کد خبر: 5400
1399/12/25 - 9:41


روایت اهالی ژیمناستیک از داستان حضور شهردار دندی در راس هیئت ژیمناستیک استان

100 کیلومتر عشق برای ژیمناستیک

یک مربی ژیمناستیک: هیئت از حضور افراد غیر ورزشی ضربه خورده است/ رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان: با کاهش هزینه‌های هیئت، دشمن‌تراشی کردم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مربیان نبود امکانات سخت‌افزاری متناسب با استانداردها در سایه مشکلات ‌مدیریتی را درد بزرگ رشته ژیمناستیک در زنجان می‌دانند، آنها معتقدند تا زمانی که این مشکل از سوی برنامه‌ریزان مورد پیگیری قرار نگیرد، روز به روز ژیمناستیک زنجان که زمانی زبانزد عام و خاص بود به تدریج کمرنگ شده تا جایی که به گفته محمدحسن همایونی، مربی رشته ورزشی ژیمناستیک حتی اسکلتش هم نخواهد ماند!

در دهه‌های 50 و 60 زنجان به عنوان یکی از قطب‌های ژیمناستیک کشور به شمار می‌آمد و در رقابت تنگاتنگ با استان‌های مطرح در این رشته بود. پیشینه ژیمناستیک زنجان درخشان بود ولی با ورود به دهه هفتاد و اتمام دهه شصت تغییراتی در مدیریت ژیمناستیک رخ داد که موجب شد تا افت شدیدی را در این رشته شاهد باشیم. مدیران جدید به اصول و مسائل روز و علمی توجه نکردند و همین باعث شد تا از دهه 70 به بعد زنجان در رشته ژیمناستیک حرفی برای گفتن نداشته باشد.

از افول ژیمناستیک زنجان زیاد گفتیم اما آقایان کمتر شنیدند!

محمدحسن همایونی، مربی ژیمناستیک در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با ارائه تاریخچه‌ای از فعالیت‌های هیئت ژیمناستیک در دهه 60 و برنامه‌ریزی مدون مسئولان وقت برای پیشرفت این رشته ورزشی می‌گوید: تیم ژیمناستیگ زنجان در مسابقات قهرمانی، کشوری و آموزشگاهی همیشه جزو تیم‌های مطرح کشور بود و جایگاه‌های یکم تا سوم ازآن تیم زنجان سهم‌شان بود اما به تدریج بنا به هر دلیلی که می‌تواند سوء‌مدیریت، عدم‌آگاهی، دلسوزی یا غیره باشد، رو به افول رفت، در حال حاضر دیگر تیم ژیمناستیکی در زنجان وجود ندارد و تعداد فعالان مستعد این رشته به نفر یعنی تعداد انگشت شماری که در قالب تیم نمی‌تواند بگنجد، رسیده است!

زنجان قهرمان مسابقات باشگاه‌های کشور شد، این چه انصافی است؟

علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان که شهردار شهر دندی (شهری که حدود 100 کیلومتر با زنجان فاصله دارد) در شهرستان ماهنشان هم هست، ظاهرا افول این رشته در مقایسه با سال‌های گذشته (دهه 60) را رد نمی‌کند و معتقد است: از 2 سال قبل که پست ریاست هیئت ژیمناستیک را بر عهده گرفته است، همواره به دنبال ارتقای جایگاه این رشته بوده است که قطعا تحقق این امر نیازمند همراهی تمامی مربیان و فعالان این رشته است.

رئیس هیئت ژیمناستیک استان با اشاره به اینکه زنجان در مسابقات نخبگان ورزشی بر اساس اعلام وزارت ورزش و جوانان از رتبه 2 رقمی به رتبه یک رقمی زیر 10 رسیده است، در پاسخ به منتقدان عملکرد هیئت می‌گوید: ما در مسابقات باشگاه‌های کشور در سال‌های ابتدایی با تلاش مربیان و ورزشکاران، قهرنان کشور شدیم، برخی از ورزشکاران برای تیم ملی انتخاب شدند. این چه انصافی است؟

کافی نیست!

