کد خبر: 653
1397/04/12 - 19:46


پاسخ شرکت گاز به شکایت ساکنان فازهای 5 و 6 شهرک گلشهر کاظمیه از بوی نامطبوع ایستگاه تقلیل فشار:

خانه‌های‌تان را بفروشید

وعده مسئول روابط‌عمومی شرکت گاز استان برای زمان جابه‌جایی ایتگاه تقلیل فشار گاز گلشهر: شاید 2 سال، شاید 5 سال/ رئیس اداره پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان: نارضایتی مردم به شرکت گاز اعلام می‌شود/ وعده رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه برای حل مشکل روشنایی فازهای 5 و 6: به‌زودی

پایگاه خبری صدای زنجان

هاجر کشاورزی- انتشار بوی نامطبوع و زننده از حوالی ساعت  14 شروع شده و تا ساعت 18 عصر ادامه دارد و در برخی روزها نیز پس از ساعت یک بامداد تا ساعت 6 صبح انتشار بوی گاز شهری ساکنان فاز‌های 6 و 5 شهرک گلشهر کاظمیه را آزار می‌دهد تا جایی که در این روزهای گرم نمی‌توان پنجره‌ها را باز کرد. مشکل ساکنان این مناطق به همین بوی نامطبوع ختم نمی‌شود و با گذشت 5 سال از آغاز ساخت و سازها در فازهای 5 و 6 گلشهر و ساکن شدن شهروندان در خیابان 50 متری، سیستم روشنایی وجود ندارد.

این خلاصه‌ای از صحبت‌های محسن عبدی یکی از ساکنان واقع در خیابان 50 متری شهرک گلشهر در فاز 6 است که منزل مسکونی او در کنار ایستگاه تقلیل فشار گاز شهری واقع شده و در طول 5 سالی است که در این محل مستقر شده‌اند انتشار بوی گاز شهری و نبود سیستم روشنایی همسایه همیشگی آنها بوده‌اند.

عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زنجان در ابتدای صحبت خود از پیگیری‌های چند ساله برای حل مشکل می‌گوید و اظهار می‌کند: ما برای حل انتشار بوی نامطبوع که ناشی از ایستگاه گاز شهری است حتی استشهاد محل انجام دادیم و بارها به شرکت گاز مراجعه کردیم اما آخرین جوابی که گرفتیم این بوده که تا ده سال آینده این ایستگاه به مکان دیگری منتقل نمی‌شود و اگر اذیت می‌شوید خانه خود را بفروشید و در جای دیگر ساکن شوید.

وی با بیان اینکه هیچ جواب قانع کننده‌ای در این رابطه به ما داده نشده است، ابراز می‌کند: احتمالا نشتی گاز وجود دارد چرا که مشکل حل نشده اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند  چه بسا جان ساکنان محل در خطر باشد حالا نمی‌دانیم آلودگی هوا و استنشاق این بو می‌تواند برای سلامتی ما خطرناک باشد یا نه؟

این شهروند در پاسخ به سوال خبرنگار صدای زنجان در خصوص تعداد شهروندانی که در این محل ساکن هستند، عنوان می‌کند: مجتمع رضوان، پردیسان  و به‌ویژه ساکنان خیابان 50 متری جمعیت بالایی دارند اما آزار و اذیت ناشی از بوی گاز تنها مربوط به خیابان ما و مجتمع رضوان نبوده و تمامی ساکنان فاز‌های 5 و 6 شهرک که شاید بالغ بر 200 خانوار و بیشتر باشند، گله‌مندند.

