کد خبر: 5380
1399/12/21 - 12:51


معاون امور صنایع وزیر صمت در زنجان اعلام کرد:

تحریم‌ها چالش موجود کشور است

در سال ۸۹ واردات کشور ۶۵ میلیارد دلار و صادرات ۲۷ میلیارد دلار بود که این عدد با تغییرات در سال گذشته به واردات ۴۳ میلیارد دلار و صادرات ۴۱ میلیارد دلار رسید

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود رشد منفی اقتصادی، امسال در دو فصل شاهد رشد مثبت صنعت هستیم.

مهدی صادقی‌نیارکی دیروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان، اظهار کرد: طی ۱۰ ماهه امسال‌ در کشور، شاهد رشد ۷.۸ درصدی در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری بودیم و بالغ بر ۵۷۰۰ واحد صنعتی نیز به بهره‌برداری رسیده که بالغ بر ۱۰۷ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده که رشد ۲۸ درصدی در حوزه اشتغال را به همراه دارد.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری صنعتی کشور، افزود: امسال میزان‌ سرمایه‌گذاری در کشور نسبت به سال قبل رشد ۳۰۰ درصدی دارد که فقط ۲۸ طرح صنعتی بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به همراه داشته است و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان مجموع سرمایه‌گذاری طی ۱۰ ماهه امسال است. در برخی استان‌ها نیز سرمایه‌گذاری خوبی اتفاق افتاده که همین استان زنجان در بهمن‌ماه شاهد بهره‌برداری از ۷۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی بود.

این مسئول، جواز تاسیس را تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی تعریف کرد و ادامه داد: امسال بیش از ۳۱ هزار فقره جواز تاسیس صادر شده است. در کشور قریب به ۷۷ هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور وجود دارد که امسال فقط ۳۱ هزار فقره جواز تاسیس صادر شده؛ شاید یک‌چهارم جواز تاسیس‌های صادر شده به مرحله بهره‌برداری برسد ولی نشان از آن دارد که مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید و ساخت داخل دارند که سبب رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال قبل شده است.

معاون امور صنایع وزیر صمت تصریح کرد: برای اولین‌بار پس از دو سال، صنعت کشور در فصل دوم امسال شاهد رشد نیم درصدی و در فصل سوم شاهد رشد ۳ دهم درصدی بود و این در حالی اتفاق افتاد که رشد اقتصادی کشور منفی بوده ولی بخش صنعت در دو فصل رشد مثبت را تجربه کرد. امسال دو چالش در بخش صنعت وجود داشت که یکی چالش بین‌المللی همه‌گیری بیماری کرونا است. از طرفی فعالیت، مبادلات، روش تولید، به‌کارگیری فناوری تغییر کرد و محدودیت‌های بسیاری را به وجود آورد.

صادقی‌نیارکی، تحریم‌ها را دیگر چالش موجود در کشور اعلام کرد و گفت: وزارت صمت، راهبردی سلبی و ایجادی دارد. راهبرد سلبی مدیریت واردات است. در سال ۸۹ واردات کشور ۶۵ میلیارد دلار و صادرات ۲۷ میلیارد دلار بود که این عدد با تغییرات در سال گذشته به واردات ۴۳ میلیارد دلار و صادرات ۴۱ میلیارد دلار رسید که نمود واقعی اقتصادمقاومتی است. آنچه که در داخل می‌شود ساخت، اجازه ورود ندارد و مقام معظم رهبری آن را حرام اعلام کردند که از این راهبرد برای تمکیل ظرفیت واحدها و فعالیت واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به وضعیت تجارت کشور طی ۱۰ ماهه امسال، عنوان کرد: واردات کشور ۳۰ میلیارد دلار است که کاهش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد و در این مدت ۲۸ میلیارد دلار صادرات در سخت‌ترین شرایط تحریمی به ثبت رسیده که برای حل این مشکل، اقتصاد مردمی شده، به عبارت دیگر تجارت به بخش خصوصی واگذار شده است.

این مسئول از کسری ۳۰ میلیارد دلاری تجاری در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: امسال کسری تجاری به ۲ میلیارد دلار رسیده است و گفتن این نکات مثبت و امیدبخش به جامعه اهمیت زیادی دارد. بر اساس راهبرد وزارت صمت، از ۸۰۰۰ ردیف تعرفه ممنوعیت ثبت سفارش کالا به ممنوعیت ثبت سفارش بیش از ۲۵۰۰ ردیف تعرفه رسیده‌ایم. برای مثال پس از ترک دو برندی که ۷۰ درصد بازار لوازم‌خانگی کشور را در دست داشتند و سال ۹۷ کشور را ترک کرد، امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد و نسبت به سال ۹۶ به میزان ۱۵ درصد رشد تولید داریم.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در صنعت لوازم خانگی از مونتاژکاری در لوازم‌خانگی به سمت تعمیر و ساخت داخل حرکت کردیم، بیان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که برای تولید در کشور وجود دارد، تامین مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید است ولی گلوگاه‌هایی وجود دارد. پروژه نهضت ساخت داخل در سال ۹۶ آغاز به کار کرد تا همه ابعاد برای این هدف به حرکت درآید. ظرف سه سال ۱۰ میلیارد دلار از واردات کشور به ساخت داخل تبدیل شد. امسال ۳.۲ میلیارد دلار تولید ساخت داخل برای استان‌ها در نظر گرفته شده که تاکنون ۳ میلیارد دلار آن محقق شده و سهم استان زنجان ۶۶ میلیارد دلار بود که طی ۱۰ ماه ۱۶۲ میلیارد دلار تولید ساخت داخل داشته است.

