کد خبر: 5443
1400/01/08 - 17:2


60 تن مرغ توزیع شده در شهر زنجان کجاست؟

شهروندان: مسئولان! کمی از اتاق جلسات‎شان خارج شده و برای حل مشکلات مردم در سطح شهر قدم بزنند/ معاون جهاد کشاورزی استان: مرغ‌ها را کشتار کرده و 60 تن گوشت را برای توزیع به نماینده سازمان صنعت و معدن تحویل دادیم/ رئیس اتحادیه صنف مرغ ، تخم‌مرغ و ماهی فروشان: کشتارگاه‌ها 61 تن گوشت مرغ را بین واحدهای خرده‌فروشی توزیع کردند!/ مرغداران: کشتارگاه‌ها به جای تحویل مرغ به نرخ مصوب آن را قطعه‌بندی شده به بازار عرضه می‌کنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مسئولان تاکید دارند که شنبه 7 فروردین‌ماه حدود 60 تن گوشت مرغ به نرخ مصوب را در سطح شهر زنجان جهت عرضه بین مصرف‌کنندگان توزیع کرده‌اند اما مردم می‌گویند که مرغ‌های قطعه‌بندی شده جای مرغ‌های گرم تنظیم بازاری را گرفته‌اند! 60 تن مرغ‌های کشتارشده روز گذشته واقعا کجاست؟ مگر می‌شود مرغ‌های کشتارشده هم پرواز ‌کنند؟

تعدادی از شهروندان طی تماسی با دفتر پایگاه خبری صدای زنجان اعلام کردند که پس از یک هفته از تعطیلات عید برای خرید گوشت مرغ به واحدهای خرده‌فروشی سطح شهر مراجعه کرده‌اند اما به جای مرغ تنظمی بازاری با مرغ قطعه‌بندی شده مواجه شده‌اند که با قیمت‌های دلخواه و نه قیمت درج شده روی بسته‌بندی به خریدار عرضه می‌شود.

به جای تکذیب، آدرس واحدهای عرضه‌کننده گوشت مرغ به نرخ مصوب را بدهید!

رضا یکی از شهروندان زنجان می‌گوید: مردم از مسئولان می‌خواهند تا کمی از اتاق جلساتشان خارج شده و برای حل مشکلات مردم در سطح شهر قدم بزنند چرا که وضعیت واقعی مردم آنچه که مسئولان در جلساتشان می‌گویند، گل و بلبل نیست! صف‌های مردم برای مرغ همچنان به راه است و مسئولان نیز همچنان مشغول تکذیب‌ کمبود اقلام ضروری در بازار هستند! خب الان بگویید مرغ تنظیم بازاری کجاست که برویم بخریم؟

فعالان صنعت طیور نیز علت گرانی مرغ و مشکلات فعلی این بازار را افزایش مولفه های تولید مانند ذرت و سویا، جوجه و غیره و تاثیر آن بر روی قیمت تمام شده تولید، عدم هم خوانی نرخ مصوب با قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکنندگان، کاهش رغبت به تولید و تصمیمات جزیره‌ای می‌دانند.

به نرخ‌ مصوب مرغ معترضیم!

علی پرویزی، نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان با اشاره به نارضایتی مرغداران زنجانی به قیمت مصوب عنوان می‌کند: قرار بود این چند روز ستاد تنظیم بازار کشور قیمت جدید مرغ را اعلام کند، ما همچنان منتظر نتیجه هستیم. از سوی دیگر در برخی از استان‌ها، مسئولان مربوطه با اختیار خودشان قیمت‌ها را تعدیل کرده‌اند اما در زنجان قیمت مصوب مرغ همچنان 20 هزار و 400 تومان است که به هیچ عنوان با احتساب هزینه‌های تولید به هیچ عنوان به نفع مرغدار نیست.

پرویزی هزینه تقریبی تولید مرغ برای مرغدار را 17 الی 17 هزار و 500 تومان اعلام کرده و می‌گوید: این در حالی است که قیمت مصوب برای مرغدار درب کشتارگاه، 14 هزار و 400 تومان است. مرغداران معترض نیز اعلام کردند به دلیل همین موضوع دست به کشتار نخواهند زد.

فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت مرغ نداریم

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به اعتراض مرغدران نسبت به نرخ مصوب تاکید می‌کند: ما با خواهش و تمنا و هزاران زحمت هم که شده از مرغداران خواسته‌ایم مرغ را به نرخ مصوب تحویل کشتارگاه‌ها دهند تا شهروندان مرغ گرم را به قیمت 20 هزار و 400 تومان خریداری کنند. 

صادقی تاکید می‌کند: در زنجان فعلا برنامه‌ای برای افزایش نرخ مصوب مرغ گرم نداریم مگر اینکه ستاد تنظیم بازار تصمیمی برای افزایش این کالا داشته باشد.

60 تن گوشت مرغ کجاست؟

مسئولان تاکید دارند که شنبه 7 فروردین‌ماه حدود 60 تن گوشت مرغ به نرخ مصوب را در سطح شهر زنجان جهت عرضه بین مصرف‌کنندگان توزیع کرده‌اند اما مردم می‌گویند که مرغ‌های قطعه‌بندی شده جای خود را به مرغ‌های بسته‌بندی شده 20 هزار و 400 تومانی داده‌اند و خبری از مرغ تنظیم بازاری نیست!

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به توزیع مرغ گرم به نرخ مصوب 20 هزار و 400 تومانی به میزان 125 تن در سطح استان در روز شنبه 7 فروردین‌ماه تصریح می‌کند: از این میزان، 60 تن در سطح شهر زنجان توزیع شد. امروز (یکشنبه 8 فروردین‌ماه) نیز 34 تن در سطح شهر زنجان توزیع می‌شود. لازم به ذکر است نیاز مصرف شهر زنجان 15 تن است که در برخی روزها 2 حتی 3 برابر نیاز بازار، گوشت مرغ در سطح واحدهای خرده‌فروشی توزیع می‌شود.

صادقی با اشاره به صف خرید مرغ از سوی مردم با وجود تزریق این کالا ان هم بالای نیاز مصرف در بازار می‌گوید: این عطش کاذب است و واقعی نیست. شاید مشکل کمبود مرغ در روز گذشته (شنبه 7 فروردین‌ماه) که خانواده‌ها پس از سپری کردن یک هفته ای تعطیلات نوروز  اقدام به خرید کرده و با مشکلاتی مواجه شده‌اند، نرمال باشد اما از امروز (یکشنبه 8 فروردین‌ماه) قطعا شاهد چنین مشکل نخواهیم بود.

60 تن گوشت مرغ را تحویل کشتارگاه‌ها دادیم، اینکه این گوشت‌ها کجا رفته را باید دستگاه متولی پاسخ دهد نه جهاد کشاورزی!

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به اینکه شهروندان انتظار دارند بدانند مقصد 60 تن گوشت مرغ توزیع شده در سطح شهر در روز شنبه 7 فروردین‌ماه کجا بوده است به صدای زنجان می‌گوید: وظیفه ما دریافت مرغ زنده از مرغدار به نرخ مصوب و تحویل آن به کشتارگاه‌ها برای کشتار است تا به نرخ مصوب به دست مصصرف‌کننده برسد، ما مرغ کشتار شده را تحویل نماینده سازمان صنعتف معدن و تجارت استان دادیم. این میزان در سطح شهر توزیع شده است، اینکه این گوشت‌ها کجا رفته بر عهده ما نیست، واحد نظارتی و بازرسان دستگاه مربوطه باید پاسخگو باشند.

61 تن گوشت مرغ را کشتارگاه‌ها به واحدهای مرغ‌فروشی دادند!

سیدناصر موسوی، رئیس اتحادیه صنف مرغ ، تخم مرغ و ماهی فروشان زنجان نیز در این رابطه عنوان می‌کند: کشتارگاه‌ها طبق لیست اعلامی اتحادیه اقدام به عرضه گوشت مرغ به واحدهای دارای مجوز می‌کنند.

موسوی با اشاره به اینکه آیا نظارت اتحادیه مرغ ، تخم مرغ و ماهی فروشان زنجان از پروسه توزیع مرغ تنظیم بازاری کشتار شده از کشتارگاه تا واحدهای مرغ‌فروشی میدانی است به صدای زنجان می‌گوید: نه لیست داریم و آنقدر پرسنل! لیست‌ واحدهای خرده‌فروشی که قرار است مرغ‌های کشتار شده از طریق واتساپ به بازرسان دستگاه‌های مربوطه یعنی سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ارسال می‌کنیم.

