کد خبر: 620
1397/03/27 - 19:46


جنجال بر سر نبود پروازهای گردشگری از فرودگاه زنجان در کارگروه میراث فرهنگی:

گردشگر هوایی نداریم

* مدیر فرودگاه زنجان: درآمد پروازهای آموزشی بیشتر از پروازهای مسافرتی است * معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان: نباید بگذاریم ظرفیت ایجاد شده معطل باقی بماند

پایگاه خبری صدای زنجان

هاجر کشاورزی- فرودگاه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی از اساسی‌ترین عوامل توسعه حمل و نقل در هر منطقه به شمار می‌آیند و وجود فرودگاه‌های پررونق و كارآمد می‌تواند علاوه بر درآمدزایی برای یک استان نشان‌دهنده رونق گردشگری در استان نیز باشد.

هر چند در طی سال‌های گذشته ما با توسعه گردشگری در استان مواجه بوده‌ایم اما میزان بهره‌مندی فرودگاه‌ زنجان و رشد پروازهای داخلی و خارجی بنا به گفته محمد قاسمی، مدیر فرودگاه زنجان کمترین میزان و نزدیک به صفر بوده است.

موضوع نبود پروازهای گردشگری از فرودگاه زنجان و عملکرد ضعیف شرکت‌های فعال در این حوزه  یکی از بحث‌های اولین جلسه کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان بود که با انتقاد مدیر فرودگاه زنجان مواجه شد.

هرچند مشکل کمبود پروازها از فرودگاه زنجان را نمی‌توان تنها به ضعف شرکت‌های گردشگری در استان ارتباط داد چرا که از ابتدای آغاز به فعالیت این فرودگاه در استان از سال 90 همواره با کمبود پرواز رو به رو بوده و به گفته مدیر فرودگاه زنجان، زیان ده محسوب می‌شد و درآمد حاصل از  پروازهای آموزشی از این فرودگاه بیشتر از پروازهای مسافرتی بوده است.

فرودگاهی که از خردادماه سال ۹۲ نیز پروژه توسعه باند آن آغاز شده و با توجه به مصوبه دولت مبنی بر تبدیل فرودگاه زنجان به مرز هوایی در اردیبهشت ۹۱ نیز نخستین پرواز خارجی به مقصد عربستان انجام شده و تا به امروز نیز پرواز حجاج از این فرودگاه ادامه داشته است.

قاسمی در خصوص انتقادات موجود و در گفت‌وگوی خود با صدای زنجان، رونق پروازهای داخلی و خارجی را حائز اهمیت در توسعه اشتغال‌زایی، حمل و نقل مسافر، جذب گردشگر، توسعه اقتصادی و فرهنگی دانسته و اظهار کرد: همه زیرساخت‌ها و خدمات برای انجام چنین سفرهای هوایی در فرودگاه زنجان مهیا شده است.

مدیر فرودگاه زنجان ضمن تاکید بر این که فرودگاه زنجان ظرفیت حمل و نقل گردشگران به سایر کشورها را دارد، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از شرکت‌های که در حوزه گردشگری به صورت نیمه فعال فعالیت می‌کنند انجام پروازها برای گردشگران خود را از فرودگاه‌های تهران و تبریز انجام می‌دهند.

قاسمی با بیان اینکه با وجود فراهم بودن زیر ساخت‌ها و امکانات و انجام هزینه‌های میلیاردی برای فرودگاه زنجان متاسفانه هیچ استفاده‌ای از ظرفیت فرودگاه استان در بحث گردشگری صورت نگرفته است، عنوان کرد:  در طی سال‌های اخیر ما رشد ورود گردشگر را به استان داشته‌ایم با وجود تعداد بالای شرکت کنندگان در جشنواره‌های برگزار شده همچون جشنواره آش اینکه درآمدی مطلوب برای استان ایجاد شده است یا نه جای سوال است چرا که عمده درآمد گردشگری می‌تواند از طریق ورود گردشگران خارجی اتفاق بیفتد که در جشنواره‌های برگزار شده، ورود گردشگران خارجی نیز از فرودگاه زنجان اتفاق نیفتاده است.

مدیر فرودگاه زنجان با انتقاد از شرکت‌های خصوصی حوزه گردشگری استان خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که وجود دارد و داد ما را نیز درآورده است ضعیف بودن استفاده از ظرفیت‌های مسیر هوایی در گردشگری داخلی است و حتی برای ورود گردشگران از مسیر هوایی به استان نیز هیچ فعالیتی از جانب دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی فعال در این حوزه ندیده‌ایم.

