کد خبر: 5475
1400/01/18 - 13:2


کارشناسان حقوقی و جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار کردند:

مسئولان؛ مقصران پیک چهارم کرونا

وکیل دادگستری: به نظر می‌رسد وضعیت کرونایی، برای برخی‌ها فرصتی طلایی برای عبور از حاکمیت قانون فراهم کرده است!/ یک جامعه‌شناس: یکی از مسئولان اعلام کرد که مسافرت به شهرهای زرد مشکلی ندارد. اگر مسئولان چراغ سبز نشان نمی‌دادند، مردم هم به مسافرت نمی‌رفتند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بیش از یک سال از حضور کرونا در جهان، ایران و به تبع آن استان زنجان می‌گذرد. برخی از صاحب‌نظران از جمله وکلا و جامعه‌شناسان معتقدند برخلاف تصورات، عامل اصلی ورود کشور و استان به پیک چهارم کرونا نه مردم بلکه خود مسئولان هستند که با تصمیمات و رفتارهای دوگانه‌شان، چراغ سبز برای بی‌اعتنایی به قانون را به مردم دادند. عده‌ای دیگر نیز با تاکید بر اینکه «بخشی از تصمیمات و اطلاع‌رسانی‌ها از مدار قانون خارج شده است» بر این باورند که وضعیت کرونایی، برای برخی‌ها فرصتی طلایی برای عبور از حاکمیت قانون فراهم کرده است!

با توجه به تاکیدات مسئولان کشوری و استانی برای ممنوعیت مسافرت و حضور در بوستان‌ها، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها با هدف مقابله با ویروس کرونا، تعدادی از شهروندان به این هشدارها توجهی نکردند البته این اولین بار نبود و آخرین بار هم نیست که محدودیت‌های کرونایی از سوی تعدادی از خانواده‌ها جدی گرفته نمی‌شود. اما علت این بی‌توجهی به سیاست‌های دولت که در راستای سلامت مردم اتخاذ شده است، چیست؟

صدور مصوبات دیرهنگام

سیدسعید صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان زنجان و کارشناس با اشاره به مصوبه دیرهنگام ستاد استانی مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت حضور در پارک‌ها، بوستان‌ها و مراکز تفریحی در روز طبیعت امسال می‌گوید: برابر اخبار منتشره در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی این تصمیم ساعت 10 شب یازدهم فروردین‌ماه اتخاذ شد. بنابراین در مدت زمان کوتاه مسافری که قصد عزیمت به شهرهای استان زنجان را دارد چگونه می‌تواند از این مصوبه اطلاع یابد؟ در شرایط عادی، قانون 15 روز بعد از انتشار لازم‌الاجراست، حتی اگر شرایط اضطراری باشد، مطابق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت  می‌تواند محدودیت‌های ضروری را با تائید مجلس و حداکثر برای ۳۰ روز اعمال نماید و اگر شرایط اضطراری باقی بود مجدد از مجلس کسب مجوز کند.

این کارشناس در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید می‌کند که امکان اطلاع‌رسانی در سطح گسترده ظرف مدت یک روز امکان‌پذیر نیست و جریمه مردم با این مصوبات دیرهنگام خارج از قانون و عرف می‌باشد در قانون نیز صدور مصوبه در شرایط اضطرار لحاظ شده است.

مصوبه مربوط به محدودیت‌های روز طبیعت مطابق با شرایط فعلی کشور نبود

وی مصوبات کرونایی از جمله مصوبه مربوط به محدودیت‌های روز طبیعت را مطابق با شرایط فعلی کشور ندانسته و تاکید می‌کند: ستاد کرونا در کشور و استان باید با آینده‌نگری و پیش‌بینی برخی موارد نسبت به برنامه‌ریزی برای اعمال محدودیت‌ها اقدام کنند. به نظرم اتخاذ تصمیمات متعارض و اعلام تغییر وضعیت‌های کرونایی از آبی به زرد، نارنجی و سپس قرمز و بلعکس در فاصله زمانی کوتاه، بخشی از مردم را خسته کرده است.