اما محمدحسن همایونی، مربی رشته ورزشی ژیمناستیک جایگاه تیم زنجان در این دست از مسابقات را با توجه به استعداد ورزشکاران این رشته کافی و حتی بااهمیت ندانسته و عنوان می‌کند: زنجان با توجه به استعدادی که دارد باید در مسابقات مهم کشوری حضور یافته و صاحب جایگاه شود تا بتوانیم بگوییم به حق‌مان رسیده‌ایم. ژیمناستیک زنجان از دهه 70 به بعد حال و روز خوشی ندارد، این وضعیت در 2 سال اخیر بدتر شده است، ما زیاد گفته‌ایم و آقایان کمتر شنیده‌اند.

حضور افراد غیرورزشی در راس هیئت ژیمناستیک زنجان؟

این مربی ژیمناستیک انتخاب حضور غیرورزشی در راس هیئت را یکی از عوامل اصلی در وضعیت کنونی ژیمناستیک زنجان اعلام کرده و می‌گوید: در حال حاضر رئیس فعلی هیئت ژیمناستیک زنجان، فردی غیرورزشی است که هیچ سررشته‌ای از ورزش ندارد چه برسد به ژیمناستیک که مادر و پایه رشته‌های ورزشی است! از سوی دیگر ایشان مسئول شهریِ یکی از شهرهای شهرستان ماهنشان است، معلوم هم نیست اصلا زنجان می‌آید یا نه! خب چگونه این فرد می‌تواند هیئت ژیمناستیک را اداره کند؟ مسئولان ورزش و جوانان استان زنجان! انتخاب چنین افرادی به ضرر ژیمناستیک زنجان تمام شده است!

غیر ورزشی نیستم، 33 سال از عمرم را در ورزش گذرانده‌ام

علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان که معتقد است منتقدانش به دلیل اینکه از یکسری منافع‌شان پس از به روی کار آمدن او فاصله گرفته‌اند و به همین دلیل اقدامات مثبت هیئت طی این 2 سال را نمی‌بینند، می‌گوید: هیئت ژیمناستیک جزو هیئت‌هایی است که برای دولت سربار نیست و تمامی هزینه‌هایش اعم از دستمزد مربیان، پرداخت قبوض برق، آب و گاز  را از محل درامدی که دارد، پرداخت می‌کند.

رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان در پاسخ به منتقدان که می‌گویند رئیس غیرورزشی هیئت است، تاکید می‌کند: من از سال 66 (33 سال) در پست‌های مختلف در عرصه ورزش حضور یافته‌ام، بیش از 70 تا 80 درصد عمرم در ورزش سپری شده است، کسی که غیرورزشی باشد اصلا نمی‌تواند در این حوزه باشد.

طی نامه‌ای اعلام کردیم که انتخاب «صاحبان رای» مشکل‌دار است

اما محمدحسن همایونی، مربی رشته ورزشی ژیمناستیک که معتقد است حمایت بی‌جای مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان از رئیس هیئت، سبب نابودی تدریجی ژیمناستیک زنجان شده است، خطاب به آن‌ها می‌گوید: چرا صلاحیت رئیس هیئت ژیمناستیک را تائید کردید؟ نفرات دارای حق رای نیز مورد تائید نبودند علی‌رغم دریافت نامه‌ای مکتوب درباره پشت پرده انتخاب صاحبان رای، چرا ترتیب اثر ندادید و روی آن سنگ گذاشتید؟ الان 2 سال است از انتخاب رئیس هیئت ژیمناستیک زنجان می‌گذرد چرا مجمع عمومی سالیانه را در این مدت تشکیل نداده است؟ آیا از نظر شما تخلف نیست؟