رئیس اتحادیه صنف مرغ ، تخم مرغ و ماهی فروشان زنجان در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است مرغ‌های توزیع شده در سطح خرده‌فروشی‌ها قطعه‌بندی شده باشند که به اسم مرغ بسته‌بندی تنظیم بازاری با هدف کسب سود بیشتر بین واحدها توزیع شود به صدای زنجان می‌گوید: به هیچ عنوان این موضوع اتفاق نمی‌افتد چرا که اتحادیه در پروسه توزیع گوشت مرغ تنظیم بازاری صرفا به توزیع مرغ 20 هزار و 400 تومان تاکید دارد نه مرغ قطعه‌بندی شده! 61 تن گوشت مرغ کشتار شده نیز روز شنبه 7 فروردین‌ماه در بین حدود 300 واحد خرده‌فروشی توزیع شد، اسامی و آدرس دقیق واحدها هم موجود است!

کشتارگاه‌ها به جای تحویل مرغ به نرخ مصوب آن را قطعه‌بندی شده به بازار عرضه می‌کنند؟

یکی از مرغداران در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به زیان تولیدکنندگان تصریح می‌کند: کشتارگاه‌ها به قیمت 14 هزار و 400 تومان مرغ زنده را از ما می‌خرند اما به جای تحویل مرغ به نرخ مصوب آن را قطعه‌بندی شده به بازار عرضه می‌کنند ما از مسئولان می‌خواهیم تا این چرخه معیوب را با تشدید نظارت‌ها بیشتر کنند.

گفته می‌شود خروج مرغ‌های تنظیم بازاری از شبکه مصرف با شیطنت برخی از کشتارگاه‌ها و قطعه‌بندی مرغ‌ها برای سود بیشتر یا فروش فله‌ای مرغ‌های تنظیم بازاری کشتار شده از سوی برخی واحدهای صنفی به رستوران‌ها و حتی خروج ان از استان از سوی خودروهای عمومی می‌تواند دلیلی برای مشکلات ایجاد شده در بازار مصرف مرغ در ابتدای هفته جاری بوده باشد.

ممنوعیت خروج مرغ از زنجان

اما رئیس اتحادیه صنف مرغ ، تخم مرغ و ماهی فروشان زنجان با رد این موارد با تاکید بر اینکه اتحادیه به حد توان به پروسه توزیع گوشت مرغ نظارت دارد از ممنوعیت خروج لاشه و مرغ زنده از استان خبر می‌دهد.

جمع‌آوری مرغ‌های تنظیم بازاری توسط رستوران‌ها را رد می‌کنیم

وی در رابطه با احتمال خروج مرغ گرم توزیع شده روز شنبه 7 فروردین‌ماه از چرخه توزیع در سطح شهر و هدایت آن به رستوران‌ها که  برخی از مسئولان جهاد کشاورزی نیز آن را رد نمی‌کنند، تصریح می‌کند: این‌ها احتمالات است، بازرسان نظارت می‌کنند، ما با صف‌های مردم برای خرید مرغ مواجهیم، اگر مرغ بیاید مغازه‌دار قطعا بین مردم آن را توزیع می‌کند، تصور نمی‌کنم به رستورانداران بفروشند.

هر چیزی امکان دارد

اما سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در رابطه با مشکلات شهروندان در تامین مرغ در روز شنبه 7 فروردین‌ماه می‌گوید: اینکه مرغ‌های تنظیم‌بازاری برای سود بیشتر قطعه‌بندی شده باشند یا توسط رستوران‌ها خریداری شده باشند یا توسط تاکسی‌ها و مسافرکش‌ها از زنجان خارج شده باشد یا هر موضوع دیگری، امکان دارد اما آنچه مسلم است مرغ کشتار شده و 60 تن گوشت مرغ در شهر زنجان توزیع گردیده است.

صدای زنجان به منظور اقدامات صورت گرفته در حوزه بازرسی موضوع را از طریق مسئولان مربوطه پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با اسماعیل مسلمی، معاون بازرس و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و رضا محمدی، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف زنجان میسر نشد./ 941

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود مرغجهاد کشاورزی زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5443


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»