیون ماده 5 و پیشنهاد کمیته کارشناسی مبنی بر
(جلوگیری از بروز تخلف در کنار افزایش تراکم) مصوب شده و در حدود یکسال است که در
زنجان اجرایی میشود و بسیاری از مالکان نیز از این موضوع استقبال کردند ولی عدهای
در این بین هستند که هم به دنبال تراکم (طبقه) اضافه بوده و هم در پی تخلف در طبقه
همکف باشند.»
این عضو کمیسیون ماده 5 در
پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر غیرقانونی بودن صدور پروانه ساختمانی دومرحلهای و
مطابق نبودن آن با بندهای طرح تفصیلی ضمن رد این ادعا یادآور شد: «مگر میشود کمیسیون
ماده 5 آنچه در قانون نیست را به صورت غیرقانونی انجام دهد از طرفی بله این موضوع
در طرح تفصیلی قید نشده چون کمیسیون موظف به دادن یک طبقه اضافه نیست و ما میتوانیم
به مالکان بگوییم برابر قانون و ضوابط بدون طبقه اضافه ساختوساز خود را انجام
دهند ولی کمیسیون این مساعدت را اعمال کرده و میگوید مجوز ساخت یک طبقه اضافه را
میدهیم به شرط اینکه تخلفی در طبقه همکف انجام نشود.»
وقتی مجوز ساخت یک طبقه اضافه
به جای تخلف در همکف را میدهیم چرا سازندگان از آن استقبال نکنند؟
همانطور که عنوان شد برخی
منتقدان صدور پروانههای ساختمانی دو مرحلهای را عاملی بر عدم استقبال سازندگان
از ساخت مسکن در زنجان و تشدید رکود ساخت و ساز در این شهر میدانند در حالی که
معاون عمرانی استاندار زنجان معتقد است «وقتی مجوز ساخت یک طبقه اضافه به جای عدم
تخلف در همکف از سوی کمیسیون ماده 5 داده میشود سازندگان چرا باید در مقابل این
مساعدت کمیسیون مخالفت کرده و رکود مسکن را شاهد باشیم؟»
از آنجایی که اهالی غرب شهرک
کارمندان بر صدور پروانههایی که از آن به نام دومرحلهای یاد میشود اعتراض داشته
و نامه مکتوب در این زمینه را به نهادهای مربوطه ارائه دادند، «معاون عمرانی
استاندار بر این باور است که اتفاقاً به اهالی منطقه غرب شهرک مساعدتهای بیشتری
لحاظ شده است چرا که در حالت عادی با توجه به عرض خیابانهای این منطقه و کوچک
بودن قطعات آن، امکان ساخت دو طبقه وجود دارد ولی کمیسیون مجوز ساخت سه طبقه و در
صورت تجمیع نیز 4 طبقه صادر میشود یعنی دو طبقه اضافه.»
به گفته این مسئول «متأسفانه برخی افراد به دنبال این
هستند که کمیسیون ماده 5 در عین حال که با تجمیع موافقت میکند مجوز احداث طبقه
سوم و چهارم را هم برای منطقه غرب شهرک کارمندان صادر کند و اجازه تخلف در طبقه
همکف را هم داشته باشند ولی موضوع را طور دیگری مطرح میکنند.»
منتقدان بر این باورند که
موضوع صدور پروانه ساختمانی دو مرحلهای صرفاً در شهر زنجان مطرح
بوده و در هیچکدام از شهرهای دیگر اجرایی نشده است، سلطانی در این زمینه نیز معتقد
است «چون شهرهای دیگر نیازی ندارند مدام تراکم اضافه برای ساختمانها صادر کنند، این
فشاری است که برخی سازندگان در زنجان آوردند که تراکم اضافه بگیرند کمیسیون ماده 5
هم در برخی موارد مساعدتهایی را اعمال کرده است حالا کمیسیون میگوید در برابر
تراکم مازاد لااقل سازندگان در طبقه همکف تخلف را کنار بگذارند ولی اصرار سازندگان
بر چشمپوشی کمیسیون به این تخلف است تا راهشان برای ایجاد یک طبقه اضافه در همکف
نیز باز باشد.»
با صدور دومرحلهای پروانههای
ساختمانی موافقم
رزاق محمدی، رئیس کمیسیون
توسعه عمران و محیط زیست شورای شهر زنجان نیز صدور دومرحلهای برخی از پروانههای
ساختمانی را اقدامی در راستای جلوگیری از بروز تخلف و زیادهخواهی یاد کرد و بر این
باور است این موضوع از ایجاد بسیاری از مشکلات در حوزه ساختوساز جلوگیری میکند و
بهتر است در کل شهر این رویه اعمال شده و محدود به منطقه خاصی نباشد چرا که محدودکردن
یک قانون به منطقه خاص تخلف محسوب میشود.
