کد خبر: 5467
1400/01/17 - 14:47


یک شاعر زنجانی:

اعتقادی به جشنواره‌های کشوری ندارم

تلاش کرده‌ام دردها و رنج‌های انسان امروز و تنهاییش را در میان هم‌نوعان خود به تصویر بکشم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «محمدعلی استجلو» از شاعران جوانان و شناخته شده زنجانی است. او متولد 63 است و به تازگی کتابی را با عنوان «سربسته» توسط نشر شانی به چاپ رسانده است. او از سال 88 در زمینه شعر به‌ صورت پیوسته فعالیت می‌کند.

او می گوید که اعتقادی به جشنواره‌های کشوری ندارد و تاکنون در جشنواره‌های کشوری شرکت نداشته است. ضمن اینکه در چند جشنواره استانی از جمله شعر و قصه و جشنواره های دیگر استانی شرکت داشته است.

او در پاسخ  به این سوال که «سربسته» شامل چند شعر و در چه موضوعاتی است اظهار می‌کند که مجموعه شعر سربسته شامل چهل غزل از شعرهای من است که در حدفاصل بین سال 91تا95 نگارش شده که البته تقریبا سه چهار شعر هم متعلق به سالهای اخیر است. در واقع این مجموعه توسط نشر شانی به مدیریت آقای مجید صالحی در هزار نسخه منتشر شده است وطرح جلد اثر نیز متعلق به آقای درویشی کهن هست.

شعرهای سربسته در حوزه‌ اجتماعی آمیخته با عشق و انسان هستند

این شاعر با اشاره به اینکه بیشتر شعرهای سربسته در حوزه‌ اجتماعی آمیخته با عشق و انسان هستند، اظهار می‌کند: به واقع سربسته تلاش شده است تا دردها و رنج‌های انسان امروز و تنهاییش را در میان هم‌نوعان خود به تصویر بکشد، البته چند شعر نیز صرف عاشقانه است.

او در خصوص دلیل نام‌گذاری این کتاب به عنوان «سربسته» می‌افزاید: در خصوص انتخاب اسم سربسته برای این مجموعه، باید اذعان داشت که اسم‌های زیادی به ذهنم خطور می‌کرد از جمله کلمه از یک شعر یا یک مصرع، ولی واژه‌ای که بتواند همه‌ حرف‌ها و دغدغه‌های ذهنی من در شعرهای این مجموعه را در خود داشته باشد و نیاز به توضیح نداشته باشد یافتنش سخت بود که در نهایت تصمیم بر این شد که نام کتاب نیز «سربسته» باشد تا خواننده از یک مجموعه برداشت شخصی خود را داشته باشد. حتی در انتخاب طرح روی جلد با هم‌فکری طولانی که با طراح محترم آقای درویشی‌کهن داشتم بنا بر این نکته بود که طرح نیز همچون نام کتاب ،تصویری سربسته از یک مفهوم انسانی باشد که به نظرم تا حدودی موفق بوده است.

وظیفه سربسته انتقال مفاهیم نیست

این شاعر در پاسخ به این سوال که به نظر شما شاعر در دنیای امروز چه رسالتی را برعهده دارد و آیا اصلا رسالتی دارد یا خیر؟ او باید چه مفاهیم و دغدغه‌هایی را در شعر خود بگنجاند؟ خاطرنشان می‌کند: براین عقیده‌ استوارم که وظیفه «سربسته»، انتقال مفاهیم نیست چون انتقال مفاهیم یعنی به جامعه از دید بالا نگاه کردن، در حالیکه رسالت سربسته نشان دادن مفاهیم از نگاه و منظر خود است حال این نکته مهم است که مخاطب چه برداشتی از مفاهیم سربسته داشته باشد.

