کد خبر: 5519
1400/01/29 - 9:46


صدای زنجان از احتمال خاموشی در تابستان گزارش می‌دهد؛

خاموشی در راه است

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان: اجبار برای مصرف کالای داخلی، فرسودگی تجهیزات شبکه و بی‌توجهی به الگوی مصرف؛ از عوامل رشد غیرمنطقی مصرف/ منبع آگاه: بیت‌کوین، صنعت برق را با پیچیدگی مواجه کرده است/ عضو هیئت علمی دانشگاه: به علت محدودیت در منابع دولتی، نوسازی شبکه برق در اسرع وقت ممکن نیست، باید به سمت مدیریت مصرف برویم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- این روزها تقریبا تمامی مسئولان از مردم می‌خواهند تا الگوی بهینه مصرف برق را رعایت کنند این در حالی است که رعایت الگوی مصرف یکی از راه‌هاست نه تمامِ آن! برخی از صاحب‌نظران و حتی مسئولان معتقدند: فرسودگی تجهیزات شبکه برق، استخراج بیت‌کوین و اجبار برای مصرف لوازم برقی تولید داخل از عوامل تاثیرگذار در رشد بیش از حد مصرف برق هستند که در کنار عدم توجه به مصرف بهینه برق احتمال خاموشی در تابستان را تشدید کرده است.

برخی از صاحب‌نظران می‌گویند: در مجموع شرایط تامین انرژی چه در تابستان از نظر تامین و مصرف آب و برق و چه در زمستان از نظر تامین گاز و تامین سوخت مورد نیاز برای تولید برق، در صورت ادامه شرایط کرونا، چالش برانگیز و در صورت عدم ادامه شرایط کرونا، سربه‌سر با ظرفیت عملی تولید در روزهای پیک خواهد بود که این شرایط با توجه به تغییر دولت در میانه امسال، از هم اکنون نیازمند برنامه‌ریزی با در نظر گرفتن تمام سناریوهای ممکن است تا در تابستان شاهد قطع آب و برق و در زمستان شاهد قطع گاز و برق نباشیم.

رشد غیرمنطقی مصرف برق در زنجان

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با اشاره به نظارت این بخش به نحوه مصرف انرژی برق می‌گوید: ما در تمامی فصول به ویژه تابستان میزان مصرف برق را پیگیری کرده و تلاش می‌کنیم مصرف مازاد را کنترل و به سمت میزان منطقی هدایت کنیم.

حسین‌خانی با تاکید بر اینکه مصرف برق در ایران با سایر کشورها اصلا قابل مقایسه نیست، عنوان می‌کند: تقاضای مصرف در طول یکسال در حدود یک درصد رشد دارد اما در ایران این رشد مصرف در برخی نقاط به بالای 5 و حتی 8 درصد می‌رسد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با اشاره به اینکه در برخی نقاط استان میزان مصرف به شدت بالاست اما در برخی نقاط نیز میزان مصرف منطقی است، تصریح می‌کند: بعد از تعطیلات، شاهد رشد غیرمنطقی مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هستیم به طوری که میزان مصرف در این نقاط از 3.5 درصد تا بیش از 5 درصد شده است. ما باید این میزان را به یک درصد و کمتر از آن برسانیم.

مجید حسین‌خانی افزایش دما و استفاده از وسایل سرمایشی از جمله عوامل مؤثر در افزایش مصرف غیرمنطقی برق در زنجان می‌داند.

فرسودگی شبکه برق

خاموشی زمانی رخ می‌دهد که تولید به اندازه مصرف نباشد به بیانی دیگر بین تولید و مصرف تعادل وجود نداشته باشد. هر چند که برخی از دست‌اندرکاران شرکت‌های توزیع نیروی برق و برق منطقه‌ای زنجان معتقدند که با توجه به سرویس و نگهداری ماهانه و سالانه تجهیزات، فرسودگی شبکه نمی‌تواند عاملی برای مصرف غیرمنطقی برق باشد اما مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اذعان به تاثیر فرسودگی تجهیزات شبکه برق در افزایش بیش از حد مصرف برق می‌گوید: وضعیت اقتصادی در عدم اقدامات مربوط به نوسازی این تجهیزات تاثیرگذار بوده است.