وی یادآور شد: در گذشته یک پرواز داخلی به مشهد مقدس داشتیم که بخش خصوصی خارج از استان این کار را انجام می‌داد اما شرکت‌های نیمه فعال گردشگری استان برای اینکه مردم استان از مسیر فرودگاه زنجان اعزام شوند هیچ اقدامی انجام نداده و غیر فعال شدند.

این مقام مسئول با ابراز اینکه هم اکنون شرکت‌های هوایی این آمادگی را دارند تا پروازهای داخلی و حتی سفرهای عتبات را با هزینه‌های معمول و روتین در کشور انجام دهند، ابراز کرد: اما متاسفانه هیچ آژانسی را ندیده‌ایم که در این زمینه فعالیتی را انجام داده باشد.

مدیر فرودگاه زنجان اذعان دارد علی‌رغم وجود زیرساخت‌ها و تمامی امکانات در بحث گردشگری هوایی، عملکرد استان صفر است.

وی با ابراز اینکه تنها ترغیب شرکت‌های هواپیمایی برای انجام پرواز از زنجان نمی‌تواند مشکل را مرتفع کند، خاطرنشان کرد: یک طرف این موضوع فرودگاه استان است که شرکت‌های هواپیمایی را ترغیب کند اما طرف دوم و طرف سوم این ماجرا بخش خصوصی و برنامه‌ریزی متولیان دولتی ذی‌ربط در این موضوع است.

این مقام مسئول با ابراز اینکه فرودگاه و مدیریت پروازی استان وظیفه آماده‌سازی پرواز شرکت‌های هواپیمایی را برعهده دارد، عنوان کرد: برای انجام پروازهای چارتری لازم است یک شرکت خصوصی پای کار باشد و متقاضی باشد و در کنار آن بخش دولتی حوزه گردشگری استان نیز برنامه‌ریزی و ساماندهی را داشته باشد.

مدیر فرودگاه زنجان تاکید کرد: بخش خصوصی فعال در این حوزه در ترغیب گردشگران برای استفاده از مسیر هوایی و استفاده از ظرفیت‌های فرودگاه استان ضعیف عمل کرده است.

این اظهارات در حالی توسط مدیر فرودگاه زنجان اظهار شد که یحیی رحتمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پاسخ به این اظهارات با بیان اینکه نقطه توزیع سفر در کشور و حتی گردشگری بین‌المللی از طریق فرودگاه‌های تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه 80 درصد نقطه توزیع سفر در ایران از طریق فرودگاه تهران صورت می‌گیرد، هیچ گردشگری عاقلی با این میزان مسافت از طریق هواپیما به زنجان نمی‌آید.

وی اضافه کرد: اما اینکه مدیر فرودگاه زنجان مدعی است ورود گردشگران به استان درآمد چندانی نداشته است باید بگویم که در آخرین جشنواره که جشنواره غذای اکو جاده ابریشم از 12 تا 14 اردیبهشت در محل نمایشگاه های بین‌المللی کاسپین زنجان با حضور 14 کشور بود، ما تخت خالی برای مسافران نداشتیم.

رحمتی با ابراز اینکه تعطیل شدن فرودگاه به معنی تعطیل شدن گردشگری نیست، عنوان کرد: سال گذشته تعداد گردشگرانی که از اماکن تاریخی استان بازید کرده‌اند به 260 هزار نفر رسیده است که درآمد حاصل از فروش بلیط موزه‌ها 650 میلیون تومان بوده است که عاید استان شده است.

با این حال، رحمتی نیز معتقد است میزان گردشگران خارجی که از گنبد سلطانیه در سال 91 بازدیده کردند 986 نفر بوده است که در سال گذشته 7هزار و 500 نفر گردشگر از این مکان تاریخی بازدید کردند و هیچکدام از این افراد از طریق فرودگاه زنجان وارد استان نشده‌اند.

عملکرد ضعیف فرودگاه زنجان به منزله زیر سوال بردن سایر افراد نیست

رحمتی اضافه کرد: اینکه عملکرد فرودگاه زنجان دچار ضعف است درست اما این به منزله زیر سوال بردن سایر افراد نیست.

وی با بیان اینکه ما مسئول تورهای خروجی از استان نیستیم، ابراز کرد: علم گردشگری نیز نشان می‌دهد هر مبدا گردشگری که گردشگرفرست باشد، فقیرتر خواهد بود چراکه درآمد گردشگری از محل مازاد درآمدهای گردشگری حاصل می‌شود.