مشکل دیگری که عبدی مطرح کرد نبود سیستم روشنایی در خیابان 50 متری بود که این شهروند با بیان اینکه تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه برای آماده سازی زیر ساخت مبالغی را از خریداران زمین اخذ می‌کند که این مبالغ با توجه به  موقعیت زمین فرق می‌کند. او گفت که برای این خیابان مبلغ 350 میلیون ریال از ما اخذ شده و وفیش آن نیز موجود است که اخذ این مبلغ برای آماده سازی ونصب تجهیزات روشنایی نیز بایستی بکار گرفته شود که متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

عبدی با ابراز اینکه در خیابان 50 متری مدرسه ابتدایی نیز وجود دارد، عنوان می‌کند: در هنگام زمستان بدلیل نبود سیستم روشنایی دانش آموزان در مسیر برگشت با مشکل مواجه می‌شوند چرا که در کنار تاریکی هوا سگ‌های ولگرد نیز وجود دارند.

وی می‌گوید: در صورت مواجه با خطراتی همچون کودک ربایی یا حمله سگ‌های ولگرد آیا کسی پاسخگو می‌شود؟

این شهروند با بیان اینکه عدم جمع‌آوری به موقع زباله‌ها، عدم ارائه خدمات شهری، نبود آسفالت مناسب همه و همه مشکلات روتین ساکنان این شهرک است، عنوان می‌کند: با پرداخت هزینه‌های آن خدمات دریافت نمی‌شود.

این ساکن خیابان 50 متری گلشهر با انتقاد از هزینه‌های اخذ شده بدون ارائه خدمات اظهار می‌کند: با شکایت ساکنان در ابتدا حل این مسئله به اداره برق ارجاع شد و بعدها مشخص شد هزینه‌ای از طرف هیئت تعاونی مسکن گلشهر به اداره برق برای اقدام در این زمینه پرداخت نشده است که با مراجعه به رئیس شرکت تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه زنجان این صحبت را داشتند که این مبلغ پرداخت شده است.

وی اضافه می‌کند: پس از پیگیری‌هایی که در طی دو سال گذشته ساکنان این خیابان داشته‌ایم می‌گویند قرار است تیر برق‌هایی با مشخصات خاصی طراحی، خریداری و نصب شود که تا به امروز نصب این تیرهای چراغ برق  صورت نگرفته است.

برای پیگیری مشکلات ابتدا به سراغ شرکت گاز رفتیم که نادر رابطی مسئول روابط عمومی شرکت گاز استان در پاسخ به صدای زنجان منکر انتشار بوی تند و آزار دهنده ناشی از ایستگاه تقلیل فشار در منطقه نشد و با اذعان به احتمال وجود نشتی در این تجهیزات بو دار کننده گاز، ابراز می‌کند: نشت گاز نداریم و بوی احساس شده  مربوط به نشت گاز نیست بلکه این بو ناشی از ماده بودار مرکاپتان است.

رابطی با بیان اینکه در این ایستگاه ماده مرکاپتان برای بو دار کردن گاز شهری به اندازه استاندارد استفاده می‌شود، اضافه می‌کند: در کنار تقلیل فشار گاز ورودی به شهر، ماده بودار کننده افزوده می‌شود که احتمال دارد در فرآیند بو دار کردن نشتی بوجود آمده باشد و یا حتی در زمان انجام تعمیرات ایستگاه نیز انتشار بوی ناشی از ماده مرکاپتان را داریم.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان معتقد است حتی انتشار یک قطره هم می‌تواند هوای یک شهرک را تحت تاثیر قرار دهد و بشکه‌های خالی در محوطه ایستگاه نیز بو ایجاد می‌کنند و انتشا یک قطره از این ماده نیز سبب بوی نامطبوع گاز در شهرک می‌شود.

نمی‌توان زمان قطعی برای این امر تعیین کرد

وی در پاسخ به اینکه چرا در طی 5 سال گذشته که مردم با این مسئله مواجه هستند اقدامی برای رفع این مسئله صورت نگرفته است، ابراز می‌کند: در برنامه‌مان است که این ایستگاه از شهر خارج شود ولی نمی‌توان زمان قطعی  برای این امر تعیین کرد شاید دو سال دیگر و شاید 5 سال دیگر اما به طور مشخص نمی‌توان گفت چه زمانی این ایستگاه به مکان جدید و خارج از محدوده شهر منتقل خواهد شد چرا که انجام اینکار نیازمند صرف هزینه زیادی است.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان در پاسخ به ادعای یکی از ساکنان این شهرک که گفته بود هر روز در بین ساعت 1 تا 16 عصر و در ساعت یک بامداد انتشار این بو آنها را آزار می‌دهد، عنوان می‌کند: شهروندان کم لطفی می‌کنند و انتشار این بو همیشگی نیست و سعی می‌کنیم با انجام تعمیرات اگر نشتی وجود داشته باشد جلوی آن را بگیریم.

