کد خبر: 5502
1400/01/24 - 11:51


عضو و ناظر شورای زنجانی مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین کشور:

فروش برق، خام‌فروشی است

افشین آشوری: مسئولان به جای حمایت با تعرفه‌های غیرمنطقی‌شان سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین فروش برق به خارج از کشور را خام‌فروشی دانسته و می‌گوید: چین از بیت کوین به عنوان یک سلاح مالی علیه آمریکا استفاده می‌کند. ما از مسئولان کشوری می‌خواهیم با توجه به ظرفیت‌های این صنعت بها داده و به اهمیت آن پی ببرند قبل از اینکه دیر شود!

کشمکش‌های فراوان درباره‌ تلاش برای قانونی شدن فعالیت استخراج رمزارزها از یک سو و تصمیم برای چگونگی برخورد با استخراج‌کنندگان و تعرفه‌ای که باید برای برق استخراج در نظر گرفته شود از سوی دیگر، مسئولان را واداشت که به صورت جدی به قانون‌گذاری برای این موضوع بپردازند.

پیرو مصوبه سیزدهم مرداد سال ۹۸ در خصوص استفاده مراکز استخراج رمز ارزها از نیروی برق، اصلاحیه جدید توسط رضا اردکانیان وزیر نیرو به شرکت‌های زیرمجموعه ابلاغ شد که بر اساس آن  تامین برق مراکز استخراج رمزارزها مشروط به تدارک و ارائه مجوز معتبر می‌باشد.

تامین برق این دسته از متقاضیان، به یکی از چهار روش «تامین برق از طریق نیروگاههای تجدیدپذیر»، «تامین برق از طریق سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی»، «تامین برق با نصب و بهره‌برداری از مولدهای حرارتی و گازی و فسیلی» و یا «اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت برق»، صورت گیرد.

مخالف تعرفه‌گذاری وزارت نیرو هستیم

بر اساس مصوبه جدید وزارت نیرو مربوط به 16 فروردین‌ماه سال جاری، بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها برابر با 16574 ریال تعیین می‌گردد. این نرخ  براساس متوسط بهای صادراتی برق و نرخ تسعیر سامانه نیما، هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت توانیر اصلاح و به‌روزرسانی شده و گزارش آن برای وزارت نیرو ارسال می‌شود.

اما افشین آشوری، عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین در واکنش به این مصوبه خطاب به وزیر نیرو می‌گوید: آیا در برخورد با تمامی صنایع نیز این گونه‌اید؟ آقای وزیر ماینرها و فعالان صنعت ماینینگ سربازان اقتصادی و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بوده و همگی ایرانی‌اند. متاسفانه وزارت نیرو و نفت با اطلاع از نیاز این صنعت به برق و گاز فشارهای غیرقابل قبولی به سرمایه‌گذاران این عرصه وارد می‌کنند که به هیچ عنوان درست نیست.

عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به سختگیری‌های بیش از حد وزارت نیرو مبنی بر تعرفه‌گذاری برای برق استخراج رمزارز عنوان می‌کند: ما از اهداف وزارت نیرو برای این همه سختگیری اطلاعی نداریم، نمی‌دانم شاید از دلسوزی بیش از حد مسئولان این وزارتخانه نسبت به صنعت ماینینگ است که هنوز سر تعرفه انرژی (برق) هیچ توافقی صورت نگرفته است.

گفتیم اگر به هر دلیلی نمی‌توانید برق تامین کنید، آمادگی داریم نیروگاه‌های خودتامین ایجاد کنیم

وی با اشاره به پیشنهاد بخش خصوصی به مسئولان ذیربط دولتی مبنی بر تامین ارز واردکنندگان از طریق اقتصاد رمزارز در قبال دریافت انرژی صنعتی و تامین برق توسط ماینرها تصریح می‌کند: اوایل خرداد سال 99 این پیشنهاد را ارائه کردیم با وجود ابراز خرسندی مسئولان ذیربط از این مهم، هیچ کاری در عمل صورت نگرفت! نه برق به تعرفه صنعتی دادند نه فرصتی برای ایجاد نیروگاه‌ها با برق خودتامین! متاسفانه وزارت نیرو از حمایت از بخش خصوصی در رابطه با صنعت رمزارز طفره می‌رود.

عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین معتقد است: وزارت نیرو با توجه به نیاز صنعت ماینینگ به برق، به جای حمایت، در نرخ‌گذاری انرژی سختگیری می‌کند. ما از ابتدا گفتیم اگر دولت به هر دلیلی نمی‌تواند برق موردنیاز این صنعت را تامین کند ما آمادگی داریم نیروگاه‌های خودتامین را ایجاد کنیم.

عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین تصریح می‌کند: با وجود تاکیدات مسئولان اقتصادی کشور مبنی بر تعیین ساز و کار تولید ارز دیجیتال و قانونی شدن استخراج بیت‌کوین شکل قانونی هیچ گشایشی در طول 1.5 سال اخیر برای این صنعت صورت نگرفته است.

مسئولان به جای حمایت با تعرفه‌های غیرمنطقی‌شان سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهند

آشوری با بیان اینکه رونق صنعت ماینینگ می‌تواند چرخ‌های پیشرفت صنایع آی.تی و سایر صنایع پائین‌دست را به حرکت درآورد، می‌گوید: ما می‌توانستیم با حضوری مقتدرانه در عرصه استخراج بیت‌کوین در جهان و در اختیار داشتن درصد بالایی از شبکه‌های بلاک چین حرفی برای گفتن داشته باشیم اما به جای حمایت با تعرفه‌های غیرمنطقی‌شان سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهند.

عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین با بیان اینکه صنعت ماینینگ هم از تحریم داخلی و هم خارجی آسیب دیده است، تاکید می‌کند: برای واردات تجهیزات و قطعات و دستگاه‌های استحراج رمزارز به علت تحریم با مشکل مواجهیم، بعد از برجام آی.تی و صنعت رمزارز از تحریم خارج نشدند، در داخل کشور نیز در تعرفه‌گذاری برای این صنعت با مشکل مواجهیم، واقعا نمی‌دانیم تحریم داخل را تحمل کنیم یا تحریم خارجی را!

آشوری اضافه می‌کند: متاسفانه برخی مسئولان وزارت نیرو بر صادرات برق به کشور عراق افتخار می‌کنند در حالی که این خام‌فروشی افتخار محسوب نمی‌شود. چین از بیت کوین به عنوان یک سلاح مالی علیه آمریکا استفاده می‌کند. ما از مسئولان کشوری می‌خواهیم با توجه به ظرفیت‌های این صنعت بها داده و به اهمیت آن پی ببرند قبل از اینکه دیر شود./ 941   

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانصنعت ماینینگافشین آشوری
sedayezanjannews.ir/nx5502


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»