کد خبر: 5268
1399/11/29 - 17:52


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

از دو ماسک استفاده کنید

کمبود داروی "سابریل" کشوری است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در واکنش به کمبود برخی از داروهای بیماران خاص از جمله داروی "سابریل" برای بیماران تشنجی و قیمت‌های نجومی این داروها در بازار به کمبود کشوری آن اشاره داشته و از بیماران خواست تا در صورت مشاهده برند ایرانی این دارو آن را با اطلاع پزشک استفاده کنند.

به گزارش صدای زنجان، مریم نوبرانی امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در مورد کمبود برخی از داروهای بیماران خاص از جمله داروی "سابریل" برای بیماران تشنجی و قیمت‌های نجومی این داروها در بازار تصریح کرد: بیماران خاص تعریف خاصی دارند و هر نوع داروی کمیاب الزاماً به نام داروی خاص نیست از طرفی کمبود داروی سابریل برای بیماران تشنجی کشوری است و مختص استان زنجان نیست. این داروها در برنامه سهمیه‌ای قرار می‌گیرند تا با برنامه‌ریزی مشخصی در کل کشور توزیع شوند.

وی در توصیه‌ای به بیماران تشنجی از آنان خواست «در صورت مشاهده برند ایرانی داروی "سابریل" آن را خریداری کرده و با اطلاع پزشک آن را استفاده کنند ولی در صورتی که می‌خواهند این دارو را از مسیر غیر از داروخانه تهیه کنند در صورتی که اصالت دارو تأیید نشده باشد به لحاظ ایمنی آن باید بیماران خودشان این تصمیم را بگیرند که آیا می‌خواهند دارویی که از مسیر داروخانه توزیع نشده را استفاده کنند یا خیر؟ هر چند توصیه ما بر خودداری از مصرف این‌گونه داروهاست.»

هزینه درمان بیماران کرونایی بستری متناسب با نوع خدمات دریافتی متغییر است

وی در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر افزایش 300 هزار تومانی هزینه درمان بیماران کرونایی در زنجان نسبت به استان‌های دیگر اظهار کرد: هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا با توجه به نوع درمان‌هایی متفاوتی که دریافت می‌کنند متغیر بوده و از طرفی قانونی هم مبنی بر افزایش یکباره هزینه درمان برای تمامی بیماران کرونایی وجود ندارد از همین رو این تفاوت دریافتی در هزینه برای بیماران کرونایی بستری به دلیل نوع و تنوع خدماتی است که دریافت می‌کنند.

انتقادها بر وجود قیمت‌های متفاوت یک دارو در داروخانه‌های سطح شهر

این مسئول در مورد انتقادها بر عدم نظارت بر داروخانه‌ها و وجود قیمت‌های متفاوت یک دارو در داروخانه‌ها خاطرنشان کرد: هیچ داروخانه‌ای اجازه قیمت‌گذاری روی داروها را ندارد و براساس قیمتی که شرکت برای دارو تعیین می‌کند باید آن را به مردم عرضه کند ولی در شرایط فعلی که با تغییر قیمت ارز مواجهیم یک دارو ممکن است با قیمت‌ و فواصل زمانی مختلف وارد داروخانه شود بنابراین داروخانه اول طبق قیمت خرید دارو را عرضه می‌کند ولی داروخانه دوم به دلیل این‌که همان دارو را با فاصله زمانی متفاوت و فاکتور جدید دریافت کرده به همان قیمت به مردم عرضه می‌کند از همین رو عمده تغییر قیمت‌ها به این علت است.

وی به بازرسی‌های روتین معاونت غذا و دارو از داروخانه‌های سطح شهر اشاره داشته و افزود: علاوه بر این بازرسی‌های فنی مستمر انجام شده بر قیمت داروهای ارائه شده نیز نظارت لازم را دارد و تفاوت در قیمت‌ها صرفاً به دلیل تغییر در قیمت فاکتورهایی است که کارخانه‌ها داروها را به داروخانه‌ها ارائه می‌کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان از همشهریان خواست تا در صورت وجود شکایت از قیمت داروهای ارائه شده در داروخانه آن را به معاونت غذا و دارو اطلاع دهند تا رسیدگی‌های لازم اعمال شود.

اصل در پیشگیری از ابتلا به کرونای انگلیسی تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده درست از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی است

نوبرانی با اشاره به مشاهده بیماری کرونای انگلیسی در قزوین و شهرهای اطراف آن برای جلوگیری از ورود این ویروس به استان زنجان به ویژه شهرستان‌های همجواز با استان قزوین این توصیه را داشت که به غیر از محدودیت‌های اعمال شده، در وهله نخست مردم باید مراقبت‌های لازم و تشدید حساسیت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده درست از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را به عنوان اصول رفتاری خود در مواجهه و پیشگیری از این ویروس جهش یافته انگلیسی قرار دهند چرا که همچنان این سه اصل در پیشگیری از ابتلا به کرونا توصیه شده است.

به گفته این مسئول وجود ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در استان زنجان غیرمحتمل نیست از همین رو مردم به شدت در استفاده از ماسک به کیفیت آن توجه لازم را داشته باشند و حداکثر صورت فرد را پوشش دهد.

تزریق واکسن کرونا در زنجان فعلاً برای کادر درمان است

وی متذکر شد: منابع علمی معتبر دنیا امروزه تأکید بر استفاده از دو ماسک دارند از طرفی با توجه به وضعیت زرد زنجان و گزارش‌های حاصله نشان از کاهش شدید میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم است از همین رو مشاهده کرونای جهش‌یافته انگلیسی در قزوین این زنگ خطر را برای استان زنجان نیز به صدا درآورده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به سوالی در مورد روند واکسیناسیون در استان تصریح کرد: در زنجان نیز همانند سایر استان‌ها تزریق واکسن کرونا در حال انجام بوده و فعلاً گروه‌های هدف کادر درمان هستند.

مردم از دو ماسک و به نحو صحیح استفاده کنند

وی در مورد ورود واکسن چینی برای درمان بیماری کرونا به کشور نیز خاطرنشان کرد: ارائه اطلاعات در این زمینه صرفاً از سوی وزیر بهداشت انجام می‌شود ولی آنچه باید مدنظر داشت این است که اگر روزی قرار بر ورود واکسن چینی به کشور باشد قطعاً مجوزهای لازم برای استفاده از آن اخذ شده و اجازه ورود به کشور را می‌گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در توصیه‌ای از همشهریان خواست تا در وضعیت فعلی خودشان مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته داشته باشند و ماسک را به نحو صحیح استفاده کنند تا با عبور از این برهه به سلامت به استقبال سال جدید برویم.

 

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمعاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجانمریم نوبرانیاستفاده از دو ماسک
sedayezanjannews.ir/nx5268


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»