این سخنان مسئول روابط عمومی شرکت گاز استان در حالی است که شهروندان انتشار این بو را همیشگی دانسته و از عدم رسیدگی به این وضعیت گله‌مند بودند و پیگیری آنها از شرکت گاز نیز جوابی جز اینکه توصیه شده بود منزل خود را فروخته و در جای دیگری خانه بگیرند نداشته است

رابطی بخشی از مشکل را مربوط به ساکنان این شهرک دانسته و می‌گوید: ایستگاه تقلیل فشار گاز در سال 70 احداث شده است و در زمان احداث خارج از محدوده شهر بوده که  بعدها با استقرار شهرک گلشهر محل این ایستگاه در کنار آپارتمان‌ها قرار گرفته است که بایستی خود شهروندان تکلیف خودشان را روشن می‌کردند.

صحبت‌های رابطی رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان آب پاکی را به دست ساکنان فازهای 5 و 6 گلشهر کاظمیه ریخته و از وعده نامعلوم برای انتقال این ایستگاه حرف می‌زند و در توضیح برای انجام اقدامات در بازه زمانی کوتاه مدت می‌گوید: شما برنامه دهید تا اجرا کنیم و تنها راه حل انتقال است که در دستور کار قرار دارد.

حال برای بررسی بیشتر این موضوع و اینکه آیا محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی برای حل این مشکل می‌تواند ورود پیدا کند یا نه؟ به سراغ علی اسدی رئیس اداره پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان رفتیم که این مقام مسئول تاکید می‌کند: شرکت گاز موظف است فرآیند بو دار کردن گاز شهری را خارج از محدوده شهری انجام دهد.

اسدی با ابراز اینکه در شهر زنجان دو ایستگاه تقلیل فشار گاز وجود دارد، می‌گوید: در دو نقطه شهر زنجان ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز شهری را داریم که یکی از این ایستگاه‌ها در محل شهرک صنعتی شماره یک زنجان و دیگری نیز در انتهای شهرک گلشهر واقع شده است که این دو ایستگاه جزو تاسیسات شهری محسوب شده و مسئولیت آن با شرکت گاز شهری است.

رئیس اداره پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان با اذعان به اینکه گاز شهری در خطوط لوله بدون بو می‌باشد و برای تشخیص نشت گاز به وسیله ماده‌ای به نام مرکاپتان بودار می‌شوند، عنوان می‌کند: این اقدام به منظور کاهش خطرات ناشی از نشت گاز بوده است که در زمان تزریق این مواد به گاز به شهری ما با انتشار بوی این ماده آلی گوگردی مواجه می‌شویم که بدلیل بوی آزار دهنده شرکت گاز موظف است این اقدام را در ایستگاه‌های خارج از محدوده شهری انجام دهد.

برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع بایستی به خارج از شهر منتقل شود

وی اضافه می‌کند: هر چند در ابتدای تاسیس این ایستگاه خارج از محدوده شهری بود اما در صورت اضافه کردن ماده بو دار در این ایستگاه  لازم است برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع  به خارج از شهر منتقل شود.

اسدی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه در زمان باز و بسته کردن تجهیزات تزریق و یا از طریق ابراز‌هاو بشکه‌های انتقال دهنده این مواد انتشار بوی نامطبوع اتفاق می‌افتد، تصریح می‌کند: با پیگیری انجام شده از مسئولان شرکت گاز استان اذعان شده است که مکان‌یابی برای احداث محل جدید انجام شده و برای انتقال ایستگاه تقلیل فشار واقع در گلشهر مکان یابی جدید صورت گرفته است اما به مرحله عقد قرارداد با پیمانکار نرسیده است .

