کد خبر: 5518
1400/01/28 - 15:54


نابسامانی‌ها در چرخه تولید مرغ نشان می‌دهد:

احتمال بازگشت ناآرامی‌ به بازار مرغ

معاون جهاد کشاورزی استان: به علت مشکلات ناشی از جوجه‌ریزی در سال قبل، در ماه‌های منتهی به خرداد با مشکل کمبود مرغ مواجه می‌شویم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- برخلاف قیمت مصوب 4200 تومان، جوجه به قیمت 6 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و این زنگ هشداری برای افزایش دوباره قیمت مرغ و بازگشت نابسامانی‌ها به این بازار است، هر چند اکثریت مردم همین الان نیز توان خرید مرغ به قیمت 24 هزار و 900 تومان را ندارند!

تولیدکنندگان زنجانی با اشاره به صحبت‌های چند وقت پیش وزیر جهاد کشاورزی که از قاچاق جوجه به خارج از کشور خبر داده بود، می‌گویند: جوجه بستر اولیه برای تولید مرغ است، هر کدام از این جوجه‌ها پس از 45 روز تبدیل به مرغ 2.5 کیلویی می‌شوند، چرا باید مسئولان در حوزه نظارت کوتاهی کنند؟

در استان زنجان 13 واحد مرغ مادر در استان زنجان فعالیت می‌کند که میزان تولیدات در واحدهای مرغ مادر 70 درصد بیش از نیاز مصرف استان بوده و به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

آه جوجه‌ها، دامن مرغداری‌ها را گرفت؟

سال گذشته در چنین روزهایی بود که بخش اعظم جوجه‌های یکروزه کشور معدوم شدند اما حالا جوجه‌ای در بازار یا پیدا نمی‌شود یا اگر هم باشد بالای 6 الی 7 هزار تومان است برخی‌ها به طنز می‌گویند که آه جوجه‌های یکروزه دامن مسئولان و متولیان را گرفته است!

مرغداران به علت کمبود نهاده، مجبور به معدوم‌سازی شدند

سیدمحمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با بیان اینکه تولیدکننده‌ها در مدت زمان مذکور به ناچار جوجه‌ها را زیر قیمت تمام شده فروختند و حتی تصمیم به معدوم‌سازی جوجه‌هاو تخم‌های نطفه‌دار گرفتند، می‌گوید: آثار این را 7 الی 8 ماه بعد در بازار مشاهده کردیم و قیمت جوجه یکروزه بالا رفت و بازار مرغ دچار نابسامانی شد.

داود قزوینیان، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان نیز معتقد است: به علت کمبود نهاده ها، در پاييز سال ١٣٩٩ و كاهش جوجه‌ريزى مرغداران گوشتى و كاهش قيمت جوجه گوشتى مرغداران مادر گوشتى با ضررهاى زيادى روبرو و به ناچار اقدام به حذف مرغ‌ها گرديدند و ادامه جوجه‌ريزى اين واحدها با كاهش منجر شد و چند ماهى است كه با كاهش توليد مواجه هستيم.

جوجه به نرخ مصوب هم نایاب شد

در حال حاضر قیمت مصوب جوجه یکروزه 4 هزار و 200 تومان است اما تولیدکننده‌ها در دستیابی به جوجه‌های به نرخ مصوب مشکل دارند، در بازار قیمت جوجه‌ 7 هزار تومان است.

داود قزوینیان، از فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با صدای زنجان واحدهای مرغ مادر را گلوگاه تولید محصول مرغ دانسته و می‌گوید: به طور متوسط باید ماهانه 100 تا 120 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود تا بتوانیم به 2.5 میلیون تن محصول نهایی دست یابیم.

وی با اشاره به فعالیت 13 واحد مرغ مادر در استان زنجان میزان تولیدات در مرغ مادر و مرغ گوشتی را بیش از نیاز مصرفی استان اعلام کرده و عنوان می‌کند: 70 درصد تولیدات مرغ مادر و 50 درصد تولیدات واحدهای مرغ گوشتی بیش از نیاز بوده و به خارج از استان صادر می‌شود.

قزوینیان با اشاره به ارتباط تنگاتنگ واحدهای مرغ اجداد، مرغ مادر و گوشتی در چرخه تولید مرغ تصریح می‌کند: واحدهای مرغ اجداد تولیدات خود را به مرغ مادر، واحدهای مرغ مادر تولیدات خود را به واحدهای مرغ گوشتی عرضه می‌کنند، این چرخه تولید گوشت مرغ است و اگر هر یک از این چرخه‌ها دچار مشکل شوند، وضعیت بازار مرغ تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

این تولیدکننده با اشاره به كاهش توليد می‌گوید: عامل اصلی اینکه بسیاری از واحدها اقدام به جوجه‌ریزی نکردند، کاهش قیمت جوجه یک‌روزه و رسیدن آن به 500 تومان بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان اضافه می‌کند: کمبود جوجه یکروزه ناشی از مشکلات در برنامه سال قبل از یک سو و حضور دلالان و واسطه‌ها در بازار از سوی دیگر سبب شده تا جوجه یکروزه به نرخ مصوب کمتر به دست تولیدکننده اصلی برسد.