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز از دیگر سخنرانان جلسه کمیته میراث فرهنگی استان بود که اعلام کرد: در بحث فرودگاه و موضوعی که مدیر فرودگاه زنجان مطرح کردند باید به این نکته توجه کرد که  فرودگاه یک رسالتی را در حوزه حمل و نقل و گردشگری هوایی دارد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به صورت یک دستگاه حاکمیتی، سیاست‌گذار و وظیفه توسعه گردشگری را برعهده دارد.

این مقام مسئول با ابراز اینکه این دو دستگاه در حوزه وظایف خود ارتباط نزدیکی دارند اما نکته اصلی این است که هریک از این دستگاه‌ها از زوایه خودشان به این موضوع نگاه می‌کنند، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است که وظیفه اصلی‌اش توسعه گردشگری به معنای جذب گردشگر است، این هدفی است که در تمام کشورها دنبال شده و همه به دنبال ایجاد تراز مثبت معاملاتی در حوزه گردشگری هستند تا میزان ورودی گردشگران بیش از خروجی آنها باشد.

وی اضافه کرد: اما در کنار آن فرودگاه ما نیز باید توسعه یابد چرا که توسعه گردشگری هوایی در نهایت به ورودی گردشگر ما کمک خواهد کرد و در آن شکی نیست و بحث‌های ایجاد شده ناشی از آن است که باید بدانیم وظایف هر حوزه که می‌تواند از حوزه‌های دیگر کمک بگیرد، چگونه تعریف شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با ابراز اینکه محدودیت‌هایی برای برگزاری برنامه‌های گردشگری  وجود دارد، عنوان کرد:  برخی از این محدودیت‌ها همچون شرایط آب و هوایی قابل قبول است و در کنار این، با مشکلات عدیده خارجی و تحریم‌ها مواجه هستیم اما نباید کاری کنیم که در موضع استانی خودمان محدودیت‌هایی را ایجاد کنیم.

سلطانی با اذعان به اینکه شهرستان‌ها در اجرای برنامه‌های گردشگری مشارکت فعالی دارند، اضافه کرد: هر شهرستانی متناسب با ظرفیت‌های موجود، اجرای برنامه‌های گردشگری را در دستور کار خود داشته است که بایستی در این باره با بررسی عایدی اجرای برنامه‌ها، فعالیت‌هایی در اولویت قرار داده شود که بیشترین درآمد را برای شهرستان‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری ما در طی سال‌های اخیر با سرعت زیادی توسعه پیدا کرده است اما در کنار آن فرودگاه ما نتوانسته است از این ظرفیت ایجاد شده بهره‌مند شود و در این توسعه سهیم نبوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید عواید اقتصادی حاصل از ورود گردشگران مد نظر قرار داده شود، عنوان کرد: باید در این زمینه نیز بررسی صورت گیرد که ورود گردشگران در افزایش درآمدهای استانی چه عایدی داشته است.

وی اذعان کرد: اما انتقاد مدیر فرودگاه را می‌توان به سیاستگذاری‌ها و فعالیت‌های میراث فرهنگی در ارتباط با آژانس‌های مسافرتی درست دانست و باید ببینیم که چه مقدار از وظایف بر عهده سازمان میراث فرهنگی و مدیریت استانی بوده است که در این باره نواقصی بوجود آمده و بایستی این خلاء‌ها پر شود.

سلطانی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت تنها فرودگاه استان عنوان کرد: بدنبال آن هستیم که از ظرفیت‌های ایجاد شده در فرودگاه زنجان بهره ببریم و نباید بگذاریم این ظرفیت ایجاد شده معطل باقی بماند و به دنبال فعال کردن فرودگاه زنجان هستیم.

بعد دیگر این ماجرا که مدیر فرودگاه زنجان به آن معترض بود، عملکرد ضعیف آزانس‌های مسافرتی استان در جذب مسافر بود که در این باره صابری، رئیس انجمن دفاتر خدماتی استان در صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نباید در یک دید محدود به این مسئله پرداخت، اظهار کرد: اینکه در شهر ما چون فرودگاهی وجود دارد حتما بایستی مسافرانی باشد که برای انجام مسافرت‌های خود از این فرودگاه استفاده کنند، حرفی غیرمنطقی است.

رئیس انجمن دفاتر خدماتی استان تصریح کرد: مسئله جذب گردشگر و مسافر تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون تعداد جمعیت یک شهر، وضعیت اقتصادی مردم، نزدیکی به کلان شهری همچون تهران قرار داشته و تمامی این موارد در استقبال شهروندان برای انجام مسافرت‌های هوایی دخیل هستند .