هنر در اکثر مواقع باید در خدمت دردهای جامعه باشد

استجلو در این رابطه ادامه می‌دهد: نکته‌ای که در طول سالیان متمادی در مورد آن حرف زده شده است، اینکه هنر برای هنر باشد یا هنر برای آرمان انسانی و هریک از این دیدگاه‌ها طرفداران خاص خودش را دارد. عقیده بنده نیز بر این است که هنر در اکثر مواقع باید در خدمت دردهای جامعه باشد می‌گویم اکثر مواقع چون گفتن از زیبایی‌های جهان نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر روان جامعه بگذارد ولی محدودکردن هنر به یک چیز و یا موضوع، قطعا آثار مخربی بر روح هنر خواهد گذاشت که متاسفانه متولیان هنر در جامعه امروز ما، خواسته یا ناخواسته به آن دامن می‌زنند

در جهان امروز نوشتن کار عاشقانه، با توجه به وضعیت سیاه جامعه کار نسبتا دشواری ست

او اظهار می‌کند: نوشتن شعر، در وهله اول روح عاشق می‌خواهد، شاعر قبل از همه چیز باید عاشق باشد تا بتواند بنویسد. در جهان امروز نوشتن کار عاشقانه، با توجه به وضعیت سیاه جامعه کار نسبتا دشواری ست اما شاعر می‌تواند دردهای خود و جامعه خود را با عشق آمیخته و با زبان شعر جاری کند که نمونه های درخشانی در شعرهای شاملو و منزوی می‌توان یافت.

بیرون کشیدن خود از زیر سایه ی سنگین منزوی دشوار است

استجلو خاطرنشان می‌کند: وضعیت غزل در استان زنجان، آن هم در شهری که حسین منزوی در آن نفس کشیده است باید اذعان داشت شاعران خوبی پا به عرصه گذاشتند اما یک نکته در اینجا وجود دارد که سایه حسین منزوی برای شعر زنجان بسیار سنگین است و تقریبا شعر زنجان را تحت سلطه‌ خود قرارداده است و اکثر شاعران متاثر از او شعر می‌نویسند هرچند تاثیر گرفتن از منزوی زیباست اما یک عیب اساسی دارد و آن هم بیرون کشیدن خود از زیر سایه ی سنگین اوست.

ادبیات کلاسیک، شناسنامه و گنجینه‌ی انکارناپذیر هر جامعه‌ای ست

وی در پاسخ به اینکه نقش و تاثیر ادبیات کلاسیک را در دیدگاه شاعر تا چه میزان موثر می‌دانید؟ می‌گوید: ادبیات کلاسیک، شناسنامه و گنجینه انکارناپذیرهر جامعه ای ست. از دید من شاعری که بخواهد جهان شعری و دیدگاه جدیدی در شعر خلق کند باید جهان قبل از خود را هضم کرده باشد. باید دیدگاه‌ها و نگرش‌های دیگران را درک کرده باشد. نباید اینگونه تصور شد که چون جریان جدیدی در شعر بوجود آمد سبک‌ها و جریان‌های(برای درک تفاوت سبک و جریان و شناختن جریان‌های شعر فارسی به کتاب جریان‌های معاصر شعر فارسی نوشته حسین پورچافی مراجعه شود) قبلی بدست فراموشی سپرده شوند.

تولید اثر و چاپ آن از اهداف هر شاعری ست

به اعتقاد این شاعر، تولید اثر و چاپ آن از اهداف هر شاعری ست، اما متاسفانه در جامعه‌ی ما، امروزه اکثر ناشران معتبر و بنام، تنها به سمت چاپ کتاب‌هایی می‌روند که مطمئن باشند در بازار فروش خوبی خواهد داشت که برای این امر به فعالیت شاعر و معروفیت او در شبکه‌های اجتماعی و سابقه‌اش در جشنواره‌ها وغیره توجه می‌کنند و تنها چیزی که مورد بررسی قرار نمی‌گیرد شعر اوست.

این شاعر ادامه می‌دهد: هستند نمونه‌هایی از بازیگران که به خاطر مشهور بودن در جامعه کتاب‌هایشان توسط ناشران معتبر به چاپ چندم نیز رسیده است. حالا بگذریم از این نکته که هزینه‌ی چاپ کتاب، به‌عهده نویسنده است البته برای شاعران گمنام./ 942

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحمدعلی استجلوسربستهشاعر
sedayezanjannews.ir/nx5467


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»