کد خبر: 5476
1400/01/18 - 14:14


در نشست خبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان مطرح شد؛

بیمارستان صحرایی از الزامات استان نیست

مقصر پیک چهارم کرونا خودمان هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در استودیو سلامت به صورت آنلاین برگزار شد.در این نشست «علیرضا آرمانی‌کیان» با اشاره به اینکه در روزهای پایانی فروردین ماه شاهد موج چهارم کرونا هستیم، افزود: شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره در حال حاضر وضعیت قرمز را دارند.

وی ادامه داد: موضوع مشخص این است که آمار بالایی از بیماران را در طی روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنیم. برنامه‌ریزی شده است تا بیماران به صورت سرپایی درمان شوند و نیازی به بستری بیماران وجود نداشته باشد چرا که از طرفی در الویت قرار دادن بیمارانی که حال وخیم‌تری دارند مد نظر است و از طرف دیگر ورود به بیمارستان‌ها در روحیه افراد تاثیر منفی می‌گذارد.

35دستگاه آی.سی.یو به کمک بیماران کرونایی آمده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه خوشبختانه تجهیزات خوبی که شامل 35 دستگاه آی.سی.یو و تمام تجهیزاتش در طی هفته جاری به استان زنجان رسیده است، گفت: این تجهیزات در روزهای آینده نصب می‌شوند تا با نصب و به کار‌گیری این تجهیزات در مجموع تعداد تخت‌های آی.سی.یو در استان از 151 مورد به 186 مورد افزایش یابد.

آرمانی‌کیان در خصوص وضعیت لیست انتظار بیماران برای استفاده از تجهیزات و خدمات بخش آی.سی.یو اظهار کرد: ما همیشه این لیست انتظار را داشته‌ایم و حالا که بیماران کرونایی هم به تجهیزات آی سی یو نیاز پیدا کرده‌اند، بسیار در این زمینه تحت فشار هستیم اما با اضافه شدن این 35 تخت آی.سی.یو به بدنه علوم پزشکی انتظار می‌رود که این لیست انتظار کاهش یابد. ضمن اینکه بیماران نیازمند آی.سی.یو تعدادشان کاهش نیافته است و در جای خود باقی هستند.

این مسئول در این زمینه ادامه داد: همچنین ما بخش‌های پیش آی.سی.یو را داریم که با تجهیزات ساده‌تری نیاز بیمار را به خدمات این بخش برطرف و کاهش می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود که لیست انتظار این بخش کمتر شود که در این مدت تلاش ما به بهره گیری بیماران از این بخش‌ها است.

ایجاد بیمارستان صحرایی جزو الزامات ما نیست

وی با بیان اینکه ایجاد بیمارستان صحرایی جزو الزامات ما نیست، افزود: اگر چه وجود بیمارستان صحرایی می‌تواند مفید باشد، اما درحال حاضر ما تلاش کردیم این بیمارستان را به شکل نقاهتگاه آماده کنیم چرا که ماهیت بیمارستان صحرایی به گونه‌ای است که در حوادثی مثل سیل و زلزله کاربرد دارد و تنها اتاق عمل و بخشهای ساده‌ای که نیازی به وجود پزشک متخصص را ندارد پوشش می‌دهد. ضمن اینکه در تدارک تهیه بیمارستان صحرایی هستیم ولی ایجاد این بیمارستان جزو الزامات امروز ما نیست.

اعمال جراحی فعلا ممنوع

این مسئول با بیان اینکه اخیرا دستورالعملی مبنی بر اینکه کلیه اعمال جراحی باید ممنوع شود، به بیمارستان‌ها ارسال شده است؛ اظهار کرد: این دستورالعمل در جهت بهره‌بندی بیمارستان‌ها از کلیه تخت‌های موجود و پرسنل بیمارستانی در زمینه کنترل وضعیت موجود است و عملا از پذیرش بیماران غیراوژانس معذور هستیم اما تمامی خدمات ضروری و مفید بیمارستان‌ها نظیر اوژانس‌ها به طور کامل سرویس‌دهی می‌کنند؛ ضمن اینکه از مردم خواهش می‌کنیم که به بیمارستان‌ها مراجعات غیرضروری نداشته باشند.

مسیرهای بیماران کرونایی و غیرکرونایی در بیمارستان‌ها جدا شده است

وی افزود: با این وجود ما تمامی مسیرهای بیماران کرونایی و غیر کرونایی را در بیمارستان‌ها جدا کرده‌ایم که از این جهت هیچ بیماری آسیبی در این زمینه نبینند، به ویژه بخش مراقبت‌های ویژه (آی.سی.یو و سی.سی.یو) که جزو اوژانس‌های پر اهمیت ما هستند.

