کد خبر: 739
1397/06/14 - 19:46


در مراسم افتتاحیه سامانه کاهش طلاق (تصمیم) در زنجان عنوان شد:

علل طلاق: خیانت، بیکاری و اعتیاد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان: توقف سیر صعودی طلاق در زنجان با کاهش 0.4 درصدی/ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری: برگزاری چند جلسه مشاوره، طلاق را کاهش نمی‌دهد/ معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان: طلاق در زنجان بالاتر از متوسط کشوری است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- سلمان حسینی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان در مراسم افتتاحیه سامانه کاهش طلاق (تصمیم) با اشاره به این‌که مرکز مداخله در خانواده به ‌منظور کاهش طلاق، به افزایش آگاهی زوجین در رابطه با نحوه برخورد صحیح با فرزندان، کاهش عوارض، پیامد و آسیب‌های ناشی از طلاق می‌انجامد، یادآور شد: کاهش طلاق، شناسایی و کمک به حل مسائل خانوادگی، همچنین حفظ تعادل عاطفی و روانی از موضوعاتی است که در مراکز مداخله بهزیستی دنبال می‌شود.

وی به آمار نرخ طلاق در کشور و به تفکیک آن در استان اشاره کرد و گفت: در سال 96 متوسط کشور در وقوع طلاق 2.2 درصد بود که در این بین زنجان جزو دوازدهمین استان با نرخ 2.3 درصدی قرار گرفته است و متأسفانه میزان طلاق در استان از متوسط کشوری بالاتر است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان با تأکید بر این‌که آمار طلاق ثبت شده در استان دو هزار و 412 مورد بوده که در سال گذشته 4 هزار و 974 نفر به مرکز طلاق بهزیستی مراجعه کردند، گفت: در سه ماهه نخست امسال نیز یک هزار و 452 نفر در مرکز طلاق پذیرش شده‌اند.

وی ادامه داد: سال گذشته اعتیاد، خیانت و دخالت اطرافیان بیشترین علت طلاق در استان بوده است که  امسال خیانت، اعتیاد و بیکاری از اولویت‌های نخست طلاق در استان محسوب می‌شود.

حسینی با اشاره به این‌که سال قبل تعداد سازش‌ها در مرکز مداخلات 344 مورد بوده که امسال این تعداد سازش‌ها به 40 مورد رسیده است، خاطرنشان کرد: کارگروه طلاق و نیز شورای مشورتی برای ارائه خدمات تخصصی هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود.

مجید ارجمندی، معاون مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه مراسم در پاسخ به سوال صدای زنجان در زمینه سرانجام لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با اشاره به این‌که این لایحه در حال حاضر در صحن مجلس در حال بررسی بوده و امیدواریم به زودی ابلاغ شود، افزود: پیش از این لایحه حمایت از کودکان نیز به مجلس ارائه شده بود ولی به دلیل مشکلاتی که داشت لایحه فعلی که جامع‌تر و کامل‌تر و نیز مزایای قابل توجهی دارد مورد تصویب قرار می‌گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه وجود ضمانت اجرایی در این قانون نیز تصریح کرد: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ضمانت‌های اجرایی نیز لحاظ شده و وظایف سازمان‌ها، صدا و سیما، مددکاران و حتی والدین نیز در اجرایی شدن آن مشخص شده است.

معاون مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان این‌که برای اجرایی شدن قانون اولیه در حمایت از کودکان و نوجوانان، جامعه آمادگی پذیرش نداشت ولی در حال حاضر افکار عمومی، مردم و حتی خود مسئولان نیز خواستار توجه به این موضوع هستند و بسترها نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر شده است، خاطرنشان کرد: در این قانون در صورت عدم صلاحیت والدین برای نگهداری از کودک و در خطر بودن جانش آنان را سلب صلاحیت کرده و جان کودکان از خطرات احتمالی در امان می‌ماند.

راه‌اندازی سامانه تصمیم در 14 شهر کشور

وی در ادامه در پاسخ به سوالی از نتایج و دستاوردهای سامانه تصمیم در 13 شهر دیگر با بیان این‌که طرح مذکور از سال  95 آغاز و در سال 96 نخستین مرکز در استان خراسان شروع به کارکرده و در حدود 30 هزار پرونده تشکیل شده است، بیان کرد: با توجه به آمارهای موجود، با راه‌اندازی این سامانه کاهش چشم‌گیری داشته است.

ارجمندی با تأکید بر این‌که راه‌اندازی این سامانه در استا‌ن‌های دیگر هنوز نو پا بوده ولی مراجعات خوبی به مراکز شده است، یادآور شد: بیشترین آمارها در این بخش متعلق به استان خراسان بوده و میزان سازش‌ها 17 درصد شده است.

وی در ادامه به مراکز راه‌اندازی شده برای کودکان خیابانی و کار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 50 مرکز غیردولتی با حدود 6 هزار و 600 کودک کار و خیابانی راه‌اندازی شده است که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده این میزان حمایت به 11 هزار کودک کار و خیابانی افزایش می‌یابد.