این مقام مسئول با ابراز اینکه برای بررسی این موضوع اعزام کارشناسان در روزهای آینده صورت می‌گیرد، اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت این موضوع برای ساکنان فاز 6 گلشهر کارشناسان برای بررسی دقیق این موضوع به محل اعزام می‌شوند و اگر نشت گاز و یا تعمیرات را داشته باشند بایستی این مشکلات در مدت زمان معینی مرتفع شود.

رئیس اداره پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان به لزوم اجرای برنامه‌های موقت برای جلوگیری از انتشار این بوی گاز اشاره کرده و تاکید می‌کند:ارائه مدت زمان نامعلوم قانع کننده نیست و در این زمینه محیط زیست نیز در طی دو روز آینده نامه‌ای برای شرکت گاز تنظیم و نارضایتی مردم اعلام می‌شود و از مسئولان این شرکت خواسته می‌شود تا برنامه‌های زمانبندی شده خود را برای رفع این مشکل اعلام کنند.

درادامه باید دید آیا اعمال فشار از سوی محیط زیست می‌تواند تلنگری بر اقدام جدی در این حوزه از سوی شرکت گاز استان باشد و مدت زمان نامعلوم به مدت معلوم تغییر یابد هر چند با ارائه زمان چند ساله نیز نمی‌توان به طور قطع گفت که تاکی شهروندان ساکن باید این بوی نامطبوع را تحمل کنند شاید 5 سال، شاید 10 سال و شاید همین چند ماه آینده

برای بررسی مشکل روشنایی این شهرک نیز نوروز محمدی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه زنجان پاسخگوی ما بود و با بیان اینکه این مشکل مرتفع شده است، عنوان می‌کند: برای تامین تجهیزات روشنایی خیابان 50 متری در مدت زمان کوتاهی اقدام می‌کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه زنجان در رابطه با مدت زمان اجرایی شدن این موضوع عنوان می‌کند: فونداسیونها و صفحه گذاری تیرهای چراغ برق انجام و کابل کشی ‌ها نیز در این خیابان انجام شده است و تنها بدنبال آن هستیم تا تیرهای چراغ برق جای‌گذاری شود که در این رابطه نیز با یک شرکت تولید کننده چراغ برق صحبتهای لازم انجام شده است و قرار است قیمتها داده شود.

وعده یک ماهه برای استقرار سیستم روشنایی خیابان 50 متری

محمدی با ارائه وعده یک ماهه برای استقرار سیستم روشنایی خیابان 50 متری فاز ششم گلشهر عنوان کرد: در این رابطه شهرداری نیز دخیل است و انجام اینکار یک کار فوق العاده است که با هماهنگی شهرداری انجام خواهد شد.

بنا به آمار ارائه شده از سوی محمدی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه زنجان  در رسانه‌ها از زمان تشکیل شرکت تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه در سال 74، تا پایان تابستان سال گذشته 31 هزار و 132 قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده است،که این قطعات، 250 هزار نفر را شامل میشود که علاوه بر این  واحدهای مسکونی احداث و واگذار شده به متقاضیان توسط شرکت تعاونی مسکن گلشهر کاظمیه زنجان 10 هزار و 250 واحد بوده است که از این حیث می‌توان شهرک گلشهر را بزرگترین شهرک در استان دانست که جمعیت بالایی را نیز در خود جای داده است.

در کنار سرعت بالای رشد این شهرک کمبود زیرساختها و  فضاهای عمومی و رفاهی به شدت احساس می‌‌شود مشکلاتی که گاها حتی با یک هماهنگی و صرف هزینه اندک مرتفع می‌‌شود.

 

#گلشهر کاظمیه زنجان، شرکت گاز زنجان

 

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx653


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»