فرآیند برگزاری انتخابات رئیس هیئت استان، طبق ضوابط کشوری بود

علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه انتخابات رئیس هیئت با حضور نمایندگان ورزشکاران، مربیان، اداره کل ورزش و جوانان، فدراسیون برگزار شد در نتیجه جای هیچ کار غیرقانونی نبود، تصریح می‌کند: با این اوصاف رای‌دهندگان در انتخابات رئیس هئیت ژیمناستیک فامیل‌هایم نبودند، اصلا مگر شورای دِه (روستا) است که به نزدیکان و فک و فامیلم زنگ بزنم بگویم بیایید به من رای بدهید؟ انتخابات رؤسای هیئت‌ها دارای اصول و ضوابط است و صاحبان رای انتخاب شده نیز طبق مصوبه‌ای که در کل کشور لازم الاجراست، رای خود را ثبت می‌کنند. همه نفرات دارای رای بدون استثناء یا قهرمان کشوری بودند یا مسئول ورزشی، 6 نفر از خود هیئت نیز به عنوان کاندیدای ریاست هیئت شرکت کرده بودند که بنده رای آوردم.

اداره کل ورزش هیچ دخالتی در انتخاب رئیس فعلی هیئت ژیمناستیک استان نداشته است

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در پاسخ به این ادعاها تاکید می‌کند: «اول اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان آقای فرامزلو (رئیس فعلی هیئت ژیمناستیک) را روی کار نیاورده است، ایشان با کمترین اختلاف (یک رای) از نفر دوم صاحب کرسی شده است. ما به شدت پیگیر بودیم که با عدالت انتخابات رئیس هیئت ژیمناستیک فعلی برگزار شود، در این رابطه با وزارتخانه متبوع مکاتباتی صورت گرفت، اسناد هم موجود است، دو سال قبل (زمان برگزاری انتخابات) یک الی دو مورد شبهه وجود داشت که وزارتخانه پاسخگو شد، فدراسیون نیز به شدت ورود کرده بود، اداره کل ورزش و جوانان استان به هیچ عنوان به این قضیه وارد نشده بود و به دنبال انتخاب این شخص نبود

حمزه‌پور خطاب به منتقدانی که مدعی دست داشتن اداره کل ورزش و جوانان در انتخاب رئیس فعلی هیئت ژیمناستیک هستند، می‌گوید: از نامه‌ای که ادعا می‌کنید اطلاعی ندارم، نامه‌ای که می‌گویید را امروز پیگیری کنید، اصلا حضوری بیایید تا ببینم نامه‌تان چه بوده و چرا پیگیری نشده است!

تعطیلی یکساله ورزش ژیمناستیک

محمدحسن همایونی، مربی رشته ورزشی ژیمناستیک در ادامه انتقاداتش از عملکرد هیئت ژیمناستیک استان می‌گوید: در شرایط کرونایی کشور، سالن‌های ژیمناستیک تمامی استان‌ها فعال است و علاقمندان مشغول تمرین‌اند اما در زنجان هنوز ما اندر خم یک کوچه‌ایم!

علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات تصریح می‌کند: 2 سال است ریاست هیئت ژیمناستیک را بر عهده دارم، در این مدت سعی کرده‌ام زنجان را به جایگاه حقیقی‌اش برسانم، از یک سال اخیر و بنا به صلاح‌دید مسئولان مربوطه، باشگاه‌های مربوط به ژیمناستیک به دلیل کرونا تعطیل است.

نابودی تدریجی تجهیزات پیشرفته هیئت ژیمناستیک

محمدحسن همایونی، مربی رشته ورزشی ژیمناستیک با اشاره به نابودی تدریجی تجهیزات پیشرفته هیئت ژیمناستیک می‌گوید: متاسفانه کسی ارزش تجهیزات پیشرفته و گران ژیمناستیک متعلق به سال‌های قبل که اکثرا آلمانی‌اند را ندانست، این تجهیزات روز به روز در حال زوال است. این اواخر تجهیزات موردنیاز خریداری شد، این وسایل از کارگاه‌های زیرپله‌ای که در مقایسه با تجهیزات خارجی کیفیت پایینی را داشت خریداری گردید اما به علت بی‌توجهی از بین رفته است! پیست ژیمناستیک که با 500 میلیون تومان نیز می‌شود بازسازی و درست کرد در حال فرسودگی است، کمترین آسیبی که به ورزشکاران می‌تواند بزند، پاره‌گی تاندون پاست!

کاهش هزینه مساوی با دشمن‌تراشی است!

علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان نیز انتقاد سازنده را زمینه‌ساز پیشرفت و رشد دانسته و می‌گوید: اگر در رابطه با عملکرد هیئت ژیمناستیک انصاف را رعایت کرده و در چارچوب منطق قضاوت کنیم، اقدامات مثبت هیئت طی این 2 سال را می‌بینیم. یک ماه پس از عهده‌دار شدن مسئولیتم، چاله اَبر سالن «شهید جزپناهی» واقع در مجموعه ورزشی انقلاب را طی قراردادی با شرکت مربوطه، بازسازی و درست کردیم.

فرامرزلو با بیان اینکه کاهش هزینه‌ها مساوی با دشمن‌تراشی است، تصریح می‌کند: هیئت‌های قبلی لیست بلندی از افراد داشتند که مبالغی بابت عیدی دریافت می‌کردند اما پس از روی کار آمدنم این هزینهها را حذف کردم زیرا معتقد بودم و هستم در شرایط کنونی اقتصاد، بسیاری از خانواده‌ها به سختی شهریه ورزش فرزندانشان را تامین می‌کنند. در این مدت یک ریال نیز از هیئت دریافت نکرده‌ام، چه من و چه خزانه‌دار هیئت!

بی‌توجهی به امکانات سخت‌افزاری سالن‌ها

محمدحسن همایونی، مربی رشته ورزشی ژیمناستیک با اشاره به دیه 30 میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای پرداخت به یکی از ورزشکاران که به علت کوتاهی یکی از مربیان صورت گرفته بود، عنوان می‌کند: این مشکل ناشی از مشکلات موجود در سیستم اداری و بی‌توجهی هیئت به عملکرد مربیان بوده است. امیدواریم مسئولان این حرف‌ها را بشنوند و نشر این مطالب مرهمی باشد بر جسم آزرده ژیمناستیک!

به گفته این مربی ژیمناستیک در حال حاضر 2 سالن استیجاری مختص ژیمناستیک به‌علاوه سالن بینش در زنجان فعالیت دارند. مابقی سالن‌های خصوصی نیز امکانات سخت‌افزاری مدنظر را ندارد تا ورزشکار با اطمینان نسبت به انجام تمرینات کافی اقدام کند.

همایونی می‌گوید: رئیس هیئت ژیمناستیک که انتظار می‌رفت در این مدت بتواند نسبت به سالن با ایمنی بالا برای انجام فعالیتهای ورزشی رشته ژیمناستیک اقدام کند نتوانسته به وظیفه‌اش عمل کند.

تلاش کرده‌ام نواقص را برطرف کنم

علی فرامرزلو، رئیس هیئت ژیمناستیک استان زنجان همچنین پرداخت 30 میلیون تومان دیه به یکی از ورزشکاران توسط هئیت را مربوط به مدیریت هیئت قبلی دانسته و می‌گوید: من ضعف‌های هیئت را قبول دارم اما همواره تلاش کرده‌ام نواقص را برطرف کنم. اگر مسئول وقت به اهمیت بیمه پی می‌برد شاهد چنین اتفاقی نبودیم. از زمانی که مسئولیت هیئت را بر عهده گرفته‌ام سالن را تحت پوشش بیمه مسئولیت، حوادث و اتش‌سوزی قرار داده‌ام، به ئظرم کامل‌ترین کار هیئت ژیمناستیک مربوط به زمان مسئولیت من باشد، من فوق‌لیسانس حقوق هستم و می‌دانم مسئولیت یعنی چه!

نگهداری اصولی از تجهیزات ورزشی بر عهده هیئت‌هاست

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در این رابطه عنوان می‌کند: یکی از وظایف رئیس هیئت، نگهداری اصولی از تجهیزات ورزشی و نظارت بر فرآیند نگهداری آن‌هاست. اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در این زمینه موضوع را پیگیری می‌کند اما تا به امروز هیچ اعتراضی از سوی ورزشکاران یا مربیان ژیمناستیک بابت فرسودگی تجهیزات و امکانات ورزشی وصول نشده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهیئت ژیمانستیکفرامرزلو
sedayezanjannews.ir/nx5400


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»