کد خبر: 5437
1400/01/08 - 10:45


پایگاه خبری صدای زنجان پدیده امضافروشی مهندسان را بررسی می‌کند؛

مهندسان امضا می‌فروشند؟

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان: امضافروشی در زنجان اصلا وجود ندارد حتی یک مورد!/ عضو نظام مهندسی ساختمان استان: چرا! در زنجان امضافروشی هست/ عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان: اسمش عدم انجام تعهدات است نه امضافروشی!/ انبوه‌سازان: نظام مهندسی ساختمان استان باید هم امضافروشی را رد کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که برخی از اعضای سازمان نظام مهندسی و افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی از وجود پدیده امضافروشی خبر می‌دهند، مسئولان نظام مهندسی ساختمان آن را رد کرده و برخی نیز معتقدند ماهیت برخی تخلفات شاید با امضافروشی تفاوتی نداشته باشد اما اسمش امضافروشی نیست بلکه عدم انجام تعهدات است!

کاهش کیفیت ساخت‌وسازها مهم‌ترین پیامد منفی پدیده‌ای است که از آن به عنوان امضافروشی برخی مهندسان ناظر طی سال‌های اخیر یاد می‌شود و از سوی برخی فعالان و کارشناسان اقتصادی هم تایید شده است. این معضل، نقطه تاریکی در پرونده کاری سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان محسوب می‌شود که بارها از سوی نمایندگان مجلس و برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی مورد انتقاد جدی قرار گرفته است.

مقررات ملی ساختمان با تعامل اجرا شدنی است؟

صوری‌کاری و امضافروشی مهندسان در بخش نظارت و اجرا تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد و در عین اینکه به لحاظ حقوقی می‌تواند بار مسئولیت سنگینی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد؛ همچنین موجب می‌شود تا جان و مال ساکنان و بهره‌برداران به بازی گرفته شود.

طبق قانون و بر اساس مقررات ملی ساختمان کارها را پیش می‌بریم

حسن مجتبی‌زاده، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با بیان اینکه سازمان بر اساس مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث دوم کارهای مربوطه را پیش می‌برد و چیزی خارج از آن وجود ندارد، می‌گوید: مهندسان ما (اعضای نظام مهندسی ساختمان) در قبال خدماتی که ارائه می‌دهند دستمزد پائینی دریافت می‌کنند. هر کدام از آن‌ها بر اساس ظرفیت و صلاحیتی که دارند مسئولیت خود را طبق قوانین انجام می‌دهند.

امضافروشی معادل مسئولیت گریزی است

یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان که تمایلی به ذکر نام خود نداشت در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان امضافروشی را معادل مسئولیت‌گریزی دانسته و می‌گوید: در برخی مواقع مهندسی که سهمیه‌اش پر شده اصلا خبر ندارد که پروژه‌ای که مسئولیت نظارت در حوزه تاسیسات برق و معماری و غیره را بر عهده گرفته اصلا کجاست! خب تبعات امضافروشی قطعا کیفیت و ایمنی ساختمان را در بر می‌گیرد که بسیار مهم و جدی است!

او عنوان می‌کند: امضافروشی وقتی پیش می‌آید که مهندس شغل اول را دارد و امضافروشی را شغل دوم و سوم خود انتخاب می‌کند، به ازای حق امضایی که دارد مبلغی را از دفتر مربوطه دریافت می‌کند. سؤال سازنده این است چرا باید برای دریافت پروانه 10 هزار متری در شهرک، 85 میلیون تومان پول واریز کند؟ آن هم برای مهندسی که قرار نیست حتی یک بار هم او ببیند!

وی ادامه می‌دهد: الان در شهرک کارمندان برای یکی از پروژه‌ها، حق مجری، 180 میلیون تومان است! مگر مهندس ناظر چه کار می‌کند؟! این مبلغ را هم بگیرد اما مقیم باشد آن وقت نوش جانش!

کارهایمان سیستمی است، امضافروشی نداریم!

اما حسن مجتبی‌زاده، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با تاکید بر اینکه تمامی موارد مربوط به ساخت و ساز سیستمی و در قالب نرم‌افزار می‌باشد هرگونه ادعای مربوط به امضافروشی را رد کرده و می‌گوید: اصلا امضافروشی چیست؟ این مفهوم و واژه امضافروشی در زنجان نیست، چنین چیزی در نظام مهندسی ساحتمان استان زنجان نیست شاید برای جاهای دیگر غیر از زنجان باشد که البته آن هم نیست! خدا را شکر با این پدیده مواجه نیستیم!

نظارت می‌کنیم، امضافروشی در زنجان اصلا وجود ندارد حتی یک مورد!

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در رابطه با نظارت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای مبارزه با پدیده احتمالی امضافروشی عنوان می‌کند: ما نظارت‌های‌مان را در این رابطه تشدید کرده‌ایم و سفت و سخت گرفته‌ایم! حتی یک مورد نیز امضافروشی مشاهده نشده است، گفتم که اصلا چنین چیزی وجود ندارد!

