کد خبر: 5384
1399/12/23 - 10:44


صدای زنجان از نارضایتی کشاورزان برای دریافت کود حمایتی گزارش می‌دهد؛

صفِ کودِ «ازته»

کشاورزان: چرا باید کود حمایتی ازته را با هزاران زحمت دریافت کنیم؟/ مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی: آیا آمارهای کشت جهاد کشاورزی با واقعیت مطابقت دارد؟/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: آمارها دقیق است، کشاورزان برای جبران گرانی‌های کود فسفاته، نیازشان به « ازته» افزایش یافته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کشاورزان و گندم‌کاران شهرستان‌های زنجان که از کمبود کود ازته ناراضی هستند از مسئولان می‌خواهند تا اگر دغدغه تولید دارند در اسرع وقت نسبت به تامین کود موردنیازشان اقدام کنند اما رئیس جهاد کشاورزی استان می‌گوید: پس از افزایش 400 درصدی کود فسفاته، کشاورزان برای جبران این کمبود، نیازشان به کود ازته افزایش یافته است وگرنه مشکلی در تامین کود ازته وجود ندارد.

دولت اخیرا تصویب کرده قیمت کود شیمیایی افزایش یابد این افزایش قیمت به حدی است که کارشناسان می‌گویند نسبت به سال گذشته 4 تا 10 برابر شده و این حد گرانی تهدیدی بر امنیت غذایی کشور است چرا که کود شیمیایی نقش بسیار موثری در تولید محصولات کشاورزی دارد.

در بخش کشاورزی طیف وسیعی از کودهای کشاورزی استفاده می شود که کودهای ازته سوپر فسفات تریپل، دی آمونیوم فسفات، کلرول پتاسیم، سولفات پتاسیم از آن  جمله است کشور در کودهای ازته خودکفا است اما در تامین کودهای فسفاته و پتاسه وابسته به واردات است.

کارشناسان معتقدند حذف یارانه باعث افزایش قیمت کود شیمیایی و کاهش دسترسی کشاورزان به این نهاده موثر در تولید شد. در واقع، کشاورزان امسال با دستان خالی به جنگ با مشکلات تولید می روند.

نارضایتی

کشاورزان و گندمکاران شهرستان‌های زنجان که از کمبود کود ازته ناراضی هستند از مسئولان می‌خواهند تا اگر دغدغه تولید دارند در اسرع وقت نسبت به تامین کود موردنیازشان اقدام کنند.

ازت (نیتروژن) از مهمترین عناصر پرمصرف مورد نیاز گیاهان می‌باشد و کشاورزان از انواع کود ازته برای تسریع رشد و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی خود استفاده می‌کنند. مهمترین نوع کود ازته، کود اوره معروف به کود شکری یا کود سفید است.

رضا یکی از کشاورزان خدابنده ای در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مشکلات کشاورزان در تامین کود شیمیایی موردنیاز خود می‌گوید: وضعیت در بازار کودهای شیمیایی خوب نیست، قیمت‌ها خارج از حد تصور است. دولت فقط کود ازته را به کشاورز تحویل میدهد آن هم با هزاران زحمتی که به ما می‌دهد. ما تا کی باید منتظر کود باشیم؟

در شهرستان‌ها شاهد صف‌های طولانی برای دریافت «ازته» هستیم

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت‌وگو با صدای زنجان در این رابطه با بیان اینکه به جز ازته که توسط دولت تامین می‌شود، کشاورزان تمامی کودشیمیایی موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، اظهار کرد: در بازرسی میدانی از شهرستان‌های استان با صف‌های طولانی کشاورزان برای دریافت ازته مواجهیم، متاسفانه کمبود کودشیمیایی  در شهرستان‌های استان زنجان به وضوح قابل مشاهده است، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی صحیحی برای تامین و توزیع این نهاده وجود نداشته یا شاید هم آمارهای برآوردی کارشناسان جهاد کشاورزی استان که باید با واقعیت فاصله کمی داشته باشند، با وضعیت فعلی فاصله فاحشی داشته است!

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کود شیمیایی را برای تغذیه گیاه لازم و ضروری دانست و گفت: مسئولان ذیربط باید بر اساس آنالیزهای کارشناسی‌شده، کود مدنظر را به کشاورز معرفی کنند و در این مسیر به کیفیت کودها نیز توجه داشته باشند. توجه به کیفیت کودهای شیمیایی تا چه میزان مورد توجه مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان است؟ آیا مسئولان اطلاعی از کود ازته توزیع شده در میان کشاورزان دارند یا اینکه می‌گویند در آینده توزیع خواهند کرد؟

افزایش تقاضا برای کود ازته به دنبال گرانی کود فسفاته

اما جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان معتقد است نسبت به سال قبل میزان جذب کود ازته افزایش یافته است. وی ابراز کرد: از یک سو عدم افزایش قیمت ازته و از سوی دیگر افزایش 400 درصدی قیمت کود فسفاته و قطع شدن ارز حمایتی این کود سبب شده است تا کشاورزان برای جبران این مشکل که در پی افزایش قیمت کود فسفاته ایجاد شده است میزان نیازشان به کود ازته برای کشت گندم دوچندان شود که همین موضوع سبب نارضایتی برخی از کشاورزان شده است.

آیا آمارهای کشت جهاد کشاورزی با واقعیت مطابقت دارد؟ 

گفته می‌شود مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان برای اینکه مورد بازخواست مسئولان ارشد استانی و دولتی قرار نگیرند پیش بینی‌های تولید محصولات را کمتر از میزان واقعی اعلام کرده و با توجه به اینکه کودهای شیمیایی از جمله ازت بر اساس پیش‌بینی‌ها تهیه و توزیع می‌شود، سبب معطلی کشاورزان به ویژه در شهرستان‌های زنجان برای دریافت کود ازته شده است.

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کود شیمیایی ضمن تائید این موضوع از مسئولان ارشد استانی خواست تا در احصای آمارهای بخش کشاورزی نهایت دقت را داشته باشند چرا که دولت موظف است بر اساس آمارهای واقعی کشت شده به کشاورزان خدمات ارائه دهد.

طبق وظیفه‌مان کار می‌کنیم، آمارها دقیق است

اما جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با رد این اظهارات تصریح کرد: ما فقط از مقامات مافوق حرف‌شنوی داریم و ترس برای خداست، طبق وظایفمان کارمان را انجام می‌دهیم. توزیع کود شیمیایی همانند سال‌های قبل صورت گرفته است و کشت گندم نیز همانند سال‌های قبل بوده است. 170 هزار هکتار به کشت گندم آبی و حدود 308 هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

پنجم ماه جاری جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تامین کودشیمیایی ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در خصوص تامین کود ازته برای گندم و کلزا مشکلی در استان زنجان نداریم و به مقدار نیاز استان این کودها تامین شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ۱۳ تا ۱۴ هزار تن کود بهاره در بین کشاورزان زنجان توزیع شده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکود ازتهجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5384


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»