کد خبر: 5479
1400/01/19 - 11:17


صدای زنجان از حضور چینی‌ها در اقتصاد استان می‌گوید؛

سهم زنجان از تفاهم‌نامه ایران و چین

رئیس سازمان صنعت و معدن استان: سرمایه‌گذاری چینی‌ها در 3 نقطه! سهم زنجان در تفاهم‌نامه همکاری ایران و چین را پیگیری می‌کنیم/ رئیس اتاق بازرگانی استان: نقشه راه تجاری زنجان با اضافه شدن «چین» به عنوان گزینه مهم، بازنگری شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در زنجان سرمایه‌گذاری‌ چینی‌ها معطوف به سه نقطه است. البته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌گوید همین سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند سکوی پرتابی برای ارتباط مستحکم بین زنجان و چین باشد. رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز با اشاره به بازنگری نقشه راه تجاری استان و اضافه شدن چین به عنوان کشورهای هدف برای توسعه تجارت خارجی بر لزوم پیگیری سهم زنجان از سند همکاری 25 ساله ایران و چین تاکید دارد.

هفتم فروردین‌ماه جاری، «محمدجواد ظریف» و «وانگ یی» وزرای امور خارجه ایران و چین سند همکاری‌های 25ساله ایران و چین را امضا کردند.

این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» ثبت شده است و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و غیره را شامل می‌شود.

بسیاری معتقدند سندی که به امضا وزرای خارجه ‌دو کشور ایران و چین رسیده، نه قرارداد است و نه تفاهم‌نامه، بلکه سندی راهبردی است که بیشتر ماهیت نقشه‌ی راه و چهارچوب همکاری و زمینه‌های مشارکت را برای دو طرف دارد. فعلان اقتصادی و مسئولان ذیربط زنجانی نیز می‌گویند سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد در نتیجه ضروری است تا زنجان از این تفاهم‌نامه به دنبال سهم باشد چرا که هیچکس از سرمایه‌گذاری که نتیجه‌اش برد-برد است ضرر نمی‌کند.

سرمایه‌گذاری چینی‌ها در 3 نقطه استان زنجان

مجتمع «آندیا فولاد» زنجان (فولاد سهند ایجرود) توسط سرمایه‌گذار چینی در اراضی روستای «کوسه‌لر» شهرستان ایجرود واقع در استان زنجان احداث شده است. دست‌اندرکاران معتقدند این مجموعه توسط بهترین شرکت‌های طراح چینی طراحی و تجهیزات در بهترین و با کیفیت ترین شرکتهای چین آماده و توسط مجرب‌ترین پیمانکاران این کشور مونتاژ شده است. همچین در قسمت اجرای سازه‌های عمرانی این مجموعه توسط پیمانکاران ایرانی به ویژه پیمانکاران زنجانی احداث شده است. مساحت اراضی این کارخانه در حدود ۴۰هکتار است که از روستائیان محلی خریداری شده است.

به گفته ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تا وقتی که بخش چُدن مجتمع آندیا فولاد زنجان فعال بود مجموع پرسنل این واحد حدود 600 نفر بود. سرمایه‌گذار تصور می‌کرد «کُک» موردنیاز خود را می‌تواند از داخل کشور تامین کند اما بعد از راه‌اندازی متوجه شد که باید این مواد را از خارج از کشور تهیه کند از این رو با توجه به عدم توجیه اقتصادی بخش چُدن مجتمع آندیا فولاد غیرفعال شد. البته متولیان امر به دنبال تبدیل ورق به فولاد هستند.

با توجه به غیرفعال شدن واحد «چُدن» مجتمع آندیافولاد زنجان تعداد نیروها از 600 نفر به 220 نفر رسیده است که در بخش فروآلیاژ، فرومنگنز و گُندله مشغول به کار هستند.

علاوه بر این مجتمع، واحد کوچک‌مقیاس کنستانتره مس که در حال راه‌اندازی است و واحد تولیدکننده آهن اسفنجی و کنستانتره در «دره‌لیک»، 2 مورد دیگر مربوط به سرمایه‌گذاری چینی در استان زنجان به شمار می‌رود.

مسئولان استانی با اشاره به تفاهم‌نامه مسئولان کشوری با کشور چین، گسترش همکاری صنعتی زنجان با سرمایه‌گذاران چینی را دور از انتظار نمی‌دانند.

زنجان به دنبال سهم خود از تفاهم‌نامه همکاری ایران و چین

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به روابط نزدیک زنجان با سرمایه‌گذاران چینی امیدوار است تا زنجان با توجه به ظرفیت‌های موجود بتواند از تفاهم‌نامه منعقد شده بین دو کشور ایران و چین، سهم قابل قبولی در جذب سرمایه‌گذاران چینی را ازآن خود کند.

فغفوری «تکنولوژی بالا»، «اشتغال پایدار» و «آلایندگی پائین» را از آیتم‌های مهم در جذب سرمایه‌گذاران در استان زنجان دانسته و می‌گوید: امیدواریم در جذب سرمایه‌گذاران چینی، مسئولان کشور به موضوع استقرار صنایع هایتک لحاظ کنند. ما بر اساس سیاست کشور باید ببینیم زنجان با توجه به پتانسیل‌هایش در کدام رشته فعالیت موجود در تفاهم‌نامه دوجانبه می‌تواند وارد همکاری شود.

فغفوری با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی استان از جمله «دره‌لیک» می‌گوید: تا کنون 400 هکتار زمین این شهرک تملک شده و تا 700 هکتار نیز قابل افزایش است. معافیت مالیاتی نیز 17 ساله لحاظ شده، شهرک در غرب زنجان بهترین نقطه شهر واقع گردیده و امکانات زیرساختی نظیر برق و گاز نیز فراهم است و مشکلی وجود ندارد.

هیچکس از سرمایه‌گذاری ضرر نمی‌کند

علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز سرمایه‌گذاری را معامله دو سر بُرد دانسته و می‌گوید: معتقدیم هیچکس از سرمایه‌گذاری ضرر نمی‌کند. اتاق بازرگانی استان زنجان با هر گونه سرمایه‌گذاری که سبب افزایش میزان گردش مالی و رونق اقتصادی استان شده و وضعیت آن را متحول کند، موافق است و به اندازه سهم خود از این گونه برنامه‌ها حمایت می‌کند.

نقشه راه تجاری زنجان با اضافه شدن «چین» به عنوان گزینه مهم، بازنگری شد

یگانه‌فرد تفاهم‌نامه ایران و چین را گامی در راستای رونق اقتصادی کشور اعلام کرده و عنوان می‌کند: البته چینی‌ها مناطق ویژه کشور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب خواهند کرد و بحث سرمایه‌گذاری در استان‌هایی که جزو مناطق ویژه محسوب نمی‌شوند، نیست. با این وجود نقشه راه امسالِ استان زنجان را بازنگری کرده و کشور چین به عنوان یکی از کشورهای هدف برای ارتباط تجاری اضافه شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه فعلا هیچ پیشنهادی رابطه با سرمایه‌گذاری چینی‌ها در سال جاری در استان وصول نشده است، می‌گوید: ما معتقدیم با توجه به تفاهم‌نامه دو جانبه ایران و چین، باید به دنبال سهم باشیم و بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های تجاری استان با گسترش ارتباط با چینی‌ها، صادرات و واردات استان زنجان را دچار دگرگونی کنیم./ 941

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچینی ها در زنجانصنعت و معدن زنجاناتاق بازرگانی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5479


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»