کد خبر: 5496
1400/01/23 - 12:46


صدای زنجان از بازار بدون سیمان گزارش می‌دهد؛

دست‌های سیمانی پدرخوانده‌ها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: ورود احتمالی فرصت‌طلبان به بازار سیمان در آستانه تغییر قیمت‌ها/ فعالان اقتصادی: تا می‌آییم کار را شروع کنیم وارد یک بحران جدید می‌شویم، کسی در بازار نیست که آن را کنترل کند!/ رئیس انجمن انبوه سازان زنجان: تا وقتی پدرخوانده‌ها هستند، وضعیت خوب نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از افزایش 35 درصدی قیمت سیمان سفید، احتمالا افزایش 35 درصدی سیمان خاکستری در راه است. از این رو برخی از فرصت‌طلبان قبل از اعلام رسمی تغییر قیمت، اقدام به افزایش خودسرانه سیمان خاکستری کرده‌اند. انبوه‌سازان و فعالان حوزه ساخت‌وساز معتقدند افزایش قیمت سیمان خاکستری قطعا در بازار مسکن و گرانی آن بی‌تاثیر نخواهد بود.

مشکلات در صنعت سیمان همچنان ادامه دارد و وعده سال قبل مسئولان برای بازگشت آرامش با کاهش قیمت‌ها تا به امروز محقق نشده است.

بر اساس مصوبه کارگروه مدیران عامل شرکت‌های سیمان سفید کشور، در پی افزایش قیمت تمام شده تولید سیمان سفید اعم از مواد اولیه، قطعات یدکی و هزینه حمل‌ونقل بهای فروش سیمان سفید از ابتدای سال جاری افزایش یافت و قیمت هر تن سیمان سفید فله با افزایش 35 درصدی، 567 هزار تومان تعیین شد.

سیمان سفید کالایی لوکس محسوب می‌شود که دارای مصارف خاص نظیر نمای ساختمان، تولید موزائیک سفید و یا تولید کالاهای خاص بوده و افزایش قیمت آن تاثیری بر هزینه ساخت و ساز ندارد اما انبوه‌سازان و فعالان حوزه ساخت‌وساز با اشاره به زمزمه‌های افزایش 35 درصدی و حتی بیش از آنِ قیمت سیمان خاکستری معتقدند، این افزایش قیمت قطعا در بازار مسکن و گرانی آن بی‌تاثیر نخواهد بود.

تداوم گرانی در بازار سیمان

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که برخلاف وعده مسئولان کشوری مبنی بر کاهش قیمت سیمان در اواخر سال 99، نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافته بلکه بنا به گفته فعالان حوزه ساخت و ساز زنجان یا اصلا سیمان در بازار نیست یا اگر هم باشد هر پاکت به بیش از 45 هزار تومان و حتی 50 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته اواخر بهمن‌ماه سال قبل نیز دبیر کانون انبوه‌سازان از گرانی قیمت سیمان تا هر پاکت به 45 هزار تومان خبر داده بود.

کسی در بازار نیست که قیمت‌ها را کنترل کند؟

یکی از انبوه‌سازان زنجان با بیان اینکه این موانع دست از سر بخش تولید مسکن بر نمی‌دارد به صدای زنجان می‌گوید: یک روز با سیمان، یک روز با فولاد، روز دیگر با کابینت و صنایع چوب درگیر هستیم. تا می آییم کار را شروع کنیم وارد یک بحران جدید می‌شویم، واقعا کسی در بازار نیست که آن را کنترل کند!

او با بیان اینکه تولیدکنندگان سیمان هم از وضعیت فعلی بدشان نمی‌آید، عنوان می‌کند: تولیدکنندگان می توانند برای دولت و مجلس توجیه بیاورند که سیمان 45 تا 50 هزار تومانی هم خریدار دارد و از این راه قیمت‌ها را بالا ببرند. البته در این بین نباید نقش واسطه‌ها را هم کمرنگ بدانیم که به نابسامانی قیمت‌ها در این بازار دامن می‌زنند.

فروش سیمان پاکتی با قیمت بالای 26 هزار تومان گرانفروشی است

اما ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در واکنش به افزایش قیمت سیمان پاکتی 50 کیلویی به 45 هزار تومان به صدای زنجان می‌گوید: این قیمت‌ها مربوط به سیمان فله‌ای بوده نه پاکتی! ما بازار را رصد می‌کنیم اصلا سیمان پاکتی 40 هزار تومانی در بازار پیدا نکرده‌ایم، قیمت سیمان پاکتی 50 کیلویی 25 الی 26 هزار تومان است. اگر موردی بوده که سیمان پاکتی را بالاتر از قیمت یاد شده خریداری کرده حتما به بازرسان صمت اطلاع دهد تا برخوردهای لازم از عامل گران‌فروش صورت گیرد.

چرا مسئولان در قبال نابسامانی بازار سیمان سکوت کرده‌اند؟

اسفندیار سلطانی، رئیس انجمن انبوه‌سازان زنجان و عضو هیئت مدیره کانون انبوه‌سازان کشور هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه متاسفانه بازار سیمان در کشور دچار رانت شده و توسط پدرخوانده‌ها اداره می‌شود، می‌گوید: متاسفانه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در قبال این نابسامانی‌ها سکوت کرده یا اقدامی شایسته انجام نداده است.