به دنبال تعادل در ارائه خدمات به بیماران کرونایی و غیر‌کرونایی هستیم

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم در زمینه خدمات به بیماران کرونایی و غیرکرونایی تعادل ایجاد کنیم، اظهار کرد: این طور نیست که ما یک طرف موضوع را محکم بگیریم و طرف دیگر را رها کرده باشیم و تعادل در این منطقه برای ما مهم است چرا که ما به دنبال ارائه خدمات به بیماران هستیم حال این بیماران، بیمارن کرونایی نیازمند کمک و یا بیماران غیر کرونایی نیازمند کمک باشند.

افزایش آمار کرونا بیشتر سویه انگلیسی دارد

آرمانی‌کیان با اشاره به اینکه افزایش آمار کرونا بیشتر سویه انگلیسی دارد، گفت: 70 درصد میزان ابتلا به کرونا در سطح کشور سویه انگلیسی دارد که استان زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما باید توجه داشت که میزان مرگ و میر ناشی از سویه کرونا انگلیسی بالاتر از سویه‌های دیگر آن نیست اما در واقع شدت علایم در این سویه بالاتر است و درصد بستری‌های این بیماری را افزایش می‌دهد.

از طرفی دیگر میزان انتقال و شیوع آن بالاتر است و با کمترین تماس موجب آلودگی فرد می‌شود و همین موضوع موجب خواهد شد تا وضعیت پیک چهارم به جای اینکه به صورت پله پله و پلکانی باشد به صورت آسانسوری باشد و شیب چهارم این بیماری بسیار تند خواهد بود.

توزیع تخت بر اساس شدت و وخامت حال بیماران خواهد بود

این مسئول با اشاره به اینکه هیچ تضمینی در خصوص وجود تخت به میزان کافی نخواهد بود، اظهار کرد: بالاخره ما در بیمارستان‌های‌مان هر تعداد هم تخت داشته باشیم این میزان تعداد محدودی است و ما هیچ تضمینی در خصوص این موضوع که تخت برای همه بیماران وجود داشته باشد را نمی‌توانیم بدهیم.اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا درمان سریع و به صورت سرپایی در مراکز 16 ساعته شروع شود . ضمن اینکه توزیع تخت براساس شدت و وخامت حال بیماران خواهد بود و بیماران ما الویت‌بندی خواهند شد به طوری که بیمارانی که وضعیت وخیمی دارند به مراکز اصلی و بیمارانی که حالشان بهتر است به بیمارستان‌های دیگر منتقل می‌شوند و امیدواریم که مردم با رعایت بهتر پروتکل‌ها حجم فشار روی بیمارستانها و مراکز درمان را بردارند ضمن اینکه ما قطعا تا زمانی که آخرین تخت بیمارستانی پر شود در خدمت بیمارن خواهیم بودیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که بیمارانی که نمی‌توان در منازل سرویس داد، در بیمارستان‌ها بستری شوند با این اوصاف امیدواریم بتوانیم در این زمینه جوابگو باشیم. ضمن اینکه مراکز 14 و 16 ساعته ما  به مردم و بیماران بستری در منازل کپسول اکسیژن ارائه میدهند تا در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد .

تجمعات و دورهمی پاشنه آشیل پیشگیری از کرونا

آرمانی‌کیان با اشاره به اینکه هدف اصلی ما در این مسیر کاهش میزان مرگ و میر است، خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین نکته و در واقع پاشنه آشیل این پیشگیری‌ها می‌تواند تجمعات و دورهمی باشد و خواهش ما از مردم این است که حداقل سفرهای داخل و خارج شهری را کمتر کنندچرا که آمار ها بیانگر این هستند که هر زمانی تجمعات و رفت و آمدها افزایش می یابدآمارهای ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد.

مسبب شرایط فعلی خودمان هستیم

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه مسبب شرایط فعلی در واقع خودمان هستیم، اظهار کرد: ساده‌انگاری و ساده‌سازی این بیماری توسط مردم باعث شده است که این بیماری تا این میزان افزایش پیدا کند مگر نه کسی دوست ندارد که بازار تعطیل شود و مردم دچار اختلال دروضعیت اشتغال خود شوند. بیایید این راه اشتباه رفته را برگردیم و تا همه از این بحران نجات پیدا کنیم./ 942

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآرمانی کیانکروناعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5476


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»