امضافروشی در شهرستان‌ها اصلا معنا ندارد!

احد محمدی، عضو اصلی هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان زنجان نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با تاکید بر اینکه امضافروشی در شهرستان‌ها اصلا معنا ندارد، معتقد است: در استان تهران روش کار مهندسان بر اساس کوپن‌هایی است که نظام مهندسی ساختمان استان تهران تحت عنوان «برگه نظام مهندسی» داده است. برخی از مهندسان قبل از انجام تعهدات نسبت به فروش این برگه‌ها به دفاتر فنی و مهندسی اقدام کرده و اصطلاحا این اقدام‌شان امضافروشی نام گرفته است.

چرا! در زنجان امضافروشی هست

در حالی که رئیس نظام مهندسی ساختمان استان هرگونه امضافروشی چه در مجموعه نظام مهندسی چه در دفاتر خدمات فنی مهندسی را رد می‌کند، یکی از اعضای نظام مهندسی ساختمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان تاکید می‌کند که 30 الی 40 درصد از امضا و مهرهای مهندسان در پای نقشه‌ها همان امضافروشی است! بسیاری از دفاتر فنی و مهندسی امضافروشی نمی‌کنند اما برخی از امضافروشی‌ها در تعدادی از دفاتر اتفاق می‌افتد! مهندسانی که شاغل مجموعه دولتی یا ارگان دیگری هستند مهرشان را به سردفتر داده و برای این کارشان مبلغی هم دریافت می‌کنند! این موضوع از کنترل نظام مهندسی ساختمان هم خارج شده است و انگار که دیگر وظیفه‌ای ندارند!

قوانین برای مهندسان خارج از سازمان و مهندسی که به تازگی پروانه کسب کرده و توانایی پر کردن سهمیه‌اش را ندارد اجرا می‌شود در حالی که برخی از اعضای نظام مهندسی ساختمان استان اصلا قانون را رعایت نمی‌کنند، این تخلفات کاملا واضح است، خودشان سازنده هستند و انواع تخلفات را انجام می‌دهند! مهر تعدادی از این افراد در دفاتر فنی و مهندسی زنجان موجود است! تا وقتی که خودِ هیئت مدیره سازمان که در ظاهر می‌گویند همه چیز را رعایت می‌کنند، قانون‌مند نشوند امضافروشی را خواهیم داشت! متاسفانه برخی از مهندسان ارشد و مسئولان استان مهرشان را به دفاتر فنی مهندسی داده‌اند و امضافروشی می‌کنند تا سود کنند!

اسمش عدم انجام تعهدات است نه امضافروشی!

احد محمدی، عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در پاسخ به این اظهارات با تاکید بر اینکه منعی برای حضور مهندسان دارای شغل دولتی برای انجام فنی و مهندسی ساختمان نیست، می‌گوید: با این حال معتقدم مهندس باید به صورت تمام وقت و حرفه‌ای تمامی توجهش به ساختمان‌سازی باشد تا بتواند تمام و کمال به تعهداتش عمل کند چرا که بحث نظارت در ساختمان‌ که هزینه‌های ساخت میلیاردی است، به لحاظ کیفیت و ایمنی بسیار بااهمیت است. ادعای مبنی بر وجود مهر تعدادی از مهندسان ارشد دارای شغل دولتی در برخی دفاتر فنی و مهندسی نیز درست نیست چرا که این افراد از عواقب کار اطلاع داشته و از آن واهمه دارند!

نظارت‌های کمرنگ؟

اما یکی از انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه در سازمان 3 الی 4 نفر همه کارها را به سلیقه خودشان انجام می‌دهند و رئیس سازمان نظام مهندسی عملا کاری نمی‌کند، می‌گوید: الان سازمان نظام مهندسی ساختمان نظارت دقیق را حذف کرده و به صورت رندومی نظارت می‌کند!

او ضمن تاکید بر ورود دستگاه‌های نظارتی برای پیگیری گفته‌های خود ادامه می‌دهد: همین الان بیایید برویم به 3 الی 4 مورد از این دفاتری که امضافروشی دارند، ببینید چندین مهر در کشو دارند! نظارت سخت نیست، نظام مهندسی ساختمان همین الان به صورت رندوم از مهندسی که سهمیه‌اش پر شده بپرسد ببیند اصلا پروژه‌اش را می‌شناسد یا نه؟! اگر اطلاعی از پروژه نداشت همان جا پروانه‌اش را ابطال کند. باور کنید نظام مهندسی ساختمان استان زنجان نخوسته که این دفاتر را کنترل کند!