سفرهای هوایی به عنوان آخرین مورد در سبد مصرفی خانوارها قرار دارد

صابری اذعان داشت که با توجه به مسائل اقتصادی، انجام سفرهای هوایی به عنوان آخرین مورد در سبد مصرفی خانوارها قرار دارد.

وی با اذعان به اینکه باید این سوال را پرسید "آیا شهروندان می‌توانند به مسافرت بروند یا نمی‌توانند"، تصریح می‌کند: عوامل مختلفی در انجام مسافرت‌های هوایی اشخاص دخیل هستند و صرف اینکه ما فرودگاه و پرواز داریم باید مسافر هم داشته باشیم، این یک چیز غیر منطقی است.

رئیس انجمن دفاتر خدماتی استان اضافه کرد: آژانس‌ تاسیس شده است تا کار کند و تاسیس نشده است که تنها مالیات بدهد و رونق گردشگری هوایی خواسته ما نیز هست اما قیمت بلیت‌ها در فرودگاه زنجان بالا بوده و پروازها با هواپیماهای کوچک که امنیت پایین‌تری دارند انجام می‌شود.

انجام پرواز کیش– زنجان کار مقطعی بود

صابری خود را منتقد انجام پرواز زنجان – کیش دانست و گفت: زمانی که قرار بود پرواز کیش از فرودگاه زنجان صورت گیرد من گفتم که این پرواز با توجه به جمعیت شهر، یک کار مقطعی خواهد بود.

این درحالی است که قاسمی، مدیر فرودگاه زنجان مدعی است پرواز کیش از فرودگاه زنجان با 75 درصد از ظرفیت انجام می‌شد و به گفته وی بحث حمایت لازم است و فرودگاه هم اکنون نیز حتی با انجام 10 پرواز روزانه نیز زیان‌ده است و ضرر هنگفتی دارد و درآمد پروازهای آموزشی بیشتر از درآمد پروازهای مسافری بوده است.

قاسمی به برقراری پرواز زنجان-کیش اشاره کرد، پروازی که به سرعت راه‌اندازی و پس از مدتی متوقف شد و اذعان کرد: این موضوعی است که باید بررسی شود که چرا شهروندان زنجانی از سایر شهرها سفرهای گردشگری خود را انجام می‌دهند و در این زمینه در نظر گرفتن فاکتورهای اقتصاد گردشگری و رفتارشناسی مردم منطقه ضروری به نظر می‌رسد.

قاسمی در پاسخ به اظهارات رئیس انجمن دفاتر خدماتی استان و اینکه چرا از هواپیماهای کوچک با تعداد سرنشین کمتر در فرودگاه زنجان استفاده می‌شود، استقبال شهروندان را تعیین کننده دانست و گفت: برای یک شرکت هواپیمایی به صرفه نیست که از هواپیماهای بزرگ برای پروازهایی که ظرفیت ‌آنها حتی به 160 نفر نیز نمی‌رسد استفاده کند.

مدیر فرودگاه زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زنجان با بیان اینکه ظرفیت فرودگاه زنجان، هواپیمای 300 نفره است، عنوان کرد: متاسفانه بدلیل عدم استقبال شهروندان حتی هواپیماهای با ظرفیت 160 نفره نیز تکمیل نمی‌شود.

این مقام مسئول در رابطه با بالا بودن قیمت‌ها نیز با بیان اینکه قیمت بلیت‌ها همان قیمت منطقه‌ای است، عنوان کرد: قیمت بلیت‌ها نیز متاثر از قیمت پروازهای منطقه‌ای بوده اما قیمت بلیت‌ها در فرودگاه زنجان بالاتر از سایر فرودگاه‌ها نبوده است.

وی در خصوص بالا بودن قیمت بلیت‌ پروازهای فرودگاه زنجان نیز با اذعان به اینکه آژانس‌های گردشگری در این زمینه دخیل هستند، تاکید کرد: نرخ بلیت بر حسب تقاضا وظرفیت تقاضا تعیین می‌شود و با توجه به پر نشدن ظرفیت پروازی تعیین می‌شود.

قاسمی با اذعان به اینکه کاهش پروازها و کاهش مسافر را در همه فرودگاه‌های کشور داشته‌ایم، عنوان کرد: وظیفه اصلی فرودگاه، تامین زیرساخت‌ها برای همه پروازها و نشست و برخاست هواپیماها است.

 

#فرودگاه زنجان، پرواز گردشگری

 

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx620


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»