صادقی‌نیارکی خاطرنشان کرد: در وزارت صمت به دنبال آن هستیم که علاوه ‌بر رعایت عدالت در توزیع، سهولت و شفافیت نیز محقق شود. تکمیل ظرفیت نیمه‌تمام از دیگر برنامه‌ عملیاتی این وزارت است که از ۱۵۰۰ واحد پیش‌بینی‌ شده برای سال‌جاری بالغ بر ۱۴۰۰ واحد در شهرک‌های صنعتی به مدار فعالیت بازگشتند که سهم استان ۳۰ واحد بود که فراتر عمل کرده و بیش از ۴۰ واحد به چرخه فعالیت بازگشته است.

** زنجانی‌ها ۲.۲ درصد اشتغال صنعتی کشور را دارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان میز در این جلسه گفت: زنجانی‌ها ۲.۲ درصد اشتغال صنعتی کشور را دارند.

ناصر فغفوری اظهار کرد: ۳۰۹۴ جواز تاسیس و طرح توسعه با پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری ۷۵ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان و اشتغال ۹۸ هزار و ۸۳۵ نفر داریم که ۲۴ درصد جوازها منتج به صدور پروانه بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: ۱۲۶۶ پروانه بهره‌برداری با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان داریم که ماهیت کارخانه‌ای دارند و این پروانه‌ها موجب اشتغال مستقیم ۴۶ هزار نفر شده است. ضمن اینکه حجم سرمایه‌گذاری این پروانه‌ها با احتساب نرخ تعریف‌ شده ارز در سامانه بهین‌یاب است.

این مسئول ادامه داد: تعداد پروانه‌های برنامه‌ریزی شده برای سال‌جاری ۱۷۰ مورد بود که تاکنون ۱۷۰ مورد محقق شده و حجم سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده در سال‌جاری ۵۸۵ میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان صمت استان زنجان با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی، گفت: در دهه‌فجر امسال، واحدهای تولیدی با بیش از ۷۵۰۰ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری و با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

فغفوری با بیان اینکه استان زنجان ۱.۳ درصد مساحت و جمعیت کشور را دارد، تصریح کرد: ۲.۱۳ درصد از مجموع پروانه‌های صنعتی و ۲.۳ درصد از مجموع حجم سرمایه‌گذاری صنعتی و ۲.۲ درصد از مجموع اشتغال صنعتی کشور و ۳ درصد از مجموع جوازهای تاسیس کشور متعلق به استان زنجان است که نشان می‌دهد این استان به سمت ایجاد واحدهای با سرمایه‌گذاری بالا سوق داده شده است.

وی عنوان کرد: امسال، احیای ۳۰ واحد تعطیل برای استان زنجان در نظر گرفته شده بود که طی ۱۱ ماه ۲۰ واحد خارج از شهرک‌های صنعتی و ۲۱ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی، احیا و به چرخه تولید برگشته‌اند.

این مسئول با اشاره به برنامه نهضت ساخت داخل از سوی وزارت صمت، خاطرنشان کرد: در این زمینه برای استان زنجان ۶۶ میلیون دلار برنامه‌ریزی شده بود که عملکرد استان زنجان تا پایان آذرماه سال‌جاری با ۲۴۵ درصد تحقق ۱۶۲ میلیون دلار بوده است.

** افزایش شاخص‌ها مبنای علمی و انسجام مدیریتی دارد

استاندار زنجان هم گفت: افزایش شاخص‌ها و اعلام گزارش عملکردها، مبنای علمی و انسجام مدیریتی دارد.

فتح‌الله افزود: افزایش بسیاری از شاخص ها در حوزه تولید و تحقق طرح ها و پروژه های تولیدی و صنعتی، در چنین شرایط سخت، ارزشمند است و باید با ارائه گزارش از این دستاوردها، اقدامات انجام گرفته را تشریح کرد.

وی موضوع بهبود فضای کسب و کار از زمان حضورش در استان را اولویت اول خود عنوان کرد و گفت: به منظور اهتمام ویژه به جهش تولید هم که مقام معظم رهبری به عنوان شعار امسال نام گذاری کردند، ستاد تشکیل نقشه راه در این خصوص، دوم فروردین تشکیل و نیمه اول خرداد تکمیل شد.