این عضو شورای شهر زنجان در
واکنش به اعتراض برخی از اهالی غرب شهرک مبنی بر صدور پروانه ساخت دومرحلهای برای
زمینهایشان و رفتار دوگانه مسئولان در صدور مجوز ساخت
نسبت به دو شهرک به هم چسبیده یعنی کارمندان و غرب شهرک اینگونه عنوان کرد: «قطعات
غرب شهرک کارمندان کوچکتر بوده و تراکمی که میخواهند داده شود تأمین پارکنیگ
انجام نمیگیرد هر چند اخیراً موردی از تجمیع را در غرب شهرک شاهد بودیم که تقاضای
صدور مجوز ساخت همانند شهرک کارمندان را داشت، از آنجایی که غرب شهرک قبلاً دارای
مصوبه است برای اجرایی شدن این خواسته اهالی باید مصوبه تغییر کند.»
این مسئول نیز در واکنش به
ادعاهای مطرح شده در مورد قانونی نبودن این اقدام کمیسیون ماده 5 در صدور پروانههای
ساخت دو مرحلهای متذکر شد: «کمیسیون ماده 5 بدون ماده قانونی که نمیتواند اقدامی
انجام دهد، این کمیسیون باید مطابق طرح تفصیلی عمل کرده و نمیتوانند از خودشان
قانون درآورند هر چند این کمیسیون میتواند برای جلوگیری از برخی تخلفات و غیره در
داخل شهر قوانین داخلی داشته باشند که مغایر با قوانین شهرسازی و یا ساخت و ساز
مسکن نیست چون این قوانین برای ساختوساز اصولی در هر منطقه است.»
با تجمیع زمین و ارائه تراکم
متناسب با متراژ مخالفم
موضوع مورد بحث دیگری که رئیس
کمیسیون توسعه عمران و محیط زیست شورای شهر زنجان به آن اشاره داشته و از آن به
عنوان معضلی در شهر نام برد چرا که به گفته محمدی در طرح تفصیلی قید شده هر مالکی
زمین را تجمیع کند نسبت به متراژ آن زمینها تراکم داده میشود.
وی مخالف موضوع تجمیع بوده و
معتقد است در این روش هر شخصی با استفاده از زور و پول میتواند در یک کوچه تنگ 6
متری زمینها را به متراژ هزار متر تجمیع کند و طبق طرح تفصیلی تراکم 10 طبقه بگیرد
در حالی که در این موضوع باید سقف و کف رعایت شود به طوری که پروانه ساخت چه در
بافتهای فرسوده و چه در شهرکهایی که طبق قانون تفکیک انجام شده باید سقف و کف
تجمیع داشته باشند.
قرار نیست کسی که پول دارد 10
قواره را به هم چسبانده و بدون هیچ ملاحظهای چندین طبقه احداث کند
محمدی ادامه داد: «طبق قانون
طرح تفصیلی به صورت نرمال در بافتهای فرسوده تجمیع نه کمتر از 120 متر باید باشد
و نه بالاتر از 250 متر مربع. این مسائل و مشکلات قرار است اصلاح شود چرا که قانون
در این بخش ایراد داشته و در طرح تفصیلی باید بازنگری شود، ما نیز در جلسات مکرراً
بر اصلاح این قانون تأکید کردیم و بنده یکی از منتقدان این موضوع هستم چون معتقدم
قرار نیست کسی که پول دارد 10 قواره را به هم چسبانده و بدون هیچ ملاحظاتی چندین
طبقه احداث کند.»
به گفته این عضو شورای شهر
زنجان در حال حاضر در کوچههای دو طرف محدوده خیابان سعدی وسط کوچه 6 متری تبدیل
به 8 متری شده و 7 طبقه در 10 واحد احداث کردند که به جای ساماندهی بافت فرسوده
غولهای بتنی ایجاد شده که هیچ کاری نمیتوان کرد هر چند قانوناً این مجوزها داده
شده و کسی مقصر نیست، متأسفانه قوانین در این حوزه باید اصلاح و بروزرسانی شود.
محمدی بر سوءاستفادهها از
قانون تجمیع اشاره داشته و بر این باور است که بسیاری از افراد در ابتدا زمینها را تجمیع کرده و امتیازات
آن را دریافت میکنند ولی بعد مجدداً تفکیک میکنند چون بازرسی از این موارد انجام
نمیشود.
سلطانی، عضو کمیسیون ماده 5 نیز
در واکنش به سوءاستفادهها از قانون تجمیع معتقد است «کمیسیون ماده 5 فقط در صورتی
با تجمیع زمینها موافقت میکند که تراکم آن را کنترل کند وگرنه با هر تجمیعی
موافقت نمیشود.»
با وجود گلایههای مطرح شده از
سوی برخی از ساکنان غرب شهرک و اظهارنظرهای مسئولان مربوطه در این زمینه باید
منتظر ماند و دید نتیجه نامه ساکنان این شهرک به استاندار زنجان و نظر این مقام
مسئول به عنوان عضو کمیسیون ماده 5 و صاحب حق رأی در آن که اختیار ابطال صدور
پروانه ساخت دو مرحلهای را دارد چه تصمیمی در این زمینه میگیرد.
گفتنی است برای اطلاع از
اظهارنظرهای شهرداری در این زمینه برخلاف تماسهای مکرر با شهردار زنجان به عنوان
عضو کمیسیون ماده 5 و صاحب حق رأی در آن موفق به گفتوگو نشدیم.
الهام احمدی
انتهای پیام/