سلطانی بیان اینکه متاسفانه برخی از مسئولان ذیربط کشوری مسبب نابسامانی در انواع بازارهای اقتصادی از جمله سیمان هستند، عنوان می‌کند: این افراد از خلاهای قانونی سوء‌استفاده کرده و بازار را ناآرام کرده‌اند.

سلطانی، سیمان را یکی از مواد اولیه مهم برای ساخت مسکن اعلام کرده و تاکید می‌کند: اگر این ماده اولیه به قیمت گزاف به دست سازنده برسد مشخص است که قیمت محصول نهایی نیز بالا می‌رود، وقتی محصول نهایی گران شد دسترسی مردم به آن سخت می‌شود که در نهایت سبب بروز ناهنجاری در جامعه می‌شود.

افزایش 35 درصدی قیمت سیمان خاکستری در راه است؟

چند روز پیش محمدرضا احسان‌فر عضو هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از افزایش نرخ سیمان خاکستری در روزهای آتی خبر داد و گفت: هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان طی جلسه‌ای با مسئولان مربوطه با در نظر گرفتن جمیع جوانب و الزاماتی که بر قضیه افزایش نرخ سیمان مترتب است، در این زمینه اقدام کرده و به محض تکمیل امضاها در چند روز آینده، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت‌. میزان افزایش نرخ سیمان خاکستری قطعا بیش از ۳۵ درصد خواهد بود.

این فعال صنعت سیمان با اشاره به سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومانی برای تاسیس یک کارخانه جدید سیمان، اظهار کرد: به هر حال نرخ سیمان حتی بعد از افزایش نرخی که ظرف چند روز آینده ابلاغ خواهد شد، منطقی نیست. قطعا افزایش نرخ جدید هم کافی نیست و تلاش می شود متناسب با شرایط بازار و اقتصاد کشور در خصوص افزایش نرخ مجدد سیمان در آینده تصمیم گیری شود!

لازم به ذکر است روزهای پایانی آبان‌ماه سال 99 انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با افزایش ۱۰ درصدی هر کیسه سیمان تیپ ۲ موافقت کرد که بر این اساس، نرخ هر بسته سیمان پاکتی از ۲۹ هزار و ۷۹۰ تومان به ۳۳ هزار و ۷۹۰ تومان افزایش یافت.

ورود احتمالی فرصت‌طلبان به بازار سیمان در آستانه تغییر قیمت‌ها

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر بی‌توجهی این دستگاه به بازار نابسامان سیمان می‌گوید: ما به نابسامانی بازار سیمان بی‌توجه نبوده و نیستیم و در قابل بی‌قانونی سکوت نمی‌کنیم. قیمت جدید سیمان سفید ابلاغ شد، قیمت سیمان خاکستری از طریق انجمن سیمان جهت تغییر در دست بررسی است، همین امر باعث شده که تزریق سیمان به داخل استان‌ها کم شود.

فغفوری با بیان اینکه سیمان موردنیاز انبوه‌سازان و فعالان مربوطه به صورت فله‌ای تامین شده بود اما همچنان بازار در تهیه سیمان کیسه‌ای با مشکل مواجه بود، تصریح می‌کند: برای حل این مشکل، مکاتباتی با 2 کارخانه مستقر در استان اعم از «سیمان خمسه» و «سیمان زنجان» که توانایی تامین نیاز کل استان را دارند، صورت گرفت تا اولویت آن‌ها تامین نیاز داخل استان باشد. البته برخی‌ از فرصت‌طلبان نیز وقتی صحبت از تغییر قیمت می‌شود در تلاشند تا بازار را ناآرام کنند، بازرسان تعزیرات و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای جلوگیری از هرگونه نابسامانی در بازار و کمبود سیمان، تا زمان تغییر قیمت وارد عمل شده‌اند.

فغفوری با بیان اینکه لیست توزیع سیمان از کارخانجات به عوامل توزیع به دقت رصد می‌شود از نحوه توزیع این کالا بین مصرف‌کنندگان طبق نرخ‌های اعلامی خبر می‌دهد.

ورود مافیا به بازار سیمان! دستگاه قضایی وارد شود

اما رئیس انجمن انبوه‌سازان زنجان و عضو هیئت مدیره کانون انبوه‌سازان کشور «پیشگیری از جرم» را مهم‌تر و حیاتی‌تر دانسته و می‌گوید: سیستم‌های امنیتی برای شناسایی عوامل پشت پرده سیمان در جهت ایجاد رضایتمندی عموم مردم در اقصی نقاط کشور ورود کنند.

سلطانی با بیان اینکه انبوه‌سازان و سازنده‌ها بنا به کیفیت سیمان اقدام به خرید این محصول اقدام می‌کنند، می‌گوید: سیمان تولیدی کارخانجات کردستان از محصولات باکیفیتی است که انبوه‌سازان زنجانی که کیفیت کار برایشان مهم است نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند اما انبوه‌سازانی نیز هستند که مافیایی کار می‌کنند و اصلا به کیفیت توجهی نکرده و کمیت و ارائه کار نهایی برایشان مهم است. به نظرم باید مسئولان مربوطه برای جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده و گران‌فروشی در بازار سیمان دست به کار شوند./ 941

انتهای پیام/

خبرنگار: ایرج رفیعی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار سیمانفغفوریانبوه سازان
sedayezanjannews.ir/nx5496


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»