معاون مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه دفتر امور آسیب‌دیدگان بهزیستی برنامه حمایتی از کودکان کار و خیابانی را از سال 84 احصا کرده و تا سال 92 مرکز محور بود، ابراز کرد: اعتقادی به جمع‌آوری کودکان کار نداریم چرا که در صورت وارد آمدن فشارهای زیاد در این بخش احتمال حضور آن‌ها در کارگاه‌های زیرزمینی که آسیب‌های به مراتب جدی‌تری را به همراه دارد بیش از پیش می‌رود از همین رو از سال 94 تا 95 راهبردهای مراکز روزانه حمایتی را از کودکان کار تدوین کردیم که بدون هیچ گونه بی‌‌احترامی به این افراد خدمات لازم ارائه می‌شود.

اجرای طرح غربالگری برای کودکان کار و خیابانی

وی با بیان این‌که امسال طبق برنامه ششم توسعه، طرح غربالگری برای کودکان کار داریم که امسال به طور مشخص تعیین تکلیف می‌شود، خاطرنشان کرد: آنچه در این بخش مهم است، ارائه خدمات به این کودکان مبتنی بر رشد آن‌ها است که در همین زمینه برای ارائه خدمات بیشتر و جذب و شناسایی و کاهش آسیب‌های وارده بر این کودکان نیاز به اختصاص بودجه بیشتر داریم.

ارجمندی با بیان این‌که یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در هر کشوری توجه به نیاز‌ها و تغییرات اجتماعی است از همین رو راه‌کارهایی که 40 سال گذشته برای خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شد در حال حاضر کارایی ندارد، گفت: با توجه به نیازهای جدید ایجاد شده در انسان‌های عصر حاضر، وظایف سازمان‌ها نیز باید بازتعریف شده و نهادهایی که در مسائل اجتماعی دخالت دارند باید وظایف خود را مجددا تعریف کنند.

وی با تأکید بر این‌که 10 سال پیش سازمان بهزیستی در مقابل روند رو به رشد آسیب‌ها تنها بود، افزود: اما به واسطه اطلاعات احصا شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارجاع آن‌ها به رهبری، مسئولان به این نتیجه رسیدند که هر کدام از آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و از همین رو اقدامات مستقل همه دستگاه‌ها در حوزه اجتماعی هدفمند شد.

معاون مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی به شناسایی و احصاء 22 آسیب اجتماعی در کشور و انتخاب 5 مورد از آنها اشاره کرد که طلاق به شورای انقلاب فرهنگی واگذار شد و تصریح کرد: از آنجایی که ایرانی‌ها ذاتا خانواده دوست هستند ولی این انسجام متأسفانه تا حدودی از بین رفته و با پیچیدگی در خانواده‌ها و متفاوت شدن نقش‌ها و سیستم اجتماعی کشور مواجه هستیم.

وی با اشاره به این‌که با توجه به تغییرات رخ داده در خانواده و تحمیل فشارهای مضاعف حتماً باید سازمانی برای حمایت از این نهاد وجود داشته باشد که در همین راستا، شورای انقلاب فرهنگی، بهزیستی، معاونت وقوع جرم دادگستری و شورای اجتماعی کشور برای جلوگیری از کار تک سازمانی همدل شدند و تصمیم به انجام کار ماندگار در حوزه طلاق گرفتند، بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر مرکز مستقلی وجود دارد که خانواده‌های دچار تنش به آن مراجعه می‌کنند که از جمله آن سامانه کاهش طلاق (تصمیم) است.

ارجمند با تأکید بر این‌که ظرفیت‌های پنهانی استان در حوزه پیشگیری از طلاق احصاء شده که یکی از آن‌ها دانشگاه‌های فعال استان است، یادآور شد: از ظرفیت‌های فرهنگی و علمی باید به نحوی استفاده شود تا مردم به راحتی به بیان مشکلاتشان پرداخته و امید به حل آن‌ها داشته باشند چرا که در حال حاضر نقش بزرگان فامیل روی دوش مراکز مشاوره است و زنجان در این مسیر جزو استان‌های پیش‌رو است .

وی با بیان این‌که در راستای حمایت از استان برای راه‌اندازی سامانه تصمیم و دریافت نتایج مطلوب برای کاهش آمارهای طلاق در شش ماه دوم سال بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: همت جمعی در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر بوده از همین رو آموزش‌های پیش از ازدواج را می‌توان در سطح مدارس ارائه داد .

معاون مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به این‌که خوشبختانه سامانه تصمیم به تأیید رهبری رسیده است، یادآور شد: افراد متقاضی طلاق در این سامانه درخواست خود را به ثبت رسانده و پس از فرصت 45 روزه‌ای که به آن‌ها داده می‌شود پرونده‌شان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که در این فرصت اعلامی 5 جلسه مشاوره به منظور سازش برای زوجین برگزار می‌شود و در پایان هر ماه نیز نتایج حاصله از این سیستم در استان‌ها و میزان طلاق و سازش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تأکید بر این‌که در کنار راه‌اندازی سامانه تصمیم، دو بسته حمایتی نیز مد نظر قرار گرفته که یکی از آن‌ها برای کودکان طلاق و دیگری برای والدین است، افزود: حداقل کاری که در این بخش می‌توان انجام داد جلوگیری از طلاق‌های پرتنش که تبعات بعدی را به دنبال دارد، است از همین رو تمام تلاش خود را برای اصلاح رفتار زوجین متقاضی طلاق انجام می‌دهیم.