تمهیدات متعارض

صفوی با تاکید بر اینکه کرونا جدی است و کسی منکر این ویروس خطرناک نیست، تصریح می‌کند: قطعا با بی‌توجهی‌ها وضعیت کرونایی زنجان از نارنجی به قرمز تغییر یافته است متاسفانه ما در روزهای جاری و آتی شاهد تبعات آن که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیرهای شهروندان است، می‌شویم. به نحوی که در روزهای اخیر از لحاظ آمار مبتلایان به ویروس کوید۱۹ شاهد ثبت رکورد جدیدی هستیم.  عامل این وضعیت بخشی به بی‌توجهی مردم و بخشی به تمهیدات غیرجدی و متعارض و چند صدایی مسئولان برمی‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه «برخی از تصمیمات و اطلاع‌رسانی‌ها از مدار قانون خارج شده است»، اضافه می‌کند: همین تصمیمات مردم را در سرگردانی گرفتار کرده به طوری که اهمیت قضیه کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از یاد برده‌اند. در بسیاری از موارد مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن نیز شاهد پارادوکس هستیم، همین موارد بخشی از مردم را به ویروس خطرناک کرونا بی‌اعتنا کرده است.

این وکیل دادگستری می‌گوید: به نظر می رسد برای برخی‌ها وضعیت بحرانی ناشی از گسترش کرونا فرصتی طلایی برای عبور از حاکمیت قانون فراهم کرده است. مهمترین سوالی که در جامعه حقوقی مطرح است از قانونی بودن این اقداماتی است که در ایام شیوع کرونا اتخاذ شده است. در این یک سال اخیر گزارش‌های متعددی در خصوص ابعاد مختلف پزشکی، اقتصادی و اجتماعی کرونا تهیه و منتشر شده است، ولی تحلیل و پژوهش در خصوص ابعاد حقوقی کرونا مغفول مانده و منتشر نشده است.

وضعیت اضطراری به معنای نادیده گرفتن حق افراد نیست!

به اعتقاد صفوی، قانونی یا غیر قانونی بودن این تصمیمات که از بخش‌های مختلف صادر می‌شود و حقوق افراد به ویژه حق آمد و شد و تردد و کسب‌و‌کار افراد را محدود می‌کند نادیده گرفته شده است همچنان که در بدو گفتگو هم عرض کردم  وضعیت اضطراری، به معنی تعطیل کردن یا نادیده گرفتن یا کم‌ اهمیت جلوه دادن حاکمیت قانون نیست، بلکه به معنی عبور موقت از رژیم حقوقی حاکم بر وضعیت عادی به رژیم حقوقی حاکم در وضعیت فوق العاده و اضطراری است.

نباید به راحتی از اصل حاکمیت قانون عدول کنیم!

این وکیل دادگستری تاکید می‌کند: عبور از حاکمیت قانون در شرایط حاکم و ناشی از کرونا، نباید موجب عادت به بی‌قانونی و عادی سازی این رفتارها برای زمان‌های  پس از خروج از این وضعیت استثنایی و موقت شود و مسئولان ذیربط پس از پایان شرایط کرونا همچنان خود را در وضعیت استثنایی فرض کرده و تصمیمات و مصوبات این دوره را تسری دهند! تاکید می‌کنم نباید کاری کنیم که رژیم حقوقی وضعیت استثنایی و اضطراری در دوران پس از آن نیز استمرار یابد و به راحتی از اصل حاکمیت قانون عدول کنیم!

صفوی تبعات این بی‌توجهی (مسئولان و مردم) را «جان مردم» یعنی ایجاد مخاطره و سلب حق حیات به عنوان نخستین و بنیادی ترین حق بشر اعلام و ابراز امیدواری می‌کند تا مسئولان در سیاست‌های مربوط به مقابله با ویروس کرونا رویه‌شان را اصلاح کنند.

جای خالیِ آموزش در برنامه‌های مقابله با کرونا

کریم رفاهی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان کرونا را پدیده اجتماعی دانسته و می‌گوید: در پیدایش پدیده‌های اجتماعی عوامل متعددی دخالت دارند. کرونا پدیده اجتماعی نوظهور است که در ابتدا در کشور چین ایجاد شد و با توجه به ارتباط بین کشورهای جهان این ویروس در ایران و سایر کشورها انتشار یافت.

