کد خبر: 5485
1400/01/21 - 10:7


«قوانین بد» برای محیط‌بانان

چند روز پیش بود که خبر ناگوار شهادت دو محیط‌بان زنجان کام همه مردم ما را تلخ کرد. در این میان یک فعال و پژوهشگر محیط زیست از وجود خلاءهای قانونی و وجود قوانین نامناسب در حوزه محیط‌بانی انتقاد کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند روز پیش بود که خبر ناگوار شهادت دو محیط‌بان زنجانی در درگیری با شکارچیان غیرمجاز کام همه مردم ما را تلخ کرد. این واقعه واکنش‌های متعددی را در رسانه‌ها و فضای مجازی به همراه داشت.

در این میان محمد درویش فعال و پژوهشگر محیط زیست در گفت‌وگویی از وجود خلاءهای قانونی و وجود قوانین نامناسب در حوزه محیط‌بانی انتقاد کرد.

تضاد منافع؛ عامل درگیری‌های شدید بین محیط‌بانان و شکارچیان

وی با بیان اینکه در حال حاضر جنگ خاموشی در طبیعت ایران در جریان است اظهار کرد: قانون بدی در کشور داریم که اگر محیط‌بانی بتواند یک شکارچی را بعد از شکار و داشتن لاشه بازداشت کند، هم لاشه نصیب محیط‌بان می‌شود و جایزه خیلی خوبی دریافت می‌کند ولی اگر یک محیط‌بان یک شکارچی را قبل از شکار دستگیر کند، هیچ چیزی به او تعلق نمی‌گیرد.

درویش معقتد است که محیط‌بانان برای اینکه منافع مادی بیشتری داشته باشند، طبق قانون ناخودآگاه آدرس غلط دریافت می‌کنند که اجازه دهند شکار اتفاق بیافتد تا پاداش بیشتری دریافت کنند. از سوی دیگر هم شکارچی که شکار کرده، می‌داند در آن لحظه تقریبا تمام زندگیش در معرض نابودی است و علاوه بر تحویل اسلحه و پرداخت جریمه باید زندان هم برود، پس به شدت مقابله می‌کند.

تعارض منافعی وجود ندارد!

با این حال جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن رد ادعاهای درویش اظهار کرد: همواره این دستگاه قضایی است که تکلیف لاشه را مشخص می‌کند و لاشه را به بعضا به کمیته امداد یا بهزیستی می‌دهند و اصلا اینگونه نیست که لاشه پس از تحویل به محیط‌بان داده شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تنها مشوق محیط‌بانان برای فعالیت بیشتر حق الکشفی است که قانون پیش‌بینی کرده است، گفت: حق الکشفی که به محیط‌بان داده می‌شود براساس جریمه‌ای است که شکارچی غیرمجاز می‌شود و درصدی از آن جریمه طبق قانون به عنوان حق الکشف به محیط‌بانان باید پرداخت شود که آن هم از سال ۹۴ تا کنون اصلا پرداخت نشده است.

حق الکشف باعث درگیری نمی‌شود

وی افزود: حق الکشف برای محیط‌بان انگیزه ایجاد می‌کند که برود بیشتر گشت بزند و در کارش اهتمام بیشتری کند ولی این حق الکشف ابدا باعث افزایش درگیری نمی‌شود.

محبت‌خانی با انتقاد از اظهارات درویش افزود: آقای درویش خودش چند سال مسئولیت سازمان را به عهده داشته است، سوال اینجاست که چرا حالا یاد این مشکل قانونی افتاده است؟

وی با تأکید بر لزوم بررسی سریع پرونده قتل دو محیط‌بان زنجانی گفت: انتظار بنده این است که پرونده قتل این دو محیط‌بان سریع‌تر تعیین تکلیف شود تا قوانین ما در حوزه محیط زیست بازدارندگی خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس



صدای زنجانمحیط بانان شهیدمحیط زیست زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5485


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»