توقف سیر صعودی طلاق در زنجان با کاهش 0.4 درصدی

مسیح‌اله سلطانی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان نیز در این مراسم به توقف سیر صعودی وقوع طلاق در زنجان در 20 سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 96 نسبت طلاق‌های ثبت شده در استان در مقایسه با سال 95 با کاهش 0.4 درصدی همراه بوده است این میزان هر چند عدد بزرگی نیست ولی همین که توانسیتم طلاق را در مرحله اول متوقف کنیم نشان از موثر بودن تلاش نهادهایی همانند بهزیستی است.

وی با بیان این‌که طبق بررسی‌های انجام شده در سال 95 حدود دو هزار و 421 مورد طلاق به ثبت رسیده است که این میزان در سال 96 به دو هزار و 412 مورد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: همکاری دستگاه‌های متولی، خانواده‌ها و نیز با مشارکت نهادهای مردمی که بازوی توانمند دولت محسوب می‌شوند توانستیم در استان شاهد کاهش طلاق باشیم.

 مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان به اقدامات شاخص اداره کل بهزیستی استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی از قبیل راه‌اندازی مرکز طلاق در زنجان اشاره کرد و گفت: امروز نیز شاهد راه‌اندازی سامانه کاهش طلاق (تصمیم) هستیم که می‌تواند برخی از مشکلات به روز نبودن آمار در این بخش را که تاکنون با آن مواجه بودیم، به حداقل برساند.

**طلاق اولویت نخست برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در زنجان

وی با تأکید بر این‌که امسال از بین 5 اولویت عنوان شده در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در استان از قبیل طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، انحرافات اخلاقی و خشونت، اولویت نخست موضوع طلاق مد نظر قرار گرفته است، افزود: امیدواریم با مشارکت نهادهای مسئول بتوانیم خدمات موثرتری در حوزه کاهش طلاق و پیشگیری از آن داشته باشیم.

برگزاری چند جلسه مشاوره طلاق را کاهش نمی‌دهد

در ادامه جلسه، محمد تقی فتحی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با اشاره به این‌که در بررسی علل طلاق  سه عامل باید مد نظر قرار گیرد در وهله نخست باید به این درک و باور برسیم که تغییرات بنیادین در خانواده و نیز آداب و رسوم گذشته مردم رخ داده است و ارزش‌های جمعی گذشته در حال حاضر جای خود را به ارزش‌های فردی داده است و تمایلات فردی مد نظر قرار گرفته که باید در مشاوره‌ها بر این موضوع دقت لازم صورت گیرد، افزود: داشتن دید کوتاه مدت و صرفاً برگزاری چند جلسه در مورد طلاق نه می‌تواند مهارت زندگی را به زوجین آموزش دهد و نه آمار طلاق را کاهش می‌دهد.

وی با بیان این‌که متأسفانه ادارت به صورت انفعالی در زمینه طلاق برخورد کرده و اقدامشان منوط به  وقوع این پدیده است در حالی که باید برنامه‌های پیشگیرانه را مد نظر قرار دهیم، ابراز کرد: آموزش‌های مهارت زندگی باید حتی از دوران دبستان آغاز شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تأکید بر این‌که باید نگاه دوگانه‌ای به طلاق داشته باشیم چرا که جاری شدن طلاق در همه موارد موضوع منفی نیست و حتی می‌تواند افراد را از بن‌بست خارج کند، بیان کرد: آسیب‌هایی که به واسطه اختلاف زوجین به کودکان وارد می‌شود به مراتب بدتر از طلاق است از همین رو مشاوران در برخی از موارد زوجین را توصیه به طلاق کنند.

وی در ادامه به ضرورت تغییر قوانین برخی از ادارات اشاره کرد و گفت: در برخی از پرونده‌ها شاهد این هستیم که زوجین از هم طلاق توافقی می‌گیرند تا فرزندشان از سربازی معاف شده و یا از حمایت‌های کمیته امداد بهره‌مند شوند چرا که همسرشان بیکار است از همین رو آمار طلاق مصلحتی رو به افزایش است.

کاهش 11 درصدی ازدواج در زنجان

 فتحی با اشاره به این‌که هر چند آمار طلاق در استان 0.4 درصد کاهش یافته است ولی از سوی دیگر آمار ازدواج با کاهش 11 درصدی مواجه است، یادآور شد: متأسفانه وضعیت خوبی نداریم چرا که کاهش ازدواج تبعات به مراتب بدتری نسبت به طلاق دارد.

 

#طلاق در زنجان، آمار ازدواج، مسیح‌اله سلطانی، دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx739


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»