نظارت می‌کنیم

احد محمدی، عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در واکنش به این کمبود یا کمرنگ بودن نظارت‌های نظام مهندسی ساختمان تصریح می‌کند: نظارت سازمان 2 بخش دارد. بخش نخست مشمول قسمت طراحی است که با نظر کارفرما دفتر مربوطه انتخاب و برای انجام امور به دفتر متبوع معرفی شده و هزینه مهندسی جهت طراحی نیز محاسبه و اعلام می‌شود. بخش دوم نظارت نیز به نظام مهندسی استان برمی‌گردد، در این بخش طبق قرعه، مهندسان بنا به حرفه‌ای که دارند طبق لیست موجود به ترتیب کارهایی که انجام داده‌اند به عنوان ناظر انتخاب می‌شوند.

محمدی در پاسخ به اظهاراتی نظیر طبق روش اعلامی برخی از مهندسان که سهمیه‌شان نیز پر شده است اطلاعی از پروژه‌ها ندارند در نتیجه قرعه‌کشی نیز گزینشی است و نمی‌تواند در اصل قابل قبول باشد، عنوان می‌کند: چنین ادعاها را قبول ندارم. ممکن است برخی از مهندسان به تعهدات نظارتی‌شان عمل نکنند، تاکید می‌کنم اسمش امضافروشی نیست و عدم انجام تعهدات است که به 2 روش برخورد می‌شود.

بیش از 100 مهندس که به تعهداتشان عمل نکردند به شورای انتظامی معرفی شدند

عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ادامه می‌دهد: در روش نخست بازرسان کنترل مضاعف سازمان که 52 نفر هستند در قالب اکیپ 2 نفره از ساختمان‌ها نظارت کرده و مهندسانی که حضور مؤثر نداشته باشند به شورای انتظامی معرفی می‌کنند. مورد دوم نظارت نیز توسط بازرسان ماده 35 نظام مهندسی ساختمان صورت می گیرد که در جریان ساختمان سازی اگر به لحاظ نظارت مهندسان مشکلی بود متخلفان به شورای انتظامی معرفی می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه در سال قبل شاید تعداد مهندسانی که به تعهدات خود عمل نکردند و به شورای انتظامی معرفی شدند بیش از 100 نفر باشند، تاکید می‌کند که همه افراد الزاما حکم نمی‌گیرند و ارشاد می‌شوند تعدادینیز طبق نظر کارشناسان چند ماه حدود 2 الی 3 ماه پروانه‌شان تعلیق می‌شود.

در بخشی از پروژه‌ها، ما که مهندس ندیدیم!

اما یکی از انبوه‌سازان هم در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه نمی‌شود امضافروشی را رد کرد اما به شخصه معتقدم نباید همه را با یک چوب راند به صدای زنجان می‌گوید: 50 درصد مهندسان امضا فروشی می‌کنند و اصلا اطلاعی از پروژه ندارند و یک بار نیز در طول اجرای پروژه به محل سر نزده‌اند! اما 50 درصد دیگر نیز طبق ضوابط تعیین شده به وظایف خود مسئولانه عمل می‌کنند.

وی با اشاره به ضعف‌های نظام مهندسی ساختمان استان تصریح می‌کند: نظام مهندسی ساختمان استان زنجان میزان هزینه‌ها را بالا برده که به هیچ عنوان قابل مقایسه با خدماتی که ارائه می‌دهد نیست! به طور مثال برای صدور پروانه ساخت بنا به مساحت 800 مترمربع باید سازنده 150 میلیون تومان واریز کند. باور کنید از بین 10 مهندس ناظر، طراح، معماری، تاسیسات برق و غیره در طول اجرا پروژه فقط 2 نفرشان را می‌بینیم. خب طراح به جهت نوع کاری که دارد نیاز به حضور فیزیکی در محل پروژه نیست، مابقی کجا هستند؟ اگر امضا فروشی نیست پس چیست؟

ماهیت این کار با امضافروشی تفاوتی نمی‌کند اما اسمش امضافروشی نیست!

احد محمدی، عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در این رابطه می‌گوید: ماهیت این کار با امضافروشی تفاوتی نمی‌کند اما اسمش امضافروشی نیست! همان طور که گفتم عدم اجرای تعهد است! و با توجه به نظارت‌های سفت و سخت افراد به شورای انتظامی معرفی می‌شوند.

نظام مهندسی ساختمان استان باید هم امضافروشی را رد کند!

با این وجود یکی از انبوه‌سازان با تاکید بر غیرقابل کتمان بودن امضافروشی، اخذ مبالغ هنگفت بابت خدمات مهندسی پروژه که شاید 50 درصد مهندسان آن نیز در محل پروژه نیستند و کاری هم انجام نمی‌دهند را یکی از دلایل تاثیرگذار در افزایش قیمت مسکن دانسته و در واکنش به رد امضافروشی از سوی مسئولان نظام مهندسی ساختمان استان می‌گوید: خب باید هم قبول نکنید که امضا فروشی وجود دارد! اما واقعیت دارد که در زنجان برخی فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی به علت بیکاری امضافروشی می‌کنند!/ 941

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسازمان نظام مهندسی زنجانامضافروشی
sedayezanjannews.ir/nx5437


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»