سعید جلیل‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید که این امر یکی از دو عامل مهم در قطعی برق از جمله خاموشی‌های اخیر (اواخر سال 99) در سطح کشور می‌تواند باشد.

این استاد دانشگاه معتقد است: متناسب با رشد مصرف باید نیروگاه‌های جدید ساخته شده و منابع تولید برق افزایش یابد اما این کار انجام نمی‌شود. نیروگاه‌های تولید برق در کشور همان قبلی‌ها هستند اما از سوی دیگر میزان مصرف همچنان صعودی است در نتیجه خطوط انتقال با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند که این امر به مرور باعث فرسودگی تجهیزات خواهد شد.

به علت محدودیت در منابع دولتی باید به سمت مدیریت مصرف برویم

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان می‌گوید: با توجه به محدودیت منابع دولتی و هزینه‌بر بودن پروژه نوسازی تجهیزات که البته همین امر نیز توسط مسئولان امر متوقف نشده و به تدریج در حال اجراست، ضروری است تا عامل مهم دیگر تاثیرگذار در خاموشی‌ها که مصرف بی‌رویه برق توسط مشترکان هست مورد توجه قرار گرفته و الگوی مصرف بهینه و به دنبال آن کاهش فشار به شبکه با جدیت در دستور کار مردم قرار گیرد.

جلیل‌زاده تصریح می‌کند که شبکه برق ایران سراسری است و اگر میزان مصرف یک استان بالا باشد و میزان مصرف استان دیگر کم باشد، در شبکه برق سراسری این کم و کاستی یکدیگر را پوشش می‌دهد، من معتقدم اگر عادت غلط مصرف برق در کشور اصلاح شود می‌توانیم تا حدود قابل توجهی از بروز خاموشی‌ها جلوگیری کنیم.

پاداش نزدیک به 3 میلیارد تومانی توزیع نیروی برق زنجان به صنایع روی!

این مسئول با اشاره به امضای بیش از 4 هزار فقره تفاهم‌نامه شرکت توزیع نیروی برق با واحدهای فعال در بخش صنعت و کشاورزی در سال قبل تصریح می‌کند: طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد این واحدها در ساعات اوج بار، به درخواست شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان زمان فعالیشان را به روز یا ساعت دیگری انتقال دهند که خوشبختانه همکاری‌ها رضایت‌بخش بود.

وی با اشاره به مشوق‌ها و تخفیفات اعطایی به صنایع و واحدهای کشاورزی طرف قرارداد با شرکت توزیع نیروی برق در رابطه با مدیریت مصرف انرژی عنوان می‌کند: با توجه به همکاری واحدهای مستقر در شهرک تخصصی روی با شرکت توزیع نیروی برق و قطع انرژی برق واحدهای هدف، مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان به عنوان پاداش اعطا شد.

بیت‌کوین

بسیاری علت مصرف بی‌رویه برق و خاموشی‌های پس از آن که در اواخر سال 99 صورت گرفت و احتمال خاموشی در تابستان را نیز بالا برده است را صنعت استخراج رمز ارز (ماینینگ) می‌دانند. حتی سعید جلیل‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان هم استخراج بیت‌کوین در افزایش مصرف‌ برق را بی‌تاثیر نمی‌داند.

گفته می‌شود زنجان رتبه نخست صدور مجوز استخراج رمزارز در کشور را دارد، با توجه به این موضوع، فعالیت ماینرها نیز می‌تواند یکی از دلایل افزایش مصرف غیرمنطقی برق در این روزها باشد اما مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با رد این موضوع می‌گوید: میزان برق مصرفی مربوط به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در استان زنجان عدد درشت و قابل توجهی نیست.