رفاهی با اشاره به حضور مؤثر رسانه‌ها در عرصه مقابله با کروناویروس و نشر آموزش‌های متخصصان امر در سطح جامعه تصریح می‌کند: باید سازمان‌هایی نظیر نظام پزشکی، سیستم‌های آموزشی و رسانه‌ها مجموعه واحدی برای ایجاد شبکه آموزشی در کنار یکدیگر جمع می‌شدند تا مباحث مربوط به آموزشی دچار چندگانگی نشود. شاید عدم رعایت مردم در اصول پروتکل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به هشدارها و محدودیت‌های اعمال شده به نوع آموزش‌های ارائه شده در رسانه‌ها و فضاهای مجازی بود.

این جامعه‌شناس، فرهنگ‌سازی در رابطه با مواجهه با ویروس کرونا و نحوه مقابله و پیشگیری با آن را بااهمیت دانسته و می‌گوید: ما در ارتباط با فضای مجازی دچار مشکلیم، ما فقط جنبه سخت‌افزاری برای حضور در این فضا را داریم و هیچ اقدامی برای حضور مؤثر در این فضا با تهیه محتواهای آموزشی تهیه شده توسط متخصصان امر نکرده‌ایم.

دوگانگی مسئولان در مواجهه با کرونا

رفاهی با اشاره به برخورد سلیقه‌ای برخی مسئولان در مواجهه با کرونا عنوان می‌کند: دوگانگی برخی مسئولان و برخورد سلیقه‌ای آن‌ها سبب شد تا مردم در مقابله با کرونا دچار سردرگمی شوند. اواخر سال 99 در حالی که وزیر بهداشت بر عدم مسافرت تاکید داشت یکی از مسئولان اعلام کرد که مسافرت به شهرهای زرد مشکلی ندارد. اگر مسئولان چراغ سبز نشان نمی‌دادند، مردم هم به مسافرت نمی‌رفتند.

این جامعه‌شناس اعمال جریمه‌ها در راستای اجرای محدودیت‌های کرونایی را ناچیز دانسته و می‌گوید: مسئولان اگر به دنبال مقابله با کرونا بودند باید برای تاثیرگذاری طرح‌شان به جالی اعمال جریمه 500 هزار تومانی، هر خودروی متخلف را 10 میلیون جریمه می‌کردند. برای کارخانه‌دار با میلیاردها سرمایه 500 هزار تومان که چیزی نیست! مردم عادی نیز با سختگیری دولت و جریمه 10 میلیونی نیز قطعا به سفر نمی‌رفتند.

مسئولان، مقصر ورود کشور به پیک چهارم کرونا هستند نه مردم!

رفاهی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که مکانیسم کنترل اجتماعی در جامعه در رابطه با کرونا کمرنگ بوده است، ادامه می‌دهد: مسئولان کشور نیز در مواجهه با کرونا سیاست واحدی نداشتند. به طور مثال، در بهمن‌ماه سال قبل، وزیر آموزش و پرورش حضور دانش‌آموزان پایه اول و دوم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هنرستان‌ها در مدارس را بلامانع اعلام کرد، مسئولان و صاحب‌نظران نیز در این رابطه هشدارهای لازم را داده و تبعات حضور دانش‌آموزان در مدارس را به مسئولان گوشزد کردند.

این جامعه‌شناس که معتقد است عدم همخوانی سیاست‌های ستاد ملی کرونا با گفته‌های مسئولان سبب شد تا کشور و به تبع ان استان زنجان وارد پیک چهارم کرونا شود، تاکید می‌کند: بابت وضعیت موجود بسیار نگران هستم، به جز درصد ناچیز، اکثریت مردم تابع قانون‌اند، مسئولان امر نباید چراغ سبز نشان می‌دادند. به گفته مسئولان نزدیک 15 هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا به مسافرت رفتند، خُب باید با این افراد برخورد جدی می‌شد اما دیدیم که چنین اتفاقی نیفتاد!/ 941

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپیک چهارم کروناسیدسعید صفویکریم رفاهی
sedayezanjannews.ir/nx5475


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»