حقیقی با بیان اینکه کنترل هر موضوعی از نظر مدیریتی خیلی مهم است، افزود: موضوع نقشه راه و طراحی ما برای نقشه جهش تولید بر مبنای شعار سال و تغییر در عملیات بود.

وی با اشاره به برخی آمار ارائه شده از سوی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه ومقایسه استانی با آن گفت: صدور پروانه در کشور ۸/۷  درصد افزایش داشته، در حالیکه این رقم در استان ۱۰ درصد است و سرمایه گذاری در کشور افزایش ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد که این رقم در استان استان ۶۰۰ درصد است.

استاندار زنجان افزود: جواز تاسیس که در سطح کشور ۳۸ درصد رشد داشته در این استان، رشد ۲۸۲ درصدی را نشان می‌دهد.

حقیقی افتتاح طرح‌های بزرگ اخیر در زنجان را نتیجه برگزاری منظم جلسات در استان اعلام کرد و افزود: اگر حتی یک جلسه برگزار نمی‌شد و موارد مطرح شده را پیگیری نمی کردیم، قطعا امروز شاهد بهره برداری از طرح ها وپروژه ها نبودیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع، تولید در این استان در سال ۹۴تشکیل شده است، گفت: اما ۷۶ درصد جلسات این کارگروه در مدت ۲ سال و چند ماه اخیر برگزار شده است که ۸۰ جلسه در سال ۹۸ و ۱۰۳ جلسه آن در سال ۹۹ بود.

حقیقی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد به جای آنکه مسئولان تولیدی وصنعتی به سراغ ما بیایند، ما نزد آنها رفته و مشکلاتشان را بررسی کرده ‌ایم، افزود: در مواردی هم که مسئله و مورد واحدهای تولیدی وصنعتی در استان حل نمی‌شد، آن را به مرکز برده و در سطح ملی پیگیری کردیم.

وی گفت: برای پیگیری و رفع موانع واحدهای تولیدی استان در مرکز، تاکنون ۱۶۲ دیدار با مقامات در سطح ملی انجام شده است.

استاندار زنجان رتبه نرخ مشارکت اقتصادی استان زنجان در سطح کشوری را ۲ و در فضای کسب و کار ۳ اعلام کرد و گفت: در شرایط کرونایی بیمه اجباری ما در فروردین ۹۹، ۱۱۰ هزارو ۹۸۳ نفر بوده که در آذر ماه ۹۹ این رقم به ۱۱۶ هزارو ۴۲۷ نفر افزایش یافته است.

 

حقیقی با اشاره به اینکه بیمه بیکاری استان در آذر ماه ۹۸، ۳ هزار و ۲۱۷ نفربود، افزود: در آذر ۹۹ بیمه بیکاری ما ۲ هزار و ۸۳۰ نفر بوده که ۳۸۷ نفر کاهش پیدا کرده است.

استاندار زنجان افتتاح پنج پروژه صنعتی اخیر با مبلغ هفت هزار میلیارد تومان، در استان را از جمله اقدامات بزرگ انجام شده در حوزه تولید استان، عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی ۳ واحد از این پروژه‌ها ، در سال ۹۸ و ۹۹ آغاز و تمام شده است.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تاکنون ۶۰ واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل را به چرخه تولید برگردانده ایم، افزود: با این اقدام ۲ هزار فرصت شغلی احیا شده است.

استاندار زنجان در ادامه با اشاره به وضعیت قابل قبول استان در خصوص مقابله با ویروس کرونا هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه از جمله استان‌های موفق بودیم و با قاطعیت اعلام می‌کنم که در صورت نیاز، آمادگی لازم را برای تولید سه میلیون ماسک سه لایه با استفاده از صفر تا صد مواد اولیه موجود در داخل استان، داریم.

حقیقی در خصوص انتقال یکی از شرکت‌ها هم، به صراحت مخالفت خود را اعلام کرد و گفت: در شرایط فعلی به هیچ‌وجه موافق انتقال آن نیستم و اگر درخواستی با اسم و منتسب به ما برای انتقال آن به مرکز رسیده است، آن را تکذیب می‌کنم.

وی انتقال شرکت در شرایط حال حاضر را دارای تبعات مختلف از جمله اجتماعی عنوان کرد.

حقیقی همچنین در خصوص عرضه عن‌قریب محصولات گلرنگ با تخفیف ۳۰ درصدی برای مردم استان زنجان که از سوی رئیس صنعت معدن و تجارت استان در این جلسه اعلام شد، هم تاکید کرد: در این خصوص باید مراقبت باشید که ازدهام مردم برای خرید محصولات گلرنگ باعث آلودگی به ویروس کرونا نشود.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا و ایرنا



صدای زنجانمهدی صادقی‌نیارکیمعاون امور صنایعزنجان
sedayezanjannews.ir/nx5380


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»