مسئولان وزارت نیرو و ارتباطات در کنار فعالان این حوزه اعتقاد دارند نه تنها این صنعت عامل خاموشی نیست بلکه این صنعت می‌تواند خود به شرایط تحریم در کشور، ثروت‌آوری و ساخت زیرساخت‌های نیروگاهی کمک کند اما یکی از کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با بیان اینکه استخراج رمزارز (که درصد قابل توجهی از آن را استخراج‌های غیرمجاز تشکیل می‌دهد)، صنعت برق را با پیچیدگی‌هایی مواجه کرده است، بیت‌کوین را یکی از عوامل مصرف غیرمنطقی برق اعلام و از توضیح بیشتر امتناع می‌کند.

اجبار برای مصرف کالای داخلی

ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق یا فر برقی چهار وسیله بزرگ خانگی هستند که نسبت به دیگر لوازم خانگی (به غیر از کولر گازی که دارای مصرف برق خیلی بالایی است) بیشترین مصرف را دارند، حالا فرض کنید اگر این وسایل ایرانی باشند 2.5 برابر کالای مشابه خارجی مصرف‌برق می‌توانند داشته باشند!

مجید حسین‌خانی، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان لزوم استفاده از کالاهای برقی تولید داخل را دلیل افزایش غیرمنطقی برق در کشور و به تبع آن استان زنجان دانسته و می‌گوید: ما به اجبار به سمت مصرف‌کنندگانی که بهره‌روی پائینی به علت قیمت پائین دارند، می‌رویم. افت اقتصادی تاثیرگذاری جدی بر مصارف و نوع مصرف‌کننده‌ها دارد، به علت قوانین موجود و ممنوعیت واردات کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی، به اجبار به سمت مصرف لوازم خانگی تولیدی ایران رفته‌ایم که به طور میانگین نیاز مصرفی بالای وسایل برقی تولید داخل 2.5 برابر تولید مشابه خارجی است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان با تاکید بر اینکه برای کاهش میزان مصرف غیرمنطقی برق و کنترل این مصرف نیازمند نوسازی در تجهیزات برقی خانگی هستیم، تصریح می‌کند: متاسفانه نوسازی در این تجهیزات برعکس شده و به جای کاهش مصرف انرژی، مایه افزایش مصرف شده است!

واحدهایی که با شرکت توزیع نیروی برق همکاری نکنند در اولویت خاموشی‌ها قرار می‌گیرند

در شرایطی که مسئولان شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان اظهارنظر قطعی برای خاموشی‌های تابستان نکرده اما این مهم را در صورت عدم مصرف بهینه برق از سوی مشترکان دور از انتظار نمی‌دانند. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با صدای زنجان از آغاز نام‌نویسی برای واحدهای بخش صنعت و کشاورزی جهت انعقاد تفاهم‌نامه با هدف مدیریت مصرف برق خبر داده و می‌گوید: واحدهایی که با شرکت توزیع نیروی برق همکاری نکنند اسامی‌شان وارد لیست سیاه شده و در اولویت خاموشی‌ها قرار می‌گیرند.

احتمال تجربه خاموشی در تابستان

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان هم در این رابطه می‌گوید: اگر مصرف‌کنندگان برق در نحوه استفاده از این انرژی اصول را رعایت نکرده و مدیریت مصرف را جدی نگیرند به ناچار به سمت مدیریت بار اضطراری و خاموشی در روزهای آتی به ویژه تابستان را شاهد خواهیم بود.

به گفته او با توجه به اتصال تمامی نیروگاه‌ها به یکدیگر و سراسری بودن برق، دستور خاموشی‌ها از سوی مدیریت شبکه برق ایران که مسئولیت ارزیابی وضعیت برق کل کشور را بر عهده دارد، به شرکت‌های توزیع نیروی برق ابلاغ می‌شود و ما موظف به اجرای آن هستیم. 941

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخاموشی تابستانتوزیع برق زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5519


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»