مرغ باز هم کمیاب می‌شود؟

قزوینیان ادامه می‌دهد: سامانه بازارگاه در نیمسال دوم سال 99 به روز و ایرادات آن نیز به تدریج رفع شد اما در نیمسال نخست مشکلاتی در تامین نهاده واحدها وجود داشت که بازار نهاده را با چالش جدی مواجه کرد که نتیجه ان کمبود جوجه یکروزه در بازار کنونی است.

قزوینیان عواقب مشکلات ناشی از کمیابی جوجه یکروزه در بازار را کاهش تولید دانسته و تصریح می‌کند: پیش‌بینی می‌کنم در صورت تداوم این مهم، داستان کمبود مرغ در ماه‌هاى پيش رو ادامه داشته باشد.

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم که معتقد است پروسه تولید جوجه یکروزه با تولید مرغ گوشتی که 2 ماه زمان نیاز دارد متفاوت بوده و حداقل 7 الی 8 ماه و حتی بیشتر فرصت لازم است، عنوان می‌کند: متاسفانه به علت مشکلات ناشی از جوجه‌ریزی در سال قبل، در ماه‌های منتهی به خرداد بازار با مشکل کمبود مرغ مواجه خواهد شد.

عوامل مؤثر در کمبود جوجه یکروزه

علاوه بر گفته های وزیر درباره قاچاق و ارتباط آن با کمبود جوجه در بازار، شنیده‌ها حاکی از آن است که تولید جوجه در بازار کم شده، در ماه‌های گذشته بسیاری از مرغداران نهاده‌ها را تحویل گرفتند اما جوجه تولید نکردند و تبعات آن اکنون نمایان شده است

عدم ثبت کامل فرآیند جوجه‌ریزی و قاچاق

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم با اشاره به تاثیرپذیری نهاده مرغ از بازار ارز می‌گوید: تحریم‌ها سبب شد تا نهاده موردنیاز واحدهای به ویژه واحدهای مرغ اجداد به موقع تامین نشود و در نتیجه جوجه‌ریزی با مشکل مواجه شود. البته این مشکلات آنقدر نبوده که مشکل فعلی در رابطه با کمیاب شدن جوجه یکروزه ایجاد کند. از سوی دیگر امکان دارد بخشی از جوجه‌ها در فرآیند جوجه‌ریزی به صورت کامل ثبت نشده‌اند یا طبق شنیده‌ها که مستند نیست قاچاق شده باشد.

جوجه یکروزه مگر چقدر می‌خواهد قاچاق شود؟ کمبود نهاده عامل اصلی این نابسامانی‌هاست

اما داود قزوینیان، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان با رد اظهارات وزیر جهادکشاورزی که چند وقت پیش عامل مشکلات در بازار جوجه یکروزه را قاچاق اعلام کرده بود، عنوان می‌کند: وزیر به دنبال فشارهای سیاسی چنین اظهاراتی را کرد. همه ساله مازاد تولید مرغ را شرکت پشتیبانی خریداری کرده و برای تنظیم بازار در مناسبت‌های ویژه نظیر شب عید و ماه رمضان وارد بازار می‌کند اما امسال چنین اتفاقی نیفتاد و ریشه آن نیز کمبود نهاده بود که به علت تحریم‌ها نتوانستند به اندازه نیاز واحدهای مرغداری وارد کنند. همین امر سبب شد تا واحدهای مرغ مادر نتوانند جوجه‌های یک روزه را به قیمت بفروشند و حذف شدند، واحدهای مرغ گوشتی نیز نتوانستند به علت کمبود نهاده به اندازه کافی تولید داشته باشند وگرنه قاچاق جوجه یکروزه چقدر می‌خواهد انجام شود؟!

اگر نیاز باشد، وزارت کشاورزی، تخم نطفه‌دار و جوجه یکروزه وارد می‌کند

با وجود اینکه بسیاری از تولیدکننده‌ها نسبت به بازگشت آرامش به بازار مرغ خوش‌بین نبوده و معتقدند تا پایان سال این مشکل پایدار خواهد بود، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می‌گوید: طبق اظهارات وزیر کشاورزی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای جوجه‌ریزی واحدها صورت گرفته و تصور نمی‌کنم این مشکل ادامه‌دار باشد، اگر نیاز باشد مسئولان وزارتخانه اقدام به واردات تخم نطفه‌دار و جوجه یکروزه خواهند کرد تا جوجه موردنیاز واحدهای کشور تامین گردد. 941

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار مرغجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5518


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»