مدیر و موسس هنرستان سوره در خصوص مشکلات پیش روی هنرستانها اظهار میکند: از برنامهها و سیاستهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که حداقل 50 درصد دانشآموزان پایه نهم بایستی به سمت رشتههای مهارتی هدایت کنیم و 50 درصد مابقی بایستی در رشتههای مهارتی تحصیل بکنند
پایگاه خبری صدای زنجان-
ضرورت پیوند عمیق میان علم و عمل جهت ترقی و پیشرفت در تمام زمینهها یك امر
ناگسستنی است كه باید آن را مورد توجه جدی قرار داد؛ این كار میسر نخواهد بود الا
این كه آموزش و پرورش با برنامهریزی صحیح، و ایجاد همكاری سایر موسسات، نهادها، و
مراكز تولیدی و آموزش با این نهاد راستین، آستین همت بالا زند و علاوه بر تامین
شغل برای افراد، برای برطرف كردن نیازمندیهای جامعه افراد كارآمد و متخصص و ماهر
تربیت كند.
ربابه فغفوری، مدیر و موسس
هنرستان سوره در خصوص مشکلات پیش روی هنرستانها اظهار میکند: از برنامهها و سیاستهای
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که حداقل 50 درصد دانشآموزان پایه نهم بایستی
به سمت رشتههای مهارتی هدایت کنیم و 50 درصد مابقی بایستی در رشتههای مهارتی تحصیل
بکنند.
خانوادهها نمیگذارند دانشآموزان
به این رشتهها ورود پیدا کنند
وی ادامه میدهد: منتهی همیشه
این عقیده در میان مدیران و مشاورین مدارس وجود داشته است که بایستی بچههایی که
از نظر درسی ضعیف هستند به سمت رشتههای مهارتی رهنمون شوند و به همین دلیل جذب
هنرجویان برای هنرستانها از میان دانشآموزان ضعیف صورت گرفته است و هم خروجی ضعیف
بوده است و به همین دلیل ناخودآگاه این مساله به زخمی تبدیل شده است که جلوی ورود
خیلی از دانشآموزانی که به این رشتهها علاقه دارند را گرفته است و خانوادهها نمیگذارند
دانشآموزان به این رشتهها ورود پیدا کنند و محیط هنرستانها را برای ادامه تحصیل
فرزندانشان خوب ارزیابی نمیکنند و فرزندان خود را به سمت رشتههای نظری سوق میدهند.
فغفوری با اشاره به اینکه ما
در حال تلاش برای تغییر نگرش خانوادهها نسبت به رشتههای فنی و حرفهای هستیم،
اظهار میکند: در حال حاضر با فعالیتهایی که داریم، در حال نشان
دادن این هستیم که با توجه به شرایط شغلی و مشکلاتی که در خصوص اشتغالآفرینی در
جامعه وجود دارد، خوداشتغالی میتواند گامی رو به جلو باشد که این موارد با توجه
به مهارتهایی که افراد در هنرستانها کسب میکنند، به راحتی میسر است، به ویژه
درمورد دختران که نانآور خانواده نیستند.
شرایط برای ادامه تحصیل در این
رشتهها از سال 96 به بعد بسیار تسهیل شده است
فغفوری با بیان اینکه متاسفانه
خانوادهها در این زمینه اصلا اطلاعات دقیقی از رشتههای هنرستانی ندارند، اظهارمیکند:
متاسفانه خانوادهها اطلاعات چندانی در مورد رشتهها، تجهیزات و فضاهای هنرستانی
ندارند و نمیدانند که دانشآموزان تا چه میزان با ورود به این مدارس میتوانند
نسبت به اشتغالآفرینی خود اقدام کنند، ضمن اینکه شرایط برای ادامه تحصیل در این رشتهها
از سال 96 به بعد بسیار تسهیل شده است یعنی دیگر این طور نیست که فارغ التحصیلان
فنی و حرفهای تنها به دانشگاه فنی و حرفهای بروند، بلکه میتوانند مطابق رشتههای
نظری در کنکور شرکت کنند و در رشتههای مختلف در دانشگاههای معتبر مشغول به تحصیل
شوند.
به دنبال کیفیسازی رشتههای
فنی و حرفهای هستیم
این مدیر هنرستان با اشاره به
اینکه دست اندرکاران و مسئولان آموزش و پرورش بایستی دانش خود را در این زمینه به
روز کنند، خاطرنشان میکند: فکر میکنم بر اساس حکم صادره از سال 70 و ادامهاش در
80 باقی مانده، خانوادهها با ورود بچههای با استعداد به این رشتهها مخالفت میکنند
ضمن اینکه خیلی از خانوادهها هم هستند که رضایت دارند و میدانند که دانشآموزشان
توانایی این را ندارند که به سمت رشتههای نظری برود از همین جهت رشتههای فنی و
کار و دانش تا میزانی مختص دانشآموزانی که به لحاظ درسی ضعیفتر هستند؛ تبدیل شده
است. ما اکنون به دنبال کیفیسازی این رشتهها هستیم و اگر کیفیسازی در این زمینه
صورت بگیرد، ناخودآگاه بار کمی هم در این زمینه کشیده شود و باید دانشآموزان با
استعداد و خوب تحویل بگیریم تا بتوانیم خروجی قابل قبولی داشته باشیم و در زمینه
اشتغالزایی دانشآموزانی که در این رشته ها فرصت شغلی ایجاد می کنند موقعیت فراهم کنیم.
در زمینه انتخاب رشته آگاهی
عمل کنیم
وی در این رابطه ادامه میدهد:
ما شاهد هستیم که دانشآموزان با گذشت 7 سال از زندگی خود در شرایطی که از
اعتبارات دولتی در زمان تحصیل در مقطع دبیرستان و دانشگاه استفاده میکنند، پس از
فارغ التحصیلی همچنان بیکار هستند و به دنبال آموختن مهارتی نظیر خیاطی و یا عکاسی
میروند و این موضوع علاوه بر اتلاف وقت و انرژِی هزینه و اعتبارات دولتی را نیز
هدر میدهد و بهتر است از همان ابتدا در این زمینه آگاهانه عمل کنیم و اجازه ندهیم
که 4 تا 5 سال عمر یک جوان و اعتبارات دولتی هدر برود.
مهارتآموزی بسیار بهتر میتواند
در هنرستانها صورت بگیرد
فغفوری با بیان اینکه بحث
مهارتآموزی بسیار بهتر میتواند در هنرستانها صورت بگیرد، میگوید: در حالی که
رشتههای نظری تنها به چهار گروه ریاضی، تجربی، انسانی و معارف تقسیمبندی میشود،
رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش هر کدام به بیش از 100 رشته تقسیم میشوند که
اگر بخواهیم به هر یک از این رشتهها ورود کنیم بسیار حرفهایتر میتوانیم در این
زمینه اقدام کنیم. ضمن اینکه باید در جهت ورود رشتههای جدید به هنرستانها نیز
اقدام کنیم چرا که بسیاری از رشتههایی که طرفداران خاص خود را دارند در حال حاضر
در استان زنجان وجود ندارد هرچند اگر این رشته در هنرستانها وجود داشته باشد.
برنامههای هفته معرفی مشاغل
در بستر فضای مجازی
در ادامه حسن مظفری، مدیرکل
آموزش و پرورش استان زنجان، در پاسخ به سوال علل گرایش دانشآموزان به رشتههای
نظری و عدم رغبت به ادامه تحصیلی در رشتههای فنی و کاردانش میگوید: علل و عوامل
مختلفی اعم از عوامل برون سازمانی و درون سازمانی وجود دارد، از مهمترین عوامل
برون سازمانی که به نوعی از ید اختیار و مدیریت متولیان آموزش و پرورش نیز خارج
است، میتوان به بازار اشتغال و کسب درآمد و جایگاه اجتماعی مشاغل برخی از این
رشتهها من جمله رشتههای گروه پزشکی، داروسازی و غیره اشاره کرد که میل و اشتیاق
کاذبی را در بین خانوادهها و دانشآموزان نسبت به تحصیل در رشته علومتجربی ایجاد
کرده است هر چند که ظرفیت پذیرش و ادامه تحصیل در این رشته نیز بسیار محدود بوده و
بیش از 90 درصد از دانشآموزان و داوطلبین موفق به ورود و پذیش در رشتههای
دانشگاهی این بخش نمیشوند و به عنوان دانشآموزان و داوطلبین پشت کنکوری دچار
مشکلات و مسائل عدیده روحی و روانی و عاطفی میشوند و تلاش مجموعه همکاران ما در
سطح مناطق و نواحی در قالب کمیتههای هدایت تحصیلی این بوده که این چالشها به تفصیل
با دانش آموزان و اولیا آنان در میان گذاشته شود و نتیجه امر این که خوشبختانه ما
شاهد کاهش آمار و تراکم دانشآموزان این رشته از 42درصد سال تحصیلی 97-96 به
37درصد سال تحصیلی 1400-99 هستیم.
کمبود تجهیزات کارگاهی، فرسوده
بودن و به روز نبودن تجهیزات هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش از عمده دلائل
عدم رغبت و گرایش دانشآموزان
مدیرکل آموزش و پرورش استان
زنجان میافزاید: یکی از مهمترین جهتگیریها و رویکرد غالب استان در زمینه توزیع
متوازن بین شاخهای و رشتهای، کاهش دانشآموزان بخش شاخه نظری و ارتقای کمی و کیفی
آموزشهای مهارتی و فنی و تقویت بخش آموزشهای مهارتی است در این راستا ضمن اجرای
طرحهای متعدد در دورههای تحصیلی پایینتر از جمله طرح ایران مهارت، طرح مهارتآموزی
جشنواره نوجوان خوارزمی و غیره در مدارس متوسطه دوره اول به منظور تقویت فرهنگ کار
و روحیه کارآفرینی در دانش آموزان، تلاش داریم تا یکی از چالشهای مهم سر راه
آموزشهای فنی و مهارتی را به تدریج حل کنیم و آن کمبود تجهیزات کارگاهی، فرسوده
بودن و به روز نبودن تجهیزات هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش است که به نوعی
میشود اذعان کرد یکی از عمده دلائل عدم رغبت و گرایش دانشآموزان برای انتخاب و
ادامه تحصیلی در این رشتهها قلمداد میشود.لذا در این راستا در طی دو سال اخیر بیش
از 50 میلیارد ریال اعتباراز محل اعتبارات ملی عوارض دو درصد فروش گاز برای تجهیز
کارگاههای هنرستانی با اولویت تامین تجهیزات رشته محلهای جدید، تجهیزات رشتههای
تغییر محتوای آموزشی یافته و به روزرسانی تجهیزات فرسوده و همچنین تجمیع اعتبارات
استانی بخش عمرانی و خرید تجهیزات جایگزین بوده که اعتبارات هردو بخش جذب و هزینه
شده است که امیدواریم با استمرار این برنامه شاهد برداشته شدن گامهای اساسی در
تامین حداقل نیازهای آموزشی هنرستانها و اقناع و ترغیب و تشویق دانشآموزان برای
گرایش به آموزشهای مهارتی در سطح استان باشیم.
به گفته مظفری؛ از جمله
اقدامات دیگر استان میتوان به ایجاد برخی رشتههای جدید و پر متقاضی در زمینههای
صنعت و خدمات و کشاورزی و هنر در مناطق و نواحی، انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه فنی
و حرفهای و برخی دانشکدههای دانشگاه زنجان مبنی بر تکمیل زنجیره آموزش از هنرستان
تا دانشگاه و استمرارتحصیل هنرجویان تا مقاطع آموزش عالی درسطح استان، تقویت و
توسعه هنرستانهای غیردولتی و غیرانتفاعی و ایجاد برخی رشتههای فنی از جمله
الکترونیک و الکتروتکنیک و تربیت بدنی که مکاتبات لازم جهت اخذ مجوزهای لازم انجام
شده است که بتوانیم با استفاده از امکانات، ظرفیتهای مادی و منابع و نیروی انسانی
بخش غیردولتی در توسعه رشتههای فنی و کاردانش شاهد رشد کمی و کیفی آموزشهای
هنرستانی باشیم